Talianske štúdio Milestone nás pravidelne zásobuje nádielkou motoršportových hier, v ktorých hrajú prím dvojkolesové tátoše. MXGP PRO je ďalšou hrou zo série a celkom jednoznačne patrí k tomu najlepšiemu, čo v tejto oblasti možno nájsť na hernom trhu. Na nasledujúcich riadkoch si prezradíme, prečo je tomu tak.

Tak, ako pri sérii MotoGP, aj pri MXGP PRO Taliani presedlali na nový herný engine, Unreal 4, i keď v rámci značky MXGP tak učinili už minulý rok. To, že sa vydali správnym smerom, ich novinka potvrdzuje maximálnou možnou mierou. Hravejšie a pritom reálnejšie grafické zobrazenie, či vylepšený fyzikálny model robia z MXGP PRO hru, s ktorou sa dajú tráviť dlhé a dlhé hodiny. A predovšetkým – MXGP PRO prišla ďaleko pripravenejšia pre dlhodobú konzumáciu, než tomu bolo v prípade MotoGP 18.

Základné herné módy sú, takpovediac, tradičné. Grand Prix, Time Attack a Championship sú presne tým, čo od nich čakáte. V úvodných, ale aj neskorších fázach vám výborne poslúži “tréningová aréna” (rozumej les s vyjazdenou traťou), ktorá je akýmsi predĺženým tutoriálom a dovoľuje vám bezcieľne jazdiť a cibriť vaše schopnosti v ovládaní ako motorky, tak aj jazdca.

Jadro hry však tvoria dva dostupné režimy kariéry – Extreme Career a Regular Career. Prvý mód odporúčam skúšať až po pár desiatkach hodín odjazdených v módoch iných. Extreme Career sa totiž snaží byť simuláciou, a tak všetky trate jazdíte v plnej dĺžke. K tomu musíte povinne absolvovať kvalifikáciu a zabudnúť môžete na viacero pomocníkov, vrátane možnosti využiť funkciu Rewind.

Regular Career je módom ústretovejším – vytvoríte si jazdca, vyberiete sponzorov, nastavíte obtiažnosť a už hráte. Samozrejme, začínate v nižšej súťaži MX2 a snažíte sa prebojovať do MXGP. Sponzori vám dávajú krátkodobé ciele (typu nespadni v troch kolách po sebe), no aj dlhodobé úlohy (napríklad dokonči sezónu s umiestnením do 12. miesta). Za ich plnenie dostávate body, ktoré môžete vymeniť za lepšie súčiastky, či iný overall pre jazdca. Za ich nesplnenie však vaši sponzori odstupujú od zmluvy a s nimi stratíte aj modifikované súčiastky na vašej motorke.

Všetky motorky na trati po sebe nechávajú, v závislosti od typu povrchu, výrazné ryhy. Piesočné trate v takom treťom kole však už musíte jazdiť úplne inak než v tom prvom. Trať je tak dynamická, doslova živá, žiada od vás sústredenie a nedá vám nič zadarmo. Jazda je vďaka tomu zábavná, aj keď ste s výrazným náskokom prvý, pretože neviete, čo vás čaká po najbližšom dopade. Ak prší, vznikajú mláky a vy musíte riešiť, čo s nimi. Celkovo je dostupných 19 tratí, každá dôrazne iná – či už povrchom, skokmi, farbami, skrátka máte čo objavovať.

Súperi nie sú tak jednoliati ako v MotoGP, aj keď istá „stádovitosť“ tu je. Jazdci však nechodia v nenávidených vláčikoch, ale prispôsobujú sa trati aj poradiu. Menšie zrážky s nimi prežijete bez ujmy, pri väčších však padáte obaja. Škoda, že hra si trošku “ulietava”, napríklad v prípade dopadu inému jazdcovi na hlavu. Nič sa totiž nestane. Rovnako, ak sa vysypete v tlačenici v zákrute, stane sa z vás tieň a ostatní si pokojne idú ďalej.

