Herná séria Mafia prešla vo svojom treťom dieli viacerými zmenami. Najzásadnejšia zmena bola zmena vývojárskeho týmu. Zmenil sa štýl rozprávania, príbeh sa posunul nikam inak a dokonca pribudla aj menej vydarená mobilná hra ako doplnok. Dostáli noví tvorcovia hry povesti legendárnej Mafie, alebo posunuli hernú sériu smerom k horšiemu?

Recenzovaná verzia: Xbox One

Príbeh sa odohráva v roku 1968 vo fiktívnom meste New Bordeaux, v dobe keď na juhu Spojených Štátov stále prekvitá rasizmus. Hlavným hrdinom je Lincoln Clay, veterán Vietnamskej vojny, sirota, ktorý sa vracia naspäť do New Bordeaux. Po zvítaní so Sammym Robinsonom, vodcom černoškej mafie, ktorý je pre Lincolna ako otec, sa snaží sa zaradiť späť do života a pomôcť svojej “rodine”. Aby splatili dlhy vodcovi inej mafiánskej skupiny Salu Marcanovi, Lincoln súhlasí s tým, že im pomôže vykradnúť banku. Po úspešnej krádeži však dôjde k zrade a Salovi muži povraždia všetkých členov Robinsonovho klanu.Lincoln len-tak tak vyviazne živý a začne pripravovať pomstu.

A o tom je celá Mafia III –  o pomste. Mesto New Bordeaux, ktoré našlo predobraz v New Orleans, je rozdelené na 10 štvrtí a aby ste sa dostali až k Salovi, musíte ovládnuť takmer každú z nich. To zahŕňa ovládnutie obchodu s prostitúciou, drogami, alkoholom, odborov a podobne. V praxi to znamená to, že musíte nájsť a zneškodniť toho, ktorý riadi konkrétnu činnosť. Menších mafiánov môžete pridať do svojho biznisu, tých väčších musíte zabiť a nahradiť svojimi ľuďmi.

Pomáhať Vám bude aj starý známy Vito Scaletta.

Bohužiaľ všetky tieto misie sú skoro totožné a po prvých pár takýchto misiách na vás doľahne stereotyp. Preberanie štvrtí prebieha asi tak, že v každej z nich musíte spraviť čo najväčšiu škodu a to plnením rôznych menších úloh. To pochopiteľne pritiahne pozornosť zodpovedných ľudí a tí vás postupne dovedú až k bossovi oblasti. Na každý posun v príbehu alebo unikátnu misiu tak postupom času budete čakať ako na spasenie. Tento model výplne medzi príbehovými časťami poznáme z hier ako Grand Theft Auto, Watch_Dogs, Saint’s Row a iných. Bohužiaľ tento stereotyp zabíja príbeh a celkovo zbytočne spomaľuje ďalší postup v hre.

Keď už štvrť ovládnete, musíte ju prideliť jednému z trojice svojich spoločníkov. Tými sú Haiťanka Cassandra, Ír Thomas Burke, ale aj Talian Vito Scalleta, dobre známy hrdina z druhého dielu. Pokiaľ však budete niekoho uprednostňovať na úkor iných, nemôžete sa čudovať, ak sa proti vám niekto z nich obráti. V tom prípade potom musíte dotyčnú osobu rovno zlikvidovať.  Lojalitu každého z nich si však môžete zvyšovať i nepovinnými bočnými misiami. K dispozícii teda máte ako-taký obmedzený rozhodovací systém. Každý zo spoločníkov vám navyše ponúka rôzne výhody a služby, ktoré sa vám neskôr zídu.

img_6287-1

Samotný príbeh je spracovaný solídne. Je to prvá hra zo série, kde príbeh nerozpráva hlavný aktér, ale je podávaný dokumentárnym štýlom, ktorý rámcuje celú zápletku. Pochopiteľne však nechýbajú ani početné príbehové cutscény z minulosti, čiže obdobia, v ktorom sa celá hra odohráva. Jednotlivé postavy majú svoju hĺbku a rozvíjajú sa. Niektoré viac, niektoré menej, ale v zásade to dostačuje.

