Štúdio Spiders nepatrí medzi veľmi zvučné mena videohernej brandže. Za dobu svojej existencie sa postarali napríklad o dva porty Sherlocka Holmesa na Xbox 360, akčné RPG Mars: War Logs či fantasy RPG Bound by Flame plus ešte tri hry. Na svojom konte nemajú žiaden obrovský hit, väčšina ich titulov sa pohybuje vo sfére nadpriemeru. Ako ste si všimli, hier zatiaľ nevytvorili príliš veľa, no v tejto chvíli nás z ich spomínanej tvorby môže najviac zaujímať Mars: War Logs. Pýtate sa prečo?

Odpoveď na položenú otázku je skutočne jednoduchá. Mars: War Logs a najnovší počin štúdia nazvaný The Technomancer sa totiž odohráva v rovnakom vesmíre. Nejde však o priamy sequel, takže ak ste prvý titul z tejto “ságy” nehrali, nič sa nedeje. Poďme ale k samotnej hre nech si ujasníme, či dokázali Spiders týmto počinom vystúpiť zo svojho tieňa, alebo sa stále utápajú v zóne nadpriemeru?

01

Príbeh titulu The Technomancer nás zavedie na planétu Mars, konkrétne do obdobia dvesto rokov po kolonizácii planéty ľuďmi. Hlavným hrdinom je nováčik medzi technomancermi Zachariah. Ešte aby som v skratke ozrejmil, čo vlastne Technomancer znamená, tak ide o ľudí so špeciálnou mutáciou. Tá z vás robí “nadčloveka”, ktorý dokáže ovládať elektrické výboje, respektíve energiu. V podstate nejde o nič originálne, avšak vôbec mi to neprekážalo.

V úvode hry si prispôsobíte vzhľad hrdinu, prejdete základný tréning a dobrodružstvo môže začať. Príbeh hry vôbec nie je zlý a scenáristi titulu odviedli dobrú prácu. Počas priechodu hrou vás nechajú nahliadnuť do mytológie tohto univerza, dozviete aj o vojnovom konflikte, ktorý Mars sužuje a môžete sa dozvedieť aj o motivácií jednotlivých strán, respektíve frakcií, ktoré sa na Marse nachádzajú. Celý konflikt však súvisí s vodou, ktorá je na Marse nesmierne cennou komoditou a vlastne aj jediným platidlom. Samozrejme je tu okrem hlavných úloh aj dostatok vedľajších questov, ktoré na jednu stranu neoplývajú originalitou, ale aspoň sú väčšinou pomerne zábavné.

Ako v každom správnom RPG sa budete môcť sami rozhodnúť, či sa zachováte “dobre”, alebo budete za toho “zlého”. Ciest ako sa dopracovať k záveru je niekoľko a záleží iba na vás, ktorú zvolíte. Podľa dostupných informácií má titul hneď niekoľko rôznych zakončení, takže kto bude mať chuť, môže si celé dobrodružstvo zopakovať niekoľko krát, aby si dané konce odomkol. Inak trvá priechod niečo medzi 25 až 30 hodinami, no ak budete chcieť vyzbierať úplne všetko, môže to byť aj raz toľko. Jediná škoda je, že v hre absentuje rýchle cestovanie, avšak nemožno mať asi všetko.

TheTechnomancer 2016-07-01 13-38-49-753

Keďže sa pohybujeme v žánri RPG, nemôže chýbať ani vylepšovanie schopností postavy. Máme tu talent, schopnosti a atribúty, pričom každá kategória je zameraná na niečo iné. Talent je spájaný s prevažné nebojovými schopnosťami (odomykanie zámkov, liečenie a pod.), atribúty sú zase naopak zamerané na boj. Zlepšiť môžete staminu, zbroj, silu – veď to poznáte. Zostali schopnosti, ktoré sú pravdepodobne tou najzaujímavejšou kategóriou. Tie využívate najmä pri súbojoch, keďže ovplyvňujú celkový štýl boja. Na výber je zo štyroch možností – technomancer, warrior, rogue a guardian. Je iba na hráčovi, ktoré schopnosti bude rozvíjať a či sa rozhodne zamerať iba na jednu kategóriu, prípadne využije pomerné zlepšovanie.

Keď už som pri tých bojoch, nemôžem opomenúť súbojový systém. Ten mi z celkového hľadiska prišiel ako jedna z najväčších slabín celej hry. Môžete si vybrať tri bojové postoje – warrior, rogue a guardian. Hoci sú odlišné, aj tak som takmer vždy používal postoj bojovníka. Vtedy do rúk dostanete obojručnú tyč (vďaka svojim schopnostiam ju môžete zelektrizovať a cítiť sa takmer ako Darth Maul z prvej epizódy Star Wars) a pri boji Zachariah robí rôzne premety, kotúle a celkovo pôsobí tento postoj najefektívnejšie. Kto má radšej kradmý prístup, môže si voliť zlodejský štýl a vyžívať stealth. V tomto štýle máte k dispozícii dýku a strelnú zbraň, no tichý postup vpred vám môže zabezpečiť nejakú tu výhodu či inak neprístupnú informáciu. Posledný, obranný postoj asi hovorí sám za seba. V jednej ruke štít, v druhej obušok a omnoho “opatrnejší” prístup v súbojoch.

