Séria Forza je tu s nami už dlhých jedenásť rokov. Za túto dobu stihlo vyjsť šesť dielov z realistickejšie poňatej odnože Forza Motorsport. V roku 2012 sa k Forze Motorsport pridala aj arkádovejšie poňatá Forza Horizon. Počas svojej existencie si celá séria stihla získať milióny fanúšikov po celom svete a je zrejmé, že očakávania od Forzy Horizon 3 neboli malé, najmä po vynikajúcej druhej časti. Dokázali autori z Playground Games prekonať kvality druhého dielu, alebo sa začína blýskať na horšie časy?

Recenzovaná verzia: Xbox One

Forza Horizon vychádza od spomínaného roku 2012 v pravidelnom dvojročnom intervale. Mohlo by sa zdať, že nie je možné za tak krátku dobu vylepšiť už beztak výbornú hru, no autori z Playground Games stále majú dosť elánu a nápadov, keďže diel od dielu prinášajú lepšiu a lepšiu hru. Je zbytočné chodiť okolo horúcej kaše – Forza Horizon 3 je bomba a pokiaľ máte aspoň ako – taký vzťah k pretekárskemu žánru, tento titul by ste si nemali nechať ujsť.

forza-horizon-3

Ako už býva u Forza Horizon zvykom, stredobodom pozornosti je opäť Horizon Festival, ktorý sa po Colorade a Francúzsku / Taliansku presúva do slnečnými lúčmi zaliatej Austrálie. Na pozadí tohto festivalu sa odohráva akýsi “príbeh”, no jeho dôležitosť je takmer nulová. A za seba hovorím, že to je jedine dobre, nakoľko nie je vaša pozornosť zbytočne odpútavaná od toho najdôležitejšieho – pretekania. Počas prezentácie hry na E3 bolo povedané, že herná mapa je dvakrát tak veľká, ako tomu bolo v prípade druhého dielu, takže ak ste ho hrali, môžete si urobiť aspoň ako – takú predstavu o veľkosti hernej mapy. Skôr než rozloha mapy je podľa mňa dôležitejšia variabilita, ktorá oproti predchádzajúcej časti dočkala zlepšenia. Chvíľu si jazdíte po pláži, onedlho už preháňate svojho tátoša džungľou, následne si spravíte výlet do mesta a zavŕšite to púšťou. V tomto smere musím autorov pochváliť, stačí naozaj krátky čas a vystriedate niekoľko odlišných prostredí.

maxresdefault

Aby som sa ešte pár slovami vrátil k príbehovému pozadiu, tentokrát nie ste nejakým neznámym pretekárom, ktorý si na Horizon Festival prišiel vybudovať renomé. Vaša postava je pre zmenu šéfom celého festivalu a môže rozhodovať o tom, kam sa bude celý festival uberať. Samozrejme je potrebné tento fakt brať s veľkou rezervou, keďže i tak je nutné postupovať cez nejakú dejovú líniu predpripravenú autormi. Tentokrát je veľmi dôležitým faktorom získavanie fanúšikov. Ich počet pribúda od toho, ako sa Vám na cestách bude dariť. Umiestnenie, perfektné zvládnutie meraného úseku, počet bodov v šampionáte – to všetko prináša nových fanúšikov. A čím viac fanúšikov, tým lepšie, nakoľko od ich počtu závisí Vás postup vpred.

forza-horizon-3-preview-jungle-trucks

K pretekaniu bez pochyby patrí aj vozový park, ktorý v základe zahŕňa niečo cez 350 áut. V ponuke skutočne nájdete všetko možné, čiže by si mal svoje obľúbené auto bez problémov vybrať každý jeden hráč. Máte radi Ferrari, Aston Martin, Dodge či Lamborghini? Nie je problém. Audi, prípadne BMW? Môžete začať pretekať. Nesedia Vám moderné autá a chcete niečo “klasickejšie”? Aj na to autori mysleli. Horšiu správu však mám pre fanúšikov značky Porsche, nakoľko autá tohto nemeckého výrobcu zatiaľ v hre nenájdete. Všetko však pravdepodobne napravia DLC, ale o nich je zatiaľ zbytočné hovoriť. Platí však to, čo som písal pred chvíľkou, vybrať by si mal pre problémov každý jeden z Vás.

