Devil May Cry je pojmom. Nemusíte túto sériu milovať, no poznať ju musí každý správny hráč. Patrí totiž medzi to najlepšie, čo sa urodilo v rámci hack and slash akcií. Ikonický hrdina Dante, jeho dve milované pištole Ebony a Ivory a množstvo skvelých momentov, ktoré sa hráčom zaryli do pamäte. Hlavná séria je však už desať rokov na odpočinku, a tak sa Capcom rozhodol, že je načase pripomenúť, ako sa celá séria začala.

Hoci nepatrím medzi fanatických fanúšikov tejto série, rozhodne ju mám rád. A to pomerne dosť. Teda tú pôvodnú, aby sme sa nepochopili zle. Reboot DmC: Devil May Cry bol síce kvalitnou hrou, no mal vyjsť pod iným menom. Avšak na druhej strane, bol by potom o hru záujem? To je však teraz jedno, poďme sa baviť o Danteho začiatkoch. Ešte stále mám v poličke prvý diel pre PlayStation 2 a z času na čas som si ho zapol, aby som z nepriateľov urobil hromadu malých kúskov. I po sedemnástich rokoch od pôvodného vydania je to stále kráľovská zábava. Je pravdou, že niektoré prvky pôsobia v dnešnej dobe archaisticky, no ak človek prijme nastolené pravidlá, čaká ho mnoho skvelých hodín strávených v Danteho spoločnosti. Takže áno, pôvodná trilógia Devil May Cry napriek svojmu veku hráčom stále čo povedať. Otázkou však zostáva, či oprášená kolekcia s názvom Devil May Cry HD Collection prináša hráčom dobrý dôvod na to, aby do kolekcie zainvestovali svoje peniaze.

Kde bolo, tam bolo…

Ak ste náhodou Devil May Cry nikdy nehrali, v skratke si povieme, o čo ide. V prvom rade je veľmi dôležitá informácia, že pôvodne malo ísť o Resident Evil 4. Vízia tvorcov však nezapadala do konceptu série Resident Evil, a tak tento nápad zmietli zo stola. Je šťastím, že neskončil v odpadkovom koši a Capcom ho pretavil v niečo nové. Napriek tomu tu zostali niektoré prvky, ktoré obe značky nenápadne spájajú.

Hlavným hrdinom trilógie je lovec démonov Dante, ktorý je však sám polovičným démonom. Jeho otcom je totiž démon Sparda, známy aj ako legendárny temný rytier. Narozdiel od otca, jeho matka bola “iba” človekom. Dante svoj biznis nerobí iba pre zábavu, lovenie démonov využíva aj ako pomstu za stratu brata a matky. Na prvý pohľad je to celkom jednoduché, no dejové pozadie celej trilógie je komplexné a bohaté. Poďme však už k samotným hrám, viac o lore si radšej zistite sami.

Dante, zabijak démonov…

Prvý diel trilógie, dejovo postavený do stredu, hráčov zavedie na ostrov Mallet, kde by sa mal zdržiavať démon Mundus. Ten má s históriou Danteho rodiny bohaté prepojenie, a tak Dante neváha a vydáva sa vybaviť si účty s týmto nepriateľom raz a navždy. Je otázne, či sa mu to podarí, a či náhodou za tým všetkým predsa len nie je niečo viac.

Druhý diel sa odohráva po udalostiach v prvej časti a to čo platilo kedysi, platí aj dnes. Je totiž z celej série tým najslabším príspevkom. Autori pozmenili Danteho charakter, znížili celkovú obtiažnosť a ani lokality neboli tak zaujímavé a prepracované, ako v prvej časti. Okrem Danteho však ponúka i možnosť zahrať si za ženskú postavu menom Lucia, čo je celkom príjemné osvieženie. Hra vás zavedie na ostrov Dumary, kde býva Matier, matka Lucie. Tá vás poprosí o láskavosť, a to o zastavenie Ariusa, biznismena vlastniaceho spoločnosť Uroboros (spomínal tu niekto Resident Evil?). Ten má v pláne oživiť démona Argosaxa, čo však nemožno nechať iba tak. Na oplátku prisľúbi Dantemu, že mu čo-to prezradí o jeho otcovi, nakoľko ho poznala osobne.

