Ťažko sa tomu verí, ale Need for Speed je tu s nami už dvadsaťtri rokov. Prvý diel totiž vyšiel v roku 1994 ešte pod názvom Road & Tracks Presents: The Need for Speed. Za uplynulú dobu vyšlo toľko isto hier spadajúcich do tejto značky a hoci to nie vždy vyšlo úplne na výbornú, séria stále žije a má svojich verných priaznivcov. Posledné roky však značka tápe a jej aktuálny tvorcovia zo štúdia Ghost Games akoby nevedeli, ktorým smerom vedie správna cesta. A jasným dôkazom je aj najnovšie pokračovanie s podtitulom Payback.

Hoci nepatrím medzi skalných fanúšikov Need for Speed, na niektoré časti nedám dopustiť. Najradšej mám éru od Need for Speed II po Need for Speed: Hot Pursuit 2. Je pravdou, že tieto hry už zostarli a zub času ich výrazne poznamenal, no stále je to lepšie ako éra, ktorá prišla potom. Zlom nastal v podobe Need for Speed: Underground. Túto podsériu mnoho fanúšikov považuje za vrchol značky, no u mňa to fungovalo skôr opačne. Uznávam, že autori dobre využili vtedajšiu popularitu tuningu a prvých častí Rýchlo a zbesilo, no v mojich očiach odštartovali úpadok celej série. Hoci sa aj potom objavili niektoré časti, ktoré neboli na zahodenie, už to nebolo ono. Druhý dych prišiel vďaka častiam od štúdií Slightly Mad Studios (aktuálne Project CARS) a Criterion Games (kedysi Burnout), no netrvalo to dlho. V roku 2013 sériu dostali do rúk Ghost Games a priniesli nám Need for Speed: Rivals. Mnoho fanúšikov sa potešilo a myslelo si, že svitá na lepšie časy, keďže hra nebola vôbec zlá. Avšak opak bol pravdou. Rivals boli výstrelom do tmy. O dva roky neskôr sme dostali reboot, ktorý sa vraj mal vrátiť do čias Undegroundov, no bolo cítiť, že kvalitatívne sa šlo smerom nadol. A v novinka Need for Speed Payback v zavedenom trende pokračuje.

Drsný príbeh? Kdeže…

Dnes už aj pretekárske hry musia mať príbeh, bez toho to skrátka nejde. Vôbec by mi nevadilo, ak by sa autori inšpirovali Forzou Horizon, kde je vlastne príbeh spätý iba s tým, že ste prišli na pretekársky festival. Žiadna hlúpa pomsta, vyjasňovanie krívd z minulosti, skrátka prišiel si sem preto, aby si ostatným ukázal, že ty si ten najlepší. Need for Speed Payback sa snaží hrať na Rýchlo a zbesilo, avšak neúspešne. Pri spomínanej filmovej sérii už dávno tvorcovia pochopili, že je nevyhnutné prestať sa tváriť seriózne. Miesto toho stačí ponúknuť zápletku, ktorá bude dostatočne cool a vtipná. Najnovšia iterácia dlhoročnej hernej série nám však servíruje jazdu, kde hlavná trojica hrdinov bojuje s kartelom, ktorý ovláda podsvetie Fortune Valley.
Ako už bolo spomenuté, v hlavných úlohách sa objavujú tri postavy. Prvou je Tyler Morgan, sekunduje mu Mac a trojicu uzatvára Jess. Každý jeden z nich je špecialistom na niečo iné, takže s Tylerom budete jazdiť v štandardných pretekoch, Mac vám bude robiť spoločnosť pri driftovaní a off-roadových jazdách a Jess zase predvedie svoje schopnosti pri naháňačkách s políciou. Aby príbeh nebol iba nudný a plochý ako doska, autori do neho pridali klasické klišé. Zrada, túžba po pomste, to predsa funguje vždy, alebo nie? Povedzme si na rovinu, nie nefunguje. K tomu treba počítať s príšernými dialógmi, za ktoré by sa nemusela hanbiť ani hollywoodska produkcia céčkovej, prinajlepšom zlej béčkovej produkcie. Ešteže na ňom stojí celý postup vpred, inak by o neho nikto neoprel ani hrdzavý bicykel. Je skutočne tak náročné urobiť príbeh, ktorý by hráča neurážal hlúposťou?

