Kto by už nepoznal klasiku menom Gears of War? Táto séria je tu s nami už nejaký ten piatok a po debute regulárneho štvrtého dielu, ktorý sa uskutočnil 11. októbra tohto roka, sa táto značka vracia v plnej sile. Bude to však stačiť na populárne predchádzajúce diely tejto série?

Recenzovaná verzia: Xbox One

gears4_marcus_jd

Nový vývojárský tím

Séria Gears of War patrí dlhoročne k exkluzívnym titulom pre platformu Xbox. Ak sa pozriete, kto stojí za publikáciou tejto značky, nemožno sa tomu vôbec čudovať. Nový diel každopádne vychádza pod taktovkou Microsoft Studios nielen na Xbox One, ako býva zvykom, ale aj na PC. Na PC sa pritom séria vracia prvýkrát od debutového dielu.  Nakoľko však došlo k zmene vývojárov, obavy fanúšikov o tento diel boli jednoznačne na mieste. Epic Games, ktorý stál za vývojom predchádzajúcich dielov Gears of War, sa tentokrát na pokračovaní vôbec nepodieľal a ich miesto prebral úplne nový tím ľudí zo štúdia The Coalition. Ak by mi však poskytovateľ kópie v úvodnom e-maili nenapísal, že za hrou stojí niekto iný, zrejme by som si to ani nevšimol.

gears4_screenshot_jd_chainsaw

Staré dobré Gears of War?

Už z prvých príbehových misiách je cítiť, že nový vývojársky tím sa nehral na hrdinov a radšej sa pridržal overeného konceptu. Mnoho elementov, ktoré ovplyvňujú hrateľnosť, bolo totiž zrecyklovaných, ale toto vnímam ako pozitívnu vec. To, čo fungovalo predtým, funguje aj teraz a to je pre samotnú sériu a jej fanúšikov iba dobré. Samozrejme, nájdeme tu aj novinky v podobe Dropshot zbraní, ktoré strieľajú vrtáky a mnoho ďalších “noviniek”, avšak ani jedno vylepšenie sa neodkláňa od základnej filozofie značky. O akej filozofii píšem? No predsa o filozofii masakru, brutality, hektolitroch krvi, chytľavej hrateľnosti, ktorý chytí a nepustí, a výbornom co-op multiplayeri, ktorý sa v dnešnej dobe už veľmi nenosí.

3048167-jd_kait_curbstomp

Príjemný príbeh, ktorý pokračuje v nastolenom trende…

Dĺžka hlavnej príbehovej línie záleží od zvolenej obtiažnosti. Na druhej najnižšej sa mi ju napríklad podarilo pokoriť za viac ako 8 hodín. Ak si chcete však chcete kampaň poriadne užiť a túžite po dlhšom zážitku, nebojte sa zvoliť vyššiu obtiažnosť. Naozaj ostrieľaní hráči môžu pokojne voliť aj tú najvyššiu. Síce sa pri nej poriadne zapotíte, no nepochybne vám môže pomôcť dokonalá znalosť ovládania, ktoré sa za celý ten čas nezmenilo. Osobne som mu síce ani po rokoch neprišiel na chuť, avšak väčšina nových hráčov s tým pravdepodobne nebude mať výrazný problém.

Na planétu Sera sa vraciame až 25 rokov po udalostiach, ktoré sa odohrali v tretej časti. Ľudstvo v nej definitívne odrazilo útok Locustov, lenže zdanlivé bezpečie nemohlo trvať večne. Na obzore sa objavila nová hrozba a s ňou aj priestor pre (staro)nových hrdinov. Okrem syna Marcusa Fenixa – Jamesa Domica alias JD tu máme aj jeho kamaráta Delmonta, ich kamarátku Kait a jej strýka Oscara. Čo sa týka samotného vývoja príbehu, nerád by som prezrádzal viac, ako je nutné. Rozhodne sa však máte na čo tešiť.  Zápletka sa niekoľkokrát poriadne zamotá a nechýbajú ani menšie zvraty, na ktoré sme v tejto sérii zvyknutí.

gears4_screenshot_jd_dr1

Druhá strana mince

Autor: Martin Kubeš

Gears of War 4 predstavujú návrat obľúbenej série fanúšikov Xboxu, i keď tentokrát pod vedením nového tímu. Nakoľko sa hre primárne venoval môj kolega Broslowski, nebudem písať to isté. Skúsim sa skôr zamerať na to, či má hra čo ponúknuť aj tým, ktorí túto sériu až tak neobľubujú. Čo je napokon aj môj prípad. Celú sériu beriem ako fajn zábavu z pohľadu tretej osoby, no tým to u mňa končí.

Ani štvrtý diel na tom nič nemení. Je to skrátka po piatykrát to isté, iba sa zmenili postavy a doba, v ktorej sa hra odohráva. Opäť sú tu kvantá nepriateľov čakajúcich na likvidáciu, cover systém, a slušný príbeh. Áno, súhlasím, že príbeh je v podstate vydarený, lenže sa rozbieha strašne pomaly a keď už začne viac gradovať, tak to skončí v najlepšom. Rozumiem tomu, že ide o štart novej kapitoly Gears of War, ale celkovo som mal zo záveru pocit, ako keby som pozeral kriminálku, v ktorej dochádza k odhaleniu vraha, no potom vypadne elektrina.

