Zaregistrovať sa

Heslo vám bude zaslané na vás.

EA sa nedávno podaril husársky kúsok v podobe kauzy lootboxov vo verejnosti očakávanom titule Star Wars Battlefront II. Čo vlastne tak rozzúrilo hernú komunitu a čo sú to presne lootboxy? 

Lootboxy sú pomerne rozšíreným fenoménom posledných rokov. Túto vychytávku obsahuje každá väčšia hra, ktorá je v obsiahlejšej miere zameraná na multiplayer. Ich prapôvod možno hľadať v Čine, kde predajný model hier funguje úplne inak ako sme zvyknutí. Prevažná väčšina hier sa tam predáva zadarmo, avšak práve mikrotranzakcie a virtuálne predmety hru nakoniec zaplatia. Až potom sa lootboxy, či mikrotranzakcie presunuli na mobilné hry. A nakoniec ich vo väčšom merítku v západnej kultúre spopularizoval Blizzard s hrou Overwatch. Niektorými sú zatracované, inými oslavované. Pohľady na lootboxy sa rôznia.

Čo vlastne tieto lootboxy sú? Ide o formu odmeny pre hráča za jeho získané úspechy. Tou odmenou je spravidla krabička – lootbox. Môže mať rôznu formu, od balíčkov, kartičiek, krabičiek, vrecúšok, forme sa medze nekladú. Dôraz sa kladie na prekvapenie vo vnútri. Po otvorení lootboxu nájdete odmenu – takzvaný „drop“. Predmety ktoré takto „padnú“, sa zvyknú deliť do kategórii podľa vzácnosti, pričom tie zaujímavejšie a vzácnejšie „padajú“ len občas.

Tieto odmeny sa môžu v závislosti od hry deliť na predmety len kozmetické – tie ktoré zmenia vzhľad toho čo vidíte, od počasia v leveli, cez oblečenie postáv až po vzhľad zbrane. Táto forma lootboxov je všeobecne lepšia prijímaná hráčmi pretože nijak nezasahuje do hry a jej vyváženia. Druhou formou odmeny sú predmety, ktoré už zasahujú do hráčových schopností. Pridajú buď novú formu útoku, novú schopnosť, alebo len urobia zbraň silnejšou, či pridajú lepší kus výbavy. Voči týmto predmetom majú hráči pomerne veľký odpor, pretože zasahujú do vyrovnanosti v hre. Hráč, ktorý ich má veľa, totiž získava výhodu nad svojimi súpermi.

V čom teda tkvie problém? Hlavne v tom, že množstvo hier neponúka tieto lootboxy len ako odmenu za dosiahnuté herné úspechy. Viac lootboxov dáva hráčovi väčšiu šancu získať vzácny predmet. Vývojárske štúdia si, samozrejme, uvedomili potenciál ich speňaženia, či už priamou kúpou alebo prostredníctvom kúpiteľnej hernej meny.

Povedzme, že hra obsahuje viacero úrovní vzácnosti predmetu, pričom šanca na najvzácnejší napríklad legendárny predmet je 5%. Aby ste mali 90% šancu, že vám padne aspoň jedna, potrebujete otvoriť 45 krabíc. Pri 100 lootboxoch dostanete pravdepodobne 3-7 legendáriek (75% šanca, 13% že dostanete viac, 12% že dostanete menej). Dajme tomu, že hra vám za aktívne hranie dá jednu krabicu denne. Na zisk len pár najlepších predmetov v hre, ktoré možno ani nebudú vyhovovať vášmu hernému štýlu, tak musíte investovať veľmi veľa času.

Druhá možnosť je, že si za pár eur (rádovo v jednotkách, 1-5€) kúpite krabičku. Spočiatku tých pár eur vyzerá neškodne. Než sa však nazdáte, otvárate 208. krabicu a vaša peňaženka je o pár stoviek eur ľahšia. Výrazne viac, než ste dali za samotnú hru. A tu leží problém. Častokrát za predmety, respektíve lootboxy dáte omnoho viac za hru, len aby ste urýchlili frustrujúce tempo zisku kvalitných predmetov v hre. Lenže o to presne hlavne vydávateľom a v neposlednej rade aj tvorcom ide.

Pokiaľ sa jedná o vizuálne predmety, tie nezvyčajné naozaj vyzerajú skvostne, zatiaľ čo bežné sú často len jednoduchými obdobami pôvodných skinov. Vzácne predmety zvyšujú prestíž hráča. Samozrejme, ľudia z reálneho sveta sa na vás budú pozerať ako na blázna, keď im budete rozprávať o super noži v Counter-Strike: Global Offensive, za ktorého cenu by ste si mohli dovoliť peknú dovolenku na pár dní vrámci Slovenska. Vaši spoluhráči sa však budú rozplývať závisťou. Stále však pôjde o vcelku neškodnú vec a pokiaľ niekoho podobné skiny nezaujímajú, o nič nepríde.