Polícia na dovolenke

Už som spomínal, že Jess je špecialistkou na úniky pre políciou. Prečo tu teraz splietam, že strážcovia zákona majú voľno? No pretože ich stretnete iba počas priechodu príbehom. Ak vaše túlavé srdce ztúži po voľnej jazde, nemusíte sa ničoho obávať. I keby ste vyhodili celé mesto do vzduchu, polícia nepohne prstom. Neviem, koho takéto niečo napadlo, no ide o výrazný prešľap v hernom dizajne. Čo by som počas hrania mnohokrát dal za takú naháňačku s pánmi s odznakmi. Takto si “letíte” mestečkom 300 kilometrov za hodinu a nikto nič. Možno som iba staromódny, no pri hraní starších dielov boli tieto situácie priam vyhľadávané. V prípade Paybacku si zmeriate sily iba vo vopred určených misiách, ktoré si navyše ani neužijete, nakoľko nepredstavujú žiadnu výzvu. Musíte dofrčať do cieľa v stanovenom čase a počas cesty prechádzať cez checkpointy. Nič viac, nič menej.

Tú o mikrotransakciách a loot boxoch poznáte?

Znie to už ako obohraná platňa, no podobne ako Star Wars Battlefront II, ani Need for Speed Payback neobišiel nešvár dnešnej doby. Už v recenzii Battlefrontu som sa na snahu žmýkania peňazí od hráčov sťažoval, no tu to máme opäť. Hoci EA tvrdia, že niektorí hráči majú peniaze, ďalší zase čas na grindovanie, oboje je hlúposť. Aspoň v mojich očiach. Milióny hráčov majú aj peniaze (veď si tie hry kupujú) a aj čas ich hrať, no čo z toho, keď im radosť z hrania kazí nenásitnosť vydavateľa. Pri Paybacku som si pripadal ako pri hraní nejakej mobilnej free-to-play, teda pardon, pay-2-win hry. Ak nebude chcieť utrácať skutočné peniaze, pripravte sa na otravné grindovanie. Opätovne budete musieť absolvovať už odohrané preteky a dolovať z nich odmenu. Bez toho sa jednoducho nepohnete vpred. Či už ide o nákup nového vozidla, prípadne nutného vylepšenia, nikto vám na ne peniaze (rozumej hernú menu) zadarmo nedá. To je, samozrejme, normálne, no keby aspoň človek nemusel dookola opakovať tie isté úlohy.
Vylepšovanie vozidiel sa vykonáva za pomoci kartičiek, takzvaných speed cards. Každá jedna kartička je rozdelená na tri kategórie – značka, level a “špecialita”. Kombinovaním týchto troch aspektov vylepšujete svoje auto až nedosiahnete jeho maximum. Tieto kategórie si pritom musíte “vytočiť” na akomsi automate, ktorý pripomína tie z gamblerských herní. Aby ste tak však mohli učiniť, najkôr musíte mať dostatok hernej meny. Tú si buď nagrindujete, alebo otvoríte peňaženku a vytiahnete platobnú kartu. Najhlúpejšie na tom celom je, že si vlastne auto nevylepšíte tým, že do neho kúpite lepšie turbo, prípadne kvalitnejšiu prevodovku, ale vyberiete si kartičku. To je vám ale tuning, všakže?

Čistokrvná arkáda

Ťažko sa hľadajú veci, ktoré možno na nových Need for Speed chváliť. Jednou z nich je však pocit z jazdy. Ten totiž vôbec nie je zlý! Hoci ide o arkádu toho najhrubšieho zrna, predsa len sa jednotlivé autá správajú odlišne. V tomto smere je jasne vidieť, že zamestnanci Ghost Games majú s pretekárskymi hrami skúsenosti. Pocit z rýchlej jazdy je spracovaný dobre a budete si ju užívať. V tomto smere hra funguje dobre. Na každé auto si síce budete chvíľku zvykať, no nebude to žiadne utrpenie. Vo hernom svete na vás čaká dostatok úloh na to, aby ste si pri nich dokázali užívať. Prekonávanie rekordov, skoky do diaľky, ničenie billboardov a mnoho ďalších aktivít čaká iba na to, kedy sa pri nich zastavíte. Vďaka už spomínanému dobrému pocitu zo samotnej jazdy nie je otravné vykonávať tieto činnosti. Jedna činnosť mi však otravná, respektíve nedomyslená, prišla. Tou je hľadanie a opravovanie starých áut. Nájsť vozidlo nie je veľmi náročné, no problém nastáva potom. Za úlohu dostanete vyhľadať súčiastky, vďaka ktorým bude možné nájdeného tátoša dostať do formy. A to už zábavné nie je ani trochu. Poloha súčiastky je približná, dostať sa k nej možno iba určitou cestou, skrátka jedna zbytočnosť cez druhú. Viem, že ide o hľadanie a nemôžete nájsť daný predmet uprostred hlavnej cesty, no nestačilo by niečo užívateľsky komfortnejšie?

