Register

A password will be e-mailed to you.

Bulharské štúdio Haemimont Games je známe tvorbou budovateľských stratégii Tropico alebo akčným RPG Victor Vran zasadeným do gotického fantasy prostredia. Vo svojom najnovšom počine sa rozhodli vteliť sa do kože Elona Muska s cieľom splniť jeho sen, založiť kolóniu na Marse. Teda aspoň virtuálne. Úloha to však rozhodne nebude jednoduchá, prostredie štvrtej planéty totiž nie je známe ako raj pripravený hostiť prvých osadníkov na jeho povrchu. Ako dopadol pokus ľudstva o prežitie na červenej planéte v Surviving Mars?

Recenzovaná verzia: PC

Surviving Mars je výsledkom spolupráce vývojárskeho štúdia Haemimont Games a švédskeho vydávateľa Paradox Interactive. Obe spoločnosti majú so žánrom budovateľských stratégii množstvo skúsenosti. Stačí sa len pozrieť na zoznam hier, ktoré vytvorili, respektíve vydali. Paradox v spolupráci s Colossal Order prišli v roku 2015 s veľmi úspešným titulom Cities: Skylines, ktorý mnohí korunovali za nového kráľa budovateľských stratégii po poslednom, kriticky nie najlepšie prijatom, dieli série Sim City. Heamimont má na konte zas spoluprácu s Kalypso Media na sérii Tropico zasadenej do Karibiku, kde sa môžeme vžiť do kože diktátora a viesť našu malú banánovú republiku k prosperite. Skúsenosti teda sú, aký je však výsledok?

Cieľ pred ktorý je hráč predstavený, je jasný. Založiť fungujúcu kolóniu na Marse. Samozrejme predtým, než budete môcť pozvať nových obyvateľov na štvrtú planétu zo Zeme, musíte zaistiť, aby vôbec dokázali prežiť. Je nutné zaistiť stavebné materiály, vybudovať základnú infraštruktúru a zaistiť vodu a kyslík pre prežitie budúcej kolónie. K tomuto účelu budete mať k dispozícii menšiu armádu dronov a skromné množstvo surovín. Akurát na to aby ste mohli začať.

Energia a ťažba základných surovín je prvotnou prioritou. Popritom je možné skúmať ďalšie územia okolo miesta pristátia, nachádzať nové suroviny a posielať svoje drony na vzdialenejšie lokácie. A to jednak pre zber surovín, tak aj pre objavovanie nových technológii. Technologický strom je rozložený do 5 kategórii a každá z nich obsahuje desiatky možných výskumov. Z každej kategórie je však na začiatku otvorený iba jeden až skúmaním anomálii na povrchu Marsu sa postupne otvárajú ďalšie. To je však hneď prvý problém Surving Mars, aspoň z môjho pohľadu. Náhodné otváranie technológii síce v istom smere zaisťuje, že každá hra je iná a vzniká potreba adaptovať sa, bohužiaľ, je to však dvojsečná zbraň. Je totiž pomerne frustrujúce mať kľúčovú technológiu, ktorú potrebujete, zamknutú s možnosťou odomknutia v nedohľadne.

Atmosféra Marsu nie je príliš vhodná pre ľudský život. Preto je najprv potrebné postaviť biodóm a až potom sa môžete pustiť do pozývania prvých obyvateľov, ktorý budú nazývať Mars svojim domovom. Toto sa deje cez obrazovku Zeme, odkiaľ je možné si objednať materiál alebo ľudí zo Zeme za určitý poplatok. Počet rakiet ako aj peňazí je limitovaný. Cesta rakety navyše chvíľu trvá. Preto je potrebné opatrne naplánovať každú jednu cestu, aby všetko šliapalo ako hodinky. Hráč je tak doslova odmeňovaný za dobrý manažment surovín.

S prvými obyvateľmi červenej planéty každopádne prichádza i informácia, že viac ľudí vám zatiaľ nebude k dispozícii. Aspoň nie do doby, než bude vaša misia ohodnotená ako udržateľná. V tomto momente teda vstupuje do hry survival aspekt. Každý jeden obyvateľ má totiž svoju sériu potrieb. Fyzické ako aj mentálne zdravie a vy mu musíte zaistiť ako jedlo, tak i adekvátnu zábavu. Tu sa však prejavuje jeden z najväčších problémov titulu a tým je užívateľské rozhranie. Ako sa kolónia postupne rozvíja,  začína byť čoraz väčší problém dostať sa jednoduchým spôsobom k niekoľkým dôležitým informáciám, najmä čo sa týka obyvateľov kolónie.

Tento problém sa pritom netýka len potrieb. Každý obyvateľ má svoje preferované povolanie a automatika ich nepriraďuje vždy na tieto pozície. Nie je tak výnimkou vidieť nádejného vedca na pozícii barmana v lokálnom podniku. V užívateľskom rozhraní skrátka neexistuje jednoduchý prehľad ľudí a ich povolaní s možnosťou priradenia k nim. Možno to nie je problém pri menšej kolónii, no ak chcete optimálne manažovať väčšie obyvateľstvo, pripravte sa na obrovské množstvo mikromanažmentu, ktorým je tento titul doslova preplnený.