Na druhej strane stoja predmety zasahujúce do vyváženia hry. To už je o inom. Ide o predmety pridávajúce nové schopnosti, alebo zbrane, či inak vylepšujúce vašu silu alebo potenciál. Ak máte denne len chvíľu času, nikdy nedobehnete hráčov s nahratými stovkami hodín, čo sa hernej výbavy týka. Koho by predsa bavilo vkuse prehrávať, však? Siahnete tak po svojej platobnej karte, zadáte pár čisel a voilà – máte pár krabíc, ktoré vám dodajú omeškané vylepšenia a ušetria kopec času a frustráciu. Zrazu vidíte ako sa vám v hre darí viac a tak investujete ďalej. Ide o takzvanú pay-to-win formu lootboxov, ktorá je všeobecne prijímaná negatívne.

Na druhej strane tu je aj psychologický efekt. Veď to poznáte, ak otvárate darčeky aké pocity to vo vás vyvoláva. Tie isté pocity máte aj pri otváraní lootboxov. V mozgu sa aktivuje centrum šťastia. Psychológ Dr. Luke Clark z Centra pre výskum závislosti z Univerzity Britskej Kolumbie tvrdí: „dopamínové bunky sú tým viac aktívne, čim väčšia je neurčitosť odmeny. Dopamínový sytém reaguje viac na neurčitú odmenu, než na tú istú odmenu, keď je predvídateľná.“

Tu už končí zábava. Takto sú na tom gambleri, pri ktorých prevládajú podobné pocity pri hraní hazardných hier. V poslednom čase je tak vidieť viac hlasov spájajúcich lootboxy s hazardom. Z právneho hľadiska je zatiaľ všetko v poriadku, avšak súvislosti existujú. Ako inak vysvetlíte ochotu niektorých jedincov investovať do herných predmetov mnohonásobne viac peňazí než do samotnej hry? Výrazný problém spočíva aj v tom, že tejto lootboxovej a mikrotransakčnej ekonomike sú vystavené deti a mládež. Je tak len otázka času, kedy sa právna norma pripraví voči tejto forme mikrotransakcií.

Kauza Star Wars Battlefront II je len špička ľadovca, ktorá rozzúrila hráčov. Tí zaplnili sťažnosťami reddit a EA a vydupali si vyškrtnutie mikrotransakcií z hry . Avšak problémom samotnej hry neboli mikrotransakcie vo svojej podstate. Mnoho vylepšení či herných a filmových hrdinov ako Darth Vader, Imperátor, či Luke Skywalker bolo zamknutých a na odomknutie bolo treba nazhromaždiť enormné čiastky hernej meny. Tu nastal problém – vaše odmeny za hranie sa hýbali v zlomkoch oproti potrebnej čiastke. EA nakoniec podľahla tlaku publika a zo 70 000 kreditov za najdrahších hrdinov (Luke a Vader) klesli ceny až na 15 000, čo je podstatný rozdiel. Aby ste odomkli potrebnú čiastku museli ste do hry investovať kopec času (40 hodín na Luka alebo Vadera pred zmenou), alebo peňazí. A niekto by si mohol povedať: „nuž keď som za hru dal 60€, chcem hrať s Vaderom, tak inej cesty niet len investovať do hernej meny“. Hnev hráčov okrem internetu preletel aj v klasickom spravodajstve (napríklad NBC) a dostal sa aj ku Disney. Tí ako vlastníci práv značky Star Wars zatlačili na EA a donútili ich mikrotransakcie z hry vyškrtnúť.

EA má toho samozrejme na rováši viac než len Battlefront. Kritiku žnú aj za implementovanie mikrotransakcií tam kam kde to vôbec nieje nutné. Napríklad hororovej vesmírnej hre Dead Space 3 aj po slabšom hernom spracovaní zlomili väzy  implementované mikrotranzakcie.

Ďalšou kauzou si prešiel aj Counter-Strike. Tam sa pred časom rozmohol veľký fenomén gamblovania so skinmi. Mohli ste na konkrétnych stránkach staviť skiny – tie podľa trhu mali danú hodnotu. Problémom však bolo, že niektoré profesionálne tímy to vzali od opačného konca a prevalila sa kauza ovplyvňovania zápasov. Obratom zasiahlo Valve a zakázala stávkovacie stránky so skinmi. Tu už šlo o reálnu formu gamblingu, kde vaše dieťa mohlo prestávkovať zopár stoviek eur a vy ste o tom ani nemali potuchy, pretože virtuálne pušky a zbrane vám prišli smiešne.

Ďalšími na pretrase bola aj spoločnosť Activision a ich vlajková loď Call of Duty. Ak ste aktívnym hráčom Call of Duty, viete že v hre pre viacerých hráčov sa objavujú perky, ktoré rôznym spôsobom ponúkajú bonusy vašej postave – napríklad rýchlejšie prebíjanie, tichý beh atď.. Activision si nedávno dal patentovať formu párovania hráčov v online hre tak, aby proti sebe začínajúci hráči nastupovali tak, že hráč, ktorý do hry nič neinvestoval bude hrať proti takému, ktorý si už niektoré bonusy zaplatil. To má mať za následok vyvolanie frustrácie u neplatiča a naopak podporiť správnosť rozhodnutia u tzv. „prémiového hráča“. Zatiaľ však žiadna hra tento systém nemá implementovaný ku dnešnému dňu.

