Séria Resident Evil sprevádza nadšencov kvalitných videoherných hororov už viac než 20 rokov. Začínala ako survival horor, s pribúdajúcimi dielmi však tieto prvky začali ustupovať akcii, čo mnohým skalným fanúšikom úplne nelahodilo. To sa však zmenilo s príchodom najnovšieho dielu, ktorý nesie číslovku 7 a považujeme ho za akýsi návrat ku koreňom. Hru takmer bezprostredne po vydaní obohatili aj dve rozšírenia, ktoré sa však viac ako a príbeh zameriavali skôr na rôzne arkádové módy. To sa pokúšajú zmeniť dva nové príbehové rozšírenia. Bezplatné DLC Not a Hero nadväzujúce na záver hry však preskočíme a na zúbok sa pozrieme tomu platenému pod názvom End of Zoe.

Banned Footage Vol. 1 a Banned Footage Vol. 2 beriem skôr ako bonusové módy a keď ich vynecháte, tak o nič neprídete. Osobne mi však nevadí, že mnohokrát pôsobia hlúpo a komicky ako v prípade Jack’s 55th Birthday a beriem ich iba ako príjemný doplnok a oživenie hrateľnosti pôvodnej hry. End of Zoe však malo byť plnohodnotným DLC zameraným výhradne na príbeh a o to viac ma zamrzel fakt ako neúctivo s ním autori naložili. Poďme sa teda spolu pozrieť na to prečo považujem rozšírenie End of Zoe v ktorom sú vašou najsilnejšou zbraňou päste, za najslabšie zo všetkých doteraz vydaných.

End of Zoe sa príbehovo napája na moment, kde ste sa v hlavnej kampani v koži Ethana Wintersa rozhodli zachrániť svoju manželku Miu. Zoe ste síce nechali napospas osudu, avšak prisľúbili ste jej, že pre ňu pošlete pomoc. Hlavná antagonistka Eveline sa medzitým pokúsila Miu zabiť a ona tak ostala v nehybnom stave ležať niekde v miestnych močiaroch. Ubehlo niekoľko týždňov a Ethan jej poslal na pomoc pátrací tím Umbrella Corporation pod vedením Chrisa Redfielda.

Na scénu však prichádza aj úplne nová postava, chlapík menom Joe Baker. Jedná sa o brata Jacka Bakera, ktorý bol jeden z sekundárnych antagonistov základnej hry. Po krátkom spacifikovaní dvoch členov Umbrelly sa od nich dozvedá o lieku, ktorý by mohol Zoe pomôcť. Vydáva sa tak na cestu temnými močiarmi, v ktorých na neho okrem starých známych protivníkov nazvývaných Molded čaká aj tajomný oponent.

Aj keď sa jedná o pomerne jednoduché príbehové pozadie, tak rozhodne nie je nezaujímavé. Osobne som síce čakal hlbší pohľad do myšlienok a pocitov Zoe, avšak nakoniec som dokázal uspokojiť aj s tým, čo som dostal. Joe Baker je nesporne zaujímavá postava, ktorá berie rodinu ako posvätné puto a urobí čokoľvek aby zachránil Zoe. Čo ma však naozaj prekvapilo je návrat postavy Jacka – tentokrát ešte v ohavnejšej forme v akej sme ho mohli vidieť naposledy. Svojej dcéry sa totiž rozhodne nemieni vzdať a snaží sa tak Joea zneškodniť. Rád by som vyzdvihol aj záver tejto príbehovej kapitoly, ktorý si ponecháva zadné dvierka pre prípadné pokračovania a nebolo by na škodu veci, keby sa nové postavy objavili aj v nich.

