Švédske štúdio Fatshark bolo až do roku 2014 pomerne neznáme. Malo síce na svojom konte niekoľko kooperatívnych titulov, no ani jeden neurobil dieru do sveta. V spomínanom roku však vydali svoj prvý single-player titul, ktorý niesol názov Escape Dead Island. Jednalo sa o akčný spin-off zo sveta Dead Island, ktorý bol prijatý skôr negatívne, avšak svoje kvality podľa mňa určite mal. Ďalší väčší titul, na ktorom štúdio pracovalo bol dynamický kooperačný titul s názvom Bloodsports.TV. Prišiel rok 2015 a spolu s ním aj doposiaľ najúspešnejší titul tohto štúdia a to kooperačný Warhammer: End Times – Vermintide. Recenzenti zostali ohúrení kvalitou titulu a spomínali najmä na veľkolepé súboje a na tímovú spoluprácu. Po tomto úspechu bolo samozrejmé, že skôr či neskôr sa dočkáme aj pokračovania. To prichádza o tri roky neskôr a dnes sa dozviete ako sa s ním autori popasovali.

Warhammer: End Times – Vermintide bol zasadený do takzvaného fantasy Warhammer sveta. Nemusíte do detailu poznať lore, ktorý, však rozhodne stojí za pozornosť, aby ste sa v tomto svete zorientovali. Existovali dohady, že svet prvého Vermintide existuje vo svete známejšej série Warhammer: 40 000 a teda je jeho súčasťou. Sami autori to dokonca kedysi potvrdili, no dnes sú tieto dve univerzá od seba oddelené a fungujú samostatne. Aj keď to všetko možno znie príliš zložito, opak je pravdou. Vermintide 2 je na tom v tomto ohľade veľmi podobne. Taktiež vám veľmi rýchlo predstaví svet a udalosti z predošlého dielu a než si stačíte niečo uvedomiť, už aj sekáte hlavy desiatkam protivníkom.

Nemôže byť žiadne víťazstvo. Temnota sa vždy vráti…

Týmito slovami začína pôsobivé intro celého titulu. Aj keď sa spočiatku zdá, že pôjde o príbehovo bohatý titul, nie je tomu tak. Ako som spomínal vyššie, tak udalosti predošlého Vermintide sú vám predložené v stručnej forme. Intro tak funguje ako epilóg k prvému titulu a prológ k tomu druhému. Dozvedáte sa totiž, že piati hlavní záchrancovia mestečka Ubresreik boli zajatí. Temnota sa teda opäť vrátila a kapitán Skavenov, Grey Seer Rasknitt, spojil sily s armádou Chaosu a jej veliteľom, ktorým je Chaos Champion Bödvarr Ribspreader. Táto armáda sa dostala do sveta prostredníctvom portálu menom Skittergate, ktorý vytvoril práve Grey Seer. Začali sa tak prvé dni apokalyptických End Times.

End Times je vo fantasy univerze apokalyptický vek počas ktorého vypukne vojna medzi silami temna a smrteľníkmi. Odohráva sa na mnohých rozličných miestach tohto sveta. Nakoniec však skončí kataklizmaticky, nakoľko celý svet Warhammeru bude zničený. Tieto informácie by ste, bohužiaľ, priamo v hre hľadali len márne. Hra vám ich totiž vôbec neponúka a všetko si tak musíte dočítať externe, prostredníctvom lore portálu. Osobne mi však táto katastrofická vízia veľkolepej vojny rôznorodých rás imponuje. Minimálne to autorom ponúka slušnú porciu konfliktov na spracovanie.

Je naozaj veľká škoda, že autori sa nám aspoň nepokúsili priblížiť bohatý fantasy svet titulu. Najlepšie by bolo pridať viac cut-scén či príbehových dialógov, no uspokojila by ma aj čisto textová forma príbehu. Je síce možné, že v budúcnosti vyjde ešte niekoľko Vermintide alebo End Times titulov, ktoré budú fungovať ako jeden veľký celok, pričom na jeho konci by sme sa dostali až k záhube tohto sveta. V súčasnej podobe je však príbeh Vermintide suchší než púšť Atacama, čo je určite škoda.

Čo sa stane keď sa stretne elfka, čarodejník, trpaslík, lovec čarodejníc a rytier?