Samozrejme, nie každá forma virtuálnych darčekov je zlo. Dôležitý je citlivý prístup autorov. Pomerne dobre ma tento systém spracovaný napríklad HearthStone od Blizzardu. Miera odmeňovania hráča virtuálnou menou je na celkom dobrej úrovni vzhľadom nato, za aký čas je možné kúpiť si balíček kariet, takzvaný. booster. Je dôležité chápať, že tvorcovia vám nemôžu dať všetky karty k dispozícií v krátkom čase, pretože potom odpadá motivácia, či vzrušenie z rozširovania kartovej kolekcie. Pomerne dobre je na tom aj FIFA 18 a režim Ultimate Team. Aj so slabšími hráčmi je možné dosahovať úspechy. Častokrát tiež nepotrebujete Ronalda nato aby ste dominovali nad súperom, ide skôr o vnútorný pocit chcenia práve tejto kartičky. Horšie vyriešené to už má napríklad NBA od 2K. Tento Bastketbal sa stále drží v akceptovateľnej miere, avšak má podstatne agresívnejšie nastavený marketing. Bez investovania reálnej meny len ťažko predítete frustrácií z  takzvaného „grindu“ v MyCareer, kde si vylepšujete svojho herného avatara. Rovnako je na tom obdobný režim MyTeam (rovnaká podstata ako Ultimate Team od EA), kde vám súper s lepšou kolekciou hráčov dá naplno pocítiť jeho silu. Stále je však možné vyhrávať bez minutia čo i len eura.

Ako máte možnosť vidieť spôsobov ako z vás vylákať peniaze je mnoho a ide o pomerne rozšírený novodobý fenomén. Nejde len o to, že do hry vložíte mnoho peňazí. Má to aj ďalšie výhody z pohľadu udržania si hráča. Ak si v hre nazbierate istý počet predmetov, vytvoríte si k svojmu kontu istý citový vzťah. Kto by predsa nemal rád svoju hru či konto, kde má človek v predmetoch rádovo 1000€ a za nimi kopec úsilia a času. Áno aj takéto čiastky predstavujú ceny niektorých predmetov a to zďaleka nie je strop.

Virtuálne predmety rovnako priniesli mnoho nových ciest k obohateniu sa. Spomenuli sme už stávkovanie so skinmi, to je však na miernom ústupku vďaka zásahu od Valve. Populárna je tiež ruleta, kde môžte na základe investovanej čiastky vo forme skinov vyhrávať predmety ostatných hráčov. Mnoho obchodných internetových reťazcov tieto predmety predáva rovnako dobre ako cd-kľúče k hrám. Vznikli aj experti na Steamový trh, ktorý sledujú cenové trendy a predávajú herné zbrane podobne ako akcionári na burze. A v neposlednom rade tu sú zlodeji Steamových účtov, takzvaní  „scammeri“, ktorí sa vám dostanú do konta a okradnú vás o predmety.

Nechápte to zle. Ako forma motivovania hráča táto forma nie je vyložene zlá. Avšak lootoboxy sa pomerne rýchlo zvrhli na festival psychologických trikov, ako z hráčov vylákať peniaze. A priznajme si, kto z nás nikdy do hry nevložil ani euro naviac? Pevne však verím, že u drvivej väčšiny z nás to zostalo pri akejsi zábavke, kde raz za čas nejakých 10€ za mesiac nikomu neuškodí. No bez sebakontroly sa ani nenazdáte a do hry lejete stovky až tisíce eur. A čo v prípade, že to urobí vaše dieťa? Apple už s týmto má skúsenosti pri mobilných hrách. Deti bez vedomosti rodičov minuli pomerne veľké čiastky, ktoré nakoniec firma vrátila. A ak sa už v mladom veku naučí túto formu gamblingu akceptovať, k automatom či kasínam je už len krôčik. Ide o pomerne katastrofické no nie úplne nereálne scenáre.

Určite neodsudzujeme lootboxy a dodatočné predmety v hrách. Ide o istú formu prestíže medzi hráčmi a dodania unikátnosti svojmu charakteru a vytvoreniu vzťahu medzi hrou a hráčom. Na druhej strane je len otázkou času, kedy právne kladivo udrie po prstoch spoločností a ich hrách. Čína si už posvietila na Blizzard a ich hru Overwatch. Výsledkom je presne zverejnenie šance na získanie daného predmetu z krabice. Rovnako tak radíme držať nad sebou kontrolu, pretože občasné investovanie peňazí do hry pre zábavu môže rýchlo prerásť závislosť. A v neposlednom rade, dajte pozor na to, čo vaše dieťa robí pri hraní, pričom komunikácia je najlepšia prevencia.

Komentuj!

komentárov