Tretí diel obsiahnutý v kolekcii prichádza v špeciálnej edícii, ktorá priniesla oproti štandardnej zopár úprav (predovšetkým ohľadom obtiažnosti) a najmä druhú hrateľnú postavu Vergila. Toho fanúšikovia určite dobre poznajú, nakoľko ide o Danteho identické dvojča. Keďže prvý diel bol dejovo v strede a druhý ho nasledoval, potom je Devil May Cry 3: Dante’s Awakening logicky prequelom oboch hier. Danteho stretávame niekoľko rokov pred udalosťami prvého dielu, pričom príbeh rozoberá najmä vzťah oboch bratov. Samozrejme, pripletú sa do toho ďalšie postavy, celé sa to trochu zamotá, no hlavná pozornosť sa upiera na démonických súrodencov.

Keď si tvorcovia nedajú námahu…

Hoci kolekcia obsahuje dve výborné a jednu horšiu hru, autori HD kolekcie si s nimi nedali veľkú námahu. Tú istú kolekciu, dokonca s rovnakým názvom sme tu totiž mali v roku 2012 pre predošlú konzolovú generáciu. A jedinú vec, ktorú zmenili je rozlíšenie. To poskočilo z hodnoty 720p na 1080p. Zabudnite na podporu 4K v prípade výkonnejších konzol, tento nový štandard rozlíšenia si (aspoň zatiaľ) užijú iba hráči na PC. Menu jednotlivých hier je dokonca v pomere strán 4:3, cut-scény v nízkom rozlíšení, nad týmito položkami sa pravdepodobne ani nik nepozastavil. V tomto smere ide o veľké sklamanie, klasika akou Devil May Cry bez pochýb je by si zaslúžila väčšiu starostlivosť. Minimálne po vzore nedávneho Shadow of the Colossus. Našťastie, hudobná stránka plná “agresívnych” melódií funguje skvelo i bez omladzujúcich zásahov.

Základ stále bezproblémový, ale…

Nebudeme si klamať, hry za tie roky nesporne zostarli. Mnoho hráčov už dnes asi nebude tolerovať statickú kameru, ani niektoré prvky ovládania, no napriek tomu sa stále jedná o dobrú zábavu. Hack and slash akcie po hrateľnostnej stránke až tak veľmi nestarnú, predsa len, základom nie je nič iné, iba pozabíjať všetko, čo sa vám postaví do cesty. A to platí i v prípade Devil May Cry. Seknutie sem, niekoľko dobre mierených výstrelov tam, a tak ďalej. Aby vás to však neodradilo, sú tu aj iné úlohy. Niekedy musíte nájsť kľúč, vyriešiť jednoduchý problém a podobne. Keďže je v rámci kolekcie dostupná celá trilógia, je pekne vidieť, ako sa séria postupne vyvíjala od prvého až po tretí diel. Danteho pohyby sa rozrastali, tretí diel dokonca ponúkol štyri bojové štýly, a to nebolo ani zďaleka všetko.

Nevidíme sa naposledy. Asi…

V globále musím uznať, že tých zhruba tridsať hodín strávených s celou trilógiou v rámci Devil May Cry HD Collection bolo dostatočne zábavných. Je dobré si pripomenúť, aké hry sme tu mali niekedy, a že mnohé prvky, ktoré fungovali v minulosti, fungujú i dnes. Bohužiaľ, Capcom si nedal tú námahu a priniesol nám iba port šesť rokov starej rovnomennej kolekcie. Šepká sa, že nás čaká Devil May Cry 5 a ak je to pravda, potom je táto kolekcia fajn spôsobom, ako si zrekapitulovať doterajšie Danteho dobrodružstvá. Ak ste fanúšikmi série, viete čo vás tu čaká. Pokiaľ však náhodou má ísť o vaše prvé stretnutie s Devil May Cry, potom ku kolekcii pristupujte obozretne. Za tých približne 30€, čo najnižšia nájdená cena, síce dostanete adekvátnu porciu obsahu, no nie v kvalitatívnom štandarde zodpovedajúcemu roku 2018. A to je najväčší problém, ktorý s touto kolekciou mám.

Devil May Cry HD Collection - Obyčajný port
Devil May Cry HD Collection prináša najlepšiu, a zároveň aj najslabšiu hru série v jednom balení. Bohužiaľ, Capcom si nedal tú námahu, aby hráčom Danteho začiatky pripomenul v kvalite, ktorá by odpovedala roku 2018. Je to škoda, tieto hry by si zaslúžili väčšiu starostlivosť. V prípade, ak bude kolekcia za výhodnejšiu cenu, potom však do toho smelo choďte.
  • Stále zábavné
  • Dostatok obsahu
  • Dante ako ho majú fanúšikovia radi