Motorkárska sezóna nám pomaly začína. Ani sa nenazdáme a cesty budú opäť plné nadšencov dvojkolesových tátošov. Vývojárske štúdio Kylotonn Racing Games, ktoré je známe mimo iného aj automobilovými pretekmi WRC pripravilo pre fanúšikov motocyklov titul TT Isle of Man: Ride on the Edge. Tieto preteky sú považované za jedny z najnebezpečnejších a najnáročnejších na svete. Že neviete o čom je reč? Tak sa vrhnite na našu recenziu, v ktorej sa dozviete viac.

Recenzovaná verzia: PS4

Na úvod tieto preteky v krátkosti predstavím. TT: Isle of Man sa jazdia na šesťdesiat kilometrovom okruhu na britskom ostrove Man a konajú sa každoročne už od roku 1907 na prelome mesiacov mája a júna. Okruh obsahuje 219 zákrut a vďaka svojej členitosti je považovaný za jeden z najnebezpečnejších na svete. A nie sú to žiadne nadnesené tvrdenia, tento pretek si totiž vyžiadal už viac 250 obetí. Toľko k predstaveniu tejto udalosti, o ktorej som aj ja počul prvýkrát len nedávno.

Už po prvých niekoľkých pretekoch som pochopil, že videoherné spracovanie Tourist Trophy sa rozhodne neuberá arkádovou cestou ako hru typu Need for Speed, kde je možné prejsť väčšinu tratí bez opotrebovania brzdových kotúčov. Toto sú realistickejšie poňaté motocyklové preteky, pri ktorých musíte dávať pozor nielen na rýchlosť. Záleží iba na vás, či to budete brať ako plus, alebo nie.

TT Isle of Man: Ride on the Edge vám v úvode ponúkne tutoriál, kde vás oboznámi so základmi ovládania. Pri samotných pretekoch sa dá jednako nastaviť plná simulácia, ktorá dá nejednému hráčovi zabrať, dá sa však zvoliť i jednoduchšia obtiažnosť. Našťastie. Osobne som si totiž plný sebavedomia trúfol na prvú možnosť, no veľmi rýchlo som bol vyvedený z omylu a musel som si hru nastaviť na vyvážený stred. Tam môžete využívať aspoň automatické radenie rýchlosti a nápovedu, kedy pribrzdiť. Od plnej simulácie sa to však až tak výrazne nelíši a rozhodne nestačí iba používať plný plyn a len sem-tam stlačiť brzdu.

Fyzika hry vám skrátka nič nedaruje a stačí len malá chyba, ktorej priamym následkom môže byť nepríjemný pád. V krátkej chvíli si musíte zakaždým dobre rozmyslieť, čo spravíte. Či budete brzdiť prudko, preženiete sa zákrutou sa zákrutou na plný plyn, nabehnete na obrubník alebo štuchnete svojich protihráčov. Poprípade môžete v tristo kilometrovej rýchlosti preletieť horizont a dúfať, že váš motocykel dopadne rovno a pre vás to bude znamenať úspešné pokračovanie v jazde. Tieto všetky nástrahy na vás v hre čakajú a spočiatku nebude jednoduché sa im vyvarovať.

Tratí, ktoré je možné odjazdiť je síce “iba” desať, na druhej strane však platí, že si ich aspoň dobre zapamätáte. Deväť z nich je pritom čisto fiktívnych a kratších, kým posledná, desiata trať je šesťdesiat kilometrový okruh okolo ostrova Man, ktorý je rozdelený na dvanásť etáp. Práve on je hlavným lákadlom celého titulu. Samotné etapy sú inak v mierke jedna k jednej a už spomínaný okruh na Isle of Man vám po prvom kole zaberie niečo cez štyridsať minút. V režime hry pre jedného hráča vám titul ponúkne naozaj slušnú kariéru.

Na trénovanie a zdokonaľovanie svojich zručností je tu buď time attack režim, alebo môžete vyskúšať všetky dostupné motocykle v quick race móde. Pri výbere tratí sú k dispozícií klasický TT štýl, alebo Mass Start, kde začínate na štarte aj s ostatnými protihráčmi. Na výber je tridsaťosem licencovaných motocyklov rozdelených do dvoch kategórií – superbike a supersport. Nájdete v nich známe značky ako sú napríklad Honda, Kawasaki, BMW a iné. Všetky trate a motocykle sú dostupné v quick race a time attack módoch, pričom výhodou je, že nič si nemusíte odomykať.

