Pripravte si svoje meče, luky a štíty. Zopakujte si tie najsilnejšie obranné i útočné kúzla. Príučku na stínanie dračích hláv musíte vedieť odrecitovať aj pospiatky. Šikovné ruky zlodeja a zakrádanie sa sťa tichý vánok vám tiež nesmú byť cudzie. Nakoniec si do svojho cestovateľského batôžteka pribaľte aj štipku odvahy a malú lyžičku šťastia. Vydávate sa totiž do svetov, v ktorých bude nebezpečenstvo, smrť a temný nepriateľ číhať na každom rohu. Vstupujete do legendárnych príbehov série Fighting Fantasy, tentokrát vo virtuálnej podobe.

Pokiaľ ste už odmalička patrili k vášnivým čitateľom fantasy či dobrodružných príbehov a zároveň si ešte pamätáte časy starého dobrého Commodore 64, tak vás séria Fighting Fantasy pravdepodobne neminula. Pre tých mladších však treba spomenúť, že sa jednalo o takzvané interaktívne knihy, v ktorých ste priamo zasahovali do deja. Vaše rozhodnutia tvorili unikátny príbeh, ktorý viedol niekedy do temnej priepasti smrti, no inokedy k vytúženému zlatému pokladu. Zhosťovali ste sa úloh zlodejov, pirátov, rytierov, samurajov i bezbranných obetí. Báli ste sa, bojovali ste, sršili heroizmom, inokedy zasa zbabelosťou. Škála príbehov bola skutočne rozmanitá. Koniec koncov, len hlavná séria Fighting Fantasy v sebe zahŕňa 59 unikátnych kníh.

K tomu však môžete pričítať vedľajšie série, prerobené verzie starších príbehov, pričom v takomto prípade hovoríme už o takmer dvoch stovkách menších i väčších kníh. Bolo teda len otázkou času, kedy sa dočkáme aj virtuálnych verzií obľúbených príbehov, samozrejme v podobe nenáročnej videohry. Tejto úlohy sa nakoniec zhostilo štúdio Tin Man Games a potom čo v minulosti vydalo niekoľko samostatných verzií týchto kníh, tentokrát si pre nás pripravilo rovno 8 napínavých dobrodružstiev. Spoločne sa teda poďme pozrieť, ktoré pre nás autori vybrali.

Pirátska pomsta

Hoci tituly tohto žánru určite nehráte kvôli dynamickej hrateľnosti, poprípade grafickému spracovaniu, Fighting Fantasy Classics predsa len disponuje hernými mechanikami, ktoré boli súčasťou už fyzických kópii kníh. Na predstavenie hrateľnosti dobre poslúži príbeh nazvaný Bloodbones. V ňom sa zhostíte úlohy mladého námorníka, ktorý sa celé roky plavil po divokých vlnách. Ešte v mladosti mu však hrozivý pirát s čiernou bradou, ťahajúcou sa až k jeho hrudníku, ktorého meno znelo Cinnabar a báli sa ho aj tí najstatnejší a najozbrojenejší muži, zabil najbližšiu rodinu. Mladý a vtedy ešte neskúsený námorník prisahal pomstu tomuto krvilačnému ničomníkovi. Po rokoch sa teda vracia do svojho rodného prístavu a začína sa pátranie po plieniteľovi morí.

Prvý príbeh, ktorý je k dispozícii zadarmo, sa nesie v trochu temnejšom duchu. Prístavné mestečká, rôzne bary, podvodníci, zločinci i piráti vytvárajú pomerne hutnú atmosféru. Neustále sa vás totiž snaží niekto oklamať, zabiť, poprípade zviesť zo správnej stopy. Preto si nemôžete byť istým ničím a nikým a najmä to mi na príbehu imponovalo. Navyše sa neustále snažíte nájsť hlavného antagonistu, teda piráta menom Cinnabar, pričom ten by mal byť podľa posledných správ po smrti. Čoskoro sa však dozvedáte, že sa jeho starí kumpáni pokúšajú uskutočniť prastarý rituál, vďaka ktorému by ho priviedli späť do sveta živých. Po moriach a oceánoch by sa tak začal plaviť nemŕtvy vykorisťovateľ a vy tomu musíte zabrániť. Pomerne archetypálna zápletka sa postupne rozvetvuje a vytvára veľmi zaujímavý príbeh, v ktorom budete niekoľkokrát so zatajeným dychom pokračovať v čítaní dramatických riadkov.

