Telltale Games je studio, které za posledních několik let vyprodukovalo slušnou řadu epizodických adventur typu Walking Dead, Wolf Among Us nebo Tales from the Borderlands. Jak mnozí z vás určitě víte, počiny od tohoto studia v poslední době nebyly moc pozitivně přijaty, což šlo poznat zejména na Minecraft: Story Mode nebo Guardians of the Galaxy, které si u mnohých hráčů vysloužily titul nejhorší adventury od Telltale. Mezi těmito skvosty ale byl i Batman, který po jeho poměrně zdařilé první sérii vrací úder s pokračováním, jež nese podtitul “The Enemy Within”. Položme si už teď na začátek důležitou otázku. Stojí druhý Batman za to, nebo se jedná o další pokus studia, vyždímat ze svých fanoušků peníze?

Já patřím mezi jedny z těch, kteří mají Temného rytíře jako hrdinu z komiksů od vysoce populárního vydavatelství DC Comics velice rádi. Jistě, pokud to ani teď nevíte, tak více preferuji Marvel, které mi přijde podstatně sympatičtější, ovšem i DC má v dnešní době co nabídnout a jejich komiksy nebo hry si dokážu plně užít. A ano, mezi špičku tohoto studia patří již mnou zmiňovaný netopýří ochránce z města Gotham, který pod svou maskou skrývá identitu miliardáře Bruce Wayna. S ním jsme se mohli setkat již v rámci jeho prvního dobrodružství z jeho vrcholných začátků, kde poprvé potkal Catwoman, Penguina, Harveyho Denta, Komisaře Gordona spolu s mnoha dalšími.

Když se to tak vezme, první řada sloužila čistě jenom pro účely seznámení s jednotlivými známými charaktery, které můžete nebo případně taktéž nemusíte znát. Na kvalitě to jde znát, protože Telltalovský Gotham teprve začíná být výrazněji představován spolu s prvními hrozbami typu Oswald Cobblepot nebo Děti Arkhamu. Autoři si toho tehdy ještě nemohli dovolit tolik, kolik by oni sami chtěli, takže proto se děj místy držel poměrně při zemi. Navíc, šlo zde zejména o vykreslení jednotlivých postaviček. Kvůli tomu jsme kupříkladu opětovně dostali neduh v podobě další variace výkladu na téma, kdo ve skutečnosti Batman je a jak vznikl.

Pokud pomineme onen osudný fakt, že s tímto prvkem pracovali Tim Burton, Christopher Nolan nebo dokonce Zack Snyder ve svých vlastních filmech, tak nám tady zbývá Batman: Arkham Origins, což je titul ze série Batman: Arkham fungující jako jednotné převyprávění Gothamských začátků spolu s mnoha komiksy, které s touto látkou různorodě pracují a přizpůsobují si ji k obrazu svému. Jmenovitě zmíním třeba Rok Jedna z 80. let od legendárního scénáristy Franka Millera, který nakreslil David Mazzucchelli, Dlouhý Halloween z 90. let, na kterém spolupracoval Jeph Loeb s kreslířem Timem Salem nebo moderní Rok Nula od dua Scott Snyder a Greg Capullo, který vyšel ve dvou svazcích. Teď však přejděme na to nejdůležitější. O čem vůbec pojednává Batman: The Enemy Within?

Náš titulní hrdina bude muset zase ochránit nevinné občany, jelikož se do Gothamu vrátil zločinec Edward Nygma alias Riddler, který už kdysi dávno působil ještě v době, kdy žili rodiče Bruce Wayna. To však není všechno, protože jak to tak vypadá, postupně se začíná sjednocovat nový zločinecký spolek, jenž má v plánu realizovat tajemný ďábelský plán, o němž nikdo z civilistů nemá ponětí. Vy proto budete muset jako Batman co nejdříve zasáhnout. To však není všechno. Do města totiž také dorazila speciální skupina jménem Agency, jež má Temného rytíře plně pod dohledem a ví o něm všechny podstatné informace, jež ne každý člověk může znát. To se nelíbí Komisaři Gordonovi, takže je teď jenom na vás, ke které ze stran se přikloníte a s kterou budete plně spolupracovat.

Z příběhového hlediska je, aspoň tedy podle mého názoru, patrné, že vítězí druhá sezóna na plné čáře. Staré postavy už známe, takže proto oceňuji využití jejich potenciálu a interakci s úplně novými postavami, kterých je tentokrát opravdu dost a přibylo jich hodně jak mezi kladnými, tak mezi zápornými postavami, přičemž v několika případech jsou propracovanější než většina postav z první vydané série. O to více pak podstatně lépe působí různá rozhodnutí, protože ty mají podstatně větší dopad. V mnoha případech zde sice také najdete volby drobnějšího rázu, ovšem i ty mohou podstatně ovlivnit průběh děje.

