Zaregistrovať sa

Heslo vám bude zaslané na vás.

Už sa vám niekedy stalo, že ste hľadali nejakú vec a našli ste niečo úplne iné? Hlavná hrdinka mysterióznej hry Virginia je poverená nájsť záhadne zmiznutého chlapca, no v skutočnosti o neho vôbec nejde. Čo nájde na konci tohto zapeklitého prípadu?

Recenzovaná verzia: PC

Dej Viriginie sa odohráva v roku 1992. V malom mestečku s príznačným názvom Kingdom, v americkom štáte Virginia, zmizol priamo vo svojom dome chlapec Lucas Fairfax. Prípad obdržala Anne Tarver, ktorá práve získala preukaz FBI a k nej ako nováčikovi je pridelená skúsenejšia kolegyňa Maria Helperin. Zmiznutie chlapca sa však rýchlo ukáže ako podružný problém a hlavná hrdinka nakoniec začne pátrať po úplne iných veciach. Objektom jej vyšetrovania nebude len stratený chlapec, ale aj záhadná partnerka Maria a vlastne celá oblasť zapadnutého mestečka.

Hra je na malej časovej ploche doslova preplnená symbolmi a náznakmi. Napríklad Annina partnerka, ktorá jej má pomáhať, má priezvisko Helperin. Aj inšpirácia kultovým seriálom Davida Lyncha Twin Peaks (1990 -1991) je viac než zrejmá. Len jedna zo scén sa odohráva v bare, ktorého farebné vyznenie silne pripomína známu scénu z celovečernej verzie Twin Peaks (1992). V tejto scéne dokonca hrá aj veľmi podobná hudba ako vo filme. Aj zápletka je spočiatku veľmi podobná. V hre Virginia prichádza agentka FBI v roku 1992 do malého mestečka, aby vyšetrila zmiznutie chlapca, v seriáli Twin Peaks v roku 1991 prichádza agent FBI aby vyšetril zmiznutie dievčaťa. V oboch prípadoch však veľmi rýchlo príbeh oboch agentov zavedie do úplne iných problémov a zapletú sa do pavučín vzťahov.

Virginia je spracovaná na spôsob interaktívneho filmu, takže nehrozí žiadny zásek, žiadne zúfalé hľadanie predmetov, ani frustrujúce boje. Hráč je v podstate vedený za ručičku, pretože prioritným záujmom tvorcov je vtiahnuť hráča do víru udalostí a hustej atmosféry. Dĺžka však nie je umelo predlžovaná ako v iných podobných hrách. Dohranie mi trvalo dve hodiny a úplne to stačilo na všetko, čo chceli tvorcovia povedať. Osobne som trochu unavený z tých umelo naťahovaných hier, kde od vás tvorcovia chcú, aby ste robili rovnaké veci opakovane, len aby natiahli hrateľnosť aspoň na 20 hodín. Virginia vás našťastie nechce ničím rozptyľovať ani odvádzať pozornosť. Ďalším plusom a súčasne pomerne originálnym prvkom je, že príbeh je podaný úplne bez slov, takže hráč je ušetrený pseudofilozofických dialógov, ktorými inak bývajú podobné hry zaplavené. Filmové podanie hry výrazne umocňuje pôsobivý soundtrack, ktorý nahral filharmonický orchester zo susedných Čiech a je jednoznačne najsilnejším prvkom v hre.

Vďaka spomínanej krátkosti vám Virginia doslova nechá vydýchnuť. Kladie v divokom tempe stále nové otázky. Uniesli chlapca mimozemšťania? Uniesla ho náboženská sekta, ku ktorej asi patril aj chlapcov otec? A je vzťah oboch žien – vyšetrovateliek, len čisto kolegiálny alebo sa nám tvorcovia snažia naznačiť sexuálny, lesbický podtext? Prečo majú všetky kladné postavy (vrátane oboch žien) v hre iba tmavú pleť? Je umelecký zámer, alebo je to iba prehnaná snaha o politickú korektnosť? Je hlavná hrdinka niekým manipulovaná, alebo s nami tak trochu chcú manipulovať tvorcovia hry? Veľa otázok a málo odpovedí. Ale ruku na srdce, čakáte niečo iné od hry, ktorá sa inšpiruje tvorbou Davida Lyncha?

Zvolená výtvarná štylizácia slúži dokonale, avšak nemusí sadnúť každému. Takzvané modely majú k detailnosti ďaleko a textúry sú tvorené výlučne iba plochými pastelovými farbami. Obrázky na stenách sú prázdne a tváre postáv obsahujú len zopár polygónov. Ja som to pochopil tak, že snahou tvorcov bolo hráča ničím nerozptyľovať od filmovej atmosféry, takže to beriem a nevadilo mi to. Rovnakú funkciu v hre zrejme plnia aj filmové pásy v obraze.