Mesto je veľké a pestré, aj keď občas možno pôsobí zbytočne pusto. Ľudia na ulici pôsobia ako bez života, chýbajú tu rôzne podniky do ktorých by ste mohli zájsť tak ako v predošlých dieloch. Mesto je tak vlastne len kulisou určenou pre plnenie misií, ale až tak výrazne to neprekáža. Aj preto, že je spracované veľmi pekne a detailne a dokonca i obyčajná jazda autom dokáže ponúknuť slušný zážitok.

img_6295-1

Grafická stránka hry je vydarená.

Jazdný model vozidiel je spracovaný veľmi dobre a naviac si máte možnosť vybrať medzi klasickým modelom a simuláciou, ktorá pridáva ešte viac reálnosti. Ponuka zbraní je tiež solídna, no väčšinou budete používate tie, ktoré patrili vašim nepriateľom, pretože náboje sa míňajú veľmi rýchlo. Poprípade môžete využiť výhody svojich spoločníkov a zavolať si dodávku s muníciou a zbraňami, alebo rovno útočný tým Bobbyho Navarra. Keď umriete, prídete o veľkú časť svojich peňazí, preto je dobré si ich uchovať v sejfe.

Samozrejme, že sa vám nebude chcieť jazdiť cez polovicu mesta, len aby ste si uložili tých pár drobných. Našťastie si môžete zavolať Betty Johnson a ona sa o vaše peniaze s radosťou postará za vás. V hre funguje i systém lekárničiek, respektíve adrenalínových injekcií, ktoré vám obnovia zdravie. Môžete ich mať pri sebe iba obmedzené množstvo a tak sa často stane, že sa na čas musíte ukryť, než sa vám doplní zdravie. Hru môžete hrať stealth systémom, ktorý vám dáva moment prekvapenia, a možnosť taktizovať váš útok, alebo tam môžete nabehnúť a vystrieľať všetko čo sa hýbe.

10-24-2016_12-19-42_pm-1

Grafická stránka hry je na bežnej úrovni next-genu, aj keď sem tam narazíte na rôzne grafické nedostatky, napríklad textúru v nízkom rozlíšení hneď vedľa HD textúry, nízka vykresľovacia vzdialenosť, alebo neskoré načítanie spekulárnych máp. Zamrzia aj rôzne chyby, napríklad občas nefungujúci interface páčenia zámkov, alebo rôzne chyby nasvietenia. Spomenúť je bohužiaľ nutné aj komické a chybné odrazy zrkadiel a iných odrazových plôch.

V hre občas nefungujú ani kolízie a tak sa stane, že objekt preletí skrz vašu postavu, alebo auto ostane visieť vo vzduchu. Taktiež sa môže stať, že sa vaša postava dostane za stenu alebo plot a zasekne sa tam. Vy potom nemáte inú možnosť, len reštartovať misiu. Technická stránka tretej Mafie nie je vôbec ideálna a bude to chcieť asi viacero patchov, kým dôjde k náprave súčasného stavu.

img_6291-1

Chyba v zobrazení interfacu.

Mafia III je celkovo i tak solídna hra, ktorú bohužiaľ trápi viacero detských nemocí. Zbytočné a povinné “výplňové misie”, ktoré robia z hrania stereotyp, prázdne mesto a rôzne technické chyby zabíjajú zaujímavý príbeh a skvelú atmosféru rasistického južanského mesta, ako aj rôzne a zaujímavé pohľady na konkrétnu dobu. Snaha vývojárov natiahnuť herný čas sa im teda trochu vymstila. Pokiaľ sa však dostanete cez stereotypnú výplň a nie najlepšiu technickú stránku, uvedomíte si, že hra má čo ponúknuť.

Mafia III - Vitajte v New Bordeaux
Mafia III mala veľký potenciál, no tvorcovia bohužiaľ zbytočne natiahli herný čas opakujúcimi sa a stereotypnými úlohami. Avšak príbeh je dostatočne zaujímavý a pokiaľ ste na výplňové misie zvyknutí z iných hier, môže vás Mafia III osloviť. Pre istotu si však počkajte na opravné patche.
  • Príbeh
  • Atmosféra
  • Dabing