Presne pre tieto prípady, a pre začiatočníkov ako ja, je tu funkcia Rewind, ktorá umožňuje vrátiť sa v čase kúsok späť a upraviť svoj pohyb tak, ako len potrebujete. Vďaka tomu je MXGP PRO už od úvodu plne hrateľný aj z pohľadu úplných laikov. Na to, aby ste neskončili posledný, tak nemusíte absolvovať hodiny hrania, ale pokojne sa vám to môže podariť v druhom-treťom preteku.

MXGP PRO je pomerne náročná na ovládanie, pretože vyžaduje sústavné ovládanie oboch klobúkov, dvoch bŕzd, jedného plynu a prípadne aj funkcie Rewind, ktorá má vlastné tlačidlo. Ľavým klobúkom totiž meníte smer jazdy, pravým zasa postavenie jazdca na motorke, ktoré je v mnohých prípadoch ešte kľúčovejšie než smer predného kolesa. Zároveň viete ovládať prednú aj zadnú brzdu separátne, a že to je riadny rozdiel, vie každý, kto už spadol cez riadenie na bicykli.

V rámci zábavy určite poteší aj možnosť emocionálne reagovať na tlačové vyhlásenia iných jazdcov. Vytvárate si tak kamarátov i konkurentov, čo má dopad aj na vašich sponzorov, a tým pádom aj na vašu motorku. Tá síce má i nejaké menšie možnosti nastavenia, zázraky však rozhodne nečakajte.

Aby sa všetko nenieslo iba v pozitívnom duchu, treba spomenúť aj neduhy. Škoda najmä drobných bugov, ktoré som osobne zaznamenal počas hrania. Zvuky motorov či hudba sa občas zaseknú ako Windows v najlepšej kondícii a znovuzrodenie po páde občas končí opätovným instantným pádom, a to aj bez vášho dotyku tlačidiel. Nepotešia ani pomerne dlhé nahrávacie časy, no aspoň majú vývojári priestor na zlepšenia.

Ešte raz musím spomenúť grafickú stránku hry, ktorá ma úprimne prekvapila. Trať, jazdci, počasie, dráha, toto všetko vyzerá a správa sa úžasne realisticky, aj fyzikálny model zaznamenal ozajstné pokroky. Prostredie mimo trate už také pohľadné nie je a zamrzí aj dlhé načítavanie textúr – často sa totiž v obrazovkách menu pozeráte na motorku zloženú iba z farebných polygónov a na textúry musíte počkať. Obraz sa vám potom mení pred očami a celé je to akési zvláštne. Apropo, menu a jeho položky pôsobia, akoby ich vyrábali nejakí byrokrati. Dostupný je inak aj multiplayer a nájdete tu množstvo hráčov, ale aj tu sa negatívne prejavujú dlhé nahrávacie časy, ktoré vám túto zábavu znepríjemňujú rovnako ako občasné problémy so serverom. MXGP PRO síce môže mať ambície byť zábavou pre viacerých hráčov, v tohtoročnom vydaní je však z môjho pohľadu predovšetkým singleplayerovou záležitosťou.

Vo finále  je však MXGP PRO až prekvapivo dobrá hra. Ponúka vynikajúce grafické spracovanie, výborný fyzikálny model a k tomu poriadnu porciu zábavy, pričom vôbec nemusíte odohrať desiatky hodín, aby ste sa dostali k tomu najlepšiemu. Už len kariérny mód je dostatočne chytľavý a jazdenie na autentických a meniacich sa tratiach dokáže uspokojiť nejedného fanúšika. Pre motorkárov s ovládačom v ruke je tento titul skrátka povinnosťou.

MXGP PRO - Blato, špina a množstvo zábavy
MXGP PRO je titul, za ktorý sa talianske štúdio Milestone vôbec nemusí hanbiť, skôr naopak. Ide o vydarený a zábavný titul, ktorý je určený ako pre začiatočníkov, tak i pre ostrieľaných veteránov. Fanúšikovia motoršportu by hru nemali minúť, nič lepšie v rámci motokrosu totiž nenájdu.
  • Vylepšený fyzikálny model, vydarená grafika
  • Živá trať, ktorá sa vám mení pod kolesami
  • funkcia Rewind