Autori z Massive Damage nám minulý rok priniesli zaujímavý strategický titul odohrávajúci sa vo vesmíre s názvom Halcyon 6: Starbase Commander. Jednalo sa o mix rôznych žánrov, pričom si hra prepožičala aspekty z titulov ako XCOM alebo FTL: Faster Than Light. A vzhľadom na to, že zaznamenala pomerne veľký úspech, niet divu, že sa autori rozhodli priniesť nám jej vylepšenú verziu s podtitulom Lightspeed Edition. Stojí za to opäť preskúmať hlboký retro vesmír, alebo by ste mali radšej zostať pri pôvodnej verzii?

Hneď na úvod treba podotknúť, že sa nejedná o nový plnohodnotný titul. Autori akurát rozšírili pôvodnú hru a jej možnosti a opravili niektoré neduhy ktorými trpela.  Nečakajte teda žiadne nové dobrodružstvo, ktoré by nadviazalo na úspešnú vesmírnu stratégiu. Osobne si však myslím, že zmeny, ktoré autori priniesli spolu s novou verziou sú dostatočným lákadlom na návrat.

Hlavným stredobodom príbehu