Séria Assassin’s Creed si dala po viktoriánskom Syndicate menšiu, ročnú pauzu, aby sa následne mohla vrátiť v plnej sile. Aspoň také boli plány vývojárov, ktorí sa rozhodli zdanlivo vypočuť hlasy hráčov a pokúsiť sa novým prírastkom vdýchnuť sérii čerstvý vietor do plachiet. Dokázal Assassin’s Creed Origins naplniť očakávania?

Na úvod si vyjasnime jednu vec. Som fanúšik série Assassin’s Creed a každá časť priniesla z môjho pohľadu dostatok zaujímavých prvkov na to, aby som si ju viac či menej dokázal užiť. Niekedy zafungoval sympatický hlavný hrdina, inokedy zaujímavé prostredie a v jednom prípade dokonca značku jemne oživil aj pohľad z opačnej strany barikády. Napriek tomu som schopný uznať, že všetkého veľa škodí a každoročné vydávanie sa podpisovalo na nevysokej miere inovácie, čo viedlo u mnohých hráčov k neúprosnej, no oprávnenej kritike. Predstavuje Assassin’s Creed Origins krok správnym smerom? V podstate áno, ale nič nie je vyložene čiernobiele a platí to aj v tomto prípade.

Dej hry je tentokrát situovaný do starovekého Egypta počas vlády faraóna Ptolemaia IX. Hlavnou postavou je Bayek zo Síwy, posledný medžaj a ochranca krajiny, do ktorého života výrazne zasiahne rodinná tragédia a navedie ho na cestu za pomstou. Cestu lemovanú mŕtvolami a ktorá povedie až k vzniku samotného rádu Asasínov… Premisa znie nepochybne zaujímavo, avšak so zápletkou a jej podaním je to niečo zložitejšie. Na jednej strane platí, že je o niečo temnejšia a miestami až nečakane drsná, ako celok však trpí istou epizodičnosťou a šablónovitosťou. Nedá sa pritom tvrdiť, že by jej chýbali silnejšie momenty a poteší aj nenápadné odkazovanie na začiatky bratstva, lenže v globále vám nemá čím vyraziť dych. To podtrhujú aj pomerne zameniteľné charaktery z ústrednej línie, pričom z tohto stavu markantnejšie vybočuje iba sympatický hlavný hrdina, jeho žena Aya a zo skutočných historických osobností snaď len Kleopatra a Cézar. Lenže aj toto duo mohlo byť vykreslené o niečo funkčnejšie. Prítomná je aj tradičná dejová línia v prítomnosti, ale hoci sa rozvíja zaujímavo, veľmi si ju neužijete a jej záver je vyložene useknutý. Assassin’s Creed Origins, však našťastie, nestojí na príbehu.

Najväčšou devízou hry je bezpochyby samotný Egypt. Séria sa mohla odjakživa pýšiť nádherne spracovanými mestami no tentokrát Ubisoft zašiel ešte ďalej ako kedykoľvek predtým. Tentoraz sa totiž podujal spracovať rovno celú geografickú oblasť a i keď sa mu mohli megalomanské ciele trochu vypomstiť, našťastie k tomu nedošlo. Naopak, podarilo sa mu dosiahnuť pomyselný vrchol, pretože Egypt, v ktorom sa pravidelne mieša egyptská, grécka a rímska architektúra, pôsobí naozaj fascinujúcim dojmom. Každé väčšie mesto má vlastný štýl a je doslova radosť sa preháňať po strechách domov, či uliciach a len tak sledovať ich obyvateľov. Výborne spracované sú aj rôzne údolia, lesy, močiare, oázy, ale i púšte s pyramídami a piesočnými dunami. Prechody púšťami navyše ozvláštňujú aj rôzne fatamorgány, čo len svedčí, aká pozornosť sa venovala detailom. Je pravda, že niektoré časti mapy pôsobia trochu prázdnejšie ako iné, ale ťažko to brať ako vyložený zápor, nakoľko sa vývojári snažili o čo najväčšiu historickú vernosť. Masívnu oblasť sa skrátka podarilo zaplniť naozaj zmysluplne a tu mi neostáva nič iné iba uznanlivo pokývať hlavou. Vychutnávať si ju inak môžete aj pekne z výšky to vďaka orlici Senu, ktorá je jedným z nových herných prvkov.

