Devätnáste storočie – obdobie priemyselnej revolúcie a začiatok výrazného zvýšenia kvality života naprieč populáciou. Vek tovární, ťažkej mašinérie a pary. Progres, ktorý nemôže zdanlivo nič zastaviť. Žiadny problém pre globálnu kataklyzmickú udalosť. Zmena klímy, ktorá priviedla planétu hlboko pod bod mrazu. Ľudia opúšťajú mestá a začína prevládať beznádej, zatiaľ čo sa svet zahaľuje do bieleho rúcha neúprosnej zimy. Len hŕstka preživších na pokraji zamrznutia nachádza starý parný generátor. Času nie je veľa , treba sa rozhýbať, zaistiť úkryt, jedlo a teplo. Peklo samotné totiž čoskoro zamrzne v titule Frostpunk.

Poľské vývojárske štúdio 11 bit studios nie je v hernom biznise žiadnym nováčikom. Azda ich najznámejším výtvorom je This War of Mine, kde môžete na vlastnej koži zažiť hrôzy vojny z pohľadu civilného obyvateľstva chyteného uprostred konfliktu. V téme ťažkých a morálne šedých rozhodnutí sa pokračuje aj vo Frostpunk, kde bude vašim cieľom zaistiť prežitie malej spoločnosti v krajne nebezpečnom svete. Prežitie celku je tu dôležitejšie než život jednotlivca, no život jednotlivca môže znamenať stratu nádeje celej kolónie vo vaše vodcovstvo.

Hra začína objavením parného kotla uprostred rokliny, ktorý by mal byť schopný zaistiť dostatok tepla pre fungujúce mesto na dlhý čas. Problém je, že naša skupinka je bez veľkých zásob, nemá žiadne uhlie na spustenie motora a žiadny úkryt pred zimou. Konať treba rýchlo. V kráteri sa nachádza pár základných surovín, preto je potrebné okamžite sa pustiť do práce a začať ich zbierať. Inak noc bude krutá a prvé úmrtia na seba vôbec nedajú dlho čakať. A tieto úmrtia budú slúžiť iba ako podčiarknutie toho, v akom neľútostnom svete sa nachádzate. Smrť štvrtiny populácie len pár minút od začiatku je takmer očakávaná.

Tu sa začínajú objavovať prvé rozhodnutia z takzvanej Knihy zákonov. Jedná sa o strom rozhodnutí upravujúcich zákony našej malej kolónie. Časť z týchto rozhodnutí je rozdelená na dve navzájom nezlúčiteľné možností, kde si musíte vybrať jednu alebo druhú – buď podľa toho, čo je lepšie pre kolóniu, alebo podľa toho, akú spoločnosť chcete vytvoriť. Jedným z prvých takýchto rozhodnutí je, čo urobiť s mŕtvymi. Dôstojný pohreb a večný odpočinok v podobe cintorína, ktorý môže mať aj negatívny efekt na produktivitu; alebo zvolíte možnosť hodiť svojich mŕtvych do jamy kdesi na kraji kolónie za cenu nádeje. Na niektoré z týchto rozhodnutí nadväzujú ďalšie, deti v detskom domove je možné využiť na pomoc vedcom. Spomínané mŕtvoly v jame môžu skončiť na jedálničku, pokiaľ situácia začne naozaj vyzerať zle.

Mimo základných surovín ako drevo, jedlo, či uhlie sú tu aj nálady kolónie. Konkrétne sa jedná o nádej a nespokojnosť. Keď tieto klesnú príliš nízko, či príliš vysoko respektíve, bude to znamenať koniec vašej vlády a koniec hry. Ovplyvňované sú prakticky všetkým, čo sa deje. Smrť ľudí znižuje nádej, zlá kvalita jedla zvyšuje nepokoj a podobne. Postupne behom priebehu kampane sa objavia dôležité rozhodnutia, ktoré budú jednak chodiť od jednotlivých občanov, tak aj od kolónie ako celku. Budú ponúkať ako krátkodobé vedľajšie misie, tak aj rozhodnutia s dlhodobými následkami. Otec, ktorý sa chce vydať hľadať svoju dcéru v zamrznutom svete; hnutie ľudí, ktorí sa chcú vrátiť stovky kilometrov späť do Londýna, odkiaľ vaša skupina pochádza. Tieto oživujú hru a pridávajú viac cieľov, ktoré je treba splniť, aby kolónia prežila s vami na čele.

