Register

A password will be e-mailed to you.

Za posledné 4 mesiace bol v Austrálii zakázaný predaj až 220 hier pre rôzne platformy. Informoval o tom spravodajský server abc.net.au. Pre porovnanie, za celé obdobie od roku 1994 do 2014 bolo zakázaných 50 hier.  

Austrália je pomerne známa nezmyselnými zákazmi hier. V minulosti na to doplatili hráči titulov ako Fallout 3, Aliens vs. Predator alebo Hotline Miami 2. V prípade Hotline Miami dokonca samotní vývojári vyzývali austrálskych hráčov, aby si hru jednoducho nelegálne stiahli. Hlavným problémom bola absencia ratingu 18+, teda označenie hier s obsahom určeným pre dospelých. Pokiaľ hra nebola vhodná pre osoby mladšie ako 18 rokov, nemohla sa v Austrálii predávať. V roku 2013 bol však zavedený aj tento rating a mnohí si mysleli, že v Austrálii svitá na lepšie časy. Prečo teda taký masívny nárast počtu zakázaných hier?

Dôvodom nie je sprísnenie kritérií, ale fakt, že Austrália sa v marci 2015 rozhodla prejsť na ratingový systém od International Age Rating Coalition (IARC). K tomuto kroku bola doslova donútená počtom nových hier. Za minulý rok bolo napríklad vydaných približne 200.000 hier naprieč platformami. Úrad zodpovedný za ich hodnotenie však zvláda ohodnotiť iba asi 400 hier ročne. „Kvôli online explózii sú teraz dostupné stovky tisícov hier – ak nie milióny,“ vysvetlil hovorca úradu. „Nie je realistické ani praktické ručne hodnotiť každú jednu.“

Ratingový systém od IARC je založený na dotazníkoch, ktoré vypĺňajú samotní tvorcovia hry. Tieto veľmi detailné dotazníky pozostávajú z tisícov otázok, rozdelených do stoviek kategórii, a ich úlohou je zistiť akýkoľvek kontroverzný obsah. Medzi otázky patria aj také absurdity, ako či je v hre použité prdenie na humorné účely alebo či sú v hre zobrazené prsia fiktívnych príšer (napríklad harpia).

Po vyplnení dotazníku sa následne automaticky pridelia hre hodnotenia špecifické pre rôzne krajiny v tomto systéme (napríklad jednej hre môže prideliť hodnotenie 12+ pre USA a 18+ pre Austráliu). Túto pomôcku zatiaľ využívajú krajiny ako USA, UK, Kanada, Brazília a väčšina Európy.

Austrália teda nesprísnila kritéria pre hodnotenie obsahu hier, iba dokázala za posledné 4 mesiace ohodnotiť približne 150.000 titulov (čo by im pri starom systéme hodnotenia trvalo približne 375 rokov). Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že vývojári nebudú zrovna nadšení z nutnosti vypĺňania siahodlhých dotazníkov. Ale tento systém prináša výhody aj pre nich. Doteraz museli vývojári žiadať o hodnotenie obsahu jednotlivé krajiny zvlášť a tento proces bol zdĺhavý a nie najlacnejší. To spôsobovalo problémy najmä pre rôzne menšie štúdiá, ktoré niekedy na všetky povolenia minuli viac peňazí než na samotný vývoj hry.

Z predajcov využívajú systém IARC v súčasnosti Google Play a Firefox Marketplace. V budúcnosti sa plánujú pridať Xbox Live, eShop Nintenda a PlayStation Store. Výnimkou je Apple, ktorý využíva vlastný interný systém hodnotenia obsahu hier.

Komentuj!