Vermintide II ponúka rovnaké hrateľné charaktery ako aj predchodca. Po výbere jednej z postáv za ňu začnete plniť misie a získavať tak skúsenostné body. Tie vám, pochopiteľne, vylepšujú vašu postavu a za každých 5 levelov si, dokonca, môžete vybrať jednu z troch špeciálnych schopností. Každá z postáv, však disponuje tromi rôznymi verziami, pričom si každú z nich môžete odomknúť po dosiahnutí určitého levelu so základným charakterom. Tieto verzie sa líšia nielen kozmeticky, ale aj schopnosťami a preferovanými zbraňami, čo v praxi znamená, že každá je na bojisku efektívna v úplne inom smere. Jednotlivé charaktery a ich verzie môžete ľubovoľne striedať, takže sa nemusíte obávať, že by vás autori nasilu nútili hrať dlhé hodiny len za jednu postavu a až potom by vám umožnili výber novej.

Pre splnenie neľahkých misií je kľúčový výber postavy. Musí vám totiž vyhovovať bojový štýl a zbrane daného charakteru. Pokiaľ teda radšej zostávate od bojiska ďalej, tak si zvolíte elfku a svojím lukom budete nekompromisne likvidovať jedného Skavena za druhým. Ak vám viac imponuje sekanie protivníkov zblízka, tak si vyberiete jednu postavu z tria trpaslík, lovec čarodejníc a rytier. No a tí, ktorí sa radi hrajú s ohňom, si môžu vyskúšať mocnú čarodejníčku, ktorá dokáže vyvolávať zo svojej magickej palice blčiace plamene a vo vyšších leveloch sa dostanete aj k ohnivému meču.

Nové a ničivejšie zbrane získavate ako odmenu za splnenie misie či dosiahnutie nového levelu s vami vybraným charakterom. Získavate ich pritom prostredníctvom truhiel s rôznymi odmenami, no zastavím vás ešte predtým ako začnete byť rozhorčení a Vermintide zatracovať. Tieto truhly sa nijako nedajú zakúpiť a titul tak nedisponuje žiadnymi mikrotranzakciami. Sú teda zaslúženou odmenou, ktorú dostanete výhradne za poctivé hranie.

Súčasťou vylepšovania je aj veľmi jednoduchý crafting. V prípade, že už zbraň nebudete chcieť používať, tak ju roztavíte a pokiaľ už máte dostatok železa, tak si vyrobíte novú. Ešte väčší počet železa je však potrebný na povýšenie zbrane na nový level. Po každom povýšení sa zbrani síce nezvýši útočná sila, no pridajú sa nové špeciálne schopnosti ako napríklad lepšie defenzíva či kritický útok.

Genocída Skavenov a Chaos rytierov môže začať.

Nech už si vyberiete akúkoľvek postavu, vedzte, že nepriateľské jednotky budete sekať jedna radosť. Bojový systém je jeden z najdynamickejších, aký som za poslednú dobu videl. Väčšinou sa bojuje s chladnými zbraňami, avšak svoje miesto majú aj strelné zbrane ako rýchlopalné pištole či vyššie spomínaný luk. Pri súbojoch však neočakávajte žiadnu komplexnosť, nakoľko vždy, len nepretržite stláčate ľavé tlačidlo myši. Aj napriek zjavnej jednoduchosti sa pocit zadosťučinenia určite dostaví. Brutálne rozsekávanie na štýl stredovekého rytiera totiž neprestane byť zábavné ani po niekoľkých hodinách.

Nepriatelia väčšinou útočia v obrovských skupinách, no bežných protivníkov dokážete skoliť jediným sekom poriadne ostrého meča. Nájdu sa, však aj takí protivníci, ktorí len tak ľahko nepadnú. Tí sa, samozrejme, vyskytujú zriedkavejšie, no v kombinácii s obrovskou hordou klasických protivníkov, dokážu byť veľkým problémom. Príklad takéhoto protivníka je obrnený bojovník Chaosu, ktorý dokáže absorbovať solídnu porciu úderov. Ďalším ojedinelým typom protivníkov sú aj takzvaní zabijaci. Tí sa za vás nenápadne prikradnú a začnú vás škrtiť. Pokiaľ vás nepríde zachrániť kolega bojovník, tak vás za niekoľko sekúnd dokážu zabiť a na čas vyradiť zo súboja.