Jediný hod kockou rozhoduje o živote a smrti

Na počiatku každého nového dobrodružstva je nutné k vašej postave priradiť schopnosti, konkrétne silu, vyjadrujúcu efektívnosť útokov, výdrž, ktorá predstavuje váš život a šťastie. Možno ste z iných RPG titulov zvyknutý, že vám autori poskytnú určitý počet bodov, ktoré musíte rozdeliť do jednotlivých kategórii, avšak vo Fighting Fantasy to funguje trošku inak. Hodíte si totiž virtuálnou kockou, ku ktorej sa pripočítava šesť bodov. Výnimkou je len výdrž, nakoľko tam hádžete rovno dvomi kockami a k hodnote následne pripočítavate dvanásť bodov. Neboli by to však správne fantasy príbehy, keby sa v nich nevyskytovali magické nápoje a preto si na svoju výpravu musíte vybrať jeden z troch nápojov, pričom každý z nich vám plne doplní buď silu, výdrž alebo šťastie.

Ešte pre začatím veľkolepého príbehu si musíte zvoliť spomedzi troch obtiažností. Pokiaľ si chcete užiť príbeh, bez väčších zásekov a nutnosti opakovať súboje, či náročnejšie časti príbehu viackrát, tak si zvolíte voľné čítanie. V ňom sa môžete kedykoľvek počas súboja vyliečiť, tiež sa naskytuje možnosť učiniť nejakú voľbu aj bez potrebných komponentov, či informácii a navyše môžete svoje rozhodnutia hocikedy vziať späť. Mód dobrodruha je v podstate normálnou obtiažnosťou, ktorá je doporučená pre hráčov, ktorí sa chcú s daným príbehom potrápiť. Pre tých skúsenejších, ktorí už s príbehom majú nejaké skúsenosti je tu obtiažnosť hardcore hrdina, v ktorej máte k dispozícii menej liečivých predmetov a k hodnote hodu kocky pri sile sa pripočítavajú iba štyri body namiesto šiestich. V každom móde si však môžete vytvárať ľubovoľne množstvo záložiek, ktoré slúžia ako takzvané záchytné body, do ktorých sa môžete vždy vrátiť.

Sila i výdrž má priamy vplyv na priebeh súbojov. Pokiaľ vás protivník zasiahne, tak je isté, že sa vám výdrž zníži, pričom pokiaľ sa ocitnete na nule, vaša postava zahynie. To, či budete útočiť vy, alebo protivník záleží opäť na hode dvoch kociek, čiže najvyššie číslo útoku môže byť dvanásť. Je celkom pochopiteľné, že bojovník s vyššou hodnotou útočí, avšak dôležitým ukazovateľom je aj sila. Hodnota vášho hodu je napríklad 10, no a súperovho iba 9, pokiaľ má však o dve čísla vyššiu útočnú silu, tak on bude tým, kto zaútočí, pretože je jeho útok jednoducho mocnejší. Neraz sa stáva, že obe hodnoty sú vyrovnané a vtedy vy aj súper svoj cieľ miniete. Pokiaľ sa však pýtate, či má sila nejaký dopad na to, koľko života súperovi uberiete, tak odpoveď by znela nie. Každý útok totiž zníži výdrž o dva body, pričom pokiaľ disponujete štítom alebo iným obranným predmetom a zároveň sa vám pri bonusovom hode podarí hodiť hodnotu vyššiu ako tri, tak stratíte iba jeden bod.

Šťastie vám pomáha najmä v situáciách, kedy sa vaše reflexy o ohybnosť ocitnú pod tvrdou skúškou, to znamená, že sa na vás znenazdajky začne valiť obrí kameň, zaútočí bzučiaca päť metrov merajúca mucha, alebo kamenné vtáky, pripomínajúce nehybné sochy zrazu ožijú, no a vy máte len zlomok sekundy na rýchlu reakciu. Zasa raz hádžete dvomi kockami a pokiaľ je výsledná hodnota nižšia, než vaše celkové šťastie, tak akciu úspešne dokončíte. Pri každej skúške vašej šťasteny sa vám ale o jeden bod zníži, čím sa takéto pasáže stávajú náročnejšími a náročnejšími.

