Kvalitných hier, ktoré by dokázali kráčať v šľapajách Portalu zase nie je tak veľa. The Turing Test sa o to pokúša, a navyše je v ňom vidieť aj inšpirácia hrou The Talos Principle. Ak vás aspoň jedna z týchto spomínaných hier zaujala, zbystrite pozornosť.

Príbeh The Turing Test sa odohráva v 23. storočí. Ľudstvo podniká hlbší prieskum vesmíru a preto je jedna expedícia poslaná aj na známy mesiac Jupitera – Europu. Europa môže skrývať potenciálny život hlavne vďaka oceánom, ktoré by sa mohli nachádzať pod jej ľadovým povrchom. Aspoň to si vedci myslia. Vy sa prebúdzate z kryospánku v roku 2250 ako Ava Turingová, inžinierka Medzinárodnej Vesmírnej Agentúry. Hneď po prebudení dostávate správu od umelej inteligencie menom TOM, ktorý riadi operácie na lodi aj pozemnej stanici. Výskumný tím na povrchu planéty prestal komunikovať a vy musíte zistiť, čo sa tam stalo. Preto si zoberiete výstroj a špeciálnu zbraň na ovládanie elektrických impulzov a vyrazíte do výskumného zariadenia.

TOM vám bude neustále robiť spoločnosť a takmer pred každou miestnosťou si s ním pohovoríte. Jeho rozhovory s hlavnou hrdinkou sú ozaj zaujímavé a nezriedka hráča prinútia zamyslieť sa nad otázkami, ktoré dvojica spolu preberá. Tie sa totiž často dotýkajú filozofických tém ako svedomie, vnímanie citov a podobne. Zo zvukových správ a z rozhovorov s TOMom sa naviac budete postupne dozvedať, čo sa vlastne stalo. Nerád by som prezrádzal zbytočne veľa, stačí ak poviem, že príbeh je podaný veľmi pútavo. Celkovo je ale nutné povedať, že podnetov na rozmýšľanie je tu dosť a aj po dohraní samotného príbehu môžete viesť s ostatnými hráčmi debaty nad tým, o čo vlastne išlo.

Aby ste sa mohli príbehom posúvať ďalej, potrebujete riešiť logické hádanky. Mechanizmus ich riešenia je spočiatku veľmi jednoduchý – musíte presúvať elektrické impulzy medzi zámkami tak, aby ste si otvorili dvere, ktorými sa môžete posunúť o úroveň ďalej. Postupne však budú pribúdať aj zložitejšie prvky, takže budete musieť brať do úvahy aj polovičné alebo dočasné náboje. No a odzrazu zistíte, že už kombinujete i magnety, pohyblivé plošiny, mosty a do toho spolupracujete aj s robotom so špeciálnou schopnosťou, ktorého pritom môžete ovládať aj sami. Podobne je to s prostrediami. Tie sú spočiatku malé a riešenie prvých miestností je veľmi jednoduché. Neskôr však budú oveľa väčšie, hádanky komplexnejšie a súčasťou ich riešenia bude aj aj prieskum okolia. Väčšinou totiž cesta k cieľu nevedie priamo a  musíte získať impulz aj z vedľajších dverí, ktoré môžu byť taktiež spočiatku zatvorené.

Obtiažnosť nie je ani zbytočne nízka, ani prehnane vysoká. Jednotlivé logické problémy síce môžu prísť menej skúseným hráčom ťažké, tým ostatným zase príliš ľahké. Podľa mňa však The Turing Test trafil latku tak akurát. Riešenie problému vám určite nezaberie hodinu a súčasne budete mať dobrý pocit po jeho vyriešení. Hra je rozdelená do 7 kapitol, pričom každá má 10 miestností. Okrem klasických príbehových miestností obsahuje aj špeciálne miestnosti  – každú pre jednu kapitolu. Tieto nepovinné zastávky vyžadujú trochu viac premýšľania, ale osobne ich odporúčam neignorovať. Jednako si tým natiahnete hernú dobu, a po ich vyriešení si môžete pozrieť dodatočné materiály (zvukové nahrávky, textové správy a podobne), vďaka čomu zistíte viac o svete, v rámci ktorého sa pohybujete. Tu sa ale musím posťažovať, pretože zvukové nahrávky neobsahujú titulky a niekedy som cez príliš veľký šum nerozumel, o čom je reč. Pri textových záznamoch mi zase písmo pripadalo strašne malé a chýbala i možnosť jeho priblíženia.

Čo sa týka vizuálu, ten môžete posúdiť aj sami z priložených obrázkov. Väčšinu času budete každopádne tráviť v identicky pôsobiacich interiéroch a po čase sa môže dostaviť istý stereotyp. Aj preto je iba dobré, že hru môžete dokončiť za 6-10 hodín. Z výskumného zaradenia si občas odskočíte aj na povrch planéty, lenže podobných momentov je príliš málo. Technické spracovanie je však silne nadpriemerné. Za celý čas som nezaznamenal jediný bug a aj keď na grafickej stránke vidieť, že ide o menší titul, autori sa vôbec nemusia hanbiť za odvedenú prácu. Podobne je to so zvukom a solídny mi prišiel aj voice acting. Ani soundtrack nesklamal a jedinou jeho slabinou je, že sa začne po chvíli trochu opakovať.  Podobne ladená záležitosť však vyžaduje skôr jemnejšie tóny spríjemňujúce hranie a z tohto pohľadu hre nemám čo vytknúť.  The Turing Test možno neobstál na jednotku s hviezdičkou, ale rozhodne nesklamal. Pokiaľ máte radi logické hry, pokojne dajte dielu štúdia Bulkhead Interactive šancu. Stojí to za to, aj napriek niekoľkým muškám na kráse.

header

The Turing Test - Môže mať počítač svedomie?
The Turing Test nie je novým Portalom, ale kvalitatívne sa mu dokázal priblížiť. Ku koncu už začne trochu strácať dych, ale celkovo ide o veľmi vydarenú logickú záležitosť s kvalitne spracovanými hádankami.
  • Zaujímavý príbeh
  • Otázky, ktoré vás prinútia k zamysleniu
  • Kvalitne spracované logické hádanky