Od vydania prvej časti Far Cry ubehlo už 12 rokov. Prvý diel vznikol ešte pod krídlami spoločnosti Crytek, pričom vo svojej dobe hra dokázala vzbudiť obrovský ošiaľ. Nádherná grafika, rozľahlé prostredie tropického ostrova a jedno menšie prekvapenie (pozor spoiler – v hre boli mutanti), ktoré nesadlo úplne každému. Ako už iste viete, od druhého dielu sa séria zmenila, vývoj si na starosť zobral Ubisoft a svojou víziou skúsil prikloniť značku bližšie k realizmu. Druhý diel bol opäť mimoriadne úspešný, takže to znamenalo jediné, a to príchod ďalších pokračovaní. Iba minulý týždeň vyšiel najnovší príspevok do série pomenovaný Far Cry Primal. Podarilo sa Ubisoftu priniesť niečo nové, alebo tu máme Far Cry 3, respektíve 4 v inom prostredí?

I napriek tomu, že Far Cry 4 bola zábavná a kvalitná hra, recyklovala množstvo prvkov zo svojho predchodcu, za čo jej tvorcovia schytali slušnú kritiku. Priznám sa, že štvrtý diel mi bol bližší ako tretí, najmä vďaka jeho zasadeniu do Himalájí. Neprekážalo mi ani recyklovanie tretieho dielu, keďže som práve tento viac-menej vynechal. Najnovšie pokračovanie s podtitulom Primal vo mne vzbudzovalo nádej, že tvorcovia konečne pripravili niečo nové a pokúšajú sa sériu posunúť niekam inam. Bohužiaľ to nie je úplná pravda, o tom si však povieme trochu neskôr.

Far Cry® Primal_zm

Najnovší príspevok do série začína v súčasnosti, uvidíte aktuálny rok, a v tom momente začne odpočet. Ten smeruje do dôb dávno minulých, pričom sa zastaví v roku 10 000 pred našim letopočtom. Následne začína historická exkurzia, v ktorej sa chopíte svojho hrdinu menom Takkar. Hra odštartuje akčne, okamžite vyrážate na lov, keďže hlad nie je zrovna najlepším spoločníkom. Vy a vaši spolubojovníci musíte uloviť mamuta (malé odporúčanie, ak ste milovníkmi zvierat a nechcete im ubližovať, Far Cry Primal nie je titulom pre vás). Nie všetko vyjde podľa vašich predstáv, takže sa ani nenazdáte a už sa potulujete po krajine úplne osamote. Preto sa vypravíte do údolia Oros, ktoré poskytuje všetko potrebné pre pravekého človeka. Netrvá dlho a pripojíte sa ku kmeňu Wenja, ktorý síce nie je veľmi početný, no komu by to vadilo, všetko je lepšie než byť sám. Ako to už pri Far Cry býva, pokoj netrvá dlho a zoznámite sa s kmeňom Udam, ktorý je plný kanibalov a jeho členovia nemajú záujem o nadviazanie priateľských vzťah. Neskôr sa pripojí aj kmeň číslo dva, aby ste sa náhodou nenudili. Vašim cieľom bude rozprášiť nepriateľské kmene (a prerod na alfa samca), aby bol Oros krásnym miestom pre život.

Far Cry® Primal_zm2

A tu sa dostávame k prvému problému, a tým je príbeh. Je skutočne jednoduchý a nezaujímavý. Rozumiem tomu, že v pravekých reáliách asi nemožno vytvoriť “komplikovanú” zápletku, no aspoň trochu snahy by neuškodilo. Nie, nebudem tu písať čo a ako, pretože vlastne ani veľmi nie je o čom. Na druhú stranu, aspoň tu máme celkom zaujímavé a slušne napísané postavy, ktoré zmierňujú pachuť zanechanú príbehom. Či už slečna, ktorej hobby je zber uší, alebo bláznivý šaman, ktorý našiel obľubu v “Bloody Mary” (t. j. rád pije krv), niektoré postavy sú naozaj “zábavné”. Nabudúce by to však už chcelo aj trošku snahy, Ubisoft by sa nemal spoliehať na vernosť fanúšikov, ani oni nebudú tolerovať vsádzanie na istotu do nekonečna.