Hoci chápem fakt, že aj vo fyzických kópiách príbehov boli časti príbehu, v ktorých sa hádzalo kockou o náhode, tak tu som mal miestami pocit, že hra ide vyslovene proti mne. To znamená, že trvalo pekných pár desiatok pokusov, kým sa mi konečne podarilo hodiť to správne číslo. A áno, je to značne frustrujúce, keď musíte jeden a ten istý súboj s obrovským ohnivým démonom, ktorému z nozdier blčia horúce plamene a pri každom útoku mečom na vás ešte zaútočí aj obrovským bičom, opakovať približne pätnástykrát iba kvôli tomu, že hra vám nedovolila vyhrať. Takáto časť sa vyskytuje aj v príbehu Bloodbones, konkrétne sa jedná o pasáž, kde musíte hrať ruletu a hodiť určitú kombináciu hodnôt, no chce to nespočetné množstvo pokusov.

Labyrint plný pascí, groteskných príšer a smrti

Príbeh nazvaný Deathtrap Dungeon je jedna z najznámejších kníh pôvodného autora celej série, fantasy spisovateľa menom Ian Livingstone. O veľkej známosti a obľúbenosti svedčí aj fakt, že na základe tohto príbehu bola vytvorená rovnomenná akčná hra, ktorá bola vydaná štúdiom Square Enix. Toto dobrodružstvo sa síce radí medzi príbehovo plytkejšie, bez nejakých väčších zvratov, či prekvapení, avšak za jeho najväčší klad sa dá považovať vysoká obtiažnosť.

V meste Fang totiž zlý barón Sukumvit každoročne usporadúva takzvaný turnaj šampiónov. V ňom sa niekoľko statných bojovníkov z celého sveta vydá do temného labyrintu plného ozrutných príšer a smrtonosných pascí, pričom ich úlohou je dostať sa na koniec tohto smrť prinášajúceho bludiska. Odmena je síce lákavá, konkrétne hovoríme o desiatich tisícoch zlatých mincí, avšak nikomu sa ešte nikdy nepodarilo labyrint prekonať. Hlavná postava, teda váš bojovník, sa po niekoľkoročnej príprave rozhodne zapísať sa do tohto turnaju smrti a je len na vašich bojových schopnostiach, prezieravosti a šikovnosti, aby sa mu podarilo k pokladu dostať so zdravou kožou.

Ako je to už naznačené vyššie, tak Deathtrap Dungeon je pravdepodobne tým najťažším spomedzi všetkých momentálne dostupných príbehov. Autor vám v ňom neustále hádže polená pod nohy, súboje s nespočetnou plejádou prazvláštnych príšer sú častejšie a náročnejšie zároveň. Navyše tentokrát nejde len o výber správnej cestičky a pokorenie všetkých protivníkov. Musíte totiž hľadať aj krásne rubíny, pričom pokiaľ čo i len jeden miniete, tak sa vytúženého víťazstva nedočkáte, čo môže byť pomerne deprimujúce, keď vezmeme v úvahu celkovú dĺžku a enormné množstvo rozhodnutí v celom dobrodružstve.

Od Yetiho až po snežnú kráľovnú

Kniha Caverns of the Snow Witch je atraktívna najmä vďaka svojmu zasadeniu. Neustále pofukujúci chladný vietor, sem-tam sa objaví víchrica a do očí vám padajú vločky o veľkosti päste. Takéto prostredie je skutočne veľmi atraktívne a ponúka množstvo náročných pasáži, v ktorých sa musíte vyrovnať s nepriaznivými poveternostnými podmienkami, a na rad prídu aj nebezpeční služobníci chladnej snežnej kráľovnej. Tú sa totiž snažíte zabiť, keďže jej cieľom je priniesť na svet druhú dobu ľadovú.

V tomto prípade som bol milo prekvapený tým, že približne len polovica celého dobrodružstva sa venuje porazeniu zlej kráľovnej. Zvyšné príbehy väčšinou končia bezprostredne po splnení hlavného cieľa, no tu sa môžete tešiť na pomerne rozsiahly a emocionálny epilóg, ktorý navyše ako jeden z mála buduje vzťah aj s inými postavami. Pokiaľ ste už prečítali nejaké predošlé príbehy, tak si začnete všímať, že všetky miesta, o ktorých čítate, sa nachádzajú v jednom a tom istom svete. Preto vám budú niektoré mená, lokácie a postavy známe, čo veľmi dobre dopĺňa atmosféru žijúceho sveta.

