Pre mnohých z vás bude adventúra Day of the Tentacle veľkou neznámou, keďže pôvodne vyšla v roku 1993. Ešte horšie by to asi bolo, keby spomeniem titul Maniac Mansion, ktorý je ešte starší, keďže si svoju premiéru odbil v roku 1987. Aby som situáciu trochu ozrejmil, tak Maniac Mansion je prvým dielom a Day of the Tentacle je jeho pokračovanie. V prvej hre ste spoznali chápadla, okolo ktorých sa pokračovanie točí.

Recenzovaná verzia: PlayStation 4

Boli raz dve chápadlá, jedno zelené a druhé zase fialové. Jedno priateľské, druhé diabolské. To druhé sa rozhodne získať nadvládu nad svetom a na vás bude ho zastaviť. Počas tohto dobrodružstva zažijete množstvo humorných situácií, potrápite si mozog, no a v konečnom dôsledku, ak ste mali tú česť s originálom z roku 1993 oceníte s akou láskou a citom tvorcovia pripravili remaster.

Day of the Tentacle Remastered logo

Ako už bolo naznačené, príbeh sa zaoberá ovládnutím sveta, čo si uzmyslelo fialové chápadlo. Dej sa odohráva päť rokov po prvej časti. V úvode uvidíte, ako fialové chápadlo vypije toxický odpad za domom bláznivého vedátora Dr. Freda Edisona, ktorý obe chápadlá stvoril. Vďaka tomu fialovému chápadlu narastú malé ruky, zvýši sa mu inteligencia a vzrastie chuť na ovládnutie sveta. Zelené chápadlo požiada o pomoc svojho priateľa Bernarda Bernoulliho, aby zabránil ovládnutiu sveta a zabitiu oboch chápadiel, keďže Dr. Edison vidí riešenie situácie v zabití oboch svojich pomocníkov. Vaša trojica hrdinov – Bernard, Hoagie a Laverne bude musieť chápadlo zastaviť (a zachrániť obom život), v opačnom prípade nečaká svet ľudí úplne ružová budúcnosť, o čom sa budete môcť presvedčiť.

Day of the Tentacle sa totiž neodohráva iba v prítomnosti, kvôli menšej chybičke sa pozriete aj do minulosti a budúcnosti. Pôvodný plán, cestovať časom o 24 hodín skôr, ako sa chápadlo napilo toxického odpadu sa príliš nepodarí, keďže stroj času nazvaný Chron-O-John sa pokazí. V tomto momente sa cesta hlavných hrdinov rozdeľuje. Bernard zostane v prítomnosti, Hoagie sa vráti o 200 rokov späť a Laverne sa zase pozrie o 200 rokov do budúcna, kedy svet ovládli chápadlá. Toľko stručne k zápletke. Počas tejto cesty si užijete mnoho humorných situácií, budete musieť riešiť logické hádanky a pokúsiť sa odvrátiť vzniknutú situáciu. Či sa vám to podarí neprezradíme, to si musíte zistiť počas hrania tohto herného pokladu.

01

Ako môžete vidieť z priložených obrázkov, v prvom rade prešlo úpravou grafické spracovanie, ktoré je skutočne nádherné. Všetko zostalo zachované, avšak vďaka vysokému rozlíšeniu oceníte množstvo drobných detailov. Preč sú jednotlivé pixely, ktoré si hráči mohli vychutnávať pred 23 rokmi. Aby však nedošlo k omylu, tvorcovia neklikli v počítači na zmeniť rozlíšenie z 320×240 na 1920×1080. Všetko je opätovne ručne nakreslené podľa pôvodnej predlohy. Obraz je ďaka tomu hladký, verný pôvodnému titulu, jednoducho to čo fungovalo kedysi, funguje aj dnes, dokonca ešte lepšie. Pre pamätníkov je tu možnosť priamo za chodu prepínať medzi klasickým vzhľadom a moderným (rovnako, ako v prípade predošlého počinu štúdia Double Fine, a to Grim Fandango Remastered).