Samotná hrateľnosť prešla viacerými úpravami a RPG prvky sú omnoho výraznejšie ako kedykoľvek predtým. Assassin’s Creed Origins už chvíľami naozaj pôsobí ako plnohodnotné open world RPG s postupným vylepšovaním štatistík vašej postavy a výzbroje. Každá oblasť má stanovený určitý level a pokiaľ nie ste na požadovanej úrovni, čakajú vás len a len problémy. Rovno zabudnite na to, že pri kradmom postupe dokážete zlikvidovať akéhokoľvek nepriateľa. Pokiaľ je o dva, možno aj tri levely vyššie, dokážete ho zložiť aspoň v priamom súboji, inak je však omnoho rozumnejšie utiecť z boja a nechať konfrontáciu na neskôr. Potrebné skúsenosti môžete naberať rôznymi spôsobmi a okrem hlavnej dejovej línie na vás čaká aj množstvo vedľajšieho a kvalitatívne vyváženého obsahu. Stačí absolvovať prológ a bezprostredne po ňom si môžete ísť kdekoľvek sa vám zachce a vyberať zo širokej ponuky.

Druhá strana mince

Autor: Martin Kubeš

Testovaná verzia: PlayStation 4 Pro

Kedysi som aj ja býval fanúšikom série Assassin’s Creed, no po toľkých rokoch kúzlo vyprchalo. Azda najviac sa to prejavilo na minisérii Chronicles. Koncept 2.5D akčnej skákačky sa mi spočiatky veľmi pozdával, predsa len išlo aspoň o nejakú zmenu, navyše odohrávajúcu sa v atraktívnych prostrediach. Prvý príbeh odohrávajúci sa v Číne bol ešte celkom fajn, no potom to išlo iba smerom nadol. Prostrednému príbehu India som to v recenzii slušne spočítal, no a záver trilógie Russia som radšej ani nerecenzoval, lebo by to dopadlo ešte horšie.

Potešila ma správa, že si séria dáva na určitý čas oddych, predsa len, bolo potrebné načerpať nové sily. A hoci mal byť Assassin’s Creed Origins sviežim vánkom do zatuchnutého konceptu, nie je tomu celkom tak. Matty vo svojej vyčerpávajúcej hlavnej recenzii píše všetko podstatné, a preto to ja nebudem opakovať.

Na úvod by som rád podotkol, že som zďaleka nevenoval hre toľko času, koľko by som si prial, no aktuálna sezóna je skrátka mimoriadne preplnená. Napriek tomu som si Origins ujsť nenechal, nakoľko ma tematika Egypta ihneď upútala. Čo do príbehu, v tomto smere som spokojný, hoci mu niekedy chýba ťah na bránu a zbytočne sa prerušuje nutnosťou plniť vedľajšie misie. Hlavný hrdina Bayek je dostatočne sympatický, dobre napísaný a rozhodne patrí k tým najzaujímavejším z doterajšej série.

Večne kritizovaným prvkom predošlých častí boli súboje. I keď ste vbehli medzi desiatich nepriateľov, bojoval iba jeden a zvyšok postával a čakal. Novinka sa v tomto smere zmenila, keďže bol celý súbojový systém prekopaný. Odteraz sa budete musieť omnoho viac obracať, dávať si pozor, kryť sa a uvažovať o svojom ďalšom kroku. V tomto smere ide aspoň pre mňa o veľký posun vpred, no verím, že nie každému sa bude nový systém pozdávať.

Po obsahovej stránke je Assassin’s Creed Origins doslova preplnený. Mapa je obrovská, vedľajších úloh nespočet, skrátka utopíte tu desiatky hodín. Samotný Egypt je nádherný a oceňujem, že sa sem autori vypravili. Stretnete, ako už býva pri tejto sérii zvykom, mnoho historických postáv, navštívite ikonické miesta a skutočne pochybujem o tom, že niekto bude mať v tomto smere výhrady.