Far Cry® Primal_zm3

Ja byť Takkar, vedieť vyrábať zbrane.

Poďme k veciam, ktoré poznáme už z predošlých dielov. Výroba predmetov nechýba ani vo Far Cry Primal. Ak máte skúsenosti s predošlými časťami, budete ako doma. Tu zozbierate jednu surovinu, na opačnom konci mapy zase druhú, potom niekde nájdete ďalšiu časť, až konečne budete mať v inventári všetko potrebné. V úvode hry je pre nováčikov nachystaný menší tutoriál, ktorý končí výrobou luku. Zozbierate tri potrebné veci a ide sa do akcie – skočíte do inventáru, kliknete na jedno tlačidlo a voilà, máte hotovo. Jednoduché, funkčné, postačujúce. Nechýba ani vylepšovanie postavy, rozdelené do niekoľkých kategórií. Mnoho nových prvkov v hrateľnosti však nenájdete. Ako sa s týmto faktom popasujete nechám na vás, pre niekoho vážny problém, pre iného dobrá správa.

Far Cry® Primal_zm4

Všetko vyzerať pekne, no dostať aj niečo viac?

I keď tvorcovia používajú starší engine Dunia 2, na hru sa pozerá skutočne dobre. Mnou recenzovaná PS4 verzia bežala po celý čas plynulo, nezaznamenal som žiaden pokles snímkovania, za technickú optimalizáciu sa hra neozaj nemusí hanbiť. Niektoré scenérie sú skutočne pôsobivé, radosť sa zastaviť a užívať si krásu okolia. Z času na čas však narazíte na textúru, ktorá na pohľad pôsobí ako z iného titulu a narúša inak dobrý dojem z grafického spracovania titulu. Oproti predošlým dielom zmenili autori farebnú paletu, aby hra pôsobila verne vzhľadom na dobové zasadenie. Zvuková stránka je vynikajúca, ako zvuky zvierat, tak i zaujímavá reč postáv. Všetko sa počúva veľmi dobre, v tomto smere je odvedená práca skutočne na úrovni (české titulky sú taktiež podarené).

S čím som však mal problém je, že počas hrania sa mi hlave často vynárala otázka, či autori nevenovali modelovaniu nového sveta toľko času, že zabudli na všetko ostatné. Svet nový, veľký, skutočne pohľadný, no prečo si človek pripadá, ako keby hral Far Cry 4?

FCP-Screen-Riding-Sabertooth-BeastMaster-Reveal-151204-5AM-CET

Asi (respektíve určite) to bude tým, že najnovšie pokračovanie autori postavili na rovnakých princípoch, ako Far Cry 3 a 4. Opäť budete v šplhacích sekvenciách využívať kotvu, no tentokrát bude (pre zmenu)  vyrobená z kostí. V táboroch, ktoré budete dobývať sa znova rozoznie poplach, no z mušiel a nie z megafónov. Povozíte sa aj na mamutovi, avšak nepripomína vám to niečo? Mne áno, veď v predošlej časti sme sa vozili na slonoch, takže tu opäť máme to isté, iba je zviera o trochu chlpatejšie. Taktiež Takkara donútia požiť niečo halucinogénne, čo sme tu mali už dva krát. Naozaj sa nedalo vymyslieť niečo nové? Myslím si, že dalo, iba sa niekomu nechcelo a stavil na istotu. Veď načo opravovať niečo, čo fungovalo doteraz.

