V októbri minulého roka sa na obrazovky našich herných zariadení vrátil nesmrteľný gondorský bojovník Talion, ktorého púť sa začala v roku 2014 titulom Middle-earth: Shadow of Mordor. Jeho koniec bol otvorený a tak bolo len otázkou času kedy sa dočkáme plnohodnotného pokračovania. To prišlo v roku 2017 a nieslo podtitul Shadow of War. Aj keď pokračovanie neprinieslo nič nové, tak sa jednalo o kvalitnú záležitosť, ktorá dokázala doladiť niektoré neduhy svojho predchodcu. Ako to však už dnes býva, ešte pred vydaním hry autori oznámili dve platené príbehové rozšírenia. Tým prvým je Blade of Galadriel, ktorému sa dnes pozrieme na zúbok.

Middle-earth: Shadow of Mordor sa svojho času taktiež dočkal dvoch príbehových DLC. Osobne som ich dohral a môžem s čistým svedomím povedať, že priniesli zaujímavý príbeh, čerstvosť a hlavne perfektne zapadli do príbehu titulu. O Blade of Galadriel sa to, žiaľ, povedať nedá. Áno, prvé rozšírenie zamerané na staronovú postavu síce prináša zábavnú a overenú hrateľnosť, tentokrát oživenú o boss súboje. Problém je však v príbehovom pozadí a vo vyloženom dehonestovaní lore.

Dej sa začína odvíjať od momentu, keď sa rozdelili cesty elfskej vrahyne Eltariel a Taliona. Zatiaľčo rozhnevaný Talion omámený silou jedného z prsteňov moci sa rozhodol zaútočiť na Minas Morgul, tak Eltariel prehrala súboj so samotným pánom zla Sauronom. Ten bol posilnený duchom Celebrimbora, ktorý v druhom veku ukoval prstene moci pre rasy elfov, trpaslíkov a ľudí. Po tejto prehre našu hlavnú hrdinku Eltariel navštívi Galadriel, pani Lothlórienu, a poverí ju novou úlohou. Keďže zlyhala v pokorení Saurona, jej novým cieľom je tentokrát Talion. S prsteňom moci je totiž len otázkou času kedy sa stane nazgûlom a začne slúžiť Mordoru.

Úvod rozšírenia vás ihneď uvrhne do centra diania. Nemáte tak vôbec pocit, že ste otvorili novú knihu, ale skôr že ste sa dostali k novej kapitole už rozčítaného príbehu. Dej je plne rozbehnutý, motivácie postáv adekvátne načrtnuté a autori sa nezdržujú zbytočným vysvetľovaním ich pohnútok. To je len dobre a celému príbehu to dodáva na ucelenosti. Problém tkvie v tom, že zaujímavé príbehové zvraty sú akurát na začiatku a na úplnom konci. Zvyšok je vyplnený tým najtuctovejším príbehom, aký si viete predstaviť. Žiadne zaujímavé dialógy, žiadna peripetia. Jedine, že by hráč považoval za zaujímavé dehonestovanie pôvodného Tolkienovho materiálu.

Rozšírenie hneď na začiatku veľmi zle vykreslí postavu Galadriel. Respektíve, ignoruje to ako bola opísaná v knihách a vo filmoch. Z prívetivej pani sa stala pesimistická elfka s pochmúrnym pohľadom na svet. Nehovoriac o tom, že ženský nazgûl či čínska ríša do sveta Pána prsteňov rozhodne nepatria. Netreba teda prízvukovať, že to kazí celé príbehové pozadie a pôsobí to skôr ledabolým dojmom.

Náplň úloh, tak ako aj pri základnej hre, pozostáva zväčša z likvidácie orkov. Tu a tam sa však ukážu aj originálnejšie misie, ktoré pri zavedenom štandarde pôsobia veľmi osviežujúco. Príkladom za všetky je pasáž, v ktorej sa snažíte získať si na svoju stranu orkského kapitána. Ten je však majster v streľbe z kuše a ostreľuje všetkých naokolo. Vy sa k nemu musíte dostať a skrývať sa pritom za rôzne prekážky aby vás náhodou nezasiahol. Akoby toho ale nebolo málo, tak na vás útočia aj ďalší orkovia, ktorí sú však takisto neustále pod paľbou. Bohužiaľ, podobne originálnych misií je tu skutočne málo.