Hrateľnosť a ovládanie sú takmer navlas rovnaké ako v minulosti. Pre niekoho dobrá správa, pre niekoho až tak nie. Osobne nevidím v ovládaní zásadný problém, nakoľko cover systém funguje dobre, pocit zo streľby je tiež adekvátny, no súčasne to pôsobí trochu zastaralo. Možno sa to ťažko opisuje, avšak mechanizmy, ktoré hra využíva, pochádzajú ešte z roku 2006, kedy vyšiel prvý diel. Ovládanie bolo časom samozrejme vyladené, avšak dnes už máme rok 2016 a trochu invencie by určite neuškodilo. Autori si však na zmeny podľa vlastných slov sami neverili. Ak Vám však tento fakt nijak neprekáža, nemusíte si robiť žiadne starosti. Ide totiž o Gears of War vo vrcholnej forme.

Celkom zaujímavé mi prišli novinky v podobe počasia. Poveternostné podmienky ovplyvňujú Váš pohyb, taktiež niektoré objekty v okolí, takže si musíte dávať väčší pozor. Zaujímavým prvkom sú aj búrky s bleskami, ktoré stoja medzi Vami a cestou ďalej. Jediným riešením je rýchlo prebehnúť cez problémovú oblasť a kým nepríde ako na to, spočiatku budete asi viackrát umierať.

Po grafickej stránke je na tom hra veľmi dobre a Xbox One sa snaží, čo mu sily stačia. Framerate je plynulý, žiadne prepady som nezaznamenal, a to ani v prípade náročnejších scén, kedy vybuchuje takmer všetko okolo Vás. Kto si však chce hru užiť v maximálne kvalite, musí siahnuť po PC verzii, ktorá umožňuje až rozlíšenie 4K. Dobrou správou je, že digitálnu verziu hry si stačí kúpiť na jednej platforme a môžete hrať aj na tej druhej.

Multiplayer je zábavný, funguje spoľahlivo a rýchlo. Viac detailov o režimoch nájdete vyššie, takže je zbytočné sa nad ním dlhšie pozastavovať.

Gears of War 4 sú z môjho pohľadu rovnakou hrou, ktorá oslovila pred desiatimi rokmi milióny hráčov. Vyzerá dobre, hrá sa dobre, má slušný príbeh, no bohužiaľ sa vôbec neposúva vpred. Prešľapuje na mieste, čo je cítiť najmä na zastaranom ovládaní, ktoré by už potrebovalo priniesť niečo nové. The Coalition však ukázali, že tejto značke rozumejú a je v dobrých rukách. Po tejto hre na istotu sa snáď nabudúce odvážia prísť aj s nejakými novinkami. Teraz to ešte možné prepáčiť, nakoľko svoj vstupný test zvládli. Ak máte sériu Gear of War radi, obľúbite si aj jeho nový diel. Pokiaľ nie, Gears of War 4 na tom nič nezmení. Záleží len na tom, na ktorú stranu barikády patríte.

gears4_e3_2016

Multiplayer

Multiplayerová zložka patrila v Gears of War vždy k tomu najlepšiemu. Hráči si mimoriadne obľúbili režim Horde, ktorý v novom pokračovaní povýšil už na verziu 3.0. V nej sa môže postaviť proti čoraz početnejším vlnám nepriateľov až päť rôznych hráčov.  Obtiažnosť je skutočne vysoká a preto je nutné neustále spolupracovať. Nie je problém hrať tento režim s hocikým, no osobne by som ho skôr odporučil na privátne zápasy s kamarátmi s použitím mikrofónu. Keďže je tu možnosť hrať v pätici, na výber je aj päť rôznych tried, a to Sniper, Soldier, Scout, Engineer a Heavy. Nechýbajú ani nové opevnenia a schopnosti.

Autori do multiplayerovej zložky implementovali aj matchmaking, ktorý vám do zápasov nájde hráčov so schopnosťami, ktoré odpovedajú tým vašim. V prvých dňoch s tým zatiaľ nebol problém, avšak uvidíme ako to bude pri väčšom návale, keďže Xbox hráči a PC hráči môžu hrať taktiež spolu . Inak v multiplayeri nájdete až 10 jedinečných máp. Kým všetky podrobne preskúmate a naučíte sa využívať ich výhody a nevýhody, nepochybne ubehne nejaký ten čas. Okrem módu Horde 3.0 tu nájdete i režimy ako King of The Hill, Team Deathmatch, Warzone, Execution, Guardian a prekvapenia nazvané Arms Race, Escalation a Dodgeball.

gears4_horde_impact

Oplatí sa kúpiť? Určite áno!

Priznám sa, že nepatrím ku skalným fanúšikom tejto značky. Napriek tomu ju nemám problém rešpektovať, a to aj pre jej skvelý príbeh a príjemný gameplay. A Gears of War 4 sa hrá naozaj výborne. Nemusíte sa báť ani toho, že sa po dohraní príbehovej línie budete nudiť, nakoľko multiplayer vás nepochybne dokáže zabaviť na pekne dlhú dobu. Novému tímu The Coaliton sa podarilo viac než adekvátne nadviazať na filozofiu Epic Games a priniesli nám jeden z najlepších dielov celej série vôbec. Aspoň z môjho pohľadu určite.

Hru na recenziu poskytla spoločnosťmsft_logo_rgb_c-gray-3b156229

Gears of War 4 - Sklamanie, alebo ďalšie skvelé pokračovanie známej série?
Gears of War 4 sú podareným nasledovníkom tejto série. I napriek výmene tvorcov sa podarilo zachovať všetko, čo fanúšikovia na tejto sérii zbožňujú. Je trochu škoda, že sa hralo predsa len moc na istotu, ale fanúšikom to pravdepodobne vadiť nebude, nakoľko dostanú také Gears of War, po ktorých túžia.
  • Príbeh, nové postavy
  • Zábavný multiplayer, obzvlásť režim Horde
  • Audiovizuálne spracovanie, bezproblémový chod titulu