Zaregistrovať sa

Heslo vám bude zaslané na vás.

Creative Assembly vydáva svoju RTS sériu Total War už nejaký ten rok. Zväčša ide o historické ladené tituly, zasadené do rôznych časov a miest, kedy sa civilizácie a ríše tvorili, bojovali, upadali, či stúpali. V Total War Saga: Thrones Of Britannia tentokrát zamierime na Britské ostrovy. Stojí výlet na ne za to?

Recenzovaná verzia: PC

Creative Assembly sa v spolupráci so Segou rozhodli, že sa popri tvorbe fantasy hier zo sveta Warhammera zamerajú aj na menší projekt, ktorým sa vrátia k svojim koreňom. A tým je stratégia založená na histórii. V minulosti sme tu mali viac či menej presné podanie histórie Rímskej republiky, Napoleonských vojen, stredoveku, obdobia Sengoku Jidai a mnoho iných. Aj keď už niektorí fanúšikovia nadobúdajú dojem, že sa  na historicko-geografickej mape niet kam pohnúť, Creative Assembly sa predsa len podarilo vykĺznuť spod kladiva skepsy.

Thrones of Britannia pritom nie sú tak úplne novinkou. Séria Total War už pokryla Britské ostrovy v datadisku pre Medieval II: Total War s podtitulom Kingdoms, kde sme sa pozreli do roku 1258. Avšak teraz sa presunieme o 380 rokov pred tieto udalosti, do doby, ktorú popisuje aj seriál Vikingovia. Po invázií Severanov do tejto krajiny a smrti Ragnara Lothbroka zavládol pomerne veľký chaos, ktorý rozpútali menšie kráľovstvá, každé so svojimi problémami a ambíciami. Hrateľné národy sa tak delia do piatich kráľovstiev a armád. Každá s dvojicou frakcií. Anglo-Sasov povediete do boja pod vlajkou Mercie a Wessexu. Walešania sú tvorení Gwinedom a Strat Clutom, Gaelské Kráľovstvo pojme Circenn a Mide, Vikingská armáda začne v provincii Východnej Anglie a Northumbrie. No a nakoniec vikingskí morskí králi zabojujú v podobe Dyflinu (Dublinu) a Sudreyara. Každý celok má svoje silnejšie a slabšie stránky, špeciálne vlastnosti a sú pomerne rozdielne.

Ak máte dlhoročnú skúsenosť so sériou Total War, tak vás náplň hry vôbec neprekvapí. Vychádzajúc z historickej presnosti,  armády ostrovov boli tvorené bojovníkmi s lukmi, mečmi, kopijami, či štítmi. Takže veľké rozdiely v jednotlivých armádach rozhodne nečakajte. Jeden celok ma lepších sekerníkov, iný jazdcov, ďalší sa zameriava na kopijníkov a nechýba ani frakcia, ktorá má prístup ku kušiam. Avšak odhliadnuc od týchto menších rozdielov ide prakticky o totožné armády, presne ako sme zvyknutí z iných historických dielov Total War.

Samozrejme, Thrones of Britannia nie je len o tisícoch vojakov, ich brneniach a zbraniach. Tí sú len nástrojom na vašej ceste k víťazstvu, ktorú je možné dosiahnuť až siedmimi spôsobmi. Veľmi pravdepodobne sa však budete venovať hlavne obsadzovaniu území, čo tvorí v rôznych obmenách približne polovicu spôsobov víťazstiev. Autori zapracovali do hry i kultúrne prvky, ktoré trocha odkláňajú frakcie a ich fungovanie od totožnej cesty. Walešania sa napríklad zameriavajú na hrdinstvo, ktoré získavate skrz vyhrané boje. Gaelovia si pre zmenu uplatňujú legitimitu, nadobúdanú zo spoluprác so spojencami. Vikingovia zase podporujú plienenie či expedičné plavby a Anglo-Sasi zakladajú veľkosť svojej armády na počte držaných sídiel. Ide o krok správnym smerom, nakoľko tým že sa kladie dôraz na rozdielnosť daných kultúr, vás hra núti meniť postupy a prispôsobovať svoju taktiku. Avšak tieto prvky nie sú veľmi vyrovnané a niektoré sú použiteľnejšie ako iné. Smer vám udávajú aj úlohy od šľachty, ktoré sa mierne líšia na základe vami vybratej frakcie. Niekedy hľadáte artefakt, inokedy od vás žiadajú dobyť mestečko na druhom konci mapy. Úlohy dostávajú aj počítačom riadení protivníci, takže hra vďaka tomu dostáva patričnú dynamiku.