Virginia sa tvári ako detektívny thriller s prvkami mysteriózna, ale v konečnom dôsledku sa ukáže ako oveľa komplexnejšia hra, než by sa mohlo zdať. Je to psychologická sonda do duše obyčajného človeka, túžiaceho po kariére, ale aj vzťahu a pochopení. Všetky tie náznaky, symboly tam nie sú preto, aby vás samoúčelne miatli a vytvoril sa vám v hlave guláš. Sú tam preto, lebo bolo veľa toho, čo nám tvorcovia chceli povedať. Virginia je taká sonda, sonda nielen do duše hlavnej hrdinky, ale aj do duše hráča. Pochopí to? Nie je to už za hranicou, za ktorú sa mu nechce, alebo za ktorú už na to nemá? Je len na vás, či vás táto sonda do duše osloví, alebo nie. Mňa to rozhodne oslovilo, aj keď som mal slabšie chvíle a občas som mraštil čelo. Avšak aj vďaka vydarenému záveru, v ktorom do seba veľa vecí zapadlo a výbornej záverečnej pointe sa nakoniec prikláňam k pozitívnemu hodnoteniu.

Druhá strana mince

Autor: Martin Kubeš (pohľad z hrania PS4 verzie)

V úvode svojho pohľadu na Virginiu chcem iba povedať, že nebude iba opakovať to, čo napísal Adam, a preto skočím rovno na môj dojem z hry.

Virginia ma zaujala ihneď po svojom oznámení a celkom som sa na túto adventúru, respektíve interaktívny film tešil. Ihneď po spustení ma zaujalo pekne spracované menu, avšak tu som postrehol aj prvý problém. Pri prechádzaní jednotlivých položiek, napríklad v nastaveniach chvíľu trvá, než sa zobrazí to, čo chcete. Možno je to zámer tvorcov, no mne osobne to prišlo pomerne rušivé.

Prejdime však radšej rovno k hre, veď v menu aj tak strávite iba mizivé percento z celkového času. Úvod je pomerne hektický, jeden strih strieda druhý, nejeden hráč si môže klepať na čelo, že čo to má znamenať. Je to chyba, či zámer tvorcov? Odpoveď je celkom jednoduchá – zámer. Vďaka týmto strihom si hra udržuje tempo, hráč nemusí chodiť zbytočne dlhými chodbami a zachováva sa tak dynamika. Niekedy sa mi síce zdalo, že jednotlivé strihy sú na seba naviazané trochu krkolomne, ale našťastie sa to nestávalo často.

Ako už bolo povedané, ide o interaktívny film, prípadne adventúru, takže z hľadiska hrateľnosti toho nečakajte veľa. Osobne mi táto jednoduchosť vôbec neprekážala, keďže sa hráč môže plne sústrediť na to, čo sa deje pred jeho očami. Jedna vec mi však aspoň spočiatku prišla zvláštna. Tou je pohyb hlavnej hrdinky, presnejšie skôr jej rozhliadanie sa po okolí. Pôsobí to veľmi zvláštne, no je to iba o zvyku. Na začiatku však musíte s týmto prvkom počítať.

Dej rozoberať veľmi nemienim, nakoľko už sa na tento aspekt pozrel Adam a ja sa nechcem opakovať. Udalosti, ktorých sa stanete svedkami sú pútavé, udržia vás po celú dobu hrania v pozore, no pri sledovaní záverečných titulkov som sa nemohol zbaviť pocitu, že som predsa len čakal o niečo viac. Nehovorím, že som sklamaný, to nie, no nejaký ten “špeciálny” moment mi tu chýbal. Myslím si, že mnoho hráčov Virginia prekvapí, no nie som si celkom istý, či v pozitívnom smere. Ťažko to opísať, musíte to vyskúšať a zažiť na vlastnej koži. Príbeh bude podľa mňa veľmi kontroverzný – jedna skupina ho bude vychvaľovať, no tá ďalšia zase hovoriť, že čo to do pekla bolo.

Čo sa týka grafickej štylizácie, tu súhlasím s Adamom. Hre sa zvolený vizuál veľmi hodí, no nie je to pre každého. Ja osobne som s vizuálom spokojný a hoci hra nevyniká detailami, celkovým vyznením to bez problému vyvažuje. Celkom mi hra pripomenula titul Firewatch, ktorý taktiež vsadil na jednoduchšiu grafiku, no nahradil to pôsobivosťou.

Virginia je v konečnom dôsledku veľmi zaujímavým počinom, no bohužiaľ nie je robená pre masy. Kto chce zažiť pútavé dve hodinky, nechať sa vodiť autormi po vopred stanovenej ceste, občas vyvaliť oči a vychutnať si udalosti točiace sa okolo Anne Harper, ten by mohol byť s Virginie nadšený. Ostatným odporúčam skôr zamieriť na YouTube a nájsť si nejaký Let’s play (samozrejme niečo rozumné, bez zbytočného škriekania a pod.), bude vám to totiž stačiť.

Hodnotenie: 70%

Hru na recenziu poskytla spoločnosť

Virginia - Mysteriózny trip, ktorý klame telom
Virginia je zaujímavý počin, ktorý dokonale klame telom. Na prvý pohľad hráčovi servíruje "jednoduchý" prípad agentky FBI, no v konečnom dôsledku toho zažijete viac. Či sa s Anne Tarver na tento trip vyberiete je len a len na vás.
Pozitíva
  • Vynikajúci soundtrack
  • Príjemné výtvarné spracovanie
Negatíva
  • Pre niekoho možno príliš nejasné
  • Minimum interaktivity
70%Celkové hodnotenie
Hodnotenie čitateľov: (0 Hlas)
0%

Komentuj!

komentárov

O autorovi

Zanietený hráč počítačových hier, všetkých žánrov, hlavne však RPG, stratégií a hororových adventúr. Zároveň milovník zvierat, prírody a náruživý turista.

Súvisiace príspevky