So systémom biodómov je taktiež menší problém. Každá táto štruktúra totiž funguje ako plne samostatná jednotka a jednoduché možnosti ako prejsť s obyvateľmi jednej z nich do druhej tu nenájdete. Prakticky je tak nutné mať v každom dóme to isté a starať sa o tie isté základne potreby, aby ľudia boli spokojní, alebo aby aspoň neboli úplne nespokojní. Nie je teda možná veľmi efektívna špecializácia dómov pre špecifické úlohy, čo je škoda, keďže tým trpí celková hĺbka titulu.

Samozejme, v Surviving Mars nechýbajú náhodné katastrofy, ktoré sú v budovateľských stratégiách snáď od ich počiatku. Tu a tam dopadne meteorit, či bude treba opraviť pokazenú trúbku na prísun vzduchu. Musíte tak byť neustále pripravený na nejakú tú pohromu a očakávať doslova neočakávané. Inak sa môže bez problémov stať, že sa niečo vymkne spod kontroly až do takej miery, že kolónia 200 duší sa stane kolóniou 200 mŕtvol.

Aj napriek popísaným negatívam je však odmeňujúce vidieť svoju kolóniu rásť a je radosť sa na ňu pozerať. Surviving Mars totiž vyzerá výborne a to od momentu, kedy celá populácia planéty je len hŕstka usmievajúcich sa dronov, až po úspešnú industriálnu kolóniu, ktorá nemá čas pre spánok. Hra síce zaostáva v užívateľskom rozhraní a v prístupe k informáciám, v niektorých nastaveniach však naopak exceluje. Čo sa týka budovateľských stratégií, má asi najlepšie nastavenie klávesových skratiek v žánri, na úrovni, ktorá sa skoro rovná RTS StarCraft II: Wings of Liberty. Každá budova môže byť nastavená na akúkoľvek klávesu alebo akúkoľvek kombináciu modifikátorov (shift, ctrl, alt) + klávesy. Nie je tak nutné preklikávať sa cez mierne neohrabané stavebné menu.

Optimalizácia je takisto vydarená a hra by mala každému bežať plynulo a bez akýchkoľvek dropov. Soundtrack ponúka množstvo zaujímavých a pomerne rôznorodých skladieb, ktoré spríjemnia budovanie a objavovanie a nejakú dobu potrvá, kým sa celých 5 hodín inštrumentálnej hudby opočúva.

Celkovo je Surviving Mars naozaj zaujímavým titulom. Je vidieť, že autori majú so žánrom skúseností, keďže viaceré prvky sú vyladené na jednotku a naozaj fungujú. O to zarážajúcejší je však pohľad na to, čo nefunguje. Zbytočne veľa mikromanažmentu, nepochopiteľne chýbajúce funkcie a nie vždy kooperujúce užívateľské rozhranie. Chvíľami to pôsobí tak, akoby hra bola vydaná polroka pred jej dokončením. Na nižších obtiažnostiach síce väčšina problémov nebude výrazná, keďže tam nie je vyžadovaná vysoká miera efektivity, no i tak je prekvapivé vidieť produkt v takomto stave vyvinutý Haemimontom a vydaný Paradoxom.

Surviving Mars však skutočne nie je zlou hrou. Nateraz síce odporúčam sa jej vyhnúť, no som si istý, že väčšina problémov bude časom vyriešená, či už vývojármi, alebo moderskou komunitou. Už teraz vývojári plánujú pridať viaceré chýbajúce veci, ako tunely medzi dómami, či zlepšené užívateľské rozhranie a menej mikromanažmentu. Nemohli však s vydaním počkať, aspoň kým do doby, kým tieto esenciálne “fíčury” budú hotové? Určite by si odnášali ešte lepšie hodnotenia.

Hru na recenziu poskytla spoločnosť

Surviving Mars - Štvrtá planéta čaká
Surviving Mars síce nie je zlou hrou, no ani zďaleka nie je tak kvalitnou hrou, akou mohol nakoniec byť. Príliš veľa mikromanažmentu, zlé užívateľské rozhranie a ďalšie chýbajúce Quality of Life zlepšenia naznačujú, že titul mal ešte aspoň nejaký čas zostať vo vývoji. Pokiaľ vám však tieto problémy nevadia, alebo vaše ego znesie hru na nižšej obtiažnosti, kde nie sú až tak výrazné, sledovanie rastu vašej kolónie by vás malo baviť.
Pozitíva
  • Povrch Marsu vyzerá výborne
  • Manažment surovín je dôležitou súčasťou a je treba ho mať na pamäti
  • Výborná optimalizácia
Negatíva
  • Užívateľské rozhranie
  • Nemožnosť rozumne prepojiť dómy
  • Tony mikromanažmentu
65%Celkové hodnotenie
Hodnotenie čitateľov: (1 Hlas)
86%

Komentuj!