Register

A password will be e-mailed to you.

V úvode dnešnej recenzie treba poznamenať, že poľská herná scéna v posledných rokoch nabrala na obrátkach a vážnosti, vďaka čomu je nutné ju považovať za rovnocennú súčasť tejto sféry a nie za dákeho outsidera. Či už ide o neuveriteľne úspešného Zaklínača, Dead Island, Dying Light, The Vanishing of Ethan Carter, či nedávno recenzovaný horor Layers of Fear, od našich severných susedov do sveta prenikajú čoraz kvalitnejšie a zaujímavejšie počiny. Titul SUPERHOT taktiež pochádza z tejto krajiny a bez okolkov vám hovorím, že táto hra sa môže smelo a hrdo zaradiť k vyššie vymenovaným titulom. 

Recenzovaná verzia: PC

Počin SUPERHOT vznikol pod rukami autorov zo štúdia Superhot Team a človek by nepovedal, že z tak jednoduchého nápadu dokážu tvorcovia urobiť taký skvelý zážitok. Celé čaro titulu spočíva v tom, že čas sa hýbe iba vtedy, keď sa Vy hýbete s hlavnou postavou. Počas doby, kedy čas stojí (respektíve sa hýbe skutočne, ale skutočne pomaly) si môžete premyslieť ďalší krok, prípadne iba sledovať ako okolo vás letia guľky. Je to naozaj zaujímavé a osviežujúce, konečne je tu niečo nové. Nemyslíte si však, že ak sa nebude hýbať, budete v bezpečí. Nepriatelia číhajú takmer všade, mnohokrát ani nebudete vedieť, odkiaľ  presne prišiel smrteľný zásah…

01

Na hre je zaujímavé už samotné menu, ktoré bude povedomé najmä hráčom, ktorým niečo hovorí MS-DOS a ešte lepšie Norton Commander. Pred očami sa vám vynorí niekoľko položiek (a v hlave spomienok), no tá najzaujímavejšia má názov superhot.exe. Po spustení tejto položky začína síce nie veľmi dlhá, ale o to intenzívnejšia a zábavnejšia jazda, v ktorej nepôjde iba o bezduché strieľanie, respektíve sekanie katanou a hádzanie rôznymi predmetmi. Budete totiž musieť zapojiť aj šedú kôru mozgovú a dobre naplánovať každý svoj ďalší krok. Bezduché a zbesilé pobehovanie spojené so streľbou v tomto prípade nezaručí váš úspech, skôr pošlete vašu postavu na druhý svet.

02

Spočiatku si môžete myslieť, že SUPERHOT je iba o prechádzaní jednotlivých levelov bez hlbšieho významu a vymýšľaním čo najzaujímavejších likvidácií nepriateľov. To však nie je pravda. Za všetkým je zaujímavý a dalo by sa povedať temný príbeh. O čo v ňom ide nebudeme rozoberať, to si zistite počas hrania tohto titulu. Nejde síce o žiadne komplikované dielo z ktorého vám po rozuzlení zavarí mozgové závity, navyše pointu si pravdepodobne domyslíte omnoho skôr než uvidíte záverečné titulky, no jeho podanie je kvalitné a bude vás skutočne zaujímať, ako to celé bude pokračovať a skončí. Úplne perfektný moment je, keď vás autori, respektíve samotný titul donúti hru vypnúť. Poviete si, že čo je to za hlúposť, no bez toho totiž nebudete môcť pokračovať v príbehu. Práve tento moment vo vás však vyvolá neuveriteľne silný pocit zvedavosti a hru po vypnutí okamžite opätovne zapnete, aby ste zistili, čo bude nasledovať. Jednoduchý trik ako v hráčovi vyvolať zvedavosť, no niekedy tie najjednoduchšie veci aj najlepšie fungujú.

03

Hrateľnosť okoreňuje už spomínané spomalenie času, nejednému z vás bude v hlave svietiť veľký zelený nápis MATRIX. Bez tohto elementu by išlo iba o obyčajnú FPS, ktorá by hernou scénou preletela bez väčšieho záujmu a skončila v prepadlisku dejín. S efektom spomalenia má však titul úplne iný rozmer. Bude vás baviť sledovať, ako sa nepriatelia trieštia na malé čiastočky, letia okolo vás vystrelené guľky a popri tom sa pristihnete, ako rozmýšľate, či to ďalší nepriateľ schytá do hrude, nohy, hlavy, alebo po ňom hodíte svoju zbraň a vybavíte si to „ručne – stručne“. Celý koncept so spomaleným časom je vo svojej podstate primitívny, no zaujímavý. A keď si to tak zoberieme, v rámci žánru tu nič skutočne nové nebolo niekoľko rokov. Tak ako P.T. nastolilo smer hororu, SUPERHOT môže spôsobiť to isté, avšak s tým rozdielom, že efekt zastavenia času môže „nakaziť“ aj iné žánre, nielen FPS akcie. Nebudeme však predpovedať budúcnosť, uvidíme ako to bude v skutočnosti.

04

Ako ste si už určite stihli všimnúť z priložených obrázkov, vizuálna stránka sa nesnaží o realizmus, ani posúvať hranice grafického spracovania, no k titulu sa autormi zvolený štýl náramne hodí. V podstate tu je zopár farieb, no niekedy je menej viac. Vďaka autorskému zámeru je všetko pekne prehľadné, viete čo môžete zobrať a použiť ako zbraň, a taktiež po čom strieľať. V jednoduchom prostredí bez výrazného zafarbenia omnoho lepšie vyniknú rozpadajúci sa nepriatelia. K jednoduchému vizuálnemu spracovaniu sa pripája aj stránka zvuková – žiaden epický soundtrack tu nehľadajte. Napriek tomu, že je audiovizuálne spracovanie poňaté minimalisticky a jednoducho, skvele podčiarkuje atmosféru a charakter hry.

