Konzola PlayStation 4 pomaly, ale isto smeruje k svojmu vrcholu. Podľa toho vyzerajú aj tituly, ktoré pre Sony vytvárajú ich first party štúdia. Niet sa čomu čudovať, s blížiacim sa koncom konzolovej generácie sme sa vždy dočkali tých neprepracovanejších hier. Inak tomu nebolo ani v prípade značky God of War, ktorá dokázala z PlayStation 2 a PlayStation 3 vyžmýkať každé percento výkonu. A čo si budeme hovoriť, to isté robí aj najnovší diel určený pre PlayStation 4. Dámy a páni, nový God of War je titul, ktorý bude neodmysliteľne patriť medzi to najlepšie, čo aktuálna konzola od Sony ponúka. A ja vám nižšie prezradím, prečo tomu tak je…

Od prvého dobrodružstva Kratosa ubehlo už trinásť rokov. Vtedy hra zmietla všetko čo jej stálo v ceste a zaslúžene si vybojovala miesto medzi špičkou portfólia PlayStation 2. Nasledovalo niekoľko pokračovaní, ktoré si zakaždým udržali kvalitu a jediným menším zakopnutím bol God of War: Ascension, ktorý síce nebol zlou hrou, no neprinášal do série takmer nič nové. Potom sa Kratos odmlčal, aby sa v roku 2016 na výstave E3 vrátil za sprievodu živého orchestra. Publikum vtedy jasalo a verte mi, bude jasať ešte viac, keď si hru okúsi na vlastnej koži.

Nový príbeh, starý Kratos?

Nový diel God of War je už od prvých informácií označovaný ako reštart značky. Pokiaľ ste tieto slová brali s rezervou, tak vám už v úvode prezradím, že slová autorom neboli iba plané reči. Novinka je skutočne iná, ako tomu bolo v minulosti. Ukáže vám to už samotný úvod, ktorý je až pomrknutie na kultový film s Arnoldom Schwarzeneggerom, veľmi pokojný a melancholický. Súvislosť to má, samozrejme, s tým, že nová partnerka Kratosa a matka jeho syna – Faye, zomrela. Dôvod na radosť teda nemá ani jeden z dvojice hlavných protagonistom celej hry.

Príbeh titulu sa neodmysliteľne spája s touto udalosťou, nakoľko dôvod celej výpravy je ten, že posledným prianím Faye bolo roztrúsiť jej popol na vrcholku najvyššej hory. Vravíte si, toto by starý Kratos nerobil? Možno nie, ale ten, s ktorým sa stretávame v novinke, taký je. Starší, múdrejší, rozvážnejší a pokojnejší. Aby nedošlo k omylu, sparťanská zúrivosť sa nevytratila, iba sa ju rokmi ošľahaný antihrdina naučil kontrolovať. Na nové pravidlá je nutné pristúpiť hneď v úvode, inak sa vaše očakávania nestretnú s realitou.

K samotnému príbehu vám viac nechcem prezrádzať, pretože by to bola škoda. Je totiž veľmi dobre napísaný, plný prekvapujúcich momentov a zaujímavý počas celej doby hrania. Mne dohranie hlavnej príbehovej línie trvalo na obtiažnosti Hard zhruba 30 – 32 hodín, čo v dnešnej dobe naozaj nie je štandardom, aspoň teda v prípade podobných titulov. Okrem toho tu však je množstvo vedľajších úloh, nechýbajú ani staré známe výzvy, takže sa pripravte na to, že hre venujete minimálne 40 hodín, ak teda budete chcieť objaviť všetko, čo ponúka.

Nový God of War je napriek svojej dĺžke stále lineárnou záležitosťou, no tentokrát nie je cesta vpred iba úzka chodba plná nepriateľov. Prostredia sú otvorenejšie, obsahujú mnoho skrytých predmetov, a tak sa pripravte na to, že vás zvedavosť skrátka zvedie z hlavnej cesty. A to je jedine dobre. Prieskum prostredia však má veľký význam a ponúka odmeny, ktoré prinášajú výhody v nasledovnom putovaní. Je zrejmé, že tieto predmety nezískate zadarmo, a tak občas zapojíte šedú kôru mozgovú, inokedy zase hrubú silu a niekedy to zase bude oboje. Na týchto vedľajších výpravách vás čakajú aj bossovia a za seba vám odporúčam nejsť iba slepo za dokončením hlavného príbehu, pripravíte sa totiž o kus zážitku.

