Veľké AAA skákačky v posledný rokoch doslova zmizli z trhu. Je to dozaista škoda, keďže série ako Jak & Daxter, Sly Cooper, Crash Bandicoot, Spyro the Dragon a mnohé ďalšie sa tešili obrovskej popularite. Dnes tomuto žánru dominuje indie scéna, no našťastie sa z času na čas objaví aj skákačka od veľkého štúdia, napríklad od Insomniac Games. Ich séria Ratchet & Clank sa po prvý krát predstavila v roku 2002 na PlayStation 2. A práve tento prvý diel sa dočkal moderného remakeu, ktorý je na trhu už nejaký ten piatok.

Nový Ratchet & Clank je po dlhšej dobe konečne skákačkou od veľkého štúdia, ktorá jasne dokazuje, že tento žáner má svoje miesto na trhu a ja dúfam, že podobných pokusov / návratov bude do budúcna viac. Spätne sme sa na titul rozhodli pozrieť, a to najmä z dôvodu, že od včerajšieho dňa (t. j. 23. júna 2016) mal v našich kinách premiéru film Ratchet a Clank: Strážcovia galaxie, ktorý má s hrou mnoho spoločné. V hre je napríklad niekoľko animovaných sekvencií, ktoré sú priamo z daného filmu, ale to pre nás teraz nie je dôležité, recenziu filmu si necháme na inokedy.

01

Nový Ratchet & Clank je prepracovaním prvého dielu, ktorý sa pred 14 rokmi objavil na druhej PlayStation. Kto prvý diel v tej dobe hral, určite mu bude mnoho lokalít povedomých, avšak nejde o prerábku jedna k jednej. Niektoré lokality boli odstránené, no na druhú stranu, niečo zase pribudlo. Summa summarum toho však dostanete za svoje peniaze dosť. A to dokonca hra nestojí klasickú “plnú” sumu, zohnať ju môžete už za približne 30 €. Poďme však späť k hre.

Dej hry veteránov série neprekvapí, keďže je to (ako som už spomínal) remake prvého dielu. Ratchet sa chce stať strážcom galaxie, no i keď skúšky absolvuje úspešne, vďaka jeho minulosti mu Kapitán Qwark vstup do služby zamietne. Onedlho sa zoznámite s robotom Clankom, ktorý po úteku zo svojej domovskej planéty havaruje práve na tej Ratchetovej. Clank vám oznámi, že sa chystá invázia, populácia je v obrovskom nebezpečenstve a tým vlastne celé dobrodružstvo začína. Počas cesty navštívite niekoľko planét, pričom každá z nich je odlišná a nechýbajú ani nejaké tie zvraty. Nič prevratné, no príbeh je fajn, funguje dobre, akurát ako som už vravel, kto hral prvý diel, nečaká ho žiaden šok.

02

Hra bez pochýb vyniká unikátnymi zbraňami a taktiež oplýva výbornou hrateľnosťou. To ostatne bolo charakteristickým znakom aj predošlých dielov, no Insomniac Games i napriek tomu tieto prvky ešte zvládli vylepšili. Hrateľnosť je úplne vynikajúca, čo do veľkej miery ovplyvňuje skvelé a responzívne ovládanie. Čo Ratchetovi alebo Clankovi prikážete, to aj veľmi ochotne urobia. Chcete aby vaši hrdinovia skočili? Tak skočia. Bude to salto vbok a k tomu strieľanie? Nie je problém. Žiadne chybičky som v tomto smere nezaznamenal, autorov musím iba chváliť, odviedli prácu hodnú jednotky s hviezdičkou. Takto to má vyzerať, keď chcete aby sa hráč pri hre zabával a nie rozčuľoval, pretože autori svoju prácu domrvili.

03

Spomínal som unikátne zbrane, tak sa pri nich musím na chvíľu zastaviť. Autori si vždy dali záležať, aby bol v tejto sérii zbraňový arzenál výnimočný. To sa im vždy darilo a darí sa im to aj tentokrát. Zbraní je veľké množstvo, každá je odlišná a bude záležať iba na vás, ktorú si najviac obľúbite. Bude to diskoguľa, ktorá nepriateľov roztancuje a vám dá výhodu, aby ste ich bez problémov poslali na onen svet? Alebo sa necháte zlákať úplnou novinkou menom Pixelizer, ktorá nepriateľov, ako už napovedá jej názov premení na pixely (viď nasledovný obrázok)? Voľba je na vás, no ak preferujete niečo klasickejšie, ako napríklad raketomet, plameňomeť či granáty, nie je problém. Samozrejmosťou je zvyšovanie úrovní vašich zbraní, takže budú čoraz silnejšie a účinnejšie, čo sa najmä pri vyšších obtiažnostiach hodí.