far-cry-primal-ull-screenshot_1920.0.0Spestrením a novinkou je schopnosť ovládať prehistorickú zver, či už dáku mačkovitú šelmu, alebo sovu, ktorej “služby” budete pravdepodobne využívať často. Môže vám priniesť zbraň, alebo hádzať nepriateľom bomby rovno na hlavu. Pôsobí to síce smiešne, ale lepšie ako drôtom do oka. Ešte bizarnejší je spôsob, ako si získate priazeň niektorého zvieraťa. Hodíte na zem kus mäsa, predátor sa príde nakŕmiť, Vy sa priblížite a stlačíte akčné tlačidlo. Nič viac netreba (keby bola prítomná aspoň QTE sekvencia, ktorá rozhodne, či budete pre dané zviera pánom, alebo potravou). Zrazu ste pánom nového domáceho miláčika a zviera vás v momente začne na slovo poslúchať, pomáha vám s lovením a prepadávaním nepriateľov. V prípade, ak náhodou o svojho pomocníka prídete v boji, netreba si robiť starosti, z menu si pohodlne privoláte na pomoc jeho brata / sestru. A to je z noviniek asi všetko.

1444147683-9290-jaquette-avant

Celkom vtipné je používanie fakle a horiacich šípov, pretože skoro všetko okamžite začne horieť. Ak potrebujete uloviť zviera, stačí podpáliť trávu a takmer vždy zhorí aj Vami lovené zviera. Následne si iba prídete po svoju korisť, navyše pekne prepečenú.

I keď herná náplň veľmi pripomína, respektíve opakuje prvky z predošlých dielov, jadro hry stále funguje veľmi slušne. Občas sa človek síce začne trochu nudiť a premáhať v pokračovaní ďalej, no takáto situácia hrozí najmä vtedy, ak ste strávili mnoho času s predchodcami. Ak vám nevadí nudný príbeh a opakujúce sa úlohy, určite sa pri Far Cry Primal zabavíte. Vedľajších úloh nájdete po mape roztrúsených dostatok, čiže aj mimo hlavnej línie je čo robiť. Najlepšie si hru užijú nováčikovia, pre nich môže byť táto historická exkurzia bombou. Pre starých harcovníkov to bude pocit déjà vu.

far-cry-primal (1)

Byť Far Cry Primal zlou hrou?

Aby sme sa nepochopili zle, Far Cry Primal nie je zlá hra, ako mohlo vyznieť z predošlej kritiky. Bohužiaľ sa ale veľmi spolieha na niekoľkokrát videné princípy. Ak vám tento fakt prekáža, hre sa kľudne vyhnite, prípadne počkajte na akciu. Pre hráčov, ktorým postačuje, že je tu ďalší Far Cry (vo svojej podstate fungujúci veľmi dobre), berte Takkarové dobrodružstvo všetkými desiatimi. Titul vyzerá dobre, i keď oči vám na zem nevypadnú. Hrateľnosť taktiež netrpí problémami, iba neprináša takmer nič nové. Áno, máme tu nové prostredie a historické zasadenie, no niekomu to stačiť nemusí. Ja som sa síce poväčšinou pri hre bavil, no pocit niečoho videného ma neopustil počas celého priechodu hrou. Tentokrát to Far Cry ešte dokázal ustáť, no nabudúce to bude chcieť viacero zmien, po štvrtý krát to isté by už bola silná káva aj pre zarytých fanúšikov.

drak recka

Far Cry Primal - Zábavný výlet do praveku
Far Cry Primal je vo svojej podstate stále tou zábavnou hrou ako boli aj jej predchodcovia. Bohužiaľ, Ubisoft začal prešľapovať na mieste a nezakryje to ani výmenou prostredia, či zasadením príbehu do časov dávno minulých. Ak však túžite "iba" po ďalšom Far Cry, ste na správne adrese. Zatiaľ tento recept funguje, ja si však nabudúce poprosím aj nejaké inovácie.
  • Zaujímavé a pôsobivé prostredie
  • Grafická / zvuková stránka
  • Ovládanie prehistorických zvierat