Keď v roku 1996 vyšla logická adventúra The Neverhood, okamžite získala medzi hráčmi kultový status. Dôvodom bol špecifický (a veľmi podarený) humor, nádherná grafika vytvorená pracnou technikou claymation (v ktorej je všetko vytvorené z plastelíny) a bizarný svet, pri ktorom máte pocit, že tentokrát ste to s LSD fakt prehnali. Hráči teda pochopiteľne roky prosili o pokračovanie. Ak však nerátame zopár pochybných japonských hier, ktoré okrem názvu nemali s Neverhoodom nič spoločné, toto čakanie sa natiahlo na takmer dve desaťročia. Presnejšie 18 rokov a 11 mesiacov, keďže 30. septembra 2015, po nekonečných odkladoch, uzrel svetlo sveta pravý, poctivý duchovný nástupca The Neverhood s názvom Armikrog. My sme si to samozrejme nemohli nechať ujsť, a tak sme sa na Armikroga pozreli bližšie.

Armikrog síce dejovo nie je priamym pokračovaním Neverhooda, ale už po spustení hry je očividné, že ide o výsledok práce toho istého tímu. Či už ide o grafiku, soundtrack alebo samotnú hlavnú postavu, Armikrog je jednoducho Neverhood s novým príbehom a iným názvom. Do deja vás okamžite vtiahne efektné intro, ktoré vám pomocou pesničky vysvetlí pozadie príbehu. Ľudia na planéte Ixen vymierajú a jedinou záchranou je zelená kryštalická látka P-tonium, ktorá sa vyskytuje na planéte Spiro 5. Všetky nádeje vložia do troch bratov, autronautov – Vognaut, Numnaut a Tommynaut. Vognaut a Numnaut však na svojej misii umierajú, a tak záchrana planéty Ixen ostane ležať na pleciach zelenáča Tommynauta a jeho verného vtáko-psa Beak-Beaka. Jeho vesmírna loď však narazí do malého asteroidu a nekontrolovane sa zrúti na povrch planéty Spiro 5. Tommynaut a Beak-Beak síce náraz prežijú, ale ostanú uväznení v pevnosti Armikrog. A vy ako hráč im musíte pomôcť získať P-tonium a vrátiť sa domov.

Po intre sa už hráč ocitá v typicky Neverhoodovskom prostredí s pohľadom z boku, v ktorom všetky príkazy zadávate ľavou myšou (a to je zároveň jediné tlačítko, ktoré počas hry použijete). Kliknutím nútite hrdinov k pohybu, stláčate rôzne páčky a prístroje, poprípade zdvíhate predmety zo zeme. Tieto predmety zároveň nie sú od prostredia nijak graficky odlíšené, takže chtiac-nechtiac sa občas zaseknete a začnete klikať na všetko v miestnosti. Samozrejme, rovnako ako Klaymen z Neverhooda, aj Tommynaut skladuje všetky predmety vo svojom plastelínovom bruchu. A to platí aj pre bábätko P., ktoré nájdete pri začiatku hry a o ktoré sa musíte starať.

Hádanky, ktoré musíte počas hry riešiť, tiež nápadne pripomínajú Neverhooda (a to vôbec nie je na škodu). Na rozdiel od Neverhooda sú však ešte o niečo zložitejšie, keďže v Armikrogovi ovládate aj svojho pomocníka Beak-Beaka, a tak niektoré riešenia vyžadujú jeho spoluprácu s Tommynautom. Beak-Beak navyše približne v polovici hry získa schopnosť lietať, a tak budete musieť začať hľadať riešenia aj vo vzduchu. Pri hraní vám tiež odporúčame mať pri sebe pero a papier, keďže nikdy nemôžete vedieť, či symbol, ktorý ste práve videli na stene, nebudete potrebovať pri konci hry. A ak by ste sa museli kvôli nemu vracať na začiatok, vzhľadom k Tommyho pomalej chôdzi by ste si zrejme vytrhali vlasy.

Špeciálnu pozornosť si tiež zaslúži soundtrack. Pôvodný Neverhood totiž obsahoval 43 úžasných skladieb, ktoré perfektne dotvárali atmosféru a ktoré najmä slovenskí diváci môžu poznať z viacerých relácii TV JOJ (Farmár hľadá ženu, Mama ožeň ma, a pod.). Veľké nádeje teda vyvolalo oznámenie, že okrem pôvodného vývojárskeho tímu sa na Armikrogovi bude podieľať aj skladateľ a spevák Terry Scott Taylor, ktorý bol zodpovedný za hudbu k Neverhoodovi. A nesklamal. Aj keď má dnes tento pán už 65 rokov, vek mu neubral ani na talente ani na hlase, a tak niet pochýb, že aj niektoré skladby z Armikroga sa stanú legendárnymi.

Za vyzdvihnutie však stojí aj ďalší fakt, ktorý si možno hráči nevšimnú. A je dobre, že si ho nevšimnú. V dnešnej dobe je totiž až príliš časté, že vývojári vydávajú nedokončené hry a následne trvá týždne až mesiace, kým cez rôzne patche a updaty opravia všetky chyby. Pri Armikrogovi by sa vám to nemalo stať. Niektorí hráči sa síce v komentároch sťažujú na údajné chyby, my sme však počas hrania nespozorovali ani jeden bug alebo glitch, hra ani raz nespadla a tak tomu bolo až kým sme ju nedohrali. Vzhľadom k tomuto teda vývojárom odpustíme aj opakované odklady vydania, keďže zrejme si chceli byť naozaj istí, že do predaja pôjde maximálne vybrúsená hra.

Po niekoľkých hodinách sme si však všimli jediný (a pomerne veľký) mínus Armikroga. Hra totiž skončila. Samozrejme, každému bude dokončenie trvať iný čas v závislosti od toho, koľko času strávi riešením jednotlivých logických hádaniek. Napriek tomu vám zrejme celá hra nezaberie viac než 8 hodín.

Ide však o jedinú chybičku krásy na tejto nádhernej hre, ktorá určite stojí aj za svoju súčasnú cenu. A ak ste navyše fanúšik pôvodného Neverhooda, nad kúpou ani sekundu neváhajte.

Minimálne požiadavky:

Pentium 4 1.8GHz / GeForce 210/ 1 GB RAM

Odporúčané požiadavky:

Pentium 4 3.46GHz / GeForce GT 120 / 8 GB RAM

Armikrog - Nádherné plastelínové šialenstvo
Vďaka bohu za Kickstarter, ktorý umožnil vznik tejto graficky krásnej a zábavnej hry. Starší hráči sa vrátia do detstva a spomenú si na hodiny strávené za Neverhoodom, tí mladší možno objavia skvelý, a trochu zabudnutý, subžáner point & click adventúr.
  • Nádherná claymation grafika
  • Skvelý humor
  • Záchvaty nostalgie