Na každoročné vydávanie formulových hier sme si už zvykli, ale Codemasters sa aj napriek tomu snažia prinášať novinky posúvajúce sériu vpred. V F1 2017 avizovali viacero zmien, ako to však s nimi dopadlo?

Momentálna sezóna kráľovskej triedy motoršportu má veľmi zaujímavý priebeh súboja dvoch rôznych stajní. Na poli videohier sa však musíme uspokojiť len s britskými Codemasters, avšak tí sa rozhodne nesnažia servírovať stále rovnakú hru dookola. Ich snaha padla už v minulom roku na úrodnú pôdu a ani tento rok sa nechceli nechať zahanbiť.

Veľkou novinkou F1 2017 je pridanie historických monopostov. To znamená, že si okrem moderných strojov užijete aj beštie minulosti a 12 vybraných legendárnych áut z posledných 30 rokov vás určite uspokojí, či už zvukom, alebo príjemnými spomienkami na minulosť slávnej F1. Len škoda, že sa nedočkali aj plnohodnotného módu, ktorý by ich naozaj využil.

To najhlavnejšie je určite jazdný model. Ten Codemasters zvládli dobre a ich tradičný mix uspokojí takmer každého fanúšika F1. V závislosti na pomocníkoch si z hry môžete spraviť príjemnú arkádu pre gamepad alebo pomerne verný simulátor pre volant. Ani v jednom prípade nejde o úplný extrém, takže z toho aj tak nebude Need for Speed alebo naozaj plnohodnotný simulátor typu rFactor 2. To však veľmi pravdepodobne ani nebola ambícia britského štúdia. Dôležitý je pocit z jazdy, ktorý sa celkom vydaril, aj keď pri hre s volantom je potrebné dlhšie ladiť nastavenia force feedbacku.

Dôležitým faktorom je určite aj umelá inteligencia, s ktorou na trati strávite množstvo času. Tu vás musím trocha sklamať, pretože to nie je žiadna sláva. Aby sa predišlo samovražedným náletom do zákruty, autori sa rozhodli potlačiť agresivitu jazdcov. Preto je pokojne možné, že so Sauberom na chvoste poľa za sebou udržíte Ricciarda (jedného z najlepších “predbiehačov”) po celý stint, aj keď hrubý výkon jeho auta zďaleka predčí ten váš a rozhodne to nebude nízkou obtiažnosťou. Niekedy si vás zase súperi nebudú všímať a vytlačia vás z trate, hlavne ak ich budete predbiehať vonkajškom. Po odštartovaní prvých pár kôl pôsobia ako nadšení rušňovodiči v jednom dlhom vláčiku a to ani nespomínam nekonzistentnosť ich výkonov. V tomto smere je určite veľký priestor na zlepšenie.

Čo vás však poteší, je prepracovaný režim kariéry, ktorý sa opäť posunul vpred a ponúka prekvapivú hĺbku v smere vyvíjania auta. Po vytvorení vlastného jazdca a zvolení ľubovoľného tímu sa pripravte na komplexný zážitok celého pretekárskeho víkendu. Voľné tréningy totiž budú slúžiť na jazdenie vybraných vývojových programov. Za získané vývojové body bude môcť váš tím postupne zlepšovať celý monopost.

Popri zlepšovaní vlastnej jazdy na trati si teda určite budete chcieť nájsť čas na programy ako šetrenie paliva, pneumatík, maximálny kvalifikačný mód a podobne. Ostatné tímy totiž nespia a rovnako vyvíjajú nové súčiastky. Tých je v hre naozaj dostatok a rozvetvený vývojový strom auta sa už podobá prideľovaniu bodov v kvalitnom RPG. Toto hre pridáva ešte väčšiu uveriteľnosť a vtiahnutie do kolotoča F1. Okrem toho budete manažovať aj jednotlivé časti pohonnej jednotky. Tie sa totiž postupne opotrebúvajú a v priebehu sezóny ich budete neraz striedať.