Krížom cez les plný nebezpečenstva

Hoci The Forest of Doom ponúka pomerne zaujímavú zápletku, v ktorej sa snažíte nájsť dve časti zlomeného trpasličieho kladiva, ktoré by spojilo tento národ v boji proti hrôzostrašným trollom, tak veľmi rýchlo to všetko skĺzne do prehľadávania monotónneho lesa. Na každej zákrute je na vás prichystaná jedna či dve pasce, poprípade slabší protivníci. Najšokujúcejšie na príbehu je zistenie, že pokiaľ sa vám nepodarí nájsť obe časti kladiva, tak príbeh neskončí ale váš hlavný hrdina sa vydáva späť na cestu okolo lesa, avšak po nejakej dobe odpadne a zaspí. Keď opäť naberiete vedomie, tak zisťujete, že ste vlastne na začiatku príbehu, to znamená, že môžete napraviť niektoré chyby minulosti. V podstate sa ocitáte v nikdy nekončiacej časovej slučke, čo dáva celému príbehu temnejšie vyznenie a zároveň priestor pre vytváranie množstva teórii.

Späť v meste zločinu

V príbehu City of Thieves sa vraciate späť do prístavu Port Blacksand, čo je hlavným dejiskom vyššie spomínaného Bloodbones. Do tohto prístavu vás posiela tamojší správca mesta Silvertone a musíte nájsť mocného mága menom Nicodemus, ktorý vám má pomôcť v boji s nočným princom, sužujúcim správcu a mesto Silvertone. Hoci by bežní čitateľ mohol očakávať, že si budú tieto dobrodružstvá až príliš podobné, nie je to pravdou. Aj keď so špinou a korupciou mesta sa stretávate v oboch knihách, vždy v trochu inej forme. V tomto prípade môžeme ako príklad uviesť prechod tmavou, odpadom zaliatou uličkou. V nej sa oproti vám z ničoho nič rozbehne malý chlapec a predá vám kúsok papiera, na ktorom je napísané, že na vás práve mieri hneď šesť lukov s natiahnutými tetivami, do ktorých sú pevne zarezané ostré šípy. Pokiaľ chcete odísť z uličky bez akéhokoľvek zranenia, tak musíte vydať desať zlatých mincí. Do podobných nepriaznivých situácii sa konkrétne v tejto knihe dostávate pomerne často.

Ohnivá hora plná frustrácie

The Warlock of Firetop Mountain je v podstate jednoduchšou variáciou na Deathtrap Dungeon. Nebezpečné miesto, z ktorého sa málokto vrátil, temný mág a nepredstaviteľné bohatstvo, ktoré vás čaká, pokiaľ zdoláte všetky prekážky a zvíťazíte nad antagonistom. Sprvoti to síce vyzerá tak, že by ste sa mohli pozrieť aj do výšin odstrašujúcej hory, uzrieť krásnu vegetáciu, avšak veľmi rýchlo zistíte, že väčšina príbehu sa odohráva vo vnútri hory. Takže na vás opäť čakajú tmavé a nehostinné chodby, groteskné monštrá a miestami náročné hádanky. No aj prívetivé duše, ktoré sa už zmierili so svojím osudom a vedia, že zhynú v tmavej pustatine hory.

Na tom by však nebolo nič zlé, keby sa tu neobjavil labyrint plný skrytých cestičiek, tajných prechodov a mnohých zákrut. Môžete si byť istý, že kým sa vám vôbec podarí túto pasáž prekonať, tak budete značne frustrovaní. No a teraz si predstavte, že k tomu ešte musíte disponovať tromi ukrytými kľúčmi a ak ich náhodou nenájdete, môžete sa pripraviť na opätovné absolvovanie tejto úmornej cesty.

Dobrodružná výprava za záchranou rybárskeho mestečka

Oyster Bay, oáza pokoja v tomto fantasy svete, kde sa nevyskytujú monštrá, zlo ani temné sily, sa ešte nikdy neocitla vo vážnejších problémoch. Je to práve vďaka nedostupnosti mierumilovného prístavu, keďže ten je obklopený len vodou a skalami. Jeho obyvatelia žijú pokojným životom, až kým na nich nezaútočia jašterí muži z neďalekého väzenia a baní, nachádzajúcich sa na rovnakom mieste. Práve v tej dobe sa do prístavu dostáva aj váš hlavný hrdina, ktorého cieľom je stretnúť sa so starým známym dobrodruhom menom Mungo. Ten mu vyjaví terajšiu situáciu a spoločne sa vydávajú na neďaleký ostrov, ktorý bol kedysi pod správou princa Olafa. Ten svojho času držal jašterí ľud na uzde, avšak po tom, ako prestal zvládať celú situáciu, zo zalesnenej oblasti sa stalo nepriateľské teritórium.