TheTechnomancer 2016-07-01 13-35-27-558

Spomenul som, že bojový systém patrí medzi slabiny, no z textu vyššie to tak pôsobiť veru nemuselo. Máte tú síce viacero bojových postojov, avšak je viac menej jedno, ktorý štýl si zvolíte. Klik sem, klik tam a nepriateľ leží na zemi. V tomto smere mi hra skôr pripadala ako akčná adventúra s prvkami RPG, než akčné RPG. Máte možnosti – to je fajn, ale načo vám to je, ak v podstate dosiahnete to isté vo všetkých prípadoch. Chcelo to viac dotiahnuť a odlíšiť využitie jednotlivých postojov. Nie je to vyslovene katastrofa, to netvrdím, ale mohlo to byť lepšie. O dosť lepšie…

V súvislosti so súbojovým systémom ma nepotešila ani neprehľadnosť pri súbojoch, no tento nedostatok sa prejavuje najmä v menších priestoroch, takže sa s týmto neduhom nestretávate neustále. Hru som hral na PC, takže neviem ako to je na konzolách, no ovládanie má celkom dlhú zotrvačnosť, čo môže niekoho zaskočiť. Nepriateľ už dávno môže ležať na zemi, no Zachariah ešte stále veselo strúha jeden premet za druhým. Neviem, či to brať ako veľký nedostatok, no nie je to zrovna príjemné.

TheTechnomancer 2016-07-01 13-45-29-164

Ako v správnom RPG, ani tu nechodíte sám a máte so sebou spoločnosť. Bohužiaľ, zadávanie príkazov vášmu partnerovi je pomerne slabé. Vyberiete si jeho “náladu”, no a tým končíme. Buď sa bude chovať útočnejšie alebo obrannejšie, nič medzi tým, žiadne možnosť inej voľby. V boji sú teda vaši spoločníci skôr iba na okrasu, mnohokrát som im ešte musel pomáhať, keďže veselo schytávali jeden úder za druhým a vôbec im to nevadilo.

Grafická stránka asi nenadchne svojou prepracovanosťou, no výtvarný štýl vôbec nie je zlý. Hoci farebná paleta je taká mdlá, na Mars sa mi hodila. Detaily sú však na tom horšie, v porovnaní napríklad so Zaklínačom je rozdiel vidieť ihneď. Ani mimika postáv či ich gestikulácia na najlepších konkurentov zo žánru nemá, no štúdio Spiders medzi najväčšie štúdia nepatrí, takže sa to dá chápať. Kamera občas dokáže hnevať, najmä v súvislosti so súbojmi v menších priestoroch, ale to som už spomínal. Ihneď po vydaní bol na tom titul po technickej stránke všelijako, no po niekoľkých aktualizáciách je to už o poznanie lepšie. Z celkového hľadiska je grafický kabátik fajn, i keď na špičku sa nechytá. Dobrou správou je, že hru vďaka tomu rozbehnete takmer na akomkoľvek “železe”, i môj domáci PC už rozhodne nepatrí nejakú extratriedu. Obrázky, ktoré som priložil berte trochu s rezervou, hru som nemal nastavenú na maximum, to by už môj PC nezvládol. 😉

TheTechnomancer 2016-07-01 13-45-34-563

Štúdio Spider s počinom The Technomancer aspoň pre mňa mierne prekročili svoj tieň. Hra síce vôbec nie je dokonalá a ani nedokáže kvalitou bojovať proti žánrovým konkurentom ako The Witcher či Mass Effect, no ak už máte zmienené tituly dávnou za sebou, pokojne dajte Zachariahovi šancu (keď nie za plnú cenu, v zľave určite). Jeho dobrodružstvo na Marse vôbec nie je zlé, no musíte rátať s tým, že ho tvorilo menšie štúdio s nižším rozpočtom. Dokázali však vytvoriť slušné “béčko”, ktoré si však svojich fanúšikov bez problémov nájde. Ak Spiders plánujú spraviť aj ďalší diel, majú čo zlepšovať, no sú na dobrej ceste a ja osobne im držím palce.

The Technomancer - Vesmírny Zaklínač?
Štúdio Spider s počinom The Technomancer mierne prekročili svoj tieň. Hra síce vôbec nie je dokonalá a ani nedokáže kvalitou bojovať proti žánrovým konkurentom ako The Witcher či Mass Effect, no ak už máte zmienené tituly dávnou za sebou, pokojne dajte Zachariahovi šancu.
  • Príbeh, scenár a celková mytológia univerza
  • Dostatok volieb, ako sa zachováte
  • Kopec questov, solídna herná doba