V uplynulom roku, ktorý bol mimoriadne štedrý na prvotriedne open world hry ako The Witcher 3, MGS5 alebo Fallout 4, mali vývojári z Avalanche Studios neľahkú úlohu presadiť sa medzi konkurenciou. Priznám sa, že prvé dva diely série Just Cause ma úplne obišli, preto som k Just Cause 3 pristupoval so zmiešanými očakávaniami, no zároveň som sa tešil na jedinečné prostredie, deštrukciu a zabíjanie nepriateľov na tisíc spôsobov, poctivo naladený z trailerov a noviniek pred vydaním hry. A ako to celé dopadlo?

Rico Rodriguez sa po dlhej dobe vracia do svojej domoviny na ostrov Medici, no idylku mu ihneď narúša diktátor a tyran Sebastiano Di Ravello. Ten má pod palcom celé územie, pričom na ostrove ťaží vzácny materiál bavarium, potrebný na výrobu ničivých bômb, pomocou ktorých si chce podmaniť celý svet. Rico sa po príchode na ostrov pridáva k rebelom a ako skúsený bojovník sa stáva vodcom hnutia s cieľom zosadiť diktátora akýmikoľvek prostriedkami. Príbeh je v hre úplne potlačený do úzadia a viacmenej sa dejovo nič zaujímavé neodohrá – nečakajte žiadne zvraty ani nepredvídané udalosti.

Just Cause 3 je jednoducho o deštrukcii, obsadzovaní územia a ultra nerealistickej fyzike. Obsadzovanie miest a základní ponúka majestátne výbuchy a dokonalý chaos pri ničení satelitov, nádrží, propagandistických sôch, policajných staníc a všetkého, čo má na svedomí krvilačný Di Ravello. Už od začiatku hry je k dispozícii veľa zbraní a výbavy, pričom v jej priebehu je možné získavať zbrane silnejšie a rozmanitejšie, nehovoriac o módoch. Pomocou óodov je možné si zážitok z boja prispôsobiť podľa vlastných predstáv – chceli by ste, aby granáty boli napchaté šrapnelmi a vybuchovali ihneď po dopade? Stačí zopár modifikácii a máte hotovo. Mody môžete odomykať plnením rôznych druhov výziev rozmiestnených po mape, akými sú závody vo wingsuite, odpálenie určených cieľov explodujúcimi vozidlami a mnoho ďalších.

Just-Cause-3-Shot--(4)

Rico sa po ostrove pohybuje pomocou kombinácie grappling hooku, padáku a wingsuitu, čo je naozaj zábavné, keďže možnosti extrémnych vzdušných kúskov parádne umocňuje aj štruktúra prostredia. Zatiaľčo hákom sa pritiahnete k čomukoľvek, padák vám umožní vyletieť a plachtiť nad krajinou alebo bojovať zo vzduchu. Z padáku sa následne prepnete do wingsuitu pokiaľ chcete preletieť dlhšiu vzdialenosť. Na spracovaní prostredia si dali vývojári očividne záležať. Mapa má rozlohu neuveriteľných 1000 štvorcových kilometrov, čo je približne 12-krát viac ako rozloha mapy GTA V. Rozľahlosť územia je ale v Just Cause 3 niekedy kontraproduktívna, pretože fast travel nie je vyriešený zrovna najšťastnejšie. Varujem vás, zo všetkých dostupných dopravných prostriedkov si určite nevyberajte autá a motorky, pokiaľ nechcete ošedivieť – jazdný systém je katastrofa. To vývojárom odpustíme, keďže Just Cause je predovšetkým o boji.

Arkádovosť z tohto projektu priam sála, čoho dôkazom je aj pomerne nízka obtiažnosť, ktorú nie je možné meniť. Je takmer nemožné zomrieť, a to ani po páde na betón z kilometrovej výšky po neotvorení padáku. Nepriateľskí pešiaci slúžia viacmenej ako kulisa a od AI veľa očakávať nemôžeme. Problém môže nastať po kontakte s tankmi alebo helikoptérami, ale aj s tými vám pomôže grappling hook. Tým môžete prepojiť napríklad kravu a sud s horľavinou, začať ich k sebe priťahovať a s popcornom v ruke pozerať na to, čo bude nasledovať. S grappling hookom sa týmto spôsobom dá zabaviť naozaj do sýtosti.

Just_Cause_3_Grappler

Sympatickým prvom je aj štýl, akým na svoju identitu nazerá hra samotná. Tá si totiž uťahuje aj sama zo seba v zopár vtipných dialógoch, čo ešte viac zvýrazňuje šialenú povahu tohto počinu. Avalanche Studios sa prosto neberú moc vážne, a to je žiadúce práve pri hrách ako Just Cause alebo Mad Max. Čo v Just Cause 3  postrádam najviac je multiplayer, prípadne hocijaká forma kooperácie. Hra je prostredím a akciou priam stvorená pre viac hráčov. Ak by hra nebola hrateľná iba jedným hráčom a ponúkala by zábavnú formu multiplayeru, neváhal by som dať hodnotenie 8-9. Takto je však pre mňa iba prázdnou schránkou bez duše, aj keď spočiatku poriadne zábavnou.

Just Cause 3 na Xbox ONE /Broslowski

Hru som si vyskúšal na Xbox ONE. Po mnohých odporúčaniach a sľuboch som očakával, že dostanem zábavu typu GTA V s absurdnejšími pravidlami. Taktiež ma zaujala integrácia Havok enginu, ktorý ponúka skutočne zaujímavé možnosti integrácie fyzikálnych zákonov do hry.

Nanešťastie, peniaze investované do hry trochu ľutujem. Áno dostanete všetko, čo je popísane v recenzii, a pre niekoho to môže byť zábava aj dlhodobo. Hra však pôsobí B-čkovým dojmom a navyše na konzole Xbox ONE nebeží najoptimálnejšie. Od vydania nebol k dispozícii žiaden patch a teda nemôžem ani s odstupom času konštatovať zlepšenie. Hra síce 90% času beží dobre (tradičných 30 FPS), ale kvôli šialenostiam, ktoré v hre môžete páchať, Xbox občas nestíha. Musíte teda akceptovať občasný FPS drop. Toto určite nepoteší.

Inak je hra taká, ako píše kolega Sipkins. Nemastná, neslaná, a pritom plnotučná a štipľavá ako kremžská horčica. Napriek tomu je pre mňa problémom hlavne cena, ktorá je na tak stereotypný model hry privysoká. Za seba odporúčam počkať buď na patch, ktorý bude riešiť optimalizáciu na Xbox one, alebo ešte lepšie, počkať na výpredaj.

drak

Just Cause 3 - Explozívne šialenstvo
Just Cause 3 je ako fast food. Hra má v sebe potenciál návykovosti, no veľmi postráda živiny a potrebnú hernú esenciu v podobe príbehu. Oproti ostatným open world hitom roka tu chýba hĺbka a rozmanitosť, ale oproti nim poskytuje sadu zábavných hračiek, ako deštrukčné prostredie a fyzikálny engine zhotovený pre maximalizáciu krviprelievania.
Plusy
  • Grafické prevedenie prostredia
  • Grappling hook + Wingsuit