Pôvodná hra This War of Mine od poľského štúdia 11 bit studios vyvolala v závere roku 2014 veľké nadšenie. Titul bol príjemným prekvapením, ktoré si od recenzentov odnášalo vysoké známky a hráči taktiež chválou nešetrili. Sledovanie osudov rôznych ľudí počas vojnového konfliktu sa postupom času dostalo na rôzne platformy, pričom aktuálna konzolová generácia si musela počkať až do tohto roku.

Recenzovaná verzia: Xbox One

Chápem, že recenzia na titul, ktorý vyšiel už pred nejakou tou chvíľou je niečo ako nosenie dreva do lesa, no ja som sa k hre dostal až teraz a niektorí z vás na tom môžu byť podobne. Dokonca sú medzi Vami určite aj takí, čo hru doposiaľ doslova ignorovali. A to je celkom škoda, keďže This War of Mine: The Little Ones stojí za pozornosť.

V prvom rade je tu skutočnosť, že hier ako je táto skutočne nie je veľa a priznám sa, že ma ani žiadna iná nenapadá. Vojnové konflikty, či už moderné, alebo tie historické hráči takmer vždy sledovali z pohľadu vojakov, prípadne trénovaných agentov. V tomto prípade sa k slovu dostávajú civilisti. Zraniteľnosť, psychická labilita, depresie, to všetko je v tejto hre na dennom poriadku. A ak s tým nebudete niečo robiť, vaši zverenci zrazu začnú ubúdať, po čom určite nikto netúži.

twom_tlo_01

Nové spracovanie This War of Mine s podtitulom The Little Ones do hry prináša deti, ako ostatne napovedá už samotný názov. Vďaka tomu sa pôvodná hra stáva ešte o niečo emotívnejšou, i keď v tomto smere mám jednu výhradu, no k tej sa dostanem neskôr. Už starostlivosť o potreby dospelých rozhodne nebola prechádzka ružovou záhradou, no ak k tomu prirátame aj deti, ktoré na vojnový konflikt a vzniknutú situáciu reagujú podstatne odlišne, budete mať skutočne čo robiť, ak sa chcete úspešne dopracovať k prežitiu.

Titul sa odohráva v meste Pogoren, ktoré je situované v krajine Graznavia. Zúri tu občianska vojna, všetko okolo vás je v ruinách, vrátane vášho príbytku, ktorému i napriek tomu budete hovoriť domov. Ak náhodou neviete, o čo v hre ide a myslíte si, že vyššie spomínaná starostlivosť o potreby predstavuje dať jednu postavu na záchod, druhej uvariť a podobne, musím sa upozorniť, že v tomto smere to také jednoduché nie je.

Spočiatku toho nemáte k dispozícii mnoho a nikto vás nebude vodiť za ruku, že je potrebné niečo urobiť. Váš príbytok však bude potrebovať starostlivosť podobne, ako postavy. Musíte ho vybaviť, aby ste si mohli v mrazivých dňoch zakúriť, pestovať si zeleninu, úspešne prekonať pokusy zlodejov a podobne. Potrebné veci sa však nenachádzajú priamo v dome, a preto je hráč nútený vychádzať von, teda skôr prehľadávať príbytky ďalších skupiniek.

twom_tlo_02

A v tomto ohľade začne hra ešte viac naberať na obrátkach. Na výpravu sa môžete vybrať s jednou postavou, pričom zvyšku porozdeľujete úlohy, ktoré je nutné spraviť počas vašej neprítomnosti. Potulky po okolí sa vykonávajú vždy večer a dobre si musíte premyslieť, kam sa vyberiete. Počas noci stihnete preskúmať iba jedno miesto a darmo budete hľadať rôzny materiál, ak vám doma budú postavy umierať od hladu. Vždy však majte na pamäti, že je potrebné sa pohybovať opatrne, keďže smrť číha takmer všade.

