Mnoho herných znalcov obľubujúcich RPG hry pozná základné princípy tohto žánru. V skoro všetkých kultových RPGčkach išlo o to, aby dobro zvíťazilo nad zlom. Vytvorili ste si bojovníka, ktorý si svojou strastiplnou cestou vylepšoval jednotlivé atribúty a schopnosti a doviedli ho do šťastného konca, kedy všetci žili šťastne až kým nezomreli. V Tyranny je to však trochu inak.

Tyranny vyšla iba nedávno ale verím, že nebude trvať dlho, kým sa dostane do podvedomia. Mnoho kvalitných RPG hier, ktoré boli charakteristické izometrickým pohľadom na hernú plochu ako Icewind Dale, Diablo, Dungeon Siege či Baldur´s Gate, dokáže pohltiť fanúšikov aj  dnes. A hoci žijeme v ére hier ako The Witcher, The Elder Scrolls, či Dragon Age, ktoré ohurujú hráčov krásnou grafikou a prakticky neobmedzenými možnosťami, i spomínané klasiky majú stále čo ponúknuť. Možno je to práve tou nostalgickou atmosférou hier deväťdesiatych tých rokov, ktorú nie je jednoduché napodobniť. No aj dnes vydavatelia vedia uspokojiť fajnšmekrov, a preto tu máme hry ako Wasteland, Pillars of Eternity či The Age of Decadence. K ním sa pridáva aj Tyranny.

tyranny-1

Svet v Tyranny by sa dal nazvať post-apokalyptickým, pretože je spustošený po ťažkých bojoch a vojne, ktorú vyhral obávaný panovník Kyros. Ten po svete rozsieva strach a krutosť a na odpor sa mu preto postavili mnohí jeho odporcovia, ktorí organizujú ťažké rebélie. Kyros sa snaží povstalcov zastrašovať svojimi ediktmi, čo sú vlastne ničivé zaklínadla. Tie pustošia krajinu a menia ju na nepoznanie, no iba tieto edikty nestačia. Poradiť si s nepriaznivou skupinou, majú dve frakcie – Disfavored a Scarlet Chorus. Tie si navzájom konkurujú a nemajú sa veľmi v obľube, čo celú situáciu iba komplikuje. Vy ako hráč ste Fatebinderom, Kyrosovou pravou rukou a nesiete jeho odkaz a hájite spravodlivosť. Prakticky ide o udržiavanie akéhosi poriadku a pravidiel v povojnovej krajine a skrotenie rozvášnených odporcov. Niektorým miestam naviac stále vládnu rebeli a prvým krokom je preto zaistiť tieto kľúčové oblasti.

Mladý Fatebinder by však nemohol byť autoritou sám o sebe a preto máte možnosť putovať svetom v spoločnosti pawnov, čo sú vlastne pomocníci a spolubojovníci. Najviac však môžu byť štyria, čo vám však bude plne stačiť. Každý pomocník, ktorého si naverbujete do svojej skupiny, je niečim výnimočný a má svoj vlastný príbeh. Na základe vašich volieb si o vás vytvára obraz a buduje si s vami vzťah. Rovnako ako u svojich služobníkov, tak aj u jednotlivých frakcií, svojím konaním získavate buď ich priazeň, alebo nepriazeň. V závislosti od toho, v akom vzťahu budete k jednotlivým skupinám, tak sa k vám budú aj správať. Tu sa však hodí povedať, že nie vždy je možné sa správať neutrálne. Pri komunikácii a riešení otázok máte na výber niekoľko možností, ako budete reagovať. Aby ste si udržali autoritu, je potrebné byť občas aj za tvrdého a ukázať, kto je tu pán. Musíte si však uvedomiť, že ak to so svojím krutým zachádzaním budete preháňať, nie vždy to bude mať želaný efekt. No ak vzbudíte strach napríklad vo svojom spolubojovníkovi, ten bude v strachu ochotný bojovať tvrdšie a ukázať aj zopár špeciálnych bojových kúskov.

tyranny-2

Tyranny rozhodne nie je hra, kde budete plniť klasické úlohy. Nie ste žiadnou neznámou osobou, ale vodcom, ktorý môže využívať svoju nadobudnutú autoritu a diplomaciu k riešeniu prekážok. Niekto vás bude rešpektovať, iný zavrhovať a vy sa k nim budete podľa toho správať. Tu sa ukáže, kto má prirodzené schopnosti byť vodcom a kto to iba zneužíva, pretože byť vodca neznamená byť len tvrdý a rozkazovať. Je to veľká zodpovednosť, ktorú nezvládne len tak hocikto.

