Ak vám niekto povie, že po presedení 8 hodín za klávesnicou v práci by ste mali stráviť niekoľko hodín písaním slov aj doma, zrejme by ste ho poslali kade ľahšie. To by však bola veľká škoda. Hra Epistory – Typing Chronicles od belgického štúdia Fishing Cactus má totiž šancu stať sa jednou z najlepších hier roka.

Žáner tzv. „typing games“, teda hier točiacich sa okolo písania na klávesnici, nie je žiadna nová záležitosť. Hry ako JumpStart Typing alebo zombícka The Typing of the Dead prišli s týmto konceptom už pred takmer 20 rokmi a ich hodnotenia neboli vôbec zlé. Oslovili však iba špecifickú skupinu hráčov a tento žáner ostal na okraji záujmu. Epistory – Typing Chronicles má však potenciál dostať ho na výslnie a urobiť z neho mainstreamovú záležitosť. Poďme sa teda na túto hru pozrieť bližšie.

V Epistory – Typing Chronicles sa hráč zhosťuje úlohy bezmenného dievčaťa objavujúceho neznámy svet na chrbte svojej líšky. Hra neponúka žiadne vysvetlenie ani pozadie príbehu, namiesto toho necháva samotného hráča vytvárať príbeh a svet okolo seba, čím ho doprevádza príjemný hlas ženského rozprávača. Putovanie dievčaťa a líšky po neznámom svete (zrejme úmyselne) pripomína atmosféru Malého Princa, je však len akýmsi príbehom v príbehu. Jej príbeh je totiž symbolom hlavného príbehu, ktorý sa odohráva na pozadí – príbehu o umení a samotnom procese tvorby umenia.

maxresdefault

Svet Epistory sa nesie v podarenom grafickom štýle založenom na papierových origami skladačkách, čo sa k danému žánru a príbehu nesmierne hodí. Ovládanie je na prvý pohľad netradičné – na pohyb hlavnej hrdinky používate klávesy E, F, J a I. Zvyká sa na to trochu ťažšie a hráčom je k dispozícii aj tradičné WASD ovládanie, v konečnom dôsledku sa však oplatí dať šancu novému ovládaniu. To totiž ponúka ideálnu pozíciu rúk a prstov pre rýchlopis, okolo ktorého sa točí celá hra.

Zo začiatku ide skutočne o vytváranie sveta cez písanie. Napísanými slovami mu dávate nové kontúry a plníte ho životom, čím sa zhosťujete úlohy spisovateľa tvoriaceho svoje dielo. Ako v skutočnom svete, aj tu však pri tvorbe umenia čakajú na umelca problémy. Či už ide o uzamknuté lokácie symbolizujúce kreatívny blok, ktoré odomknete až po získaní dostatočnej inšpirácie, alebo priamo príšery symbolizujúce všetko, čo sa vám v tvorbe snaží zabrániť. A zabránia vám v tom ľahko – hlavná hrdinka totiž nemá žiadne životy a hra končí v okamihu, kedy sa vás prvý nepriateľ čo i len dotkne.

Poraziť ich dokážete iba písaním slov, ktoré sa objavujú nad nepriateľmi. Na niektoré stačí jedno krátke slovo ako RAT, EAT alebo CUP. Na zničenie silnejších nepriateľov však potrebujete viac slov a najmä náročnejšie slová. Pripravte sa teda aj na nepriateľov v podobe slov ako MULTIMILLIONAIRE, ASPHYXIATION či v prípade bossov aj slov ako AEQUEOSALINOCALCALINOCERACEOALUMINOSOCUPREOVITRIOLIC. A to všetko pod stresom a časovou tiesňou spôsobenou nepriateľmi blížiacimi sa zo všetkých strán. Problémom je niekedy slabá viditeľnosť protivníkov. Slová potrebné na ich zničenie sú síce výrazné, ale vidíte ich iba v režime písania, ktorý spúšťate stlačením klávesy Space. Mimo tohto režimu sú nepriatelia graficky slabo odlíšení od okolitého prostredia, a tak do nich občas jednoducho nechtiac vletíte (čo znamená okamžitú smrť).

20160409205010_1

Čo sa týka spomínaných bossov, tých nájdete najmä v dungeonoch, ktorých v hre navštívite celkovo 8. Na prvý pohľad sa to síce zdá ako malé číslo, ale každý z týchto dungeonov je zážitkom a kapitolou samou o sebe. Žiadne prvky sa v nich neopakujú, každý je úplne iný od toho predošlého a ponúka vlastný pútavý príbeh – jednak príbeh hlavnej hrdinky jej líšky, ale aj životný príbeh autorky diela, čo ďalej umožňuje pochopiť tvorivý proces a podvedomé prenikanie udalostí zo života autora do jeho výtvoru. Okrem klasického preskúmavania dungeonov nás v každom čakajú dve veľké bitky, ktoré pozostávajú z čoraz ťažších vĺn protivníkov. Odmenou je v niektorých prípadoch napríklad získanie nového typu mágie, ktorý vám umožní sprístupnenie nových lokácií či poskytne účinnú zbraň proti dovtedy nesmrteľným nepriateľom.