Toto všetko vytvára dohromady veľmi napínavú skúsenosť a vždy je čo riešiť. Čo je len dobré, pretože city-building časť hry ovládnete zhruba v polovici kampane a sama o sebe už nebude veľkou výzvou. Pochopiť tomu, čo ako funguje, ktoré budovy na čo slúžia a ako interagujú s ostatnými mechanikami hry nie je totiž náročné. Najmä potom ako začnete skúmať nové technológie, zistíte, že všetky budovy odomknete pomerne rýchlo. Zvyšok technologického stromu sú už skôr inkrementálne zlepšenia efektivity práce, či správy tepla, ktoré sú síce nutné pre prežitie, neponúkajú však už žiadne nové “cool” hračky.

Hovoriac o “cool” hračkách, v neskoršej fáze hre sa dostanete k automatom – parným strojom schopným pracovať deň a noc. Pohľad na nich je fantastický, keď sa vysoko týčia nad ľudí pod sebou. Tieto stroje dokážu prísť vhod, keď ušetria prácu všetkých ľudí v jednej budove a narozdiel od ľudí dokážu pracovať nepretržite. Sú však menej efektívni než ľudia a tak nemusí byť zlý nápad mikromanažovať ich pracovné rozloženie cez deň a v noci inak, pre čo najefektívnejšiu ťažbu kľúčových surovín. Zvyšujú sa tak strategické možnosti.

Ako hra postupuje, teplota okolia je stále nižšia a nižšia a stupeň výzvy a potreby efektívnej využívania zdrojov sa zvyšuje. Najmä finále je po tejto stráne plné napätia a čistej snahy o prežitie. Atmosféra beznádeje a zúfalstva je dokonalá. O to lepšie pôsobí odmena v podobe víťazstva, kde sa v skratke zopakuje cesta kolónie s jej timelapsom.

Úspešné prejdenie kampane je pomerne unikátny zážitok, ktorý kombinuje city-building s bojom o prežitie. Problémom však je, že akokoľvek atmosférický a napínavý Frostpunk je na prvé prejdenie, ktoré trvá zhruba 6-8 hodín, druhé prejdenie už nemá veľmi čo ponúknuť. Tie isté budovy, to isté okolie, tie isté eventy. Áno, dá sa skúsiť ísť po iných častiach stromu knihy zákonov, alebo sa rozhodnúť v niektorých prípadoch inak. V hre je jedno rozhodnutie, ktoré otvára jeden z dvoch stromov technológii a jednu z dvoch Kníh zákonov, no beztak bude základná skúsenosť podobná. Po splnení kampane sú prístupné ešte dva dodatočné scenáre, ktoré ponúkajú rôzne začiatočne suroviny, lokáciu, či svetovú mapu. Tie môžu priniesť istý závan sviežosti, no inak Frostpunk nemá práve najlepšiu znovuhrateľnosť.

Po technickej stránke inak titulu nie je veľmi čo vytknúť. Priebeh hry je plynulý, grafická stránka a efekty sa držia na dobrej úrovni a výborne dopĺňajú atmosféru. Rozhodnutia sú sprevádzané skvelými kresbami. Užívateľské rozhranie patrí medzi tie najlepšie, aké môžete v city-builderoch nájsť a dôležité informácie a akcie máte vždy poruke. Azda jediná výčitka smeruje k občasnému problému nájsť konkrétnu budovu, keď sa kolónia o niečo viac rozrastie. Niektoré akcie sú totiž spustiteľné len z budovy daného typu a pokiaľ je týchto budov pomenej, tak je vcelku náročné nájsť ich v spleti často podobne vyzerajúcich stavieb.

Celkovo je však Frostpunk výborným zážitkom a rozhodne má čo ponúknuť. Drsná atmosféra a boj o prežitie skombinovaná s výstavbou mesta unikátnom prostredí. Neočakávajte však zábavu na dlhé večery, svoj šarm, bohužiaľ, pri opätovných hrách pomaly ale isto stráca.

Frostpunk - Keď svet zamrzne
Frostpunk skvelým spôsobom spája boj o prežitie so city-buildingom a popritom ponúka unikátne prostredie a výbornú atmosféru plnú beznádeje a chladu. Po každom prejdení však ponúka menej a menej, čo je jeho najväčšie negatívum.
  • Skvelá atmosféra
  • Unikátna kombinácia city-buildingu a boja o prežitie
  • Napínavý záver hry