Pri tvorbe vašej postavy si budete môcť zvoliť, z akej vrstvy pochádza a či bude gladiátor, žoldnier, lovec, učeň, mág, šľachtic alebo diplomat. Na základe tejto voľby sa utvorí váš osud a to, v akom prostredí sa budete nachádzať. Môžete si takisto zvoliť aj vašu orientáciu na zbraň a síce, či budete využívať obojručné ťažké meče alebo sekery, oštepy, alebo rovno dve zbrane a prevádzať rýchle útoky. Komu sa zachce kúzliť a čarovať, môže zvoliť cestu mága a využívať zaklínadla. Nech si však zvolíte akúkoľvek cestu, postupom hrou získavate body, za ktoré si vašu postavu vylepšujete a je na vás v akom smere. Za spomínané body si otvárate špeciálne útoky a tiež zlepšujete vašu výdrž, silu, obratnosť a podobne.

Rovnako tak zbierajú tieto body aj vaši spolubojovníci, pričom sa môže stať, že váš spolubojovník je o level, či dva nad vami. Rozhodne je vhodné, ak s nimi udržujete vzťahy a zaujímate sa o nich. Zistíte tak odkiaľ pochádzajú alebo  aký majú názor na súčasnú situáciu.. Ak si vypočujete ich názor, ich lojalita k vám bude postupne narastať.

tyranny-3

Súbojový režim je veľmi chytľavý a zábavný. Mnoho hráčov sa spočiatku domnievalo, že sa jedná o ťahové RPG respektíve  ťahovú stratégiu. Nie je tomu tak, ale útoky nemožno vykonávať hneď po sebe, preto je potrebné počkať kým sa ukazateľ naplní a vy môžete znova udrieť. Vaši bojovníci pri detekovaní nepriateľa automaticky útočia, no ich taktiku môžete pozmeniť a rozdeliť im špeciálne útoky. Hodí sa i možnosť hru zapauzovať, aby ste mali dostatok času na premyslenie vášho útoku alebo využitie nápojov. Spočiatku to možno až tak nebudete využívať, ale sila a početnosť nepriateľov postupne narastá a túto možnosť iba oceníte.

Aby to nebolo iba o súbojoch, potrebujete si z času na čas aj vydýchnuť a vyspať sa. Kemp si môžete vytvoriť aj v pustatine, no lepšou voľbou je využiť kempy Disfavored, prípadne iných frakcií. V týchto kempoch si totiž okrem odpočinku môžete aj zatrénovať, prípadne sa naučiť nové schopnosti alebo si nakúpiť vybavenie. Vašu výstroj a zásoby si rozširujete aj prehľadávaním lokalít, cez ktoré sa dostávate a odporúčam nezanedbávať to. Zažil som aj situáciu, keď mi sama spolubojovníčka naznačila, že sa blížime do nebezpečných lokalít a dúfa, že sme na to dobre vybavení.

Pri vašej prvej úlohe vám dá Kyros osem dní na to aby ste upokojili situáciu a dobili územie, ktoré je pod nadvládou nepriateľa. Ak sa vám to nepodarí, zošle na krajinu ďalší zo svojich ediktov a preto je vo vašom záujme, ale aj v záujme Disfavored a Scarlet Chorus, aby ste to stihli. Pri spolupráci s týmito dvoma armádami, budete neustále svedkami ich vzájomnej rivality a škriepok. Často sa budete musieť prikloniť na jednu z týchto dvoch strán a tým budete získavať priazeň alebo hnev jednej alebo druhej strany. To v akom ste s nimi vzťahu si môžete kedykoľvek pozrieť vo vašom denníku. Pri poslednom ťahu, kedy sa snažíte dobiť horu na ktorej sa nachádza veža Vendrien, sa však budete musieť rozhodnúť, s kým tiahnuť do boja a v tejto situácii bohužiaľ neexistuje zlatá stredná cesta.

tyanny-4

Po svojej strastiplnej ceste stretávate mnoho vodcov povstaleckých skupín a je len na vás, ako sa s nimi vysporiadate. Nemôžete byť vždy len za krutého a hoci sa vám to môže vypomstiť, svedomie a fakt, že ste doteraz hrali len za hrdinov vám nedovolí urobiť s každým hneď krátky proces. Samozrejme je to len na vašej slobodnej voľbe a to robí z tejto hry unikát.