Hru som testoval na PlayStation 4 Pro a musím uznať, že vyzerá naozaj pekne. Spočiatku som bol nemilo prekvapený prepadmi snímkovania, no tie sa našťastie objavili iba v animáciách. Je to zvláštne, že samotná hra beží plynulo a animácie nie, no problémy sú hlásené na všetkých platformách. I preto je podľa všetkého chyba na strane Ubisoftu a ja dúfam, že opravné patche situáciu napravia. Ozvučenie je na vysokej úrovni, dabing taktiež, no to už je pre Assassin’s Creed štandard.

Nie všetko je však ružové. Autori si pokojne mohli odpustiť orlicu Senu, respektíve aspoň nemuseli hráčovi neustále vnucovať je používanie. Takmer v každej misii musíte využiť jej služby a niečo nájsť. V podstate však ide o drona, ktorého dobre poznajú hráči Tom Clancy’s Ghost Recon: Wildlands, ibaže má perie a krídla. Ubisoft skrátka prepája určitými prvkami svoje značky a nemôžem povedať, že by mi to robilo radosť. Druhá vec je, že v podstate ide opäť o klasický Assassin’s Creed. Obsahuje niektoré nové vlastnosti, niektoré prvky boli trochu pozmenené, no jadro je stále rovnaké. S tým treba počítať.

Nebudem to už ďalej naťahovať a radšej iba prezradím, či sa mi návrat tejto série páči. Odpoveď je áno, nie je to však bez výhrad. Hoci sme sa dočkali niekoľkých zmien a noviniek, vôbec nejde a takú revolúciu, akú nám Ubisoft najskôr teasoval. Ide v zásade o logický evolučný krok, ktorý zmenil niektoré kritizované prvky. Ako celok však Assassin’s Creed: Origins dopadol výborne. Hoci teraz pravdepodobne opäť začne každoročný kolobeh, no na pár rokov by to stačiť malo. Pokiaľ ste nad sériou zlomili palicu ako ja, možno je teraz ten správny čas na návrat.

Hodnotenie: 80%

Najatraktívnejším zdrojom skúsenostných bodov sú, ako býva u RPG zvykom, vedľajšie úlohy. Tých je naozaj mnoho a potešiteľné je, že i keď sa čiastkové  ciele sem-tam opakujú, každý z nich je niečím unikátny. Niektoré dokážu zaujať obstojne napísanými charaktermi, iné menšími dejovými zvratmi a navyše vedia občas zaujímavým spôsobom poodhaliť čo-to o histórii krajiny. Iste, o úrovni tretieho Zaklínača sa nedá hovoriť, ale napriek tomu je cítiť, že si na nich vývojári dali pomerne záležať Okrem toho môžete poodhaľovať aj tajomstvá výborne nadizajnované hrobky, loviť zvieratá, či likvidovať nepriateľské osady alebo bojovať v gladiátorských arénach. Arény sú spolu s pretekami ťažných vozov zároveň aj dobrým zdrojom príjmov. Nič z toho vám pritom hra vyložene nevnucuje a aj keď môžu niektoré možnosti pôsobiť trochu stereotypne (v arénach sa napríklad jednotlivé vlny s výnimkou bossfightov neustále opakujú), väčšinou to kvôli funkčne zapracovanému stealthu, či prepracovanému súbojovému systému to nie je až tak citeľné. Svoj štýl hrania si každopádne určujete sami.

Obecne inak nie som veľmi nadšený z toho, že každý diel neustále prekopáva súbojové mechaniky a v Origins došlo k vcelku radikálnej zmene. Do hry totiž pribudol aj štít a aby ste mohli uspieť, občas musíte voliť vyložene defenzívnu taktiku plnú vyčkávania, blokovania úderov a uskakovania. Nepriatelia síce nedisponujú nijak zvlášť prepracovanou inteligenciou, ale už na vás útočia hromadne a nie každá zbraň pritom na každého platí rovnako. Na rýchlejších protivníkov viac platia dýky,  na pomalších, čo sa neustále vykrývajú štítmi zase kladivo a tak podobne. Zbraňový arzenál je dostatočne široký  a nájdete v ňom aj klasické, či dvojité meče, kopije, no nechýbajú ani rôzne druhy lukov. Každá zbraň má pritom unikátne vlastnosti a čím je na vyššej úrovni, tým výraznejšie sa prejavujú. Získavať silnejšie a silnejšie varianty svojich obľúbených pomôcok na zabíjanie vás preto rozhodne len tak neomrzí a neustále sa budete tešiť na to, čo vypadne z ďalšej truhly, či nepriateľa.