Pri prieskumoch môžete buďto obchodovať alebo kradnúť. Vždy musíte uvážiť, ktorú možnosť zvolíte, nakoľko krádež z vás urobí zlodeja, a to nemusí znamenať nič dobré. Nie vždy to však pôjde tou dobrou cestou a skôr či neskôr budete musieť aj kradnúť. Iba menšia rada, ak stretnete niekoho so zbraňou v ruke a upozorní vás, aby ste mu nekradli jeho veci, naozaj to nerobte, počas vojnového konfliktu ľudia zmyslom pre humor neoplývajú. Vojna nie je žiadna zábava, takže je hráč pre prežitie seba a svojej skupiny nútený aj vraždiť. Ako som už spomínal, táto hra je emóciách a skutočne jej to ide výborne.

To najdôležitejšie na This War of Mine sú postavy, najmä tie vaše. Vojna ich ubíja, ničí a je väčšinou iba na vás, či sa dožijú ďalšieho rána, alebo nie. Každá jedna postava má svoj príbeh, dozviete sa čo robila pred vojnou, vďaka čomu sa môžete s postavami lepšie stotožniť (v tomto ohľade sú výborné aj denníky vašich postáv). Starostlivosť o postavy je gro tejto hry, takže musíte sledovať, aká je celková morálka vašich zverencov, či niekto neprepadol depresiám a náhodou sa nechystá na samovraždu, ktorá sa môže zdať ako jediné správne východisko z tejto pekelnej situácie. Často budete prehodnocovať ako sa zachováte. Vaša skupina bude potrebovať jedlo, lieky, no to isté potrebujú aj ďalší obyvatelia Pogorenu. Okradnete ich a vystavíte takmer istej smrti? To už je na vás, no vaše činy budú mať následky, s tým môžete počítať.

twom_tlo_03

Viac, či menej boli všetky tieto prvky dostupné už v pôvodnej hre, no dostávame sa k novinke, a to deťom. Tie vnímajú vojnový konflikt odlišne, keďže tomu čo sa deje nieže nerozumejú, ale vnímajú to trochu inak. Nemôžete s nimi síce chodiť na výpravy, ani nedokážu vyrábať potrebné veci, no v hre majú svoje miesto a určite sú prínosom, najmä z pohľadu realizmu, keďže vojna si nevyberá a deťom sa nevyhýba. Musíte sa postarať o to, aby mali deti dáku zábavu, napríklad si mohli kresliť kriedami, húpať sa na hojdačke, keďže potom nemusia myslieť na to, čo sa deje za múrmi vášho domu. Deti sú v porovnaní s dospelými častejšie hladné, no našťastie im stačí menšia porcia. Starostlivosť o podstatne odlišnú postavu prináša do hrateľnosti príjemné osvieženie a kvitujem, že deti nie sú iba marketingová nálepka na obale hry. Z môjho pohľadu je tu jeden nedostatok spojený s prítomnosťou detí, ktorý som spomenul vyššie. Rozumiem tomu, že by hra v takom prípade vyvolala obrovskú kontroverznosť, no prečo deti nemôžu zomrieť je mi záhadou. Áno, bolo by to drsné, smutné a zničujúce, keďže žiaden rodič nechce prísť o svoje deti, no bohužiaľ sa tieto veci počas vojnových konfliktov stávajú. Ak je dieťa nespokojné, tak jednoducho odíde. V porovnaní so zvyškom to pôsobí zvláštne a aspoň mne to narúšalo celkovú atmosféru. Z morálneho hľadiska však rozhodnutiu autorov chápem.