K tomu všetkému máte výborný pocit zo streľby, nech už máte v rukách obyčajnú pištoľ alebo brokovnicu. Užijete si každý jeden výstrel… Niektoré AAA hry by sa od SUPERHOT mohli učiť, autorom sa tento prvok náramne vydaril. Osobne som si užíval aj katanu, porciovanie nepriateľov je rovnako zábavné, ako streľba. Zbytočné nie sú ani ďalšie predmety nachádzajúce sa v leveloch (popolník, fľaše, obrazy atď.), poslúžia vám buď na obranu (predmet môžete hodiť do dráhy letu prichádzajúcej guľky a ušetriť si tak svoj život), prípadne ich môžete využiť na útok a vyraziť tak nepriateľovi z rúk strelnú zbraň

05

Po každej úrovní máte možnosť pozrieť si replay vášho vyčíňania, prípadne ho aj upraviť. K replayom sa môžete dostať aj neskôr, a to cez hlavné menu, kde sa nachádza položka replays.exe. Na tom by nebolo nič až tak extra zaujímavé (teda ak ste danú úroveň nedokončili skutočne pôsobivým spôsobom), no webstránka KILLSTAGRAM už zaujímavá je. Sem môžete nahrať svoj replay a podeliť sa tak oň so zvyškom komunity. Ak sa rozhodnete niečo na server nahrať, dajte si záležať, niektoré replaye, ktoré na stránke nájdete skutočne stoja za to, tak nech vám ten váš robí česť.

06

Aby sme iba nechválili, aj SUPERHOT má niekoľko trhlín, no nie sú však vo svojej podstate nijako závažné. Asi najčastejšie spomínaným nedostatkom je herná dĺžka. Ak sa do hry skutočne ponoríte, o 2 – 3 hodinky už môžete pozerať na záverečné titulky. Bavíme sa tu však iba o príbehovej kampani. Po jej dokončení sa môžete vrhnúť na na Endless mód, v ktorom budete až do skonania čeliť novým a novým vlnám nepriateľov. Zaujímavejšie sú však rôzne výzvy, ktorých je dostatok a niektoré vám môžu dať skutočne zabrať. Výzvy dokážu hernú dobu slušne predĺžiť, takže nemožno brať do úvahy iba hlavnú kampaň, no ak by niekto hernú dĺžku kampane kritizoval, dalo by sa to chápať. Mám však jednu otázku: „Skutočne by vás bavila kampaň o dĺžke 10 – 15 hodín?“ Mňa rozhodne nie…

Osobne by som uvítal aj iných nepriateľov ako červených. Kľudne mohli byť použité ešte aspoň dve farby, napríklad nepriatelia so strelnou zbraňou mohli mať modrú farbu, tí s chladnými zbraňami červenú a bezo zbrane zase dajme tomu žltú. Možno je to hlúposť, no osobne by som bol za niečo podobné.

Superhot Team si za dnes hodnotený titul zaslúžia pochvalu. Priniesli zaujímavo spracovaný titul s výborným a originálnym nápadom, ktorý funguje a konečne priniesol svieži vánok do FPS žánru. Hra asi nebude pre každého, no väčšinu hráčov si podmaní a získa na svoju stranu. Ak zohľadníme fakt, že SUPERHOT je vynikajúca hra, ktorú by ste nemali minúť, nezostáva mi nič iné, ako vám titul odporučiť. Hodiny, ktoré spolu strávite budú stáť za to. A potom môžete svojim známym povedať, že ste práve hrali tú najinovatívnejšíu  hru za posledné roky…

Za poskytnutie hry na recenziu patrí vďaka spoločnosti Comgad, ktorá je oficiálnym distribútorom SUPERHOT pre náš trh.

SUPERHOT - Efektná hra s časom
Poľský titul SUPERHOT je jasným dôkazom toho, že aj z jednoduchého nápadu môže vzísť vynikajúci hra, ktorá navyše prináša niečo nové do FPS žánru. Ak máte v obľube kvalitné a zaujímavé hry, mali by ste SUPERHOT zaradiť do svojej knižnice hier, ide o nevšedný zážitok, ktorý chytí a nepustí...
Pozitíva
  • Originálny a zábavný koncept
  • Vizuál
  • Príbeh
Negatíva
  • Herná doba príbehovej kampane
85%Celkové hodnotenie
Hodnotenie čitateľov: (2 Hlasy)
95%

Komentuj!

komentárov

O autorovi

Prvé skúsenosti s hrami Martin zaznamenal v podobe napodobeniny NESu, ktorá niesla meno "Mortal Kombat III", ku ktorej bol pribalený cartridge žltej farby s 999 hrami. Medzi nimi sa nachádzali klasiky ako Mario, Duck Hunt, Double Dragon a pod. Neskôr zakotvil pri PC a PlayStatione, ktorého fanúšikom je dodnes. Herná scéna Martina baví aj v súčasnosti, novinky sleduje dennodenne a okrem hier sa venuje fotografovaniu. Od septembra 2016 pôsobí na pozícii šéfredaktora somhrac.sk.

Súvisiace príspevky