Ako napovedá i názov hry, 99% všetkého diania sa odohráva na Britských ostrovoch. Samozrejme, náplň ostáva vo svojej podstate rovnaká. Bojom si razíte cestu k sláve, bohatstvu a eventuálne k výhre v kampani. Len sa to vždy volá nazýva inak – expanzia, zjednotenie, opätovný zisk a tak podobne. Aby ste vyhrali boje, potrebujete armádu. Tú vám zabezpečia sídla, ktoré prešli miernou zmenou. Stále sa zgrupujú pod istú provinciu, no okrem miest sa hojnejšie vyskytujú usadlosti, či dediny, čo sú vo svojej podstate malé mestá. Týchto menších záujmových bodov je však v provincii podstatne viac, pričom občas je sídlo tvorené farmou, rybárskou dedinkou, alebo opátstvom a tak podobne. Jednotlivé sídla sa však nedajú špecifikovať podľa vášho gusta a napríklad opátstvo rozhodne neprebudujete na farmu. Zameranie usadlosti skrátka vychádza z historických prvkov a nezmeníte ho už len preto, že kedysi niekde v strede Británie stál nejaký kostol. Sídla už štandardne nie sú obsadené posádkou a tú si musíte najať – tak ako v časoch Rome: Total War.

Výstavba a vylepšenia prebieha klasicky, vylepšovaním línie budov a výskumom technologického stromu rozdeleného na civilnú a vojenskú časť. Avšak progres je podmienený výhradne tým, aké zdroje skutočne vlastníte. Asi by nebolo veľmi logické, keby ste mali najlepších lukostrelcov, no v skutočnosti nikdy žiadnych nenaverbovali. Aby ste odomkli ďalšie políčka vo výskume, musíte mať k dispozícii aj reálne zdroje. Popritom musíte počítať i s tým, že občas vám bude robiť neplechu vaša šľachta, či rovno šlenovia  rodiny. S týmito problémami sa však môžete vysporiadať rôznymi úskokmi ako svadbou, úplatkami či vraždou.

Na druhej strane sa niečo vypustilo. Armáda stratila niektoré postoje a tak obľúbené prepady už nezrealizujete – aj keď tie možno časom pribudnú vo forme patchu. Poteší i nutnosť spravovať potraviny a zásobovanie armád, avšak táto zložka nie je až tak výrazná. Viete, že niečo také existuje, no ak sa jej nebudete dostatočne venovať, vašu ríšu to vyložene nepoloží na lopatky. Veľmi dobre pôsobí postupné verbovanie jednotiek, takže to nie je len o tom, že naraz získate celú jednotku kavalérie. Naopak, jej stav sa bude postupne napĺňať.

Prevažnú časť hry budete zrejme tráviť súperením proti AI. Počítačová inteligencia, ktorá bola vždy skôr slabinou titulov od Creative Assembly, však tentoraz v rámci kampane veľmi šikovne využíva svoje možnosti hlavne na mape kampane.  Snaží sa na vás zaútočiť od chrbta, napáda menej chránené sídla a často vyčkáva na správny moment. Samozrejme, aj napriek citeľným zlepšeniam sa ani zďaleka nevyrovná priemerne inteligentnému jedincovi, avšak neradno ju podceňovať. To sa týka aj bojov na bitevnom poli. So súperom si dokážete poradiť, aj keď šance môžu byť trochu viac naklonené na opačnú stranu. Ak vás však počítač silou či počtom prevyšuje, ustojíte to len veľmi ťažko.

Málokedy sa navyše stávajú prípady známe z úvodu Total War: Rome II, kedy AI zvykla totálne kolabovať. Aj tu sa jej, pravda, občas podarí nelogický krok, avšak väčšinou nejde o nič výrazné. Za zmienku každopádne stojí stále mizerná diplomacia, ku ktorej sa ani nemá zmysel vyjadrovať. Tá bola popritom ešte viac zjednodušená. Zmizli aj agenti, čo je naozaj smutné, a sprievodné videá známe zo starších dielov, naposledy prítomné v Total War: Shogun 2 sú zrejme úplne fuč. Agentov tentokrát suplujú spoločníci vašej armády, ktorých si viete najímať a poskytujú vám rôzne bonusy. Pravých agentov však nedokážu nahradiť, čo opäť zužuje taktické a strategické možnosti.

