Dying Light kombinuje prvky klasickej zombie bojovky typu Dead Island s pohybom po mape pomocou parkour techník, pripomínajúcich Mirror’s Edge.

Obyvatelia fiktívneho mesta Harran sa veselo pripravovali na veľkolepú medzinárodnú športovú udalosť. Táto idylka ale panovala iba dočasne. Kvôli záhadnému úniku nebezpečného vírusu bola väčšina mesta nakazená, čo ľudí postupne zmenilo na krvilačných, agresívnych zombie. Hlavný hrdina – Kyle Crane, agent medzinárodnej humanitárnej organizácie, bol vyslaný do zasiahnutého mesta s úlohou zistiť viac. Pri tom sa zapletie do zložitého konfliktu medzi bežcami a banditmi na čele s krivákom menom Rais, ktorý sa stane jeho úhlavným nepriateľom.

Hlavná postava začína ako bežec pre Vežu, ktorá je domovom spoločenstva preživších. Bežci musia ovládať parkour, aby v neľahkých podmienkach dokázali doručovať zásielky, prípadne iným spôsobom pomáhali neinfikovaným ľuďom. Parkour v hre je veľmi plynulý a často vytvára napäté situácie, kedy sa bojíte, aby ste po páde z výšky nedopadli na zem hlasnejšie ako zemiakový chips v reklame. Mapy sú rozľahlé s nemonotónnou, hustou a precízne spracovanou štruktúrou budov a prekážok, ktorá nezačne nudiť ani po mnohých hodinách hrania.

11928864_1490630154564689_1137476524_o (1)

Prostredie vyslovene podporuje nepretržitý šprint a parkour kreácie pri presúvaní sa krajinou, no to vyžaduje aj trochu šikovnosti. V chudobnejšej časti Harranu bežci vytvorili parkour cestičky umožňujúce rýchly presun po zemi. V Old Town, čo je štvrť dostupná v druhej časti, je hráč naopak nútený častejšie používať strechy a lešenia. V tejto fáze uľahčuje presuny tzv. grappling hook – kotva s lanom, pomocou ktorej sa hravo premávate po strechách budov, vyhýbajúc sa nakazeným šialencom na zemi.

Na začiatku sa dostanete iba k jednoduchším zbraniam, ako sú dosky, či baseballové palice, no v priebehu hry sa arzenál rozširuje aj o mačety, obojručné kladivá, pištole, útočné pušky, molotovy a mnohé iné. Zbrane majú obmedzenú životnosť a je možné ich opravovať iba zopár krát. To hráča núti zbrane meniť častejšie. Je možné vylepšovať ich odolnosť, zaobchádzanie, damage, a tiež sa dajú modifikovať. Takto si zmajstrujete elektrické kladivá, jedovaté dýky alebo ohnivé mačety. V hernom quick menu sa dá ľahko orientovať a ponúka sympatické riešenia, akým je napríklad to, že na mape sú viditeľné aj neaktívne questy, čo umožňuje efektívnejšie si naplánovať trasu a po ceste spraviť aj časť iného questu, čo by vás inak nemuselo napadnúť. Hra je interaktívna a už pri bežnej potulke mestom sa zapletiete do rôznych mini-questov, ako ochrana ľudí sú pred mutantami, časovka v masovom zabíjaní zombíkov alebo vyzdvihnutie liekov zhodených lietadlami humanitárnej organizácie.

11939370_1490630097898028_632369810_o (1)

RPG prvky sú veľkým plusom Dying Light. Postava sa rozvíja v 3 kategóriach: survival (prežitie), agility (obratnosť) a power (sila). Postupne vykonávané činnosti vám pridávajú skill body, ktoré následne míňate na odokmnutie nových schopností, ako sú skok cez nepriateľa, rozkopnutie hlavy, efektná rotácia s obojručnou zbraňou a tona ďalších. Je podľa mňa na škodu, že skill bodov, ktoré získate počas hry, je dostatok, preto si môžete odomknúť takmer všetky dostupné schopnosti. Tým pádom sa stráca možnosť tvorby rozlične špecializovaných postáv, keďže každý hráč si odomkne všetko. Ale objektívne, to už by som od Dying Light očakával príliš veľa a tvorcovia vývoj zrejme netlačili do “znovuhrateľnosti”.