04

Ako môžete vidieť z obrázkov, hra je po grafickej stránke vynikajúca. Svety a postavy sú plné detailov, rozmanitých nepriateľov, každú chvíľu niečo vybuchuje, všetko je pekne farebné, no skrátka je to skutočne paráda. Na hru sa výborne pozerá a screenshoty človek robí častejšie, než často. Za podobný vizuál by sa nemuseli hanbiť ani niektoré animované filmy, ďalší plusový bod pre Insomniac Games. Všimnite si na nasledovnom obrázku výborné detaily na Ratchetovi (a to ešte berte do úvahy silnú kompresiu), napríklad jeho srsť na uchu…

05

Zvuková stránka sa taktiež nemá za čo hanbiť. Hudobný sprievod hrajúci na pozadí, zvuky nepriateľov, zbraní, výbuchy, rozbíjania krabíc či okolitého sveta sú vynikajúce. Ok, nehrá tu žiaden epický motív ako napríklad v Star Wars, no to ani nie je potrebné. Takto to má byť, takto to majú fanúšikovia radi.

Ak si myslíte, že Ratchet & Clank je hra pre deti (najmä kvôli tomu, že je “kreslená” a nestriekajú v nej hektolitre krvi), vôbec to nie je pravda. Áno, hru si môžu užiť aj mladší hráči, no dozaista to nie je prechádza ružovou záhradou. Nepriateľov je v hre skutočne veľa, navyše nie sú hlupáci a dokážu vás potrápiť. A to ani nehovorím o obtiažnosti “Hard”, na ktorej som titul hral ja. Nejedenkrát sa hráč zapotí a bude musieť akčnú pasáž absolvovať opakovane, pretože vlny nepriateľov jednoducho budú nad sily Ratcheta a Clanka.

06

Počas svojej cesty navštívite 13 lokalít, ktoré sú jedinečné a ani jedna nekopíruje svojim vzhľadom tú druhú. Či už zasnežená planéta Batalia, mestská úroveň Novalis, prípadne planéta Quartu (mimochom jej exteriér je skutočne pôsobivý, viď nasledovný obrázok), ani jedna sa nepodobá. Insomniac Games majú skrátka túto značku v malíčku a napriek tomu, že ide už o trinástu hru z tejto série, nápady im skrátka nechýbajú a dokážu hráčov neustále prekvapovať. Samotná kampaň inak zaberie odhadom takých 10 – 12 hodín v závislosti na obtiažnosti, no ak budete chcieť pozbierať všetky trofeje, určite si budete musieť niekoľko hodín pridať, keďže počas prvého priechodu nemáte šancu vyzbierať / získať všetko.

07

Tu sa dostávam k opakovanému hraniu, ktoré je nazvané ako Challenge mode, no ide v podstate o variáciu na New Game+. Zostanú vám vaše zbrane, navýšený život, avšak o rôzne gadgety ako napríklad krídla pre Clanka príde a budete ich musieť získať opätovne. Pri opakovanom hraní sa ešte zvyšuje obtiažnosť, nepriateľov je viac, no keďže už máte k dispozícii celý arzenál, nie je to až taký veľký problém. Výzva však určite áno… A aby som nezabudol, ak ste v prvom priechode vylepšili svoje zbrane na maximálnu úroveň, pri priechode číslo 2 sa odomknú ešte vyššie úrovne, takže budete vylepšovať opäť. Tá kadencia, či výbuchy však stoja za to!

Aby som iba nechválil, jedna vec mi celkom vadila. Ak počas príbehu prejdete danú planétu a splníte na nej všetky úlohy (no nevyzbierate všetky skryté predmety), pri opätovnom návrate sú úrovne omnoho “mŕtvejšie”. Okolitý život funguje aj naďalej, avšak počet nepriateľov klesne na minimum, takže môžete pobehovať sem a tam bez námahy. Pre zbieranie ukrytých predmetov je to síce pohodlné, no nepôsobí to dobre. Pri Challenge móde je to však o niečo lepšie.

08

Nový Ratchet & Clank je titulom, ktorý by nemal chýbať v zbierke žiadneho priaznivca kvalitných hier. Ponúka výbornú hrateľnosť, grafiku, bohatý arzenál zbraní a zábavu na mnoho hodín. Jedinú chybičku som už opísal vyššie, takže je zbytočné ju opakovať. Za seba vám hru odporúčam všetkými desiatimi, navyše stojí omnoho menej, než by stáť mohla. Ja len dúfam, že podarený návrat tejto dvojice rozhýbe aj ďalšie štúdia k tomu, aby opäť priviedli k životu aj iné značky (respektíve vytvorili nové), žáner skákačiek / akčných skákačiek rozhodne nepatrí do starého železa. Dajte Ratchetovi a Clankovi šancu, určite nebudete ľutovať.

sony-logo

Ratchet & Clank - Obľúbená dvojica je späť!
Nový Ratchet & Clank je perfektnou ukážkou toho, ako má vyzerať moderná akčná skákačka. Autori zmodernizovali niektoré zastaralé mechaniky, obliekli hru do výborného audiovizuálneho kabátiku a vznikol titul, ktorý by bal mať doma každý jeden priaznivec kvalitných titulov. Ak máte PS4, tak skutočne neváhajte, titul Ratchet & Clank stojí za to!
  • Výborné audiovizuálne spracovanie
  • Skvelá hrateľnosť
  • Rozmanité prostredia a nápadité zbrane