Po audiovizuálnej stránke však hre nie je čo vytknúť. Thrones Of Britannia pokračuje vo vysoko nastolenej latke. Tisíce postavičiek premávajúcich sa po bitevných poliach viete jasne rozoznať. Krik, nárazy železa, umierajúci, zápalné šípy. Animácie sú skvelé. Vojaci neustále reagujú na dianie naokolo a pri daždi šípov napríklad dvíhajú štíty nad hlavu. Nechýbajú ani zakončovacie pohyby, ktoré mi chýbali vo fantasy odbočke Warhammer –  a tie už majú Creative Assembly v malíčku. Pekné pôsobia aj jednotlivé bojiská, ktoré nie sú veľké ani malé a ich spracovanie dosahuje úroveň Total War: Attila. Autori sa zamerali aj na mierne vylepšenie reálií počas bojov. Aj kráľ môže počas súboja umrieť náhodnou strelou z luku, ktorá mu spôsobí kritické poškodenie. Ide o inšpiráciu legendárnej smrti kráľa Harolda II. Godwinsona.

Hra ako celok pôsobí v niektorých detailoch prepracovanejšie ako kedykoľvek predtým. Pri strete dvoch jazdeckých jednotiek sa napríklad jednotliví jazdci premiešajú a občas aj prebehnú až za miesto stretu, otočia sa a vyrazia späť do mely. Výraznejší taktický element tvoria aj štíty, konkrétne štítové hradby. Tie dokážu zastaviť aj ťažkú jazdu, nakoľko kone sa rozhodne nevrhnú proti nastaveným kopijám a štítom. Budete skrátka musieť o niečo viac manévrovať a vpadať jednotkám do nechránenej strany.

Tituly zo série Total War Saga majú tvoriť akési menšie celky oproti predošlým zameraniam na grand kampane. Niekomu menší, no o to prepracovanejší svet sadne, avšak na úkor chýbajúcej rôznorodosti. Za zmienku stojí aj nižšia cena oproti predošlým, povedzme plnohodnotnejším, častiam. Total War Saga: Thrones Of Britannia každopádne od pohľadu pôsobí ako menší titul a je cítiť menšiu alokáciu ľudských zdrojov. Vidieť to na málo prepracovanom menu, vyhodených zložkách ako agenti, či absencii niektorých taktických možností. Spomenúť musím aj ikony,ktoré pôsobia ako keby vypadli z fanúšikovského módu a nie sú veľmi prehľadné.  Takisto sprievodné videá sú tentoraz spracované iba vo forme kreslenej animácie. Navyše veľmi nerozumiem tomu, prečo hra ostáva po vypnutí ďalej bežať v pamäti – avšak v rámci série Total War nejde o nič nové. Večný problém je v historicky zameraných dieloch aj end game obsah, ktorý je oproti sérii Warhammer zvládnutý aj o dve triedy horšie.

Aj napriek popísaným negatívam však skutočne nejde o zlú hru. Je pravdou, že štúdio v princípe neprinieslo nič, čo by už nedokázalo zrecyklovať z dávno vytvorených assetov. Na druhej strane však treba pochváliť viaceré pozitívne zmeny ako odlišnosti frakcií a poteší aj znížená cena. Hra vás pritom stále dokáže kvalitne zabaviť aj na niekoľko desiatok hodín. Británia a komornejšia mapa má každopádne svoje čaro, no rozhodne nečakajte revolúciu v rámci tejto série. Niektoré hrany boli zahladené a zaoblené, no ako to už býva zvykom, inde sa niečo nedokončilo, či pokazilo. Suma sumárum, nakoniec však nejde o vyhodené peniaze a fanúšikovia by nemali byť sklamaní.

Hru na recenziu poskytla spoločnosťCenega LOGO

Total War Saga: Thrones Of Britannia - Komornejší výlet do histórie
Total War Saga: Thrones Of Britannia je i napriek menším nedostatkom kvalitným prírastkom do rodiny Total War. Revolúciu možno nerozpúta, no skalných fanúšikov by nemal sklamať.
Pozitíva
  • Návrat k historickým koreňom série
  • Prostredie Británie
  • Technické spracovanie
Negatíva
  • Oproti predošlým dielom ide o citeľne menší titul
  • Mierne okresané možnosti hrateľnosti
75%Celkové hodnotenie
Hodnotenie čitateľov: (0 Hlas)
0%

Komentuj!

komentárov