Zaregistrovať sa

Heslo vám bude zaslané na vás.

Ak sa rozhodnete navštíviť kolísku vzniku Escape from Tarkov, budete musieť vyhľadať herné štúdio Battlestate Games v ruskom Petrohrade. Tu vás privíta riaditeľ Nikita Buyanov, ktorý organizuje tím nadšencov zameraných na hardcore FPS hry. Pohľad do histórie Battlestate Games ukazuje, že štúdio nestojí za žiadnou inou hernou značkou, čo môže vyznieť prekvapujúco. Napriek tomu vyzerá Escape from Tarkov veľmi sľubne.

Príbeh zavedie hráča do fiktívneho mesta v regióne Norvinsk. Vďaka svojej geografickej polohe a rozvinutej ekonomickej štruktúre predstavuje táto oblasť vedecky a priemyselne rozvinutú časť Ruska. Ako už býva zvykom, nie len na Slovenku, ale aj v tejto lokalite dochádza k spoločnému rozvoju obchodu a korupcie. Napriek vysokej úrovni rozvoja mesta Tarkov vznikne rozsiahly škandál.

Spoločnosť Terra Group nelegálnou cestou kúpila mnohé súkromné a vojenské pozemky. Cesty im skríži ruská federálna prokuratúra. Do hry sa tak dostáva mimovládna súkromná vojenská organizácia USEC, ktorej príslušníci začnú strážiť majetok Terra Group. Dochádza tak ku konfliktu s ruskou armádou a časom sa pridávajú mierové sily OSN. Situácia vyvrcholí a napätie v regióne vyústi do otvoreného konflitku. Vláda mesto evakuuje a ku slovu sa tak dostávajú mieste gangy známe ako SCAV. Ruská federácia sa riadi heslom: „akým mečom bojuješ, takým aj zahynieš“. Preto si najmú vlastnú súkromnú vojenskú spoločnosť, s názvom BEAR. Vojaci tejto spoločnosti nenosia žiadne insignie, ktoré by ich mohli spájať s Ruskou federáciou a ich hlavnou úlohou je pokračovať vo vyšetrovaní nekalých praktík spoločnosti Terra group.

V tomto bode vstupujete do príbehu vy a máte na výber zo spomenutých frakcií: BEAR, USEC a neskôr SCAV.

Prvé spustenie hry

Na začiatku si môžete vybrať jednu z dvoch frakcií. Ak sa rozhodnete pre USEC, alebo pre BEAR, nebude to pre vás znamenať žiadny rozdiel. Po tejto voľbe si zvolíte svoje meno a výzor postavy, ktorý je momentálne zameraný len na tvár – ak si ju raz zvolíte, zatiaľ ju nebudeme môcť zmeniť. Vývojári v budúcnosti nevylučujú aj možnosť modifikácie postavy, ktorá by zahŕňala zmenu oblečenia a ďalšie možnosti.

Vaša skrýša

V menu sa dá bližšie pozrieť na vašu postavu. Môžete ju tu ovešať ako vianočný stromček. Zmestí sa na ňu naozaj všetko možné. Až tri primárne zbrane, sekundárne zbrane, nôž, či sekera, vesta, okuliare a ďalšia výbava. Jednou z nich je takzvaný Alpha Container, kde si môžete uložiť predmety a máte zaistené, že o ne behom misie neprídete. Niektorí hráči tento Alpha Container využívajú zaujímavým spôsobom. Do hry si zoberú len sekeru, pričom sa snažia získať obsah debničiek v hre a nahádzať si predmety priamo do tohto Containera. Keď teda zomrú, nestratia ich a môžu ich rovno predať obchodníkom.

V pravej časti obrazovky postavy je skrýša, kde si môžete uložiť svoje poklady. Jej rozmer sa líši od edície hry. Autori však časom sľubujú možnosť rozšírenia za herné peniaze. Na obrázku nižšie môžete vidieť, že aj do základnej skrýše štandardnej edície hry sa dá uložiť nemalé množstvo zbraní a vybavenia.

