Sledovať predstavenie skákačky Unravel v roku 2015 bolo naozaj zaujímavé. Na pódiu sa vtedy objavil Martin Sahlin, režisér celého projektu a na jeho prejave bolo vidieť, ako veľa pre neho tento počin znamenal. Čarovné dobrodružstvo nakoniec dorazilo v roku 2016 a zožalo zaslúžený úspech. Bolo zrejmé, že sa táto značka v budúcnosti vráti, no otázne bolo, kedy sa tak stane. Na tohtoročnej EA Play v rámci E3 2018 však došlo k naozaj peknému predstaveniu, nakoľko sa Unravel Two stal realitou. A ešte lepšou správou bolo vydanie v tej istý deň. Je však Yarny rovnako kúzelný ako pred dvoma rokmi?

Skákačky boli kedysi omnoho populárnejšie, než je tomu v dnešnej dobe. Je však vidieť, že o tento žáner predsa len začínajú hráči javiť trochu väčší záujem, čo je iba dobre. Vďaka tomu si môžu vychutnať mnoho skvelých titulov, ktoré by inak odsúdili práve kvôli tomu, že ide o nejakú “hlúpu skákačku”, v ktorej nemožno narobiť z nepriateľov fašírky, prípadne pobehovať v otvorenom svete o šialenej rozlohe. Dôkazom, že tento žáner ponúka i niečo viac bol už spomínaný Unravel z roku 2016. Na pohľad obyčajná skákačka s bavlneným panáčikom v hlavnej úlohe, no po bližšom preskúmaní sa toho predsa len našlo viac. Okrem skvelého soundtracku, čarovného vizuálu hra obsahovala aj emócie, ktoré fungovali a pridávali hre na jedinečnosti. Teraz tu máme Unravel Two a ja vám môžem povedať, že práve spomínané emócie bohužiaľ zaradili spiatočku. To však nevadí, pretože pokračovanie vsádza na iné tromfy.

Podaj mi ruku a vykročme do sveta spoločne…

Unravel Two začína ukážkou, ktorú bolo možné vidieť aj na E3 2018. Yarny sa plaví loďkou, no nepriaznivé počasie a rozbúrené more zapríčinia, že sa jeho loďka prevráti, on z nej vypadne a navyše sa mu pretrhne jeho bavlnka. More ho vyplaví na neďalekom ostrove, kde spozná nového kamaráta. Tým je ďalší Yarny, ibaže modrej farby. Ich bavlnky sa náhle prepoja a začína tak spoločné dobrodružstvo plné krásny momentov.

Prvý diel pred dvoma rokmi hráčom naservíroval príbeh, ktorý bol založený na emóciách. Ako som už písal vyššie, tie v pokračovaní ani zďaleka nehrajú tak dôležitú úlohu. Príbeh je skôr o kamarátstve, čo podporuje aj skutočnosť, že sú na scéne hneď dve postavičky a riešia prekážky spoločnými silami. Tentokrát pred bavlnenými hrdinami stojí sedem úrovní, čo nie je práve veľa, no tým hra našťastie nekončí. Okrem toho tvorcovia nachystali dvadsať challenge úrovní, ktoré dokážu potrápiť aj skúsenejších hráčov. Samotný príbeh vám zaberie zhruba štyri, maximálne päť hodín, no už zmienené challenge dokážu hernú dobu natiahnuť o nejaké dve až tri hodiny, čo už predsa len znie lepšie. A samozrejme, ak chcete všetko zdolať na 100%, zaberie to ešte nejaký ten čas naviac.

Spolupráca je kľúčom k úspechu…

Druhý diel čarovného dobrodružstva prichádza s výraznou novinkou v podobe kooperácie. Tým pádom si môžete zahrať aj vo dvojici, pričom každý hráč sa chopí jedného Yarnyho. Ak patríte medzi vlkov samotárov, Coldwood Interactive mysleli aj na to, takže bude ovládanie oboch hrdinov iba na vás. Aby ste však zdĺhavo nemuselo presúvať panáčikov jedného po druhom, je tu možnosť zmotať obe postavičky dokopy, čo sa síce môže javiť ako samozrejmosť, no mohlo to dopadnúť i tak, že by druhú postavičku ovládala umelá inteligencia.

