Register

A password will be e-mailed to you.

Séria Anno nám už od roku 1998 umožňuje vyskúšať si, aké je to manažovať svoju vlastnú kolóniu a starať sa o jej populáciu. Zatiaľčo prvé diely sa venovali historickým obdobiam od krížových výprav až po súčasnosť, v najnovšom titule z tejto série s názvom Anno 2205 sa Ubisoft rozhodol vydať ďalej do budúcnosti a predstaviť nám ľudstvo 23. storočia. Na čo sa teda môžeme tešiť?

Recenzovaná verzia: PC

V 23. storočí patrí svet nadnárodným korporáciám, ktoré za účelom zisku kolonizujú posledné neobývané miesta. V Anno 2205 sa zhostíte úlohy CEO takejto korporácie, ktorá získala licenciu na kolonizáciu Mesiaca. Kolonizovať Mesiac však nie je žiadna jednoduchá záležitosť a vyžaduje si to materiálne aj logistické prípravy. Poďme teda po poriadku.

Budúcnosť svojej korporácie začínate budovať na ostrovoch v miernom podnebnom pásme. Na tieto ostrovy pozývate svojich zamestnancov, ktorí vám zvyšujú zisky. Tí však pre vás samozrejme nepracujú iba z dobrej vôle a musíte sa o nich aj patrične starať. Spočiatku im stačia základné potreby ako ubytovanie, jedlo a voda. Každý sa však v korporátnej hierarchii snaží dostať vyššie a vaši zamestnanci nie sú výnimkou.

temperate

Z pozície robotníkov sa môžu dostať až na úroveň investorov, pričom na každom stupni vám prinášajú čoraz väčšie zisky. Člen exekutívy má však pochopiteľne náročnejšie potreby, ako nekvalifikovaný robotník, a tak čoskoro zistíte, že okrem klasických potrieb, ktoré poznáme z iných budovateľských hier, sa musíte starať aj o širokú škálu ďalších potrieb od vitamínových nápojov až po osobných androidov a neuro-implantáty. Aj keď ide o mierne rozšírenie oproti podobným hrám, stále nejde o nič revolučné. Tu však prichádza na rad prvok, ktorý robí hru Anno 2205 oproti konkurencii jedinečnou.

Všetky potreby totiž nedokážete pokryť z prírodných zdrojov mierneho podnebia. V Anno 2205 teda musíte budovať svoje kolónie na hneď troch miestach naraz (mierne pásmo, Arktída, Mesiac), pričom všetky tri kolónie musia byť vo vzájomnej rovnováhe a navzájom sa zásobovať jedinečnými zdrojmi.

Tento aspekt hry sa Ubisoftu mimoriadne vydaril. Prostredia totiž od seba nie sú odlíšené iba grafickým prevedením. V každom staviate úplne inú sériu budov a každý ponúka iné výzvy. Zatiaľčo v miernom pásme ide o pomerne pokojné naplňovanie potrieb zamestnancov, v arktickom prostredí už ide aj o celkom komplikované udržiavanie tepla vašich obydlí a na Mesiaci o ochranu pred nárazmi z vesmíru. Dá sa teda povedať, že pri kúpe Anno 2205 v podstate kupujete tri rôzne hry v jednom. Tieto hry sú však prepojené a pre úspech musia existovať vo vzájomnej symbióze a ani jednu nesmiete zanedbať.

arctic

Udržiavať naraz tieto tri kolónie, z ktorých každá má svoje špecifiká, je extrémne zábavné a dokážete pri tom stráviť dlhé hodiny. Čo však potom? Tu prichádza na rad prvá Achillova päta Anno 2205. V istom bode sa totiž nevyhnutne dostanete do situácie, kedy spoľahlivo pokryjete všetky potreby zamestnancov a zarábate viac, než dokážete minúť. Jediným dôvodom pokračovať v expanzii je iba zarábať ešte viac peňazí. A to človeka rýchlo omrzí.

Nezachráni to ani bojový aspekt hry, ktorí sa tvári ako real-time stratégia. Práve naopak. Ide o neuveriteľne nudnú záležitosť, v ktorej je vašou úlohou na uzavretej mape zničiť určité nepriateľské jednotky. Nič pritom nemôžete stavať, jednoducho dostanete na začiatku zopár lodí, ktorými sa plavíte naprieč mapou a zo zničených nepriateľských lodí zbierate rôzne power-upy. Každá takáto misia sa podobá ako vajce vajcu tej predošlej, odohráva sa na rovnakých mapách a veľmi skoro ich začnete úplne ignorovať. Našťastie ich môžete ignorovať. Ich jediným cieľom je totiž získanie jednej zo 4 unikátnych surovín, ktoré sa nedajú nikde ťažiť. Tieto suroviny pritom nevyhnutne nepotrebujete a svoje kolónie môžete budovať aj bez nich. Použiť ich môžete iba na vylepšovanie jednotlivých budov, čo v praxi znamená iba zvýšenie ich produkcie. A tú môžete jednoducho zvýšiť aj postavením ďalšej rovnakej budovy.

lunar

Túto monotónnosť nezachráni ani príbeh. Áno, v Anno 2205 sa skutočne nachádza aj príbeh. Respektíve pokus o príbeh. Vašou úlohou je bojovať proti teroristom, ktorí sa snažia získať pre Mesiac nezávislosť tým, že… jednoducho robia zlé veci. Dej a postavy nemajú žiadnu hĺbku a dokonca ani rozuzlenie. Ide pritom o premeškanú príležitosť, keďže nezávislosť vesmírnych kolónii mohla byť veľmi zaujímavou témou podobnou napríklad Americkej revolúcii, kde je ťažké rozdeliť strany konfliktu na dobré a zlé. Namiesto revolucionárov sme sa dočkali iba plytkých teroristov. Rovnako nudné je aj súperenie s ostatnými korporáciami. V podstate s nimi ani nemôžete priamo súperiť a ide o obyčajné predbiehanie sa v tom, kto viac zarobí.

Po istom čase teda hru jednoducho odložíte a už sa k nej zrejme nevrátite…

drak

Anno 2205 - Dôstojné pokračovanie?
Hra Anno 2205 je dôstojným pokračovaním, ktoré namiesto obyčajnej recyklácie predchodcov prináša aj niekoľko revolučných prvkov. A to nielen do série, ale aj do budovateľských hier ako takých. Po dlhšom hraní vám však v ústach ostane trpká príchuť nevyužitého potenciálu.
Plusy
  • Revolučné prvky v podobe troch úplne odlišných kolónii
  • Pekné grafické prevedenie
  • Zábavný systém distribúcie surovín
Mínusy
  • Po dlhšom hraní vystupuje do popredia stereotyp a monotónnosť
  • Nudný systém boja
  • Príbeh, ktorý je tak zlý, že v hre ani nemusel byť
70%Hodnotenie
Hodnotenie čitateľov: (8 Hlas)
66%

Komentuj!

komentárov