Priečinok zdravia na obrazovke postavy skrýva podrobnejšie informácie o stave jednotlivých častí tela spolu s vašou energiou a ďalšími vitálnymi príznakmi. V závislosti od typu munície, ochrany a miesta zásahu dochádza k poškodeniu častí tela postavy. Niektoré zranenia môžu mať pre vás fatálne následky. Viaceré prvky ako radiačná a biologická kontaminácia zatiaľ v hre nefungujú.

Po skončení prípravy svojej postavy nastáva časť na výber možnosit Escape from Tarkov z menu. Tu si môžete zvoliť, či chcete vstúpiť do hry ako SCAV alebo jedna zo súkromných vojenských organizácii. Za frakciu SCAV je vstup do hry možný len raz za hodinu, pričom dostanete dopredu určené vybavenie. Zvolíte si len mapu, kam chcete byť vysadení. SCAV hráč má ako jediný v hre aj spojencov v podobe botov. Hra za túto frakciu má výhodu v tom, že pokiaľ sa dostanete k bodu vyzdvihnutia, získate výbavu, ktorú ste dostali na začiatku misie prakticky zadarmo a môžete ju predať.

Obchodovanie a systém výmeny

Escape from Tarkov obsahuje možnosť obchodovania. Tieto služby zabezpečujú štyria obchodníci. Každý z nich sa zameriava na určitý druh tovaru. V budúcnosti chcú vývojári implementovať prepracovanú umelú inteligenciu obchodníkov, ktorá by im umožňovala správať sa na trhoch reálnejšie. Vedeli by adekvátne reagovať na zmenu dopytu a ponuky, prípadne riešiť problém s nedostatkom peňazí. Na obchodovanie budete potrebovať ruble, doláre, alebo eurá. Nemáte ani jedno s uvedených? Môžte ešte predať svoju výstroj, či výzbroj. Je rozumné si všimnúť, že dopyt po danej položke z vašej skrýše sa líši v závislosti od druhu obchodníka. Jeden obchodník od vás bude chcieť kúpiť určitý typ vybavenia a iný zas nebude mať záujem. Rovnako sa líšia aj ceny tovarov u obchodníkov.

Nebudem klamať, keď poviem, že sortiment je naozaj široký. Od DVD prehrávača, cigariet, sošky, koňa, cez zbrane a ich súčasti a iné. Niekedy sa vám môže stať, že nestihnete kúpiť to čo ste plánovali, pretože vás predbehne iný hráč. V tejto hre je to cena za realistickosť a online obchodovanie. Obchodníkom sa časom zvyšuje úroveň míňaním peňazí u nich. Budete si tak môcť vyberať z väčšieho a lepšieho sortimentu.

Schopnosti

V kategórií schopnosti nájdete okrem bežného zobrazenia levelu a aktuálneho počtu skúsenosti aj mnohé ďalšie zaujímavosti. Zatiaľ vývojári sprístupnili 6 levelovateľných schopností. Niektoré ovplyvňujú výkon vašej postavy, silu, život, schopnosť zadržať dych pri mierení a kopec iného. Tieto sa vylepšujú používaním, pričom pokiaľ niektorý z nich nebudete určitý čas využívať, dôjde k poklesu jeho levelu.

Podobne ako schopností sa zlepšuje oj ovládanie zbraní, takzvaný „Mastering“. Používaním zbrane zlepšuje zaobchádzaniu s ňou. Podobne ako aj v reálnom živote, čím viac budete využívať určitú zbraň, tým sa bude zvyšovať vaša presnosť a rýchlosť.

Kam do boja?

Pri začatí hry a výbere súkromnej vojenskej spoločnosti sa ponúkajú štyri dostupné lokality z celého Tarkova – Customs, Factory, Woods a Shoreline, do ktorých môžem byť vysadený. Každá lokalita má svoje špecifiká. Kým Factory je menšia a pomerne temnejšia mapa, tak Shoreline je veľká lokalita, ktorá prináša veľa možností. Časť Tarkova s názvom Woods je rozsiahla exteriérová mapa plná lesného porastu a niekoľkých budov, ktoré kedysi slúžili na spracovanie dreva. Posledná momentálne dostupná mapa Customs v sebe ukrýva exteriérové prostredie s najväčším počtom objektov. Nájdete ich tam približne 40 000, od benzínky, vlakového usporiadania, cez rôzne budovy, sklady a mnohé ďalšie.