Technický zvládnuté.

V pohybe vyzerá dobre. Frostbite engine jednoducho odvádza svoju prácu dobre, až na občasné chybičky. Horšie to však je, ak sa zastavíte a začnete si všímať detaily. S modelmi vozidiel nie je žiaden problém, no samotné prostredia už sú o niečo slabšie. Platí to najmä o meste, ktoré pôsobí nemastno – neslano. Nepomáha mu ani fakt, že je veľmi prázdne, populácia si skrátka odskočila niekam do teplých krajov. Aspoň vidiek a príroda sa podarila, tvorcovia týmto oblastiam očividne venovali viacej starostlivosti. Nakoľko zaberajú väčšinu hernej mapy je to pochopiteľné. Graficky teda môžem opatrne zdvihnúť palec smerom nahor.
Pochvalu si zaslúži aj soundtrack, ktorý zahŕňa niekoľko hudobných žánrov, a preto si v ňom každý jeden hráč nájde niečo pre seba. Ani zvuky samotnej hry nie sú zlé, no to už je pri tejto sérii štandardom.

Multiplayerové zápolenie.

Nechýba ani hra pre viacerých hráčov. Zajazdíte si v nej klasické preteky, prípadne pôjdete do off-roadového zápolenia. Skôr, než sem však zamierite je nutné si v singleplayerovej časti urobiť zbierku čo najlepších vozidiel, inak je to zbytočné. Ak sa pokúsite vyhrať s obyčajnou plečkou proti poriadne vylepšenému tátošovi, vašej šance na úspech sa budú rovnať nule. Nečakajte teda žiadne zaujímavé prekvapenia, teda okrem hráčov, ktorí skôr obľubujú deštrukčné derby miesto poctivého pretekania.

Defekt v strede preteku…

Samotný “recept”, z ktorého Need for Speed Payback vznikol nie je zlý, no je smutné vidieť, že sa vývojári nesústredili iba na to, čo im ide najlepšie. Miesto toho svoju snahu zahrabali pod vrstvami hlúpostí, ktoré kazia tých niekoľko pozitívnych prvkov. Ak bol Need for Speed z roky 2015 rebootom značky, po odohraní Paybacku mám pocit, že bude treba rovno zmŕtvychvstanie. Ťažko povedať, pre koho bola táto hra určená. Nováčikov určite nepriláka, fanúšikom neponúkla to, čo žiadajú už dlhé roky a občasný virtuálny pretekár radšej siahne po konkurencii. A ja vám radím to isté. Siahnite radšej po niečom inom a dajte jasne najavo, že podobné praktiky kazia herný priemysel.

Je paradoxom, že hoci došlo k náprave niektorých chýb predchodcu, hráč má z Paybacku horší dojem. A nezachráni to ani skutočnosť, že už nemusíte byť neustále online. Ak po Need for Speed Payback pokukujete aj napriek všetkým výhradám, počkajte pokiaľ hra bude vo výpredaji, aktuálne sa jej kúpa nevyplatí.

Need for Speed Payback - Čas odplaty
Úpadok Need for Speed pokračuje. Ani Payback nie je vytúženým návratom slávnej značky na výslnie. Hoci autori opravili niektoré nedostatky predchodcu, napriek tomu je celkový dojem horší. K tomu si pripočítajte mikrotransakcie, loot boxy, vylepšovanie áut za pomoci kartičiek a smiešny príbeh. Výsledkom je hra, ktorá síce má určité kvality, no tie sa hľadajú pod tým neporiadkom iba s obtiažou. Snáď niekedy nabudúce...
  • Slušný pocit z jazdy a rýchlosti (v rámci arkád)
  • Dobrý technický stav hry
  • Herná mapa je dostatočne rozsiahla