Švédski autori z Image and Form nám priniesli hneď niekoľko titulov nesúcich meno SteamWorld. Konkrétne SteamWorld Tower Defense, Heist a Dig. Práve tretí menovaný dostal nedávno pokračovanie. Zasadený do prostredia post-apokalyptického robotického westernu nás pozýva na dobrodružstvo plné kopania a odkrývania tajomstiev. Čo sa skrýva v hlbinách SteamWorld Dig 2?

Príbeh premosťuje udalosti prvého dielu Dig a Heist, pričom začína tam, kde jeho predchodca končí. Rusty, protagonista jednotky opustil mestečko Tumbleton po tom, čo porazil nebezpečného Voltbota. Dorothy, NPC z predchádzajúceho dielu, sa ho vydáva hľadať, pričom stopy ju zavedú do mesta El Machino, kde naposledy počuli o stratenom robotovi. Táto cesta je sprevádzaná zemetraseniami neznámeho pôvodu a objavuje sa aj tajomný kult vyznávajúci akéhosi ‘Ničiteľa’, ktorého popis je až príliš nápadný Rustymu.

Je to práve Dorothy, v ktorej “koži” sa ocitáme na tomto dobrodružstve. Nebude však sama, nakoľko spoločnosť jej bude robiť Fen, ktorý bol kedysi súčasťou Vectronu, Voltbotovej ríše. Toto sa prejavuje na jeho povahe a záľube v ničení a výbuchoch. Jeho poznámky tu a tam pri konverzáciách s ostatnými obyvateľmi sveta alebo s Dorothy pridávajú na humore.

Dobrodružstvo v SteamWorld Dig 2 sa začína skromne. S krompáčom v ruke bez špeciálnej výbavy a schopností. Úvodná časť hry pritom popri uvedení do deja funguje aj ako tutorial, kde sa oboznámite so základnými mechanikami prirodzene a bez vtierania. Autori tu ukazujú svoju skúsenosť, kde proces učenia organicky skrývajú do dobrého level dizajnu.

Hlavnou náplňou je, ako názov hry hovorí, kopať. Popritom objavovať suroviny a ďalšie tajomstvá, ktoré sa v podzemí skrývajú. Tieto sa dajú buď predať na povrchu, alebo otvárajú nové možnosti a vylepšenia. Všeobecné pravidlo je, čím hlbšie kopete, tým lepšie suroviny a drahokamy nájdete. Rýchlo však začnete narážať na obmedzenia vašej výbavy. Krompáč má problémy s tvrdou skalou. Svetlo nevydrží veľmi dlho a je potrebné ísť pravidelne na povrch. Úložné miesto neunesie veľa minerálov a tak sa musíte rozhodnúť, či zahodiť menej cenné minerály, alebo opäť nájsť cestu na povrch.

El Machino je hlavným (a jediným) povrchovým hubom v hre. Nachádza sa tu niekoľko rôznych postáv, s ktorými sa dá behom hry diskutovať a získať hlbšie znalosti o fungovaní sveta. Hlavným dôvodom vašich návštev však budú kupca minerálov a obchodník-mechanik. U prvého vymeníte všetko, čo v podzemí nájdete za peniaze, u druhého ich môžete minúť na kúpu lepšej výbavy, ktorá vám vydrží dlhšie, alebo efektívnejšie využije suroviny čo máte na sebe. Zábava však začína v druhej sekcii jeho obchodu.

Každá časť výbavy sa dá vylepšiť množstvom zaujímavých zlepšení, ktoré výrazným spôsobom ovplyvňujú používanie daných nástrojov. Minimapa môže ukazovať suroviny tak, že už žiadnu na svojej ceste neminiete. Krompáč môže spôsobovať dvojnásobné zranenia pri súbojoch čím výrazne prispeje k vašej útočnej sile. Brnenie zas môže zraniť nepriateľov, keď sa vás dotknú. Výber je naozaj veľký a rôznorodý, že si tu každý nájde niečo pre svoj štýl. Tieto upgrady však nie sú zadarmo, sú pre nich potrebné ozubené kolieská, ktoré sú ukryté na rôznych miestach mapy. Keď teda chcete byť mocným robotom-ťažičom, musíte si dávať pozor.

