S titulom Spintires sme sa mali možnosť zoznámiť približne pred tromi rokmi. Práve tejto hry sa v ultimátnej edícii a pod novým názvom Spintires: MudRunner ujalo vydavateľstvo Focus Home a vývojári zo štúdia Saber Interactive. To, aký je výsledok tejto spolupráce, sa dočítate v dnešnej recenzii.

V pôvodných Spintires som strávil pomerne mnoho času. Hra síce nebola dokonalá, fanúšikom netradičných simulácií však dokázala poskytnúť kvalitnú zábavu. I preto ma potešil príchod titulu Spintires: MudRunner. Ten ponúka viacero módov a záleží iba od vás či sa rozhodnete hrať hru s priateľmi v multiplayerovom coop mode, prípadne plniť rôzne výzvy alebo preskúmavať mapy v hre pre jedného. Na toto všetko budete mať k dispozícií celkovo 19 aut a pomerne slušne graficky prepracované sandboxové mapy.

Hra sa odohráva v upršaných a zablatených lesoch niekde na Ukrajine alebo Rusku. Na mapách sa mení deň s nocou, pričom extrémne podmienky v krajine dopĺňajú divoko tečúce rieky, pieskoviská spolu s bahnitým povrchom, popadané stromy, či skaly.

Hor sa do blata!

Ako prvý som si vyskúšal mód Challenge, v ktorých hráč plní rôzne úlohy na deviatich mapách. Tie sa vám odomykajú postupne, takže spočiatku nemôžete jazdiť kde sa vám zachce. Nebudeme si zbytočne vymenovávať všetky a spomenul by som len niektoré z nich. Napríklad Rig Challenge spočíva v tom, že máte ísť na miesto A, kde zoberiete náves a následne ho musíte zaviesť na miesto B. Názornú ukážku ponúka nižšie priložené gameplay video. Ďalšia z množstva úloh spočíva vo zvážaní dreva z troch miest, kde máte k dispozícii aj hydraulickú ruku. Tou si naberáte guľatinu, nakladáte ju na korbu a následne zaveziete na pílu.  Za zmienku stojí aj prevoz nákladiakov z miesta A na miesto B. Nie je to však žiadna cesta cez ružové sady. Prechádzate totiž cez búrlivé rieky, ktoré vás môžu stiahnuť a pri nesprávnom zaobchádzaní aj prevrátiť či potopiť. Každá úloha je v závere ohodnotená hviezdičkami (maximálne tri), ktoré hráč dostáva za plnenie daných úloh. Hodnotenie ovplyvňujú viaceré faktory ako poškodenie ťahača, okolia, nepoužívanie navijaku v prípade zapadnutia, alebo dokonca preskočenie noci a podobne.

V režime pre jedného hráča je ku dispozícií šesť máp a tri autá, ktoré si na začiatku môžete vybrať. V tomto režime môžete odokrývať časti mapy prechádzaním cez watchpointy, ktoré sú rozložené rôzne po mape. Ide o rozhľadne, ktoré následne odokryjú časť mapy. Po mape sú aj rozmiestené aj čerpacie stanice, aby ste si mohli doplniť palivo. Respektíve, aby to nedopadlo tak, ako v našom ďalšom gameplay videu.

Cieľom singleplayer módu je doručenie určitého počtu dreva na pílu a následne si získaním bodov odomknúť ďalšie mapy. Single player mód je možné hrať na obtiažnosti casual alebo hardcore. Osobne mi obe obtiažnosti pripadali skoro totožné. Pri nižšej obtiažnosti si môžete prehodiť deň a noc, avšak na druhej strane, stojí  to pár litrov paliva.

Povoliť ručnú, zapnúť náhon na všetky kolesá a ideme…

Hrateľnosť na gamepade, v mojom prípade na DualShocku 4 mi vyhovovalo a rýchlo som si zvykol aj na kameru, ktorá sleduje auto z každej strany. Občas však dokáže byť poriadne chaotická a nechce zamieriť tam, kam chcete vy. Ak pohľad zvonku nie je to pravé orechové, je tu i možnosť pohľadu z kabíny. Ihneď vás však do očí udrie katastrofálne grafické spracovanie, ktoré pripomína éru hier spred pätnástich rokov. K tomu si prirátajte aj nefunkčné spätné zrkadlá, takže si pri hraní aj tak musíte striedať pohľad zvonku a zvnútra.

Až na spomínaný interiér, si však vývojári dali na grafickom spracovaní celkom záležať a vizuál je pomerne vydarený. Realistické prostredia sú plné detailov, dobre spracované je aj lepenie bahna na pneumatiky,  prípadne mokré stopy na nákladiakoch po prejazde cez vodu. Vývojári sa pohrali aj s vegetáciou, pekné scenérie vi vykúzliť vychádzajúce slnko. Isté kúzlo má i ranný opar rosy. Hoci grafika nie je špičková, je nutné si uvedomiť, že väčšina výkonu, teda aspoň na konzolách musela byť obetovaná na simulovanie fyziky.

Práve fyzika je totiž alfou a omegou tejto hry. Autori si na nej dali záležať azda najviac a je na veľmi dobrej úrovni. Správanie nákladiaku záleží od toho, či si vyberiete cestu bahnom, cez mláku alebo prejdete po súši, ktorej však na mape moc nenájdete. Ak sa vám stane, že váš nákladiak zapadne, môžete sa z bahna vytiahnuť za pomoci navijaku. Avšak pozor, ak sa zapriahnete o slabý strom, môžete ho zlomiť a zostanete zapadnutý v bahne. Ak si neviete rady a nemáte v okolí žiaden strom, v takom prípade  vám môže pomôcť už spomínaná hydraulická ruka. Všetko záleží len na vašom ume a trpezlivosti.

A to je v podstate Spintires: MudRunner v kocke. Nič viac a ani nič menej. Jazdíte, prekonávate prekážky a vozíte niečo niekam. Prvé dojmy z hry boli veľmi pozitívne, no časom moje nadšenie začalo upadať a na rad prišiel stereotyp. Mapy sa totiž dajú preskúmať za pomerne krátky čas a herná náplň nie je až tak variabilná. Napriek tomu hra nie je na zahodenie a dokáže vás na istý čas zabaviť. Treba však brať do úvahy, že neponúka nič navyše. Pokiaľ ste však fanúšikmi pôvodnej hry, prípadne vás láka táto tematika, určite kúpou nespravíte chybu. Tak teda povoliť ručnú, zapriahnuť všetky kolesá, zapnúť diferenciál a poďme sa spolu brodiť bahnom po lesoch.

Spintires: MudRunner - Zablatené dobrodružstvo pokračuje
Spintires sa vracia po trojročnej prestávke v podobe novinky nazvanej Spintires: MudRunner a prináša hneď niekoľko pozitívnych zmien. Ak patríte k fanúšikom prvého dielu, sklamať by vás teda nemuselo ani pokračovanie.
  • Prepracovaná fyzika, výzva
  • Prostredie je spracované dobre, vegetácia
  • Simulátor, ktorý má zmysel