Na obrázku vidíte celú oblasť Tarkova a už spomínané lokality. Niekomu to môže pripomínať známu hru The Division, kde mali hráči spracovanú mapu a podľa aktuálnej potreby sa vydali riešiť misie. Podľa slov vývojárov, postupom času budú pribúdať aj ďalšie lokality. Okrem toho má pribudnúť aj príbehová línia, v ktorej budete s určitou postupnosťou prechádzať rôznymi lokalitami až sa dopracujete k poslednej.

Online a offline režim

Zvolíte si mapu a následne si môžete vybrať v akom režime ju budete hrať: offline, alebo hrať proti hráčom online. Jedno aj druhé má svoje plusy aj mínusy. Kým offline režim vám ponúka možnosť nerušene si prezrieť mapu, alebo skúsiť streľbu proti botom, nemôžte si z raidu odniesť žiadnu novú korisť. Čo je ale pozitívne, že v konečnom dôsledku neminiete nič čo ste si so sebou do offline raidu nabalili. Podľa slov vývojarov už plná verzia hry nebude obsahovať možnosť offline režimu hry.

Samozrejme, že chceme vyskúšať i online raid a užiť si boj s inými hráčmi. Beta verzia už obsahuje aj možnosť poistenia vašej výbavy pred raidom (viac o poistení sa dočítate neskôr). Ak by ste chceli hrať s kamarátom, môžete spoločne vytvoriť maximálne 5 člennú skupinu, čo pre vás v hre bude znamenať, že sa napojíte na rovnaký server. Momentálna verzia hry avšak neumožňuje vysadenie tímu na jednom mieste, takže budete rozmiestnení po rôznych častiach mapy. Okrem prežitia sa tak budete musieť postarať o to, aby ste sa našli a hlavne navzájom nezabili. V nedávnom rozhovore s Nikitom Buyanovom odznela informácia, že v budúcnosti do hry pribudne možnosť vysadenia tímu na jednom mieste.

Vitajte v pekle

Pokiaľ si zvolíte online hru, môžete počítať s tým, že sa stretnete v mape veľkosti zhruba 4×4 km približne so siedmimi NPC, ktoré na vás budú čakať na určených miestach. Okrem nich ešte môžete nájsť v tráve, kríkoch, budove aj ďalších plus-mínus 7 online hráčov. Tento počet je závislý od veľkosti mapy a od počtu hráčov v tíme, v ktorom sa nachádzate. Vašou úlohou je prežiť a zároveň ujsť z Tarkova. V lokalitách sú vymedzené spawn lokácie, na ktorých sa môžete ocitnúť a tak isto existujú miesta extrakcie, ktoré vám ako jediné zabezpečia živý odchod z Tarkova.

Medzi moje prvé skúsenosti patria aj tie menej vydarené. Chvíľku trvalo, kým som pochopil, že zásobníky v batohu mi po stlačení klávesy R, postava sama neprebije (asi tak trikrát som dovtedy zomrel s AK v ruke). S nadšením som vystrieľal zásobník a potom som zomrel, pretože som si nevedel prebiť zbraň. Ako hovorí Nikita, na všetko týkajúce sa hry si treba položiť otázku: ako by to bolo v realite? Zásobníky tak musíte mať vo veste, inak sa môžete pokúšať prebíjať donekonečna. Ak sa zásobník nachádza v batohu, je nutné ísť počas boja do inventára a pracne ho ručne vymeniť.

Behom hry sa koliečkom na myši dá analogicky meniť rýchlosť pohybu spolu s výškou prikrčenia vašej postavy. Ak niekto spochybňuje, či mu takáto vec môže zachrániť život, tak mu môžem smelo odpovedať – áno! Okrem pohybov sú prepracované aj zvuky, takže je počuť, keď postava blízko vás prejde cez trávu, kameň, kríky, auto, tank alebo loď.