Na začiatku kariérneho režimu si vytvoríte postavu, respektíve teda svojho pretekára. Okrem mena jazdca si môžete zvoliť aj jeho prezývku, kombináciu farieb kombinézy a národnosť. Na počudovanie nechýba ani Slovensko. Za kapitál štyri tisíc libier si zakúpite svoj prvý motocykel a vaša kariéra sa môže naplno rozbehnúť. V tomto režime si motocykle odomykáte tým, že jazdíte za príslušnú značku a po vašich úspechoch získate prístup k novým prostriedkom. Následne si ich môžete zakúpiť, teda za predpokladu, budete disponovať dostatkom financií.

V hlavnom menu dostávate e-mailom ponuky na rôzne preteky, kde sa zároveň sa dočítate o výške vstupného poplatku, výhry za prvé miesto, náročnosti trate a podobne. Pravidelne vám chodí aj vyúčtovanie a informácia o vašej finančnej situácii. Menu kariéry obsahuje aj informácie o počte fanúšikov, ktorý sa pochopiteľne odráža od vašich úspechov. Je potrebné sledovať aj kalendár udalostí, aby ste nepremárnili šancu zúčastniť sa iného preteku.

Multiplayerový režim ponúka to isté ako quick race v sólo móde, len s tým rozdielom, že umelú inteligenciu, pochopiteľne, nahradzujú živí hráči. To dodáva lepší zážitok z pretekania a osobne som v tomto režime strávil najviac času. Multiplayerový mód ponúka aj možnosť hrania offline, nečakajte však žiaden splitscreen. Offline multiplayer funguje štýlom odjazdíš, podáš gamepad druhému hráčovi a jazdí on. Tento režim môže hrať súčasne až osem hráčov a ide o slušnú zábavu. Splitscreen by však predsa len potešil o niečo viac, no bohužiaľ, ten sa v podobne zameraných tituloch vyskytuje iba sporadicky.

Na samotné ovládanie si po niekoľkých opakovaných štartoch pravdepodobne zvyknete a pochopíte, že menej je niekedy viac. Triggermi alebo analógom ovládate plyn a brzdu, čo už je viac menej známe z iných pretekárskych hier. V tomto smere na vás teda nečaká žiadne prekvapenie, čo je iba dobre. Akékoľvek experimenty v tomto smere by hru iba zbytočne činili o niečo náročnejšou.

Po grafickej stránke je na tom TT Isle of Man: Ride on the Edge  veľmi slušne, o čom vás presvedčia detailne spracované motocykle, či okolitá krajina. Tou sa pokojne môžete kochať aj počas jazdy, hoci ja osobne to neodporúčam, nakoľko môžete v okamihu prizabiť svojho pretekára. Nechýba ani možnosť meniť si pohľad, kde na vás opäť čaká štandardný výber. Mne vyhovoval pohľad z tretej osoby, nakoľko pohľad z prvej osoby bol pri naozaj vysokej rýchlosti až príliš chaotický. Vám to však môže vyhovovať, ide o vec vkusu. Rozhodne však nepotešili menšie prepady fps, ktoré som vyriešil vypnutím funkcie motion blur. Potom už hra fungovala plynule bez akýchkoľvek problémov. Ohliadnuc od toho sa nie je veľmi na čo sťažovať.

TT Isle of Man: Ride on the Edge je veľmi slušnou pretekárskou záležitosťou, ktorá svojej reálnej predlohe vôbec nerobí hanbu. Hoci nejde o najlepšiu hru pod slnkom, dokáže dobre zabaviť, a to je hlavné. Disponuje príjemným vizuálom, vydarenou hrateľnosťou, či zábavným jazdným modelom, na druhej strane však musíte rátať s chudobnejším obsahom, ktorý je daný licenciou, na základe ktorej bol titul vytvorený. Ak preteky Isle of Man Tourist Trophy poznáte, prípadne ste jeho fanúšikmi, potom nemusíte váhať a novinku od Kylotonn Racing Games si môžete pokojne zadovážiť. Ponúkne vám totiž presne to, čo od nej budete očakávať.

TT Isle of Man: Ride on the Edge - Keď v žilách vrie krv
Ak chcete zažiť adrenalínové preteky na motocykloch, potom je TT Isle of Man: Ride on the Edge tou správnou voľbou. Čaká na vás vydarené grafické spracovanie, zábavná hraľelnosť, no je treba počítať s chudobnejším obsahom. Autorom totiž zviazala ruky oficiálna licencia, ktorá skrátka nepustí. Napriek tomu ide o veľmi slušný počin, ktorý fanúšikovia motocyklov určite ocenia.
  • Grafické spracovanie
  • Dobre zvládnuté využitie oficiálnej licencie
  • Vydarený pocit z jazdy a rýchlosti