Assassin’s Creed Origins poteší aj tým, že hrateľnosť rezignovala na niektoré zbytočné prvky. Po novom sa už napríklad vôbec nemusíte báť toho, že by vám niekto unikol pri naháňačke, alebo že by sa  vám nevydarilo  odpočúvanie, ktoré vôbec nie je prítomné. Alebo že by vám zabili postavu, ktorú máte sprevádzať v rámci misie. To už možno zaváňa ústupkami voči sviatočným hráčom, ale ruku na srdce – bude niekomu skutočne chýbať znovunahrávanie checkpointov kvôli podobným zlyhaniam? Čo už vnímam o niečo diskutabilnejšie je vyložená nutnosť plniť vedľajší obsah, ak chcete postupovať v hlavnom príbehu. Áno, síce som spomínal, že vedľajší obsah je v zásade vydarený, ale pokiaľ náhodou patríte k hráčom, ktorí sa chcú zamerať výhradne na príbehovú líniu, potom máte jednoducho smolu. Prakticky každú chvíľu totiž potrebujete naháňať levely a dej sa tým mimo iné ešte viac kúskuje.

Vyložene nadšený nie som ani z technickej stránky. Hra pritom naozaj vyzerá dobre, ale vzhľadom k nižším požiadavkami si berie možno až zbytočne veľa z výkonu vášho PC. Nevyhýba sa ani poklesom fps v zaľudnených oblastiach, občasným mrznutiam, pádom a nie som zďaleka jediný, kto mal problém naplno spojazdniť masívne propagovaný fotografický režim. Beriem, že v tak rozsiahlom otvorenom svete sa technické problémy jednoducho vyskytnú, ale nakoľko niektoré aspekty nevylepšil ani prvý patch, len ťažko to môžem brať za pozitívum. Možno nejde o vyloženú katastrofu, ale Ubisoft sa bude musieť i tak dosť posnažiť, aby hru dostal do požadovaného stavu. Na záver si neodpustím ani menšiu kritiku smerujúcu k vzhľadu hlavného hrdinu. Ten si totiž môžete meniť, ale iba ak máte k dispozícii ovládač. Klávesnica ani myš nič podobné zatiaľ neumožňuje a hoci ide zdanlivo o nepodstatný detail, ja sa pýtam prečo?

Assassin’s Creed Origins je aj napriek popísaným výhradám výbornou záležitosťou, ktorá dokáže solídne zabaviť na desiatky hodín a atmosférou vás pohltiť takmer naplno. Nový diel by pritom vďaka väčšiemu príklonu k štýlu open world RPG mohol osloviť aj hráčov, čo sérii doposiaľ neholdovali. Rozhodne by ste však od neho nemali očakávať  žiadnu revolúciu. Aj keď ide o krok, respektíve skok správnym smerom, navzdory viacerým úpravám je to klasický  Assassin’s Creed so všetkým, čo k nemu patrí. A na to by ste nemali zabúdať.

Hru na recenziu poskytli spoločnosti

Assassin's Creed Origins - Začiatky bratstva
Assassin's Creed Origins predstavuje krok, respektíve skok správnym smerom, ale v jadre je to klasický Assassin's Creed, so všetkým, čo k nemu patrí. Vyloženú revolúciu teda nečakajte, no kvalitnú zábavu áno. A úprimne, v ktorej hre sa môžete len tak spustiť z vrcholu pyramídy a postupne šmýkať až nadol?
  • Rozľahlý a úchvatne spracovaný Egypt
  • Výrazné RPG prvky
  • Množstvo obsahu