Fanúšikom konzoly PlayStation určite sú známe hry ako Flower a Journey. Predovšetkým druhá menovaná patrí medzi klenoty indie titulov na PlayStatione a zaslúžene zbierala vysoké hodnotenia či získavala mnohé ocenenia. Spojenie pôsobivého a tajomstvom zahaleného sveta spolu s výbornou hudbou zafungovalo na jednotku, no od vydania v roku 2012 hráči čakajú na nový titulov od Thatgamecompany. Hoci ABZÛ nie je titulom od zmienenej spoločnosti, pracoval na nej rovnaký art director a aj hudobný skladateľ, takže fanúšikovia Journey ihneď zbystrili pozornosť. Ako to teda dopadlo?

Recenzovaná verzia: PlayStation 4

Titul ABZÛ je prvotinou Giant Squid Studios, ktoré bolo založené spomínaným art directorom titulu Journey, ktorým je Matt Nava. V očakávanom indie titule štúdio vsadilo na podobné prvky, čiže pôsobivý štylizovaný vizuál, zaujímavý herný svet a samozrejme soundtrack. Kombináciou týchto zložiek vzniklo podmanivé podmorské dobrodružstvo, ktoré ponúka mnoho očarujúcich momentov. Pohodlne sa usaďte, výlet sa začína…

01

Hra vás hneď v úvode bez nejakého predstavovania vrhne do kože bezmenného “potápača”, s ktorým sa spoločne vyberiete na cestu za poznaním. Ostatne, to znamená aj názov tohto titulu, keďže ABZÛ pozostáva z dvoch starovekých slov, a to “ab”, ktoré znamená oceán a “zu”, čo v preklade značí niečo ako poznanie. Nikto vám však nebude vysvetľovať čo sa okolo vás deje, prípadne kam smerujete, za celú dobu nepadne ani jedno slovo. Avšak ani to nie je potrebné, titul ABZÛ je najmä o zážitku z tejto cesty. A ten zážitok naozaj stojí za to… Príbehové pozadie si každý jeden z vás musí v hlave poskladať a interpretovať sám.

02

Čo sa autorom jednoznačne podarilo, to je variabilita prostredí. Hoci sa celú dobu pohybujete pod hladinou, prostredie sa v každej kapitole mení. Každá lokalita má svoje typické sfarbenie, odlišnú faunu a flóru, takže sa vám nezdá, že sa celú dobu pohybujete iba na jednom mieste. Samozrejme nechýbajú ani hlbiny, rôzne starodávne chrámy, jaskyne či koralové útesy. Niekomu však môže vadiť striktne lineárny postup vpred, avšak v tomto prípade si ja osobne myslím, že autori urobili dobre. Nemožno však povedať o dajme tomu úzkych koridoroch, to nie, veď sme predsa v oceáne, no cesta vpred je vždy iba jedna.

03

Neviem, či je za pomoci obrázkov, ktoré som pre recenziu zhotovil možné sprostredkovať magickú atmosféru, ktorou titul oplýva, no verte mi, hra vás hneď v úvode svojou atmosférou očarí. Nebudete síce “odpadať”, avšak atmosféra je na jednotku. Obrázok nad týmto odstavcom hovorí sám za seba, keď sa ocitnete v tomto roji rýb, je to skutočné pôsobivý moment. A tých je v hre hneď niekoľko, no samozrejme vám o nich nebudem hovoriť. Skrátka, musíte to zažiť na vlastnej koži, stojí to za to.

04

Hrateľnosť je dalo by sa povedať minimalistická. Celá hra stojí na plávaní, takže je tomu prispôsobené aj ovládanie. Hlavný hrdina vie okrem samotného plávania vyslať niečo ako signál (dajme tomu, že ide o sonar), vďaka ktorému na určitých miestach vyvoláte “akciu”. Okrem toho sa ešte dokážete držať väčších živočíchov, robiť kotúle, no to je viac – menej všetko. Žiadne tlačidlo, s ktorým vytiahnete harpúnu a začne podmorský lov sa nekoná. Hra chce, aby ste pri nej relaxovali a užívali si ju, takže je potrebné s tým rátať.