Dobrodružstvo nazvané Island of the Lizard King je opäť veľmi atraktívne najmä vďaka exotickému prostrediu a tým pádom aj veľmi unikátnej faune a flóre. Príbeh veľmi príjemne graduje, dostávate sa do originálnych situácii a v súbojoch čelíte takým unikátom, akými sú napríklad dvojhlavá hydra, neľútostní jašterí bojovníci alebo úskočný vodný had. Kvôli týmto aspektom vám džungľové dobrodružstvo utkvie v pamäti a bezprostredne po dohraní si ho budete chcieť zopakovať na vyššej obtiažnosti.

Magická citadela

Citadel of Chaos je v súčasnosti najodlišnejším príbehom, ktorý vám Fighting Fantasy môže ponúknuť. Výber čarovného nápoja je tu nahradený ďalším hodom kockou, ktorý vám určí, koľko kúziel si budete môcť vziať na svoju výpravu. K dispozícii sú obranné, útočné, pasívne i aktívne kúzelné texty, ktoré vám pomôžu na rozličných miestach v príbehu. Nejedná sa však len o nepodstatný doplnok, pretože konkrétne v tomto dobrodružstve kúzlite pomerne často. Tentokrát sa vydávate, ako už názov napovedá, do vysoko postavenej citadely, ktorá je rodiskom dobyvačnej armády mága menom Balthus Dire. Je to práve on, kto plánuje zotročiť blízke dedinky a vy, ako novopečený čarodejník, musíte zastaviť tohto diabla v ľudskej koži. V tomto prípade hovoríme o asi najbláznivejšom príbehu, nakoľko autori popustili uzdu fantázii, čo však v konečnom dôsledku pôsobí dostatočne zábavne.

Do fantasy svetov sa nám okrem drakov vkradli aj drobnejšie chyby

Aj napriek faktu, že všetky knihy sa skladajú len z textu a niekoľkých ilustračných obrázkov, do hry preniklo zopár nepríjemných chýb. Tie sa prejavujú napríklad tak, že vám hra spadne, prípadne sa vám nenačíta spodná časť hernej obrazovky, v ktorej sa vám zobrazuje inventár, stav charakteru a nastavenia. V takomto prípade vám síce pomôže rýchle reštartovanie hry, avšak stretol som sa aj so scenárom, kedy som z neznámeho dôvodu nevidel približne polovicu jednej strany, pričom takýto problém pretrvával i niekoľko strán. V tomto prípade už nepomôže ani reštartovanie a ani nič podobné a chýbajúci text si musíte domyslieť. Autori však načúvajú sťažnostiam hráčov a preto je takmer isté, že všetky drobnejšie chyby budú skôr či neskôr opravené.

Fyzické kópie príbehov, pochádzajúcich zo série Fighting Fantasy, už síce trochu zostarli, avšak ich zábavnosť pretrváva. Síce ich môžeme označiť za nenáročné čítanie, ktoré kvôli jednoduchosti a priamočiarosti môžu oceniť skôr starší, respektíve nostalgiou zaťažení čitatelia, tých mladších však zase môže zaujať kvantum rôznorodých svetov, postáv a nespočetné množstvo napínavých situácii. Škála príbehov sa navyše bude v najbližšej dobe rozrastať, pretože autori sa pýtajú skalných čitateľov na to, ktoré sú ich najobľúbenejšie dobrodružstvá. Za mňa osobne v súčasnej dobe nemajú tieto fantasy knihy žiadnu výraznú konkurenciu a vďaka plánovanému rozširovaniu ani dlho mať nebudú.

Rozšírenia na recenziu poskytla spoločnosť

Fighting Fantasy Classics - Najzábavnejšie fantasy príbehy?
Pokiaľ hľadáte nenáročné, no o to viac zábavné fantasy príbehy, ktoré budete čítať dychtivo a so zaujatím, Fighting Fantasy Classics je momentálne vašou najlepšou voľbou.