Hlavnou náplňou je prechádzanie lesných oblastí, pričom na takmer každom rohu na vás striehnu starí známi Molded. Tentokrát však nebudete pociťovať žiadne napätie či strach a to hlavne kvôli spôsobu likvidácie zmienených protivníkov. Vašou najsilnejšou zbraňou sú totiž päste a každého, kto vám skríži cestu dokážete rozmlátiť niekoľkými silnými ranami. Nehovorím, že to nie je zaujímavý nápad. Ovládanie je príjemné, môžete kombinovať rýchle útoky so silnými a súbojom taktiež nechýba dynamika. Akurát mi to príde ako niečo, čo sa skôr hodí do série Dead Rising, ktorá taktiež vychádza pod taktovkou Capcomu. V mojom názore ma definitívne utvrdila aj finálna časť hry v ktorej dostanete akúsi robotickú ruku s extrémne silným útokom a každého protivníka doslova roztrháte jedinou ranou.

V močiaroch veľmi často prechádzate cez vodu. Nie je teda prekvapivé, že autori pridali ako nový druh nepriateľa aligátorov. Pokiaľ sa nimi necháte chytiť alebo sa k nim príliš priblížite, okamžite vás zožerú a uvidíte neželaný oznam “You are Dead”. Jedinou obranou proti týmto krvilačným beštiám sú oštepy. Tie sú vždy uložené blízko oblasti v ktorej ich budete potrebovať, takže sa nemusíte obávať, že by ste ich v prípade potreby nemali k dispozícii. Následne už len stačí zamieriť na aligátora a trafiť sa. Hra je navyše v tomto ohľade až príliš ohľaduplná a pokiaľ by ste náhodou nezasiahli cieľ, umožní vám vziať si oštep späť.

Najnovšie rozšírenie vám príležitostne umožňuje zvoliť stealth postup namiesto akčného. Stačí ak sa nepozorovane dostanete za protivníkov chrbát a následne ho dorazíte ľavým tlačidlom myši. Samotní Molded však veľa inteligencie nepobrali a odstrániť ich potichu tak pre vás bude hračkou. Súčasťou rozšírenia je aj niekoľko boss súbojov so spomínaným Jackom. Tie sú pomerne náročné a budete musieť byť poriadne obozretný. Dôležité je striedať obranný postoj na vykrytie Jackových útokov a následne v pravú chvíľu zasadiť tvrdý pravý či ľavý hák. Škoda len, že autori si neodpustili komickú vložku a v jednom zo súbojov vám dokonca umožnia Jacka doraziť wrestlingovým ťahom. Niekomu to síce nemusí prekážať, podľa mňa však podobné necitlivo zapracované vložky narúšajú celkovú atmosféru.

End of Zoe je pre mňa miernym sklamaním. Mal som vysoké očakávania, nesadol mi však príliš smer akým sa posledné rozšírenie vydalo z hľadiska hrateľnosti. Tešil som sa na pomalé blúdenie tmavým lesom, na šetrenie nábojov a hľadanie tajných oblastí s muníciou či lekárničkou. Dostal som však len arkádové likvidovanie všetkého čo sa hýbe a tých pár napínavých prechodov cez vodu plnú aligátorov to rozhodne nezachráni. Po príbehovej stránke som však spokojný nakoľko rozšírenie uzatvára príbeh siedmeho dielu a zároveň otvára dvierka novým prírastkom do tejto série. Ako celok ho však hodnotím iba ako mierny nadpriemer a rozhodne si počkajte na zľavu. Pri súčasnej cene vám za to tá hodina a pol nestojí.

Resident Evil VII: End of Zoe - Záchrana Zoe Baker
Pokiaľ očakávate survival horor, akým bola pôvodná hra, od End of Zoe dajte radšej ruky preč. Ak vám stačí arkádové mlátenie jedného Molded za druhým a chcete si na vlastnej koži vychutnať ukončenie príbehu, tak do toho pokojne choďte. Pre istotu však radšej neočakávajte priveľa.
  • Kombinácia zakrádania sa a rýchlych súbojov
  • Uzatvára príbeh celej hry
  • Vďaka pästným súbojom sa vytráca akékoľvek napätie