Celkovo SteamWorld Dig 2 rád odmieňa hráča za pozornosť a zvedavosť. Spomenuté ozubené kolieska sú len jednou z odmien. Nájsť môžete aj zberateľské predmety. Tie vám okrem krátkeho lore textu môžu dať prístup k špeciálnym vylepšeniam prostredníctvom archeológa v meste.

Mapa je posiata množstvom voliteľných dungeonov, kde je často potrebné využiť svoj um na získanie všetkého čo sa tu skrýva. Tieto často využívajú mechaniky, na ktoré narazíte aj v bežnej hre, len sú chytro využité novým spôsobom. Celkovo mám pocit, že sú jednou z najsilnejších stránok hry. Niektoré z nich dokonca skrývajú aj prístup k špeciálnym schopnostiam zlepšujúcim vašu výbavu a je naozaj skvelý pocit niečo takéto nájsť len vďaka svojej pozornosti a vyriešeniu logickej hádanky.

Keďže je SteamWorld Dig 2 v konečnom dôsledku hra v metroidvania štýle, postupom času získate prístup k novým schopnostiam a výbave, ktoré vám umožnia cestu na miesta, kam ste dovtedy nemohli. Vďaka dobrému level dizajnu však často nemáte ani pocit, že sa musíte vracať cez polovicu mapy len preto, že máte konečne možnosť vyriešiť jeden dungeon. Funguje tu systém transportných trubíc, ktorý obmedzí backtracking na minimum a máte tak vždy pocit, že postupujete ďalej a neblúdite stále na tom istom mieste.

Celkovo mám pocit, že musím autorov pochváliť za pocit z progresie. Nehovorím teraz len o level dizajne ale aj o peknom postupnom odomykaní schopností, vylepšení a výbavy. Vždy máte pocit postupu a zlepšovania sa a stávate sa efektívnejším strojom, čo sa týka ako ťaženia tak zabíjania nepriateľov. Tí sú taktiež dostatočne rozmanití a obmieňajú sa v akurátnych intervaloch aby držali hru zábavnou a sviežou.

Na mape sveta sa nachádza hneď niekoľko rôznych lokácií, ku ktorým sa postupne otvára cesta ako máte stále viac a viac možností a schopností. Každá má špecifickú atmosféru, ktorú tvorí kombinácia hudby a vizuálu. S oboma sa autori parádne vyhrali. Ručne kreslený výtvarný štýl vyzerá naozaj dobre a celkovému dojmu pomáhajú detaily v popredí aj na pozadí ako aj interakcia prostredia s postavou Dorothy. Každá lokácia k tomu má vlastnú hudobnú tému, ktorá sa k nemu hodí.

Autori pri hre odporúčajú hrať s ovládačom, ktorý sa na 2D platformovky naozaj hodí. No klávesnica veľmi nezaostáva, čomu pomáha aj možnosť namapovať si klávesy podľa ľubovôle. Pokiaľ máte ultraširokouhlý monitor, tak je treba brať v úvahu, že pokiaľ chcete hrať na celej ploche monitora, uvidíte z herného sveta menej čo sa týka vertikálnej plochy. V nastaveniach môžete zapnúť hru na pomere 16:9 s čiernymi pásmi, kde uvidíte z mapy viac. Plnohodnotnú 21:9 skúsenosť teda nečakajte.

SteamWorld Dig 2 je výborným prídavkom v žánri metroidvania najmä vďaka veľmi schopnému level dizajnu a dobre rozvrhnutej progresii. Veľmi pomáhajú aj špeciálne lokácie, vďaka ktorým sa hráč cíti odmenený za svoju všímavosť a um. Spolu s príjemným grafickým kabátom sa jedná o slušnú dávku zábavy na 8 hodín. Snáď jediné, čo zamrzí, je možno trocha odfláknutý súboj s finálnym bossom, ktorý pôsobí dosť unáhlene. Uvítal by som dlhšiu pasáž plnú nepriateľov alebo mini bossov na ceste k nemu. Ako celok však hodnotím hru veľmi pozitívne.

SteamWorld Dig 2 – Čo sa skrýva v hlbinách?
SteamWorld Dig 2 je výborná hra v štýle metroidvanie s odmeňujúcim gameplayom a progresiou, ktorej rozhodne nechýba zábavnosť a hĺbka.
  • Odmeňujúce skúmanie