05

Celú magickú atmosféru podporuje štylizované grafické stvárnenie, ktoré je jedným slovom vynikajúce. K celému ladeniu titulu sa zvolený grafický kabátik náramne hodí, svet hýri farbami, ponúka množstvo pekných detailov a pôsobivé scenérie. Pre priaznivcov realistickej grafiky však ABZÛ rozhodne nie je. Napriek tomu, koľko objektov sa na obrazovke pohybuje sa hra hýbe svižne, framerate nepadá až na jeden moment, kedy sa ocitnete v roji rýb, ktorý nájdete na obrázku číslo tri. Ani vtedy to nie je žiadna katastrofa, no zakolísanie je očividné. Je to však jediný malý šrám na inak prvotriednej robote. Počas prvého priechodu hrou som spravil circa 200 screenshotov, čo asi hovorí samo za seba.

06

V úvode som spomínal aj hudbu, o ktorú sa rovnako ako v prípade Journey postaral skladateľ Austin Wintory. Podľa môjho názoru sa hudba k ABZÛ nevyrovná svojou kvalitou tej v Journey, avšak to neznamená, že soundtrack nestojí za to. Určite nemožno čakať epické motívy, to by sa k hre ani nehodilo, no v tých správnych momentoch sa rozoznie “správny” motív a dodá danej situácii šmrnc.

07

Ani ABZÛ nie je dokonalá hra, ostatne to nie je žiadna. Jednu menšiu chybičku som už spomenul, to je framerate pri roji rýb, no to sa dá ľahko opraviť aktualizáciou. Horšie to však bude so samotnou dĺžkou hry. Nemusíte sa vôbec ponáhľať a k záveru sa dostanete za circa tri hodiny. Nie je to veľa a mnoho hráčov to pravdepodobne odradí od kúpy, avšak naťahovanie hernej dĺžky by mohlo hre ublížiť. Predsa len, od začiatku až do záveru robíte neustále to isté. Práve vďaka zvolenej dĺžke nie je čas na to, aby hra začala nudiť, i keď si viem predstaviť o hodinku – dve dlhšiu hernú dobu. Ak budete mať chuť získať všetky trofeje / achievementy, určite sa môžete dostať na päť až šesť hodín.

Druhý problém, ktorý síce nie je chybou samotnej hry je, že ABZÛ nie je pre každého. Ťažko presvedčíte priaznivcov FPS, RPG alebo veľkých AAA titulov, aby dali hre šancu. Je to však obrovská škoda, kto hru odsúdi vďaka predsudkom, môže sa pripraviť o skutočne magické dobrodružstvo. Voľba je iba na vás…

08

Titul ABZÛ je skvelým príkladom toho, ako môže indie titul v mnohom predčiť aj veľké AAA hry. Oplýva pôsobivou atmosférou, podareným vizuálom, soundtrackom a dokáže hráčom sprostredkovať niekoľko neopakovateľných momentov, podobne ako to pred niekoľkými rokmi dokázala hra Journey. Nepotrebuje k tomu mnoho, veď menej je niekedy viac. Giant Squid Studios svoj debut zvládli na jednotku, i keď niekoľko menších chybičiek  sa nájde. Ak si chcete oddýchnuť od všetkého toho zabíjania, strieľania, či násilia a túžite po relaxe, podmorský svet ABZÛ je to správne miesto.

ABZÛ - Magické dobrodružstvo
Ak niekto hľadá čarovné dobrodružstvo, už ďalej hľadať nemusí, titul ABZÛ je to správne miesto. Ponúka mnoho skvelých momentov a výbornú atmosféru, i za cenu toho, že netrvá príliš dlho. Kto má rád Journey, bude mať rád aj ABZÛ.
  • Pôsobivý podmorský svet
  • Atmosféra
  • Audiovizuálna stránka