Na srdci však mám ešte jednu veľmi dôležitú vec, na ktorú nemožno zabudnúť. Príbeh je totiž vyrozprávaný štýlom “na jeden záber”. Nečakajte teda žiadne strihy, loadingy a ani nič podobné. Jediné prerušenie vás čaká v prípade smrti, no to je pochopiteľné. Výborné rozhodnutie, ktoré nemožno nič iné, ako pochváliť.

Jedna zmena nestačí

Ako som už spomínal, zmenou si prešiel hlavný hrdina, ako aj celé poňatie hry. Jej tempo je iné a podľa mňa rozumnejšie dávkované. Zmenami si však prešli aj iné herné prvky a začnem napríklad súbojovým systémom. Vašou novou zbraňou je sekera Leviathan. Tá vystriedala čepele Blades of Chaos, ktoré dokázali v minulých iteráciách rozpútať na obrazovke ozajstné peklo. Podobne je na tom aj táto sekera, avšak zachádzanie s ňou je veľmi odlišné. Súboje sú tentokrát omnoho viac kontaktné, napínavejšie a za mňa i zaujímavejšie. Nestačí iba tupo rúbať do nepriateľov, svoje údery musíte plánovať, obzvlášť na vysokej obtiažnosti. Dôležitých prvkom je aj krytie za pomoci štítu, ktorý okrem obrany môžete využívať aj na parry, a teda odrážanie útokov nepriateľov s následným prevzatím kontroly nad situáciou. Jednoducho odrazíte útok a následne z otraseného nepriateľa urobíte fašírku.

Leviathan počas hry vylepšujete a upravujete podľa svojich predstáv. Áno, nová hra v sebe zahŕňa i prepracované RPG prvky, ktoré sú však jednoduché a prehľadné. Ak máte radi hrubú silu, potom budete investovať práve do tohto prvku, no musíte potom rátať s upozadením iných dôležitých oblastí. Okresným štandardných útokov (slabší a silný) môžete vykonávať i špeciálne útoky, ktoré však majú určité obmedzenia. Ak vykonáte špeciálny útok, musíte čakať na jeho opätovnú dostupnosť. Tu si však viete pomôcť, a to tak, že sekeru vylepšíte v oblasti obnovovania. To nie je všetko a záleží iba na vás, aký štýl hrania uprednostňujete.

Okrem vylepšovania sekery sa učíte nové útoky, vylepšuje aj ďalšie atribúty, ktoré nepriateľov buďto omráčia, alebo im pridajú na poškodení, a tak ďalej. nemožno však zabúdať ani na vášho verného spoločníka – Atrea. I jeho schopnosti a vybavenie máte pod palcom. Pokiaľ chcete, aby bol v súbojoch skutočným prínosom, jeho atribúty nesmiete zanedbávať. Je dobré vidieť, že autori brali do úvahy aj jeho štatistiky, ktoré následne Kratos komentuje. Spočiatku syna kára, že musí byť presnejší, trpezlivejší, no keď vylepšíte jeho atribúty, následne dokáže Kratos povedať aj pochvalné slová. Malé detaily, ale práve tie prispievajú k celkovej komplexnosti hry.

Pozadu nezostáva ani brnenie, ktoré si môžete nakupovať. To pridáva Kratosovi odolnosť a silu, no taktiež aj perky. Brnenie je ďalej možné očarovať a sprístupniť si tak ďalšie schopnosti. Pri vylepšovaní si však musíte uvážiť, do čoho investujete, pretože to, čo pridá na sile, môže zase ubrať na obrane, a podobne. RPG systém do hry pridáva značnú dávku rozmanitosti a komplexnosti, čo rozhodne vítam. Každé hranie tak môže byť v určitom smere odlišné. Pozitívnou správou je aj to, že sa vo vylepšovaní rýchlo zorientuje naozaj každý jeden hráč bez ohľadu na to, či hráva RPG, alebo nie.

Bojovať však nemusíte iba so zbraňou v ruke, môžete sa zahrať i na Klitschka, Muhamada Aliho, alebo iného boxerského obľúbenca.  Pästné vybavovanie účtov má neopakovateľné kúzlo a mnohokrát som do súbojov vyrazil práve bez sekery. A to radšej ani nehovorím o situácii, keď aktivujete sparťanskú zúrivosť a Kratosa premeníte na skutočnú mašinu, ktorá do nepriateľov pumpuje jeden úder za druhým.