Inokedy však potrebujete naplniť svoje vášne a keď stretnete vodkyňu povstalcov Elyu, ktorá sa k vám správa bez rešpektu a pohŕda vami, jednoducho máte chuť s ňou zatočiť. Hoci sa vášmu spoločníkovi Barikovi pozdáva skôr férové jednanie, ďalšia spoločníčka Versa má zase rada drsné zachádzanie a trochu utrpenia a mučenia ešte podľa nej nikomu neublížilo. Takže máte možnosť vyvraždiť Elyinu družinu, ju samotnú zneuctiť, prípadne jej zlomiť prsty, aby povedala to čo vie a potom ju nechať trpieť s pocitom, že ako vodkyňa zlyhala. Aj o tom je Tyranny.

Mapa je spracovaná kresleným spôsobom a jednotlivé lokality sú pospájané cestičkami, ktoré sa vám postupne otvárajú. Je rozľahlá a presun medzi lokalitami trvá aj niekoľko hodín a na to si treba dávať pozor, pretože cestovaním môžete stratiť drahocenný čas pri časovo limitovaných úlohách. Nie všetky lokality sú však dostupné počas celej hry a niektoré sa po skončení príbehovej etapy uzamknú.

tyranny-mapa

V Tyranny nájdete obrovské množstvo textov a každý neznámy výraz je hneď niekoľkokrát vysvetlený ako v encyklopédii. Pri rozhovoroch máte okrem samotného dialógu popísané aj vaše myšlienky a poznámky vašich spoločníkov. Rozhovory sú prepracované a dotiahnuté do dokonalosti a znalosť anglického jazyka je ozaj potrebná. Prejdenie celej hry vám inak môže trvať plus mínus 15-20 hodín v závislosti od toho, na akej obtiažnosti budete hrať a ako sa budete venovať rozhovorom a vedľajším úlohám.

Graficky je Tyranny na úrovni, svet je podmanivý a vtiahne vás do deja. Hoci to nie je veselé prostredie plné kvietkov a radosti a je na ňom cítiť frustráciu a bolesť ľudí po predchádzajúcich ťažkých bojoch, dokáže vás chytiť za srdce. Pri tvorení zaklínadiel budete svedkami efektných výbuchov spôsobených mágiou a  keď naštvaný Kyros uvalí na krajinu jeden zo svojich ediktov, realisticky vyzerajúca piesočná búrka pretvorí okolie na nepoznanie. Poteší i to, že v hre sa strieda deň s nocou, čo len pridáva na atmosfére.

Tyranny mi pripomenulo časy, keď som presedel dlhé hodiny nad sériou Dungeon Siege a užíval som si otvorený svet s jeho možnosťami. Hra na krutovládcu vlastne už nie je iba takou hrou, ako to bolo v Overlordovi. Je ďaleko viac o diplomacii, autorite a premýšľaní a určite stojí za to, si to vyskúšať na vlastnej koži. Pokiaľ máte záujem o kvalitné izometrické RPG s prepracovaným príbehom, vedzte, že nič lepšie tento rok pravdepodobne nenájdete.

PS: Ak by ste sa v niektorých questoch strácali, na internete je už dostupná encyklopédia venovaná práve tejto hre.

Tyranny - Nie vždy víťazí dobro nad zlom
Nová hra od Obsidianu potvrdila, že vývojari sa uberajú správnym smerom a po úspešnom Pillars of Eternity ich forma graduje. Vytvorili neobyčajnú, serióznu a veľmi návykovú hru, ktorú sa oplatí vyskúšať a verím, že chytí za srdce aj tých, ktorí RPG hry pravidelne nehrávajú.
  • Skutočný dopad vašich rozhodnutí na dej
  • Prepracovaný príbeh a hmatateľná atmosféra spustošeného sveta
  • Tvorba vlastných zaklínadiel a taktické súboje