Bojový systém je tentokrát ešte dynamickejší než bol v základnej hre. Eltariel je totiž elfka a nie je až tak nelogické, že vie útočiť, blokovať a uskakovať omnoho rýchlejšie než samotný Talion. Eltariel je navyše vybavená hneď dvomi smrtiacimi čepeľami. Súboje sú teda poriadne rýchle ale hlavne naozaj zábavné. Niekoľkokrát sa mi stalo, že som naschvál vyhľadával konflikty len aby som si mohol zabojovať s veľkou hordou nepriateľov. A aby som nezabudol, tak autori opäť nešetrili na brutalite. Nové útoky so sebou prinášajú nové spôsoby ako odseknúť nohu, ruku, hlavu alebo rozpoliť telo protivníka na dve časti. Tvorcovia si dali na tomto aspekte poriadne záležať, takže im v tomto ohľade skutočne nemám čo vytknúť.

V rozšírení sa dočkáte aj niekoľkých veľmi kvalitných boss súbojov. Hneď na úvod si zabojujete s temným Talionom, omnoho neskôr sa proti vám postavia aj nešťastní ženskí nazgûlovia. Všetky boss súboje pritom disponujú skutočne krutou náročnosťou. Precvičujú vašu schopnosť zaútočiť v pravej chvíli a taktiež vás nútia prispôsobiť sa momentálnemu bojisku. To platí dvojnásobne pre finálny boss súboj v ktorom na vás naraz útočí nielen hlavný boss, ale aby toho nebolo málo, tak aj nazgûlovia a nemŕtvi orkovia.

RPG prvky sú v rozšírení tlačené do úzadia. Opäť síce máte možnosť vylepšovať schopnosti Eltariel. Problém však tkvie v tom, že väčšina vylepšení je úplne zbytočná. Nájde sa, samozrejme, pár zaujímavých útočných pohybov, ktoré vyzerajú efektne a sú užitočné. Tie však dokážete získať za prvú hodinu hrania a ostatné vylepšenia nie sú jednoducho dostatočne atraktívne na zakúpenie. Strácate tak akúkoľvek motiváciu získavať body na vylepšenie.

To isté platí aj pre vybavenie Eltariel. V základnej hre sa dalo nájsť skutočne veľké množstvo brnení, lukov, mečov alebo dýk. Každá sa líšila ako vlastnosťami, tak aj vzhľadom. Jednotlivé sety ste mohli kombinovať a vytvárať, tak unikátnu kombináciu zbraní a brnení, ktorá vám vyhovovala. Na to môžete tentokrát rovno zabudnúť. K dispozícii je len 5 setov s veľmi podobnými atribútmi, ktoré sa výzorovo líšia iba farbou. Získavate ich navyše výhradne plnením vedľajších misií a nie je žiadna šanca, že by vám časť vybavenia padla z náhodného orkského kapitána, ktorého zabijete.

Blade of Galadriel nie je vyloženým sklamaním. Minimálne po stránke hrateľnosti určite nie, nakoľko som dostal presne to, čo som očakával. Teda dynamické a poriadne brutálne súboje, obohatené o nové útoky. Bohužiaľ, nezáživné príbehové pozadie a hlavne pokračujúca dehonestácia Tolkienovho sveta boli pre mňa horkou pilulkou. Aj napriek tomu však nemôžem prvé príbehové rozšírenie vyložene zatracovať. Bol by som však radšej, keby si Monolith Productions do budúcna zaobstarali kvalitnejších scenáristov. Uvidíme ako na tom v tomto ohľade bude druhé príbehové rozšírenie nesúce názov Desolation of Mordor, ktoré by malo vyjsť už v máji tohto roka.

Season Pass na recenziu poskytla spoločnosť

Middle-earth: Shadow of War - Blade of Galadriel - Elfská čepeľ v Mordore
Pokiaľ ste fanúšikmi Tolkienovho sveta a radi by ste si zahrali Blade of Galadriel, tak veľmi pravdepodobne zostanete sklamaní a rozhorčení zároveň a to vďaka spackanému príbehu. Pokiaľ vás však Tolkienov svet až tak nezaujíma a tešíte sa na poriadnu porciu akcie, tak vás poteším, nakoľko v tomto ohľade sklamaní nebudete.
  • Stále zábavný gameplay
  • Ešte dynamickejší bojový systém
  • Príbeh