Štúdio Campo Santo sídliace v San Franciscu počas roku 2014 oznámilo svoj debut nazvaný Firewatch. Titul dokázal upútať pozornosť verejnosti, ktorá ho následne začala pozorne sledovať, keďže prvý dojem bol presvedčivý. I keď mala pôvodne hra vyjsť počas roku 2015, plány sa zmenili a finálneho titulu sme sa dočkali až tento rok. Stálo to čakanie za to?

Recenzovaná verzia: PC

Predstavte si horúce leto, prechádzky po lese, len Vy, príroda okolo a jeden ženský hlas znejúci vo vysielačke. Pokojná atmosféra na vás dýcha zo všetkých strán, no nie vždy je prvý pohľad aj ten správny. Áno, titul Firewatch sa na prvý pohľad javí ako walking simulátor zabalený do krásneho grafického kabátu, no ani sa nenazdáte a zistíte, že vôkol vás sa deje niečo zvláštne.

Firewatch 01

Zaradenie do žánru walking simulátor však Firewatchu patrí oprávnene. Bude sa presúvať z miesta na miesto, hľadať rôzne stopy a pozorovať nádhernú prírodu vo Wyomingu, kde sa celá hra odohráva. A neustále budete chodiť. Dobre, na určitých miestach budete zlaňovať vysoké skalné previsy, no i to by sa v určitom zmysle dalo nazvať chodením. Hráča nečaká iba pokojná letná idylka, skôr ako sa stihne zorientovať, bude mať pred sebou výborne rozohraný thriller. Z dejovej línie nebudem prezrádzať veľa, nakoľko nechcem skaziť zážitok nikomu z vás. Autorov však musím pochváliť, že v reklamnej kampani neprezradili nič podstatné, takže i keď ste sledovali dianie okolo hry, netušíte o čo vlastne pôjde.

Firewatch 02

Niečo si ale predsa len povedať môžeme aj bez toho, aby to ovplyvnilo váš herný zážitok. Píše sa rok 1989, nachádzame sa v divočine štátu Wyoming, konkrétne v Shoshone National Forest. Hlavnou postavou hry je Henry, ktorý príjme prácu strážnika pred požiarmi, ktoré iba rok pred udalosťami hry zdevastovali Yellowstone National Park. Celú dobu budete môcť cez vysielačku komunikovať so ženou menom Delilah, ktorá vám aspoň takto robí spoločnosť. Zároveň je Henryho koordinátorkou a sprievodcom, keďže v tejto práci a lokalite nie je nováčikom, na rozdiel od vás. Prechádzka po nádherne spracovanej prírode veľmi rýchlo naberie obrátky a pred Vami bude stáť záhada, ktorej vďaka zvedavosti budete chcieť prísť na kĺb.

Firewatch 03

Ak sa od hry nebudete vedieť odtrhnúť, pokojne môžete záverečné titulky uvidieť po dvoch-troch posedeniach. Časovo to vidím na 4 hodiny, no ak sa budete skutočne veľmi ponáhľať, môžete si hodinku, respektíve aj hodinku a pol odrátať. Autori síce kratšiu hernú dobru ohlásili už skôr, no mnoho hráčov, i zahraničných kolegov hernú dĺžku kritizuje. Plne to chápem, no mne to až tak neprekážalo, skôr by som sa pozastavil nad vyústením celého príbehu.

Ako už bolo naznačené, hráčov čaká thriller, ktorý je dobre graduje, dokáže udržať v napätí, no nesprávne načasovanie vyvrcholenia mu podrazilo nohy. Hlavná pointa a vyústenie neprichádza v závere, ale približne 20-30 minút pred ním, “vďaka” čomu utrpela celková gradácia. Dobre vybudované napätie je v momente preč, čo je obrovská škoda. Následne už hráča nič šokujúce nečaká, “iba” cesta k samotnému koncu. Nerozumiem tejto chybe scenáristov, no v tomto momente už situáciu nejde zmeniť, osobne považujem toto rozhodnutie za najväčšiu slabinu hry.

Samotná pointa, alebo vrchol príbehu taktiež neposkytuje hráčovi dáke zadosťučinenie, prípadne spokojnosť, že ste vyriešili niečo skutočne šokujúce. Chýba tomu tá povestná čerešnička na torte, niečo, čo by hráča posadilo na zadok a nechalo ho chvíľu vstrebávať predošlé okamihy s otvorenými ústami. Možno nabudúce…

Firewatch 04

Čo sa však autorom podarilo je grafická stránka. Hru poháňa engine Unity a skutočne treba uznať, že v tomto smere bola odvedená výborná práca. Nečakajte realistickú grafiku, ale štylizácia a farebná paleta, ktorú Campo Santo zvolili je zásahom do čierneho. Nádherná príroda, nádherné scenérie, hra so svetlom – to všetko je spracované naozaj dôkladne a pútavo. Nech už si počas hrania spravíte akýkoľvek screenshot, môžete ho bez váhania použiť ako pozadie na svojej pracovnej ploche. Autori hry si pohľadnosť Firewatch dobre uvedomujú a ponúkajú vcelku netradičnú možnosť. Počas hry nájdete jednorázový fotoaparát, na ktorý môžete nafotiť fotky, ktoré si následne za cenu 15 $ dáte vytlačiť a prídu vám domov, nech už bývate kdekoľvek. Služba je zatiaľ dostupná iba pre PC verziu, kde po prejdení hry nájdete v hlavnom menu položku, cez ktorú objednávku vykonáte. Cena je dočasná, predpokladá sa, že časom stúpne.