Autorom sa podarilo dokonale zachytiť chaotickosť veľkolepých súbojov. V bojovej vrave totiž často len sekáte a sekáte a dúfate, že sa nakoniec aj presekáte cez tie dva tucty protivníkov, ktoré stoja medzi vami a vašou hlavnou úlohou. Niekomu síce môže prekážať prílišný chaos na bojisku, no ja osobne to beriem ako plus, nakoľko to pridáva na naturálnosti. Všetko je navyše podfarbené bezchybným ozvučením a keď si teraz len spomeniem na neustále rinčanie mečov a svišťanie šípov vzduchom, mám chuť si ísť opäť prejsť moju obľúbenú misiu v elfskom lese.

Bez dobrých spoluhráčov hordy neskolíte.

Pýtate sa v čom môže aj hrateľnosťou zábavný kooperačný titul zlyhať? No predsa v nepríjemnej komunite. Nemusíte si však robiť vrásky, nakoľko to vo Warhammer: Vermintide II nenájdete, teda aspoň nie v súčasnosti. Možno sa komunita za nejakú dobu takpovediac skazí a začne byť nepríjemnou, ostatne aj v legendárnom Left 4 Dead už môžete nájsť množstvo hráčov, ktorí zámerne znepríjemňujú ostatným hranie. Súčasná komunita Vermintide však veľmi dobre spolupracuje. Skúsenejší bojovníci sú ochotní poradiť a pomôcť slabším hráčom, dokážu spolupracovať pri bitkách a vytvoriť tak súhru útokov, no a v prípade, že padnete, vás veľmi rýchlo postavia na nohy. Viem, že to znie ako samozrejmosť, no skutočne sa nájdu tituly, v ktorých sa takto príjemnej komunity nedočkáte.

Najkrajšie vyzerajúci kooperačný titul?

Jedná sa o také nepísané pravidlo, že tituly zamerané na multiplayer bývajú menej vizuálne atraktívne než tituly zamerané na kampaň pre jedného hráča. Warhammer však toto pravidlo búra a prináša bezkonkurenčne najkrajšiu vizuálnu kooperáciu. Počas kampane prejdete niekoľkými krásne spracovanými oblasťami. Za zmienku určite stojí vojnou zmietané močarisko s obliehanou hradbou, alebo aj hustý elfský les plný vysokánskych stromov. Bohužiaľ, na kochanie sa krásnym vizuálom nebudete mať čas. Najmä vďaka až šialenému tempu súbojov a hlavných úloh sa totiž ani na moment nezastavíte, čo je, samozrejme, škoda.

Samotná kampaň je rozdelená do troch samostatných aktov a jednej finálnej misie, ktorá funguje ako epické vyvrcholenie celého titulu. Aj keď by sa mohlo zdať, že aspoň misie v jednotlivých aktoch na seba nejako nadväzujú, nie je tomu tak. Vždy sa jedná len o nejako sabotáž nepriateľských strojov či elimináciu jednotiek, pričom sa, samozrejme, v každej misii pozriete do iného prostredia. Nie je teda nezvyklé, že v jednom levely prechádzate tmavými kobkami, ktoré nápadne pripomínajú trpasličie mesto Khazad-dum a v ďalšej bojujete v kráľovskej hradbe. Takáto rôznorodosť prostredí titulu len prospela.

Finálny súboj je dobojovaný a mne nezostáva nič iné len vyniesť verdikt nad týmto titulom. Akciou nabitých kooperačných titulov zasadených do pútavého, aj keď v tomto prípade žalostne zanedbaného, fantasy sveta nie je mnoho. O tom viacej som teda rád, že môžem Vermintide II bezproblémovo odporučiť. V súčasnej dobe je to totiž titul, ktorý vo svojom žánri nemá žiadnu poriadnu konkurenciu. Left 4 Dead už totiž moderná generácia hráčov až tak nepozná a nezdráham sa teda povedať, že Vermintide II bude práve tým titulom, ktorý budú mladší ospevovať. Za mňa osobne je tento titul jediná adekvátna náhrada, ktorá nám bola za Left 4 Dead poskytnutá.

Warhammer: Vermintide II - Krvavý začiatok End Times
Pokiaľ máte radi poriadne brutálne súboje, nevadí vám občasný chaos a hľadáte nejaký zaujímavý kooperačný titul, Warhammer: Vermintide II sa dá iba odporúčať. Tak na čo ešte čakáte? Vezmite do ruky meč či sekeru a bežte likvidovať stovky Skavenov.
  • Dynamickosť súbojov a ich brutalita
  • Kooperácia funguje výborne
  • Pôsobivé scenérie