Séria Deus Ex je na videohernej scéne pomerne zvláštnym úkazom. V roku 2000, kedy vyšiel prvý diel spôsobil doslova šialenstvo. Možno ani nie neuveriteľnými predajmi, ktoré však vôbec neboli zlé, no skôr v tom, aké možnosti hra poskytovala. I dlhé roky po vydaní hráči stále objavovali nové a nové možnosti, ktoré hra poskytovala, a to samozrejme nebolo všetko. Potom však prišiel rok 2003 a sním aj studená sprcha v podobe Deus Ex: Invisible War. Nielenže si hra nedokázala zachovať kvality svojho predchodcu, ešte k tomu bolo odstránených mnoho prvkov, ktoré hráči na prvej časti zbožňovali. I keď hodnotenia neboli najhoršie, pre túto značku to na veľmi dlhé obdobie znamenalo koniec.  I bájny Fénix stáva z popola a dalo by sa to povedať aj o Deus Ex, ktorá vďaka Human Revolution z roku 2011 zažila veľký comeback. Odvtedy však už ubehlo päť rokov a tu máme pokračovanie meno Mankind Divided. Je aj tento párny diel sklamaním, alebo autori nenechali nič na náhode?

Ako už bolo povedané, najnovší diel Deus Ex dostal podtitul Mankind Divided. I o priame pokračovanie Human Revolution, no zároveň ide aj o prequel k úplne prvej časti, ktorá sa časovo odohráva až po týchto tituloch. Mnoho z vás už možno hru hralo a dokázalo si o nej urobiť svoj názor, no pre tých, čo si dávajú na čas (prípadne čakajú na zľavu) je tu moja recenzia. V úvode chcem ešte podotknúť, že sa neradím medzi skalných fanúšikov tejto série, i keď som predošlé hry samozrejme hral. Poďme už ale k tomu hlavnému, a to samotnej hre.

_dsc0004

Príbeh hry je zasadený dva roku po udalostiach v Human Revolution, čo znamená, že sa presúvame do roku 2029. Po tzv. Aug incidente, ktorý sa odohral v predošlej hre to augmentáciami vylepšená časť ľudstva nemá vôbec jednoduché. Kto predošlý diel náhodou nehral a bojí sa toho, že si novinku kvôli neznalosti príbehu neužije, ten môže byť v pokoji, autori mysleli aj na tento prípad. Hra totiž obsahuje aj približne štvrť hodinu trvajúce zhrnutie predošlých udalostí, čo Vám orientáciu v príbehu uľahčí. Ako aj predošlé hry z tejto série sú hlavným stredobodom pozornosti augmentácie, teroristi, Ilumináti. V Mankind Divided je hlavný dôraz kladený na nový zákon o regulácii augmentovaných ľudí, no samozrejme toho hra ponúka viac. Nebudem však zachádzať do detailov, tie musíte odhaliť sami. K príbehu iba poviem, že ma v porovnaní s predošlým dielom trochu sklamal, chýbala mi tu akási pútavosť.

Okrem hlavnej príbehovej línie je tu dostatok bočných misií, ktoré mi prišli zaujímavé a mnohokrát pôsobivejšie, než tie hlavné. Sú pútavé, majú „ťah na bránu“ a je zábava ich plniť. V tomto smere výborná práca.

_dsc0003

Na hre je určite veľkým lákadlom to, že sa odohráva v Prahe. Po prvej misii, ktorá je situovaná do Dubaja a slúži ako tutoriál sa však hlavný hrdina Adam Jensen presúva do Prahy. Kto však očakáva reálne vymodelované stovežaté mesto, mal by svoje očakávania krotiť. Celé mesto je fiktívne, i keď sem – tam možno narazíte na miesto, ktoré sa reálnymi kulisami inšpirovalo. Cestovateľská príručka to však rozhodne nie je. Trochu ma mrzí, že si autori nedali viac záležať na nápisoch, ktoré počas hrania uvidíte, občas je text skutočne ako zlý vtip. Poteší však, že na vás niekto sem – tam prehovorí v českom jazyku, no neberte to ako pravidlo, skôr ako výnimku. Čeština navyše nie je veľmi kvalitná, prízvuk je celkom mimo, no mňa potešila aspoň prítomnosť známej reči. Treba však rátať s tým, že to je skrátka futuristická Praha a anglický jazyk asi v roku 2029 bude štandardom aj u našich susedov. Čo sa však týka výtvarného štýlu, v tomto smere musím autorov pochváliť. Na Prahu je radosť pozerať a atmosféra mesta funguje bez zádrhov.

Tvorcovia šikovne vyriešili aj Adamove vylepšenia, ktoré mohol nadobudnúť v predošlej hre. Aby ste nehrali za neporaziteľného machra na všetko, ihneď po príchode do Prahy sa prihodí istá udalosť, ktorá vás o augmentácie pripraví. Musí teda opäť začať „od podlahy“ a Adamovi jeho silu a schopnosti postupne vrátiť. Možno je to klišé, avšak z pohľadu hrateľnosti je to logický krok. Kto hral predošlý diel, bude v pokračovaní ako doma, nakoľko sa ohľadom augmentácii nezmenilo prakticky nič. Samozrejme nejaké tie novinky nechýbajú, ale tvorcovia očividne nechceli zasahovať do niečoho, čo tak výborne fungovalo už minule. Nie je to chyba, ale trochu invencie by neuškodilo. Okrem vylepšení Adama nechýbajú ani vylepšenia zbraní. V tomto smere nečakajte nič prevratné, avšak prispôsobovanie zbraní funguje dobre a nepostráda prehľadnosť.