Severské prostredie hre svedčí

Rovno sa priznám, zasadenie novinky do severskej mytológie pre mňa znamenalo skvelú správu. Grécka mytológia bola fajn, poskytla nám množstvo epických a pamätihodných momentov, no tá severská má podobný potenciál. Je možno menej rozšírená, no fanúšikom komiksov budú dozaista známe mená ako Odin, Thor a ďalší. S týmito sa stretnete aj v novom God of War. V akej forme, to si zistíte sami, no pre uvedenie do ako-takého kontextu to postačuje.

Aby som sa však vrátil k tomu, čo som pôvodne chcel písať, a to grafickému spracovaniu. To je jednoducho vynikajúce. Na PlayStation 4 Pro hra vyzerá a beží vynikajúco, no určite tomu nebude inak ani na základnej verzii. Tešiť sa môžete na stabilný framerate, množstvo efektov a detailné postavy. Nechýba podpora HDR, takže ak máte TV s touto technológiou, vychutnáte si aj zvýšený dynamický rozsah. Prostredia v hre sú dostatočne rozmanité, takže vás nečaká iba nejaký nudný zasnežený les, prípadne hora. Severskú mytológiu hra nevyužíva iba k tomu, aby sme sa presunuli do nových lokácií, ale aby hráčovi naservírovala množstvo pôsobivých scén, ktoré vyvolajú ako vau efekt, tak sa i vryjú do pamäte.

Vynikajúce je i ozvučenie a dabing, ktorému kraľuje Christopher Judge v hlavnej úlohe. Kratos vďaka jeho výkonu budí dojem a rešpekt. Neopakovateľný basový hlasový prejav je špičkový a rozhovory je tak radosť počúvať. Dabing sa vydaril aj u ostatných postáv, no víťaz môže byť iba jeden. Pekným bonusom je kompletná česká lokalizácia vo forme titulkov, ktorá dozaista poteší menej zdatných angličtinárov. Tu však máme i jednu výhradu, titulky predsa len mohli byť o čosi väčšie.

Patálie otca so synom

Už opakovane som spomínal zmeny, no zostáva zopár slov povedať i o jednej z tých najvýraznejších a najkontroverznejších. Kratos totiž nové dobrodružstvo neabsolvuje sám, ale so svojim synom. Atreus vás sprevádza takmer celý čas a mnoho fanúšikov značky sa na túto skutočnosť vyjadrilo kriticky. Môžem vás upokojiť, Atreus je cenným spoločníkom a cesta oboch postáv bok po boku má veľký význam. Mladší z dvojice je totiž vzdelanejší a dokáže čítať runy, pomáhať pri riešení logických problémov, keďže Kratos je skôr na hrubú silu. Počas cesty na vrchol hory sledujete vývoj vzťahu medzi oboma, nakoľko to nie je štandardný vzťah otec a syn. Kratos je predsa len ťažká povaha a chlapca vníma inak. Boh vojny navonok pôsobí chladne, no keď ide chlapcovi o život, prebudí sa v ňom otcovská láska a strach o svoju krv. A to, samozrejme, so sebou nesie okamžité následky v podobe zúrivosti.

Takže nemusíte sa báť, zmena sa udiala, no je to pozitívna zmena. Atreus ako postava dáva význam, prináša do hry emocionálny prvok a v žiadnom prípade nie je na škodu. Spoločné putovanie v tomto prípade dáva význam a ukazuje, že umelou inteligenciou ovládaný spoločník nemusí byť prekážkou. Podobne ako tomu bolo napríklad i v The Last of Us.

Boh vojny nepovedal posledné slovo!

Kratos sa vrátil v plnej sile a neuškodila mu ani výrazná premena. Na novom God of War sa iba ťažko hľadajú chyby, vývojárske štúdio SIE Santa Monica skrátka opracovalo tento vzácny klenot tak, ako sa patrí. Odstránili chybičky na kráse, pridali množstvo noviniek a vzniklo tak dobrodružstvo, ktoré už teraz patrí do výkladnej skrine portfólia hier pre konzolu PlayStation 4. Značka God of War skrátka dospela a servíruje hráčom doposiaľ najlepší diel.

God of War - Severské besnenie
Boh vojny je späť a dokonca v tej najlepšej možnej forme. Zahoďte obavy, predsudky voči zmenám a vypravte sa na dobrodružstvo, ktoré vám ponúkne desiatky hodín skvelej zábavy. Nový God of War patrí medzi to najlepšie z aktuálnej konzolovej generácie a malou čerešničkou na torte je, že Kratos nikdy nebol v lepšej forme. Toto si nesmiete nechať ujsť.
  • Pútavý príbeh, výborné tempo hry, severská mytológia
  • Vzťah Krata a Atrea
  • Audiovizuálne spracovanie