Autori počas kampane šikovne využívajú zameranie pretekov k tomu, aby ste nepoužívali iba zopár áut. Je to síce iba maličkosť, no aspoň sa na rad dostanú autá rôznych tried a preskúmate toho čo najviac. Určite viete, že driftovať s džípom je hlúposť, takže je dobré siahnuť po aute so zadným náhonom. A podobných situácii je v hre viacero.

d9ea625d-0a5c-4454-ab7d-68fb9d7cfe04

Výborne vybalansovaný je systém odmeňovania. Získané body dostávate akurátnou rýchlosťou a nepripadáte si, že vás hra okráda, prípadne je až prehnane štedrá. Ak si chcete zarobiť dostatok bodov na odomknutie nejakého tátoša, bude to chcieť trochu snahy, no vždy som mal pocit, že som bol odmenený tak akurát. Playground Games skrátka našli tú správnu zlatú strednú cestu. Okrem výborného vybalansovania autori zapracovali aj na ďalších veciach. V minulej časti bolo z času na čas otravné hľadať garáže so “zabudnutými” autami. Nie vždy ste presne vedeli, kam treba ísť, označenie nebolo vždy zrovna ideálne, jednoducho bolo nutné odstrániť muchy. Novinkou vo Forza Horizon 3 je v súčasnosti mimoriadne populárna “hračka” – dron. Vďaka tejto vychytávke si môžete hľadanie spríjemniť, no drona samozrejme môžete využiť aj na skúmanie krajiny.

iutkugf

Pravdepodobne každého z vás (respektíve fanúšikov tohto žánru) zaujíma jazdný model. Kto hral predošlý diel, ten bude v najnovšom pokračovaní ako doma, nakoľko sú v tomto aspekte obe hry zhodné. Forza Horizon je arkáda, takže si ovládanie a správanie áut osvojíte behom krátkej chvíle. Výbornou správou je, že sa autá nesprávajú ako lepenkové krabice plávajúce po povrchu, no napriek tomu nemáte problém “letieť” rýchlosťou 300 km/h cez džungľu so športiakom. Nechýba ani tuning vozidla, kde si môžete upraviť jednotlivé nastavenia, ktoré sa aj skutočne premietnu do chovania daného auta. Nemožno očakávať nastavenia podobné napríklad hre Project CARS, no v rámci arkádového pretekania je možnosť prispôsobenia plne dostačujúca. Preteky, obzvlášť tie arkádovo poňaté majú byť predovšetkým o zábave a bez váhania možno povedať, že Forza Horizon 3 v tomto smere funguje na jednotku s hviezdičkou.

forza-horizon-3

Po grafickej stránke je na tom hra výborne, aspoň čo sa možností Xboxu One týka. Rozlíšenie 1080p a stabilných 30 snímkov za sekundu pôsobia skutočne dobre a mnohokrát sa môžete sami seba pýtať, ako je možné dosiahnuť takúto úroveň kvality na zariadení s takým výkonom. Forza Horizon 3 je jasných dôkazom toho, že keď sa chce, tak to ide. Kľúčová je optimalizácia a tá je bezchybná. Hra navyše vychádza aj pre PC (iba Windows 10) a tak budú grafické orgie určite ešte o poznanie lepšie. Kto však nepotrebuje skúmať pixel za pixelom, nemôže ho sklamať ani verzia pre Xbox One. V tomto smere by som však mal menšiu pripomienku (jedna z dvoch), ktorá sa týka občasného doskakovania objektov. V tej vysokej rýchlosti si to človek mnohokrát nemusí všimnúť, no tento nedostatok sa z času na čas objaví. Nejde však o nič závažné a určite vám to nepokazí zážitok z tejto vynikajúcej hry.

Iba v skratke spomeniem aj audio, ktoré je taktiež výborné. Nech už hovorím o zvukoch jednotlivých áut, prípadne o soundtracku, všetko je na výbornej úrovni.

forzahorizon3_e3presskit_truckdunejump_wm

Druhá pripomienka (taktiež malá), ktorú k hre mám je veľká podobnosť s predošlým dielom. Nemožno to brať ako veľký nedostatok, predsa len ide o pokračovanie, no niekoho môže tento fakt “prekvapiť”. Nebudem to zbytočne rozpitvávať, bolo by to zbytočné plytvanie časom. Či sa hry podobajú nie je podstatné, dôležitá je ich kvalita. A tá je v oboch prípadoch špičková.