_dsc0002

S Deus Ex si azda každý jeden hráč spája rôzne možnosti, ako za pomoci rozličného riešenia situácii možno postupovať vpred. Mankind Divided na tomto nič nemení, takže je iba na vás, či využijete veľmi kvalitný a zábavný stealth, alebo na to pôjdete Rambo štýlom. Voľba je len a len na hráčovi, obe možnosti sú správne, i keď je celkom dobre vidieť (aj na level dizajne), ktorú autori preferujú. Pocit zo streľby nie je nič extra, vďaka čomu prestrelky nie sú veľmi zábavné. Aspoň pre mňa určite nie. Ani umelá inteligencia pri súbojoch nepredvádza nič svetoborné, čiže skôr radím zvoliť cestu tichého postupu vpred a k akcii sa prikloniť iba vtedy, ak to skutočne bude nutné.

Rôzne možnosti samozrejme nechýbajú ani pri rozhovoroch. Vaše voľby ovplyvňujú celkové vyznenie rozhovoru a aj to, ako dlho trvá. V tomto ohľade autori odviedli skutočne perfektnú prácu, nakoľko dialógy pôsobia uveriteľne a máte skutočne pocit, že sa s niekým rozprávate. Mnohé hry bijú v tomto smere do očí tým, že si počas dialógov pripadáte, ako keby postavy majú v ruke scenár s textom a iba ho tupo čítajú. V prípade Deus Ex: Mankind Divided to našťastie neplatí.

_dsc0007

Po technickej stránke na tom hra nie je vôbec zle. Testovaná verzia pre PS4 sa drží na 30 FPS, no z času na čas som nejaký ten prepad zaznamenal. Žiadna katastrofa sa našťastie nekoná a Vy si budete môcť toto dobrodružstvo vychutnať bez frustrácie. Autori navyše aktualizáciami ešte niektoré chybičky vyladili a ustálili aj FPS, čo zážitok ešte spríjemňuje. Skôr než som snímkami za sekundu som mal problém s textúrami, ktoré občas naozaj pôsobia bizarne. Na niektorých miestach som narazil na vyložene hnusnú machuľu, ktorá pôsobila ako z čias prvého dielu. Neviem, či je to trend, ale v poslednej dobe som sa s týmto neduhom stretol už niekoľko krát. Druhou vecou, ktorá ma nemilo prekvapila sú animácie postáv. Pohyby postáv sú niekedy kostrbaté a nepôsobia prirodzene, taktiež niektoré tváre a vlasy by si zaslúžili o niečo väčšiu starostlivosť. Ide však o nedostatky, ktoré nijako zásadne neovplyvňujú hru, čiže im neprikladám veľmi veľký dôraz.

_dsc0006

Pár slov by som rád povedal aj k prvému DLC nazvanému System Rift. V tom sa opäť na scénu vracia Frank Pritchard, ktorého fanúšikovia určite dobre poznajú. Pritchard od vás potrebuje pomôcť so získaním informácií o Santeau Group, čo však vôbec nebude jednoduché, keďže sa bude nutné dostať do jednej z najstráženejších databánk, a to Palisade Bank. Po stránke príbehu ma toto DLC nijak extra neoslovilo, čo je pravdepodobne „dedičstvo“ po samotnej hre. Hrateľnosť je rovnaká ako v pôvodnej hre, takže vynikajúca. Čo sa týka dĺžky tohto DLC, to by som odhadoval na tri až štyri hodiny, záleží od spôsobu hrania. Osobne som si celkom toto rozšírenie užil, i keď je škoda toho príbehu, ale to je neduh celého Mankind Divided, takže sa s tým človek musí jednoducho zmieriť.

_dsc0001

Deus Ex: Mankind Divided je výborné pokračovanie, ktoré tejto sérii hanbu určite nerobí. Nemôže sa síce pochváliť podobne pútavým príbehom ako Human Revolution, no v ostatných oblastiach autori dokázali hru posunúť vpred. Nejde síce o žiadnu revolúciu, avšak príjemná evolúcia to je bez najmenších pochýb. Ak Vám v hlave vŕta otázka, či by som hru odporučil, tak moja odpoveď znie áno. Je to jednoducho kandidát na jednu z najlepších hier tohto roku, a to naozaj nie je málo.

Deus Ex: Mankind Divided + DLC System Rift – Revolúcia, či iba evolúcia?
Deus Ex: Mankind Divided je výborným nasledovníkom svojho vynikajúceho predchodcu. Najväčším problémom je príbeh, ktorý však bol minule pútavejší, no i napriek tomu ide o skvelý titul, ktorý by si nemal nechať ujsť žiaden správny hráč.
  • Možnosť voľby, hrateľnosť
  • Vedľajšie misie
  • Dialógy a ich uveriteľnosť