V hre je miestami poriadne napätá atmosféra, celkový zvuk aj hudba sú spracované na vysokej úrovni, čo oceníte zvlášť pri krikoch a stonoch zombíka bežiaceho meter za vami (odporúčam hrať na sluchadlách). Človeka v podobných situáciach až zdvíha zo stoličky. Pocit napätia dotvára aj striedanie dňa a noci. Zatiaľčo cez deň je vonku relatívne bezpečne a po okolí sa potulujú iba štandardné druhy infikovaných, v noci vyliezajú špeciálni zombíci na steroidoch, takzvaní Volatiles, pričom je takmer nemožné ich zneškodniť (jedného sa mi podarilo dať dole útočnou puškou). Na rozdiel od ostatných sú extrémne pohybliví, preto ak sa urýchlene neschováte do svojho úkrytu, dobehnú vás a neskončí to dobre.

11913967_1490630841231287_1668245334_o

Co-op vám umožní pripojiť sa ku trom kamošom vyčíňajúcim v meste Harran, čo radikálne mení pocit z hry a prináša oživenie. Počas hrania s ostatnými sú hráčom servírované bonusové výzvy, ktoré vyžadujú spoluprácu, ale tiež podporujú rivalitu medzi hráčmi. Môže ísť napríklad o obkľúčeného nešťastníka, ktorý potrebuje vašu pomoc, o časové preteky, prípadne o zdolanie hordy zombíkov . Ten, kto v danej výzve obstojí najlepšie, získa bonus. Bonusové misie sú nepovinné, ale prinášajú slušnú porciu zábavy aj po prejdení hlavného príbehu. Be Zombie DLC vám dovolí napojiť sa do hry iného hráča a hrať za super zombie mutanta. V tejto podobe môžete využívať chápadlá pre pohyb vzduchom a pomocou hrôzostrašného kriku odhalíte polohu ľudského protihráča. Ten z vás môže vysávať zombie schopnosti pomocou UV svetiel. V skratke, ako zombie ste úspešný, ak sa nenápadne k obeti potichu prikradnete a nekričíte na ňu cez pol mapy.

Nedajú sa nespomenúť bugy, ako zasekávanie postáv v textúrach budov. Taktiež sa mi pár krát stalo, že Kyle hovoril cez vysielačku počas behu, šmykol sa a spadol z 25 metrovej výšky zo strechy, čo skončilo, logicky, jeho smrťou. Hovor však trval akoby sa nič neudialo a Kyle veselo debatil cez vysielačku, až do automatického načítania poslednej uloženej hry. Našťastie sa podobné momenty neobjavovali príliš často, ale predsa…

Minimálne požiadavky:

Intel Core i5-2500 @3.3 GHz / AMD FX-8320 @3.5 GHz, 4 GB RAM, NVIDIA GeForce GTX 560 / AMD Radeon HD 6870 (1GB VRAM)

Odporúčané požiadavky:

Intel Core i5-4670K @3.4 GHz / AMD FX-8350 @4.0 GHz, 8 GB RAM, NVIDIA GeForce GTX 780 / AMD Radeon R9 290 (2GB VRAM)

Dying Light - Zombie apokalypsa ako žiadna iná
Dying Light predstavuje obrovské hrateľnostné a technické zlepšenie oproti predchádzajúcej zombie šialenosti od štúdia Techland, hre Dead Island. Až na občasné nedostatky je Dying Light výbornou zombie akciou, ktorá dokáže baviť aj hodiny po odohratí príbehu. Ak je vám zombie tematika sympatická, na vašom mieste by som neváhal.
  • Co-op
  • Obrovské hrateľnostné a technické zlepšenie oproti Dead Island
  • Mapa a prostredie