Jak jsem již psal o řádky výš, budete si muset vybírat, zda se přidáte na stranu GCPD pod vedením Jima Gordona nebo k Agency, na kterou dohlíží jedna vysoce známá osobnost ze světa komiksů, jejíž jméno kvůli jistým okolnostem nebudu vyzrazovat. I jedna sebemenší volba, kdy se kupříkladu rozhodujete, komu zavolat, aby vás zachránil v nebezpečné situaci, může razantně ovlivnit vaše vztahy vůči jednotlivým stranám. K tomu se vztahuje novinka, kdy můžete prostřednictvím vašich rozhodnutí výrazně ovlivnit chování jednotlivých charakterů. Na konci každé epizody vám navíc vždycky vyjedou tabulky, kde zjistíte výsledky vašeho aktuálního vztahu. Zároveň vám hra vysvětlí, díky jakým rozhodnutím je vztah s určitou osobou takový, jaký je a co všechno směřovalo k jeho “vzniku”. Kvůli tomu se tedy budete ještě více obviňovat za vaše chyby nebo si budete říkat, že jste udělali totálně úžasnou věc, na níž jste opravdu pyšní. Tohle je sice pouze malý, ale poměrně příjemný přídavek.

Za zmínku určitě stojí také finále v poslední epizodě jménem Same Stitch, v němž se podstata vašich voleb a vztahů mezi jednotlivými postavami výrazně znásobí. Mně osobně přišlo, že vaše volby zde měly obrovský dopad na příběh a taktéž na konec několika dějových linek, jež můžete během hraní výrazně ovlivnit. Z tohoto hlediska musím autory hodně pochválit, protože zde jde vidět snaha o vytvoření podobného zakončení jako u Telltalovských Game of Thrones, tedy konce, kde ne všechny postavy zůstanou stejné jako na začátku a v němž ne všichni dopadnou tak dobře, jak by si někdo mohl myslet. Navíc, je důležité zdůraznit, že zvratů dostanete požehnaně a mnohé z nich vás určitě překvapí. Jeden konkrétní, jež nebudu zmiňovat, vám dokonce bude připadat tak nečekaný, až si budete v jednu chvíli říkat, jak k něčemu takovému mohlo vůbec dojít. Což však nemyslím nikterak výrazně negativně, přímo naopak.

Teď ovšem přichází čas na věci, které tak příjemné nejsou. Z hlediska hratelnosti se zázrak opět nekoná, takže zase dostáváte typické Telltalovské prvky hratelnosti. Z větší části posloucháte rozhovory, rozhodujete o budoucích událostech díky tomu, jak ovlivňujete příběh a ve správný čas mačkáte tlačítka během Quick-Time Eventů. Celý zbytek tvoří malé adventurní části, kdy klikáte myší po okolí, zkoumáte různé drobnosti a řešíte logické hádanky. Ano, revoluce doopravdy nepřišla, s čímž se jednoduše musíme smířit. Tady jde názorně vidět, že paradox Lego her a Marvelovských filmů z Marvel Cinematic Universe už dávno postihl i Telltale, což tento titul jasně dokazuje. Aspoň již zmizela ta typická rekapitulace na začátku epizod, která byla pro tyto epizodické adventury dost typická. Když už jsme u toho, i grafika by mohla být o třídu lepší. Jistě, jsou zde sice poznat propracovanější detaily, avšak z objektivního hlediska si The Enemy Within drží podobnou grafickou úroveň jako první série.

Batman: The Enemy Within určitě stojí za koupi. Jedná se o výborný počin, který mě jako fanoušek temného maskovaného ochránce spravedlnosti uchvátil. Změny se sice nekonají, ale i přesto dostanete skvělou hru s propracovanými postavami, působivými volbami a zajímavou zápletkou. Rozhodně dejte tomuto počinu šanci, jelikož tentokrát Telltale odvedl kvalitní práci.

Batman: The Enemy Within - Výborné pokračování telltalovského Batmana
Batman: The Enemy Within je výborná telltalovská záležitost, kterou doporučuji nejen všem věrným fanouškům DC Comics, ale i těm, kteří mají rádi epizodické adventury jako takové. Neočekávejte však žádnou obrovskou várku razantních inovací samotné hratelnosti.
  • Propracované postavy
  • Působivější příběh
  • Rozhodnutí a výraznější ovlivňování vztahů postav