Epizodická adventúra Life is Strange od francúzskeho štúdia Dontnod Entertainment patrila k najpríjemnejším prekvapeniam roka 2015 a nezmazateľným písmom sa zapísala do sŕdc mnohých hráčov. Príbeh o priateľstve dvoch mladých dievčat, okorenený mysterióznymi prvkami, zabodoval na celej čiare a právom sa objavoval vo výbere toho najlepšieho, čo vyšlo v danom roku. Podarilo sa prequelu nazvanému Life is Strange: Before the Storm kvalitatívne nadviazať na svojho predchodcu?

Aj keď sa fanúšikovia po jeho ohlásení len ťažko bránili nadšeniu, Life is Strange: Before the Storm od začiatku pôsobil dojmom mierne zbytočnej záležitosti. Nakoniec, všetko dôležité už bolo dávno povedané a miernu opatrnosť vzbudzovalo aj meno autorov. Vývoj totiž dostalo tentokrát na starosť americké štúdio Deck Nine, pre ktoré ide o najvýraznejší projekt v celej ich dvadsaťročnej histórii. Prvá epizóda z troch plánovaných je však už za nami a my si ju tak môžeme rozobrať o niečo bližšie. A čuduj sa svete, návrat do známeho sveta sa vydaril.

Dejovo sa posúvame tri roky pred udalosti pôvodného Life is Strange. Hlavnou hrdinkou je Chloe Price, ktorá však ešte nie je tou Chloe, akú poznáme a chýba aj jej hlavné poznávacie znamenie v podobe modro zafarbených vlasov. Po smrti otca si však neprechádza práve ideálnym obdobím a radosť jej nerobí ani nová matkina známosť v podobe nezamestnaného Davida. Samotné udalosti Before the Storm sa začínajú odvíjať relatívne pozvoľne a to snahou Chloe dostať sa na koncert svojej obľúbenej rockovej skupiny. No práve tam sa jej osud za mierne dramatických udalostí pretne s osudom populárnej študentky Rachel Amber a príbehové kolieska sa nenápadne roztočia..

Alfou a omegou je aj tentokrát citlivo rozprávaný príbeh plný zdanlivo rutinných momentov, no o to pôsobivejších emočne vypätých situácií. Life is Strange bol predovšetkým o živote ako takom a nešlo v ňom o žiadnu záchranu sveta, iba o hľadanie svojho miesta na tomto svete. Sprostredkovať toto všetko sa, našťastie, darí aj novým autorom na jednotku s hviezdičkou a to aj napriek dialógom, ktoré občas mierne šuštia papierom. S týmto aspektom mali miestami problémy aj talentovaní Francúzi zo štúdia Dontnod a tu je to ešte o niečo výraznejšie. Lenže i tak výrazne prevládajú momenty, kde bude hltať všetko čo sa pred vami odohráva a to až do vynikajúceho finále zakončeného menším infernom. Stále je, zdá sa, o čom rozprávať, aj keď sa to sprvoti mohlo javiť inak.. Pravda, prvá epizóda nemá nijak zvlášť závratné tempo a pôsobí skôr dojmom rozostavovania figúrok na šachovnici. Osobne mi to však vôbec neprekážalo. A že je to zatiaľ jeden veľký fanservice? Je…

Ani samotná hrateľnosť vás nezanechá na pochybách, že ide o Life is Strange so všetkým, čo k tomu patrí. Oproti predchodcovi síce pribudlo viac lineárnejšie vedených dialógov, kde vám stačí stlačiť jednu z ponúkaných kláves, no inak je všetko po starom. Kozmetických zmien je, pochopiteľne viac, napríklad pri nahrávaní sa tentokrát nezobrazuje ikona zápisníka, ale audiokazety a nepovinnú aktivitu spočívajúcu vo fotografovaní nahradilo kreslenie grafiti. Zďaleka najzásadnejšou zmena je tak absencia schopnosti pretáčať čas, ktorá činí z Before the Storm o niečo tradičnejšiu záležitosť a posúva ju viac k Telltale hrám. Miesto nej je tu však nová funkcia nazvaná Backtalk. Tá spočíva v dialógovej bitke, kde máte na slová vášho oponenta rýchlo reagovať adekvátnou urážkou a tým ho dostať tam, kde chcete. Ide o príjemné spestrenie, kde sa navyše vôbec nemusíte báť prípadného zlyhania. Hra počíta s oboma variantami a ak sa aj rozhodnete angažovať v tejto činnosti a neuspejete, dej si i tak nájde spôsob, ako sa posunúť ďalej.

Pozitívne dojmy pomáha navodzovať i vydarená audiovizuálna stránka. Malebnej grafike v zásade nie je čo vytknúť a jednotlivé lokality, či už dobre známe, alebo úplne nové, doslova dýchajú atmosférou. Nemenej kvalitne je na tom hudba, ktorá je tak ako v predošlej hre doslova prispôsobená hlavne postave a plne korešponduje s tým, čo má rada a čo prežíva vo svojom vnútri. V neposlednom rade nesmiem opomenúť aj vynikajúci dabing, kde zamrzí azda len to, že nielen Chloe, ale aj viacero ďalších známych postáv dostalo úplne nových dabérov a to kvôli unijnému štrajku. Ashly Burch tak musela nahradiť Rhianna DeVries, ktorá však odviedla fantastickú prácu a po chvíli si na ňu zvyknete.

Prvá epizóda Life is Strange: Before the Storm odštartovala vo veľkom štýle a nemala by sklamať žiadneho fanúšika pôvodnej hry. Noví tvorcovia dokázali veľmi šikovne okopírovať recept na úspech od svojich francúzskych kolegov a dokázali obstáť zoči-voči vysokým očakávaniam. Teraz už neostáva nič iné, iba veriť, že to v zostávajúcich dvoch epizódach nejakým zázrakom nepokazia.

Life is Strange: Before the Storm - Episode 1: Awake – Ticho pred búrkou
Life is Strange: Before the Storm pred sebou nemal úplne jednoduchú úlohu, no minimálne svojim začiatkom sa mu podarilo kvalitatívne nadviazať na mimoriadne vydareného predchodcu. Čo viac si zatiaľ môžeme priať?
  • Life is Strange so všetkým, čo k tomu patrí
  • zábavná minihra Backtalk
  • Rachel Amber