V zásade však nečakajte žiadne extrémne zmeny v hrateľnosti. Yarny vie skákať, presúvať menšie objekty a uchytiť motúzik na vyznačených miestach, čo mu umožňuje buď vytvoriť trampolínu, alebo sa prehupnúť na miesto, kam by svojpomocne nedosiahol. Využitie dvoch panáčikov však prispelo k tomu, že hádanky sú predsa len o niečo zaujímavejšie a nápaditejšie, než tomu bolo minule.  Okrem toho, samozrejme, budete musieť občas vziať i nohy na plecia, keďže vám niekto, alebo niečo pôjde po krku.

Poteší však responzívnejšie ovládanie, vďaka ktorému je skákanie a celkový pohyb omnoho prirodzenejší a plynulejší. V niektorých situáciach je to na nezaplatenie.

Keď červený a modrý Yarny nestačí…

Okrem spomínanej kooperácie tvorcovia priniesli ďalšiu novinku, a to možnosť prispôsobenia si vzhľadu Yarnyho. Ak vám nevyhovuje jeho farba, oči, alebo tvar hlavy, môžete si tieto veci upraviť. Zo začiatku máte k dispozícii pomerne obmedzené množstvo zmien, no akonáhle začnete plniť a predovšetkým zdolávať zmienené challenge, budú vám do inventára postupne pribúdať nové a nové varianty.

Nebude to však prechádzka ružovou záhradou, keďže niektoré výzvy sú naozaj náročné. Nestačí iba zapojiť mozok, využiť budete musieť aj rýchlosť, obratnosť a všetko to následne spojiť dokopy. Je však dobrou správou, že autori na niečo podobné mysleli, keďže hlavný príbeh mi predsa len prišiel až na pár miest pomerne jednoduchý. Snahou určite bolo prispôsobiť hru širšiemu publiku, čo málokedy končí úspechom. Coldwood Interactive to však našťastie zvládli.

Audiovizuál opäť na jednotku

I keď Unravel nepatrí medzi benchmark grafiky, jeho vizuál je pôsobivý. Celková štylizácia a nádherné prostredia skrátka majú neopakovateľnú atmosféru a je radosť na ne pozerať. Je pravdou, že grafická stránka sa od predošlého dielu veľmi neposunula, no absolútne to nevadí. Trochu ma však mrzí, že sa dosť často v pokračovaní pohybujeme po zastavanom území, ktoré skrátka nemá také čaro, ako prírodné lokality. Akonáhle sa však hra opäť presunie do prírody, je to paráda. Nádherné prostredia, čarovná atmosféra, množstvo maličkých detailov, to je to, čo Unravel robí Unravelom.

Pozadu nezostáva ani hudba, ktorá je opäť nádherná. Najmä už v spomínaných prírodných prostrediach. V zastavaných oblastiach je hudba skôr tichšia a iba málokedy ponúkne výraznejší hudobná motív. K temnejším a špinavším mestským prostrediam sa to však na druhej strane hodí. Aby som sa však vrátil do tej prírody, tam sú melódie naozaj nádherné a opäť bude radosť počúvať soundtrack i samostatne.

Na konci zasvietilo svetlo…

Unravel Two neprináša v porovnaní s predchodcom žiadnu revolúciu. Zmeny tu však sú a väčšinou prispievajú k tomu, že i ďalšie Yarnyho dobrodružstvo stojí za to. Navyše si môžete zahrať celú hru aj so svojim kamarátom, čo môže zážitok z hry umocniť ešte o čosi viac. Je trochu škoda, že príbeh odohrávajúci sa na pozadí nemá taký emotívny náboj ako minule, no tentokrát skrátka autori vsadili na inú kartu. Pokiaľ vám urobil radosť predchodca, bez váhania sa môžete pustiť aj do sequelu. Unravel Two je skrátka radosť hrať a navyše, posledná úroveň je jednoducho bomba. Verím, že sa s Yarnym ešte niekedy stretneme, no nabudúce už to bude musieť byť aj s väčšou dávkou invencie. Pokračovanie totiž dotiahlo koncept nastolený prvým dielom k “dokonalosti”.

Unravel Two - Tentokrát vo dvojici
Unravel Two je dôstojný nástupca prvého dielu, no okrem kooperácie bohužiaľ neprináša žiadne výrazné zmeny v hrateľnosti. Či vám to vadí, alebo vyhovuje nechám na vás, no ak máte chuť na ďalšie dobrodružstvo s bavlneným panáčikom v hlavnej úlohe, nemusíte váhať ani chvíľu.
  • Atmosféra, soundtrack, vizuál, responzívnejšie ovládanie
  • Možnosť kooperácie, riešenie hádaniek za pomoci dvoch postavičiek
  • Viac Yarnyho