Ostatné módy predstavujú viac-menej klasiku a podstatnou časťou hrania bude zrejme aj multiplayer. Ten bohužiaľ ani po rokoch nie je ideálny. Chýba ručné prehliadanie hier, takže vás hra automaticky pripojí do nejakej lobby. Filtrovať môžete iba na základe dĺžky pretekov, takže sa potom v jednej miestnosti stretnú simulátoroví jazdci s volantom a arkádoví hráči s gamepadom. Z toho často pramenia nezmyselné nárazy odzadu v prvej zákrute a podobne. Taktiež absentuje textový chat, čo dorozumievanie hráčov značne sťažuje.

Odhliadnuc od ľudí, ktorí budú vždy pri online hraní kľúčoví, trpí multiplayer aj inými problémami. Medzi pretekmi vás čakajú dlhé prestoje a čakanie na odpoveď serverov alebo aj jedného hráča, na ktorého hra čaká aj niekoľko minút a následne ho aj tak odpojí. Občas sa mi stalo, že sa lobby jednoducho zasekla a nič sa nedialo. Prípadne sa nepodarilo prejsť výberom trate a časový odpočet po klesnutí na 0 začal opäť naberať kladné hodnoty. Podobné technické problémy a aj rôzne menšie grafické glitche kazia zážitok z online hrania a autori by rozhodne mali čo najrýchlejšie opraviť aspoň niektoré problémy.

Bez mučenia sa priznám, že môj herný stroj už má čo-to za sebou, takže grafické nastavenia museli klesnúť tak hlboko, až som tam stretol Hondu. Hra vôbec nebola pekná, ale stále plne hrateľná a v tej rýchlosti si aj tak budete všímať iba bezprostredné okolie, zákrutu a značky okolo trati. Výrazné zvukové glitche našťastie opravil update a dnes sú snáď minulosťou. Bez nich dostanete úplne klasickú zvukovú kulisu. V menu hrá veľmi nevýrazný podmaz a na trati vás žiadne orgie zo zvuku motorov nečakajú.

Technické problémy som spomínal už vyššie a bohužiaľ na to musím nadviazať. Musíte sa totiž pripraviť na menšie bugy, počnúc skákaním hlasitosti až po problémy s osvetlením. F1 2017 totiž dokáže byť poriadne tmavá alebo prehnane svetlá. Pre príjemný zážitok je potrebné ručne upravovať jas, pretože inak sa vám pokojne môže stať, že za slnečného dňa so štandardným jasom neuvidíte včas ani zákrutu s oranžovým obrubníkom pred Múrom Šampiónov, čo je vzhľadom k precíznej povahe športu pomerne vážny problém. Vylepšiť by sa rozhodne mohli aj animácie postáv v predelových scénach.

Vo výsledku to však napriek spomínaným negatívam dopadlo dobre a F1 2017 je určite vydarená hra, aj keď má stále čo vylepšovať. Veľkým plusom je kvalitný režim kariéry a pomerne zábavný jazdný model určený pre gamepad aj volant. Trochu ju bohužiaľ kazí umelá inteligencia a rôzne malé bugy. Multiplayer vás však rozhodne zabaví, ak v ňom bude všetko fungovať ako má. Vo výsledku tak budú fanúšikovia formulového kolotoča určite spokojní a v hre môžu stráviť desiatky hodín.

F1 2017 - Vzrušujúca sezóna si žiada vzrušujúcu hru
Vďaka vylepšenej kariére, historickým monopostom a zábavnému jazdnému modelu je F1 2017 vydarenou záležitosťou určenou pre fanúšikov reálnej série. Aj napriek slabšej umelej inteligencii a rôznym menším chybám vás tak môže zabaviť na desiatky hodín.
  • Historické monoposty
  • Prepracovaný režim kariéry
  • Všestranný jazdný model