Doteraz som sa nezmienil o multiplayerovej zložke, ktorá je samozrejme dôležitou súčasťou hry. Tentokrát však bol rozdiel medzi singleplayerom a multiplayerom odstránený, vďaka čomu si s ďalšími troma hráčmi môžete zajazdiť v kooperatívnej kampani. Celý získaný postup sa vám započítava, takže ak vás pretekanie s kamarátmi omrzí, môžete sa opäť vrhnúť do pretekárskeho kolotoča na vlastnú päsť. Pokračovať budete tam, kde ste s kamarátmi skončili, takže by som v prípade hry Forza Horizon 3 ani nehovoril o nejakom delení na singleplayer a multiplayer, aspoň čo sa kampane týka. Samozrejme nechýbajú klasické multiplayerové preteky, ktoré sú ešte zábavnejšie ako minule. Na výber je z množstva rôznych udalostí, nechýbajú klasické preteky či rôzne zábavné spestrenia ako boj o vlajku a pod.. A snáď ani nemusím spomínať, že hra podporuje cross-platform multiplayer medzi hráčmi na Xbox One a PC, čo znamená rozšírenie komunity o množstvo ďalších hráčov. Trúfnem si povedať, že táto hra rozhodne nebude trpieť na nedostatok hráčov.

8e0bd5c4-ac79-44af-859d-0d2ee9c6faa4

Nebudem už ďalej pokračovať, nakoľko sami môžete z textu vidieť, že Forza Horizon 3 je absolútne vynikajúcou hrou. Playground Games dokázali svoj klenot obrúsiť do v rámci možností dokonalej podoby a ja mám iba jedinú obavu, či je možné ešte niekam túto sériu posunúť či vylepšiť. Ak by som správne rátal, štvrtý diel by mal prísť o dva roky. Možno by som si dal dlhšiu pauzu a skúsil niečo iné, stále je tu dosť možností. Forza Horizon je momentálne na svojom vrchole a nerád by som videl jej pád smerom nadol. Verím však tomu, že Playground Games dokážu príjemne prekvapiť aj nabudúce, no veštenie radšej nechám na niekoho povolanejšieho. Ak hľadáte absolútnu špičku medzi arkádovo poňatými pretekárskymi hrami tak už nemusíte, pretože nič lepšie ako Forza Horizon 3 neexistuje. Kto má doma Xbox One, ten by nemal váhať ani chvíľu, tento klenot jednoducho musíte zaradiť do svojej zbierky. Hráčom na PC poradím to isté (vykašlite sa na nenávisť voči Windows 10, táto hra za to stojí), je skvelou správou, že sa hra pozrie aj na túto platformu (dokonca vďaka službe Xbox Play Anywhere stačí kúpiť hru pre jednu platformu a okamžite dostanete zadarmo aj verziu pre platformu číslo dva). Mrzí ma len jedna vec a to tá, že na konzole PlayStation 4 nič podobné nie je a zatiaľ sa ani nechystá. Dodám už len posledné slová – Forza Horizon 3 je must have titul a kto sa mu vyhne, urobí veľkú chybu.

msft_logo_rgb_c-gray-3b156229

Forza Horizon 3 - Dokonalé arkádové preteky?
Forza Horizon 3 je dokonalým príkladom toho, ako má vyzerať arkádové pretekanie. Množstvo obsahu, lákavé prostredie, rozmanitý vozový park, zábavný jazdný model, to všetko tento titul ponúka. Playground Games svoj klenot obrúsili o posledné hrany a priniesli hru, ktorá predstavuje vrchol svojho žánru. A Vy by ste si to rozhodne nemali nechať ujsť, Horizon Festival Vás uvíta s otvorenou náručou!
  • Množstvo obsahu - hra vydrží desiatky až stovky hodín
  • Austrálske prostredie oplýva veľmi slušnou rozmanitosťou
  • Grafika, hrateľnosť, zvuky