Grafika hry je naozaj pekne štylizovaná, k titulu a jeho atmosfére sa zvolené spracovanie hodí. Nečakajte však žiadne grafické orgie, o tie v tomto titule naozaj nejde. Temnejší a špinavý vizuál výborne dopĺňa dianie na obrazovke. Ani zvuková stránka na tom nie je zle a darí sa jej navodiť správne depresívnu atmosféru vojnového konfliktu. V tomto smere som ja osobne bol spokojný.

twom_tlo_04

S čím som však mal problémy je ovládanie. Autori sa síce snažili prerobiť ovládanie na ovládač, no ich snaha sa tak úplne nepodarila. Ovládanie je ťažkopádne, spomalené a v niekoľkých prípadoch vás vyslovene naštve. Chcete aby postava zatavila na konkrétnom mieste? Nie vždy sa to podarí a postavička sa presunie ešte o krok, či dva ďalej. Poviete si nevadí, iba jemne posuniem analógovú páčku a dostanem sa tam, kde chcem. Omyl, opäť to nemusí vyjsť. Taktiež boj či pohyb v menu nie je spravený ideálne a jasne sa tu prejavuje, na ktorej platforme má tento titul svoj pôvod. Na ovládanie sa síce dá zvyknúť, no myslím si, že sa v tomto smere dalo urobiť viac.

Občas sa stretnete aj s chybami v animáciách. Postavy si z času na čas levitujú na zemou, dokonca sa mi raz prihodila situácia, kedy sa postava doslova vzniesla do vzduchu a preniesla sa na vyššie podlažie. Ide však o skutočne výnimočné situácie, takže to nie je až taký problém. Spočiatku vám hra vydrží, no postupne začne prichádzať k slovu stereotyp. Každá nová hra síce prinesie menšie zmeny, no ak si zvyknete, aké majú byť vaše prvé kroky, tak sa tomu nedá zabrániť. Z mojej strany je škoda, že do hry neboli pridané aj určité formy konverzácie, takže by som pri návštevách iných miest mohol obyvateľom vysvetliť, že chcem iba pozrieť na haraburdy v pivnici a nechcem nikomu ublížiť či privodiť infarkt. Určite by to do hry prinieslo nové možnosti, keďže by vaše tvrdenia mohli, i nemuseli byť pravdivé. To však berte iba ako nápad z mojej strany.

twom_tlo_06

Titul This War of Mine: The Little Ones je portom pôvodnej hry na súčasnú konzolovú generáciu, a tak je treba tento počin brať. Síce hra priniesla nový prvok – deti, no hráčom, ktorí už majú v This War of Mine čo-to odohrané neprinesie až tak veľa nového obsahu. Pre zvyšok hráčov však ide o zaujímavú voľbu, ktorej sa oplatí dať šancu, keďže dokáže sprostredkovať zážitok, aký by ste v inej hra hľadali iba márne. Postupne sa síce dostaví stereotyp, no ten prichádza takmer pri každej hre. Ak sa vám táto hra pozdáva a ešte ste jej nedali šancu, kľudne tak učiňte, za približne 25 € dostanete kvalitný a netradičný titul.

Doposiaľ hra je dostupná pre PlayStation 4 a XBOX One, no autori už potvrdili, že hra príde aj pre PC a mobilné zariadenia.

Hru na recenziu poskytla spoločnosť Cenega.Cenega LOGO

This War of Mine: The Little Ones – Vojnový konflikt očami detí
This War of Mine: The Little Ones je zaujímavý titul, zobrazujúci vojnový konflikt očami detí. Nechýbajú v ňom silné momenty, morálne rozhodnutia, depresia či strach o postavy, ktoré vám budú zverené. Je iba škoda, že autori sa lepšie nepopasovali s prispôsobením ovládania na ovládače, kdeže práve v tomto ohľade titul zaostáva. Ako celkom však ponúka zážitok, ktorý inde nenájdete, a to sa cení. Ak ste pôvodnú hru hrali na PC, či mobilných zariadeniach, pravdepodobne Vás mnoho nového nečaká, no nováčikovia by tomuto počinu mali dať šancu.
  • Výborná atmosféra vojnového konfliktu
  • Dôraz na morálne rozhodnutia
  • Starostlivosť o postavy, zakomponovanie detí