Tieto typy mágie sú dokopy štyri – FIRE, ICE, SPARK a WIND, pričom každý ponúka vlastné výhody. FIRE napríklad zničí nad nepriateľom slovo, ktoré napíšete, a zároveň spáli aj nasledujúce slovo. ICE nepriateľov na istý čas zamrazí na mieste, WIND ich odhodí dozadu, SPARK zase dokáže preskočiť z jedného nepriateľa na ďalších. Medzi jednotlivými typmi si môžete prepínať ručným vpísaním ich zodpovedajúcich slov. Túto mágiu navyše môžete zosilovať použitím skill pointov, ktoré získavate každým novým levelom. Rovnakým spôsobom môžete vylepšiť aj ďalšie schopnosti, ako napríklad rýchlosť vašej líšky či odhadzovanie nepriateľov pri každom zásahu. Skill pointov za celú hru nazbierate približne toľko, koľko potrebujete na maximálne vylepšenie každej schopnosti. Šetriť teda nemusíte, mali by ste si však rozmyslieť, do ktorých schopností investujete skôr.

20160409204513_1

Táto herná mechanika funguje neuveriteľne dobre, je zábavná a v spojení s pútavým príbehom vás prinúti hru prejsť takpovediac na jeden hlt. S tým je však spojené aj jedno z mála sklamaní, ktoré sa dajú na hre nájsť. Hru totiž dokážete kompletne prejsť za približne 6 hodín, čo síce pri niektorých tituloch bohato stačí, ale Epistory by si zaslúžila viac. Predĺžiť ju síce môžete nastavením vyššej obtiažnosti, poprípade adaptívnej obtiažnosti (ktorá sa sama prispôsobuje vašim schopnostiam), ale predsalen to nenahradí príbeh.

Ak vás hra bavila, po jej dohraní sa môžete zabávať multiplayerovým módom Arena, kde sa na vás valí vlna nepriateľov za vlnou a v konečnom skóre sa porovnávate s hráčmi z celého sveta. Súperiť môžete v súčasnosti na štyroch rôznych mapách, ale bohužiaľ sa tento mód pomerne rýchlo obohrá, keďže ponúka vždy to isté. Na rýchle vyplnenie niekoľkých minút voľného času síce stačí, ale z dlhodobého hľadiska pôsobí trochu nezáživne. Multiplayeru by pomohlo pridanie nových prvkov ako napríklad co-op módu, poprípade priameho súperenia medzi dvoma hráčmi.

Zatiaľ je problémom aj pomerne malý počet hráčov, čo dokazuje aj fakt, že počas recenzovania hry sa mi podarilo na istý čas usadiť na prvom mieste svetového rebríčka. Hra je však nová a každou ďalšou recenziou získava stovky nových hráčov. Rozdiely medzi hráčmi sa postupne vyrovnávajú a je čoraz ťažšie dosiahnuť v rebríčku dobrú pozíciu.

epistory

Pri recenzii Epistory – Typing Chronicles sa nesmie zabudnúť na asi najdôležitejšie plus tejto hry. Tým je, typicky pre podobné hry, rýchlopis. Hra dokáže neuveriteľným spôsobom zlepšiť rýchlosť vášho písania, čo si môžete overiť aj sami na štatistikách, ktoré vám ponúka. Zatiaľčo po prvých minútach hrania bola priemerná rýchlosť môjho písania približne 30 slov za minútu, po dohraní sa ustálila okolo čísla 70. Rýchlopis pritom nie je schopnosť, ktorú potrebujú iba novinári alebo spisovatelia. Zíde sa doslova každému, či už v práci, škole alebo osobnom živote. Hra teda okrem hodín zábavy ponúka aj skvelú učebnú pomôcku, za ktorú jej budete veľmi vďační.

S finálnym hodnotením Epistory – Typing Chronicles som mal isté problémy. Trochu som sa zdráhal dať privysoké hodnotenie malej indie hre, ktorá sa točí okolo rýchleho písania slov. Pre mňa však išlo o jeden z najlepších herných zážitkov posledných rokov a hodnotenia užívateľov aj recenzentov sa so mnou zhodujú. Plne vám teda odporúčam odhodiť predsudky a hru si vyskúšať. Na Steame je jej cena prijateľných 14.99€ a ak sa vám nebude páčiť, do dvoch hodín ju môžete vrátiť. Úprimne si však myslím, že o vrátenie peňazí požiada málokto…

Hru Epistory – Typing Chronicles poskytlo na recenziu štúdio Fishing Cactus

Epistory - Typing Chronicles - Naozaj originálny zážitok
Epistory - Typing Chronicles je neuveriteľne originálnou hrou s pútavým príbehom, ktorá má potenciál stať sa jedným z najlepších titulov roku. Ak zahodíte predsudky voči netradičnému žánru, čakajú vás hodiny skvelej zábavy, na ktorú tak skoro nezabudnete. Donúti vás premýšľať nielen nad úlohami v hre, ale aj nad samotnou filozofickou podstatou umenia, tvorby a kreativity. Nehovoriac o tom, že zároveň vám vďaka rýchlopisu dokáže reálne pomôcť aj v skutočnom živote.
Klady
  • Zábavný a originálny koncept
  • Pútavý príbeh