Firewatch 05

Hrateľnosť je jednoduchá a primočiara, nemusíte sa obávať niečoho zložitého, väčšinu času iba chodíte, respektíve utekáte. Na niektorých miestach sa budete zlaňovať, inde zase preskočíte jamu, zodvihnete predmet, ktorý môžete preskúmať, no všetko vyvoláte stlačením príslušnej klávesy, prípadne tlačidla, ak sa rozhodnete pre PlayStation 4 verziu. Najzaujímavejším prvkom je vaša vysielačka, s ktorou komunikujete s Delilah. Nie je síce možné zavolať kedykoľvek, no takmer vždy máte možnosť niečo hlásiť (ako napríklad plechovku od piva na jednom z predošlých obrázkov) a začať tak konverzáciu. V rámci nej máte väčšinou na výber z viacerých možností, čo pre niekoho môže byť zaujímavou voľbou, ak sa rozhodne pre opätovný prechod hrou. Bohužiaľ, výber odpovedí ovplyvní iba konverzáciu, no voľby nemajú dopad na príbeh.

Firewatch 06

Zvuková stránka hry sa oproti grafickej nemusí vôbec hanbiť, zvuky prírody, dabing, či sprievodná hudba výborne spolupracujú a dotvárajú atmosféru. Ak vás soundtrack zaujme, v prípade zakúpenia deluxe edície na Steame ho obdržíte priamo s hrou, v opačnom prípade vás bude stáť 5,99 €, no na stránke Bandcamp si ho môžete vypočuť aj zadarmo. O dabing sa síce nepostarali žiadne veľké mená, no dabing sa podaril i napriek tejto skutočnosti. Hru si odporúčam vychutnať cez slúchadlá, atmosféra bude omnoho lepšia a titul si užijete o to viac.

Ani Firewatch nie je bez chýb, ostatne ako žiadna hra. Počas hrania som sa však nestretol s ničím, čo by znemožnilo postupovať ďalej, no zaseknutie sa o kameň, či levitujúci papier som počas svojej cesty zaznamenal. Nejde o nič závažné, najmä ak hovoríme o levitujúcom predmete, to update opraví bez problémov, no záseky už pravdepodobne odstránené nebudú. Na druhú stranu, za celú dobu som sa s týmto problémom stretol circa tri až štyri krát, čo skutočne nie je veľa.

Taktiež nevidím dôvod, aby človek hru spustil po prejdení znovu. V prípade, ak si chcete urobiť zásobu ďalších pozadí na pracovnú plochu pochopím, no okrem toho bohužiaľ Firewatch nemá pri opätovnom hraní čo ponúknuť.

Firewatch 08

Skôr, ako sa dostaneme k záveru, ešte by som rád spomenul jedno menšie upozornenie. V prípade, ak si chcete Firewatch skutočne vychutnať a porozumieť konverzáciam, respektíve celému príbehu, znalosť anglického jazyka je v tomto prípade nutnosťou. Bez dobrej angličtiny sa možno zaobídete, no pripravíte sa o dôležité informácie. Radšej počkajte na české titulky, ktoré sa s určitosťou objavia, alebo potom zostáva iba jediné, a to zdokonaliť sa v cudzom jazyku.

Firewatch 12

Štúdiu Campo Santo sa ich herný debut podaril, v konečnom dôsledku nejde o žiadnych nováčikov. Členovia tímu v minulosti pracovali na BioShocku, The Walking Dead, či Mark of the Ninja. Najväčším problémom hry je scenár, ktorý vygraduje predčasne a pochová poctivo vybudovanú atmosféru. K tomu si možno pripočítať circa štyri hodiny dlhý/krátky priechod hrou, čo určite veľké množstvo hráčov veľmi nepoteší. Na druhú stranu je tu nádherná príroda, kvalitné audiovizuálne spracovanie a atmosféra, kvôli ktorým sa oplatí dať Firewatch šancu. Či sa rozhodne hru zakúpiť už teraz, alebo si počkáte na zľavu nechám na vás, no určite by ste tento počin nemali vynechať, napriek spomínaným mínusom ide kvalitné dobrodružstvo…

Firewatch - Mysteriózne ladené dobrodružstvo
Napriek skutočnosti, že je Firewatch debutom štúdia Campo Santo, autorom sa podarilo vytvoriť zaujímavé dobrodružstvo, ktorému podrazilo nohy najmä nešťastne načasované vygradovanie príbehu. No netreba mať prehnané očakávania.
  • Grafické spracovanie a celková štylizácia
  • Atmosféra
  • Herné prostredie