DOTT GIF

Modernizácie sa dostalo aj zvukovej stránke, zremastrované boli zvuky, hudba a dokonca aj dabing. Rovnako, ako v prípade vizuálu, aj audio je možné prepnúť na “klasiku”, i keď je zvuk nahratý znovu. Double Fine jednoducho mysleli na pôvodných fanúšikov, a taktiež aj na potenciálnych budúcich fanúšikov.

Day of the Tentacle Remastered_20160330145722

Ako sa na dnešnú dobu patrí, do hry pribudli achievementy / trofeje, no tvorcovia navyše ponúkajú concept arty a komentár pôvodných autorov. To však nie je všetko, ak si zakúpite Day of the Tentacle Remastered dostanete aj pôvodný Maniac Mansion. Nie však ako samostatnú hru, Maniac Mansion si môžete zahrať na určitom mieste priamo v Day of the Tentacle. Stále málo? V tom prípade, ak máte doma PlayStation 4 a PS VITA, kúpou jednej verzie vďaka cross-buy získate automaticky aj verziu pre vaše druhé zariadenie.

K dispozícii sme dostali verziu pre konzolu PlayStation 4. Počas testovania sme sa nestretli so žiadnymi problémami, hra bežala v poriadku, nemrzla a ani raz nespadla. Dnes už je dostupná verzia 1.02, takže ak náhodou niekto zaznamenal problémy, patche by mali pomôcť.

03

Čo sa ovládania týka, to tvorcovia veľmi šikovne prispôsobili na DualShock 4. Na začiatku si možno poviete, že príkazov je dáko veľa, no stačí pár minút a s ovládaním sa zžijete a bude po probléme. Tentokrát nezostal na ocot ani touchpad, vďaka nemu prepínate medzi pôvodným a moderným vzhľadom. Ak sa rozhodnete pre starý vzhľad, budete mať pod hernou scénou ponuku príkazov, ak sa rozhodnete pre vzhľad moderný, kontextovú ponuku si vyvoláte stlačením príslušného tlačidla. Jednoduché, funkčné, bezproblémové.

GIF 02

Samotná hra vám v prípade, ak ste nemali tú česť s originálom (respektíve aj mali, ale nepamätáte sa na postup hrou) môže zabrať päť až šesť hodín, v prípade ak je niekto starý harcovník, do troch hodín má vybavené. Samozrejme, dostupnosť kompletného Maniac Mansion hernú dobu predlžuje, uvedené údaje platia pre Day of the Tentacle.

O2

Návrat dvoch chápadiel som si, ako už ste asi pochopili z textu náramne užil. Tento výlet odporúčam aj vám, ak teda nemáte nič proti adventúram. Na niekoľko hodín sa pobavíte a doplníte si znalosť o jednu z najlepších adventúr, aké kedy vznikli. Pozor však na znalosť cudzieho jazyka, v tomto prípade sa skutočne pripravíte o kus zážitku.

04

To, čo fungovalo pre 23 rokmi funguje bez problémov aj dnes, dokonca výborne. Titul Day of the Tentacle nezostarol ani o deň, dokonca vďaka svedomitým autorom omladol, prispôsobil sa modernej dobe a opäť ponúka hodiny kvalitnej zábavy. Nenechajte sa ničím odradiť, toto je jednoducho povinná jazda pre každého pravého hráča.

Za poskytnutie titulu na recenziu patrí poďakovanie hernému štúdiu

DB

Day of the Tentacle Remastered - Remaster, čo má zmysel
Day of the Tentacle je aj po 23 rokoch stále tou istou zábavnou adventúrou. Čas, ktorý ubehol od vydania pôvodnej verzie hre vôbec neublížil, stále ponúka množstvo humoru, hádaniek, neopakovateľný dabing a hodiny kvalitnej zábavy. Mladšie publikum možno neosloví, no je to obrovská škoda, Day of the Tentacle by si mal zahrať každý jeden správny hráč.
  • Príbeh
  • Humor
  • Grafika, dabing (audiovizuál celkovo)