Reálnosť je základ

Ak ste boli zvyknutý v iných FPS hrách na zameriavací krížik v strede obrazovky a pomocou neho ste ľahko mierili, v tejto hre si uvedomíte aké náročne to môže byť bez neho. Absencia rozhrania je ďalším krokom k realistickému znázorneniu tejto hry. Keď držíte zbraň, nevidíte stav života alebo nábojov v zásobníku. Vidíte len zbraň, v ľavom rohu obrazovky aktuálny postoj vašej postavy a okolité prostredie. Stav munície v zásobníku uvidíte jedine v inventári. Nenájdete tu ani označenie tímu, čo môže rýchlo spôsobiť nechcenú zradu vášho kamaráta. Na mape sa musíte orientovať podľa dominantných častí budov a okolia.

Bežne sa budete môcť stretnúť s krvácaním, zlomeninami, únavou, dehydratáciou, nedostatkom jedla, otrasom mozgu, dezorientáciou, spomalenou chôdzou, krívaním postavy a ďalšími mnohými neduhmi, ktoré v kategórií zranení dotvárajú na reálnosti. Ak krvácanie neošetríte obväzom, za krátky čas zomierate. Keď budete mať zlomenú nohu, budete krívať. Rana na hlave, hrudi alebo v brušnej dutine vám zabezpečí dezorientáciu a bolesť, čo sa prejaví na celkovom držaní zbrane, viditeľnosti a akcieschopnosti vašej postavy.

Nakoniec budete možno častejšie vidieť červené obrysy okolo vašej obrazovky, čo pre vás bude jasným znamením, že koniec sa rýchlo blíži.

Tí z vás, ktorí už vyskúšali hry ako ArmA, pochopia, čo všetko so sebou prináša balistika hry. Práve tá je v Escape from Tarkov prepracovaná na vysokej úrovni. Nielen, že do úvahy budete musieť zobrať vzdialenosť vášho cieľa, ale aj sledovať smer jeho pohybu. Každá zbraň sa s rôznou muníciou a modifikáciou správa odlišne. Účinný dostrel sa môže odvíjať napríklad aj od dĺžky hlavne. Nie je možné spoliehať sa len na šťastie alebo na náhodu. Je dôležité takticky premýšľať kedy a kde vôbec vystreliť a popritom si počítať zostávajúcu muníciu.

Veľakrát je bojová situácia založená na prekvapení vašich protivníkov. Ak raz umriete, prichádzate o všetko vybavenie, ktoré ste si so sebou zobrali do raidu (ak ho nemáte poistené). Žiadny respawn do tej istej mapy tu nenájdete, respektíve je veľmi malá pravdepodobnosť, že sa to stane.

Príde ten moment a zdoláte svojho nepriateľa, alebo nájdete ležať na zemi nehybné telo. Tu máte možnosť získať vybavenie nebožtíka dôkladným prehľadaním tela. Prístup k vestám, vreckám, či batohom nie je okamžitý. Je treba chvíľku počkať, kým sa môžete pozrieť, čo sa tam ukrýva. Pokiaľ sa vám niečo zapáči, tak si to môžete aj privlastniť. Nezabúdajte, že v oblasti nemusíte byť sami a preto je dôležité ju celú najskôr dôkladne prehľadať. Niektorí hráči používajú mŕtve telá ako návnadu, kde čakajú na príchod iného hráča, ktorý sa takto môže stať ľahkým terčom. Okrem nájdených tiel budete môcť prehľadávať debničky, trezory, zamknuté miestnosti a veľa ďalšieho.

V Tarkove, podobne ako aj v reálnom svete, môže dôjsť k nefunkčnosti vašej zbrane. V takom prípade si ju budete musieť skontrolovať, obtiahnuť jej záver a znovu vyskúšať. Zub času pôsobí nie len na zbrane, ale aj na vybavenie. Tieto položky budete môcť opravovať vo vašej skrýši. Zadarmo to, samozrejme, nie je. Určite ale oceníte komplet opravenú nepriestrelnú vestu, ktorá vám môže zachrániť život.

V Escape from Tarkov sa mení aj počasie. Môžete sa ocitnúť na slnečnej pláži a neskôr si budete musieť svietiť baterkou cez upršanú noc. Herný čas plynie štyrikrát rýchlejšie, než v realite. Je s tým teda potrebné počítať pri výbere vybavenia.

Poistenie

Ak sa v hre bojíte o svoje drahocenné vybavenie, pripravili pre vás vývojári možnosť poistiť si ho. Táto možnosť je pred každým online raidom u niektorých obchodníkov. Ak v hre zomriete, alebo sa odpojíte a nikto vám poistené položky nevezme, dostanete po určitom čase možnosť získať danú položku späť. Ako to býva zvykom, aj túto možnosť hráči využívajú iným ako určeným spôsobom vo svoj prospech. V prípade ak majú poistenú zbraň, tak ju vyhodia z inventára na mieste kde je šanca, že ju nikto nenájde a uvoľnia si tak miesto pre výbavu od mŕtveho protihráča. Takýmto spôsobom si môže hráč polepšiť o nové vybavenie vo svojej skrýši bez obetovania starého.

Modifikácia zbraní

Doteraz som nemal možnosť vyskúšať FPS hru, ktorá by priniesla tak rozsiahle možnosti v oblasti modifikácie zbraní. Každú zbraň môžete rozobrať až na jej telo a pokiaľ to konštrukcia zbrane umožňuje, môžete vymeniť jej hlaveň, tlmič, zmeniť predpažbie, pažbu a mnohé iné časti.

Všetky súčasti zbraní sú plne funkčné a môžu vám priniesť taktickú výhodu v hre. Do zbraní môžete vložiť viacero druhov zásobníkov: kovové, potiahnuté drevom s väčším alebo menším počtom nábojov. Ak je reč o munícií, v hre nájdete hneď niekoľko druhov z každého kalibra. Niektorý druh munície má lepšiu priebojnosť, iný zas môže dosahovať vyššiu rýchlosť strely. Takýmto spôsobom môžete upraviť svoju zbraň podľa vašich potrieb a podľa požiadaviek hernej mapy.

Nasledujúce video od vývojárov vám priblíži ako funguje systém upravovania zbraní. V nedávnom rozhovore s Nikitom odznela aj odpoveď, že do hry postupom času bude implementovaná možnosť modifikácie vybavenia, ako sú prilby alebo okuliare na nočné videnie.

Escape from Tarkov na Gamescome 2017

Aj tento rok Gamescom 2017 privítal mnohých nadšencov hier. Nechýbali ani aj zástupcovia Escape from Tarkov aby predstavili fanúšikom čo všetko prinesie budúcnosť tejto realisticky ladenej FPS.

Vo veľmi blízkej budúcnosti sa možno tešiť na update, ktorý prinesie systém úloh zadávaný obchodníkmi. K dispozícii budú až po dokončení príbehovej časti hry, ktorá ponúka obsah na 7 až 9 hodín aktívneho hrania. Ak ste vo vojnových filmoch o Afganistane videli ako niektorí strelci vystrčia zbraň za roh a začnú strieľať kade tade, tak niečo podobné budete môcť zažiť aj v Tarkove. Mnohým hráčom chýbala možnosť sklopiť pažbu svojej zbrane počas bojov. Aj túto novinku prinesie nový update. Pribudne aj rozhranie pomocou, ktorého budete môcť v hre využívať rôzne gestá.

BattleState Games potvrdili spustenie otvoreného beta testu ešte v tomto roku a prisľúbili vydanie plnej hry na rok 2018. Vývojári spomenuli aj možnosť, že budúci update prinesie aj novinku v podobe úkrytu, ktorý bude obsahovať priestory pre zásoby a zbrane. Vyskúšať si svoje zbrane bude možné na malej strelnici. V Tarkove momentálne nefunguje hlasová komunikácia. To by sa malo čoskoro zmeniť. Herný VoiP chat bude fungovať prostredníctvom rádiostaníc. Vysielačku si budete musieť najskôr zohnať. Budete však riskovať odpočúvanie, či blokovanie.

Na záver

Ak hľadáte hru, ktorá dokáže spojiť hardcore FPS, MMO a RPG prvky, tak vás môžem ubezpečiť, že už viac hľadať nemusíte. Escape from Tarkov je skvelou kombináciou grafického spracovania hry a dych vyrážajúcej realistickosti. Táto hra predstavuje nekonečné možnosti taktického postupu, zdokonaľovania svojej postavy a modifikácie vášho arzenálu. Jednoducho, ak ju ešte nemáte, tak smelo do toho. Rád by som na záver poďakoval aj kolegovi z tímu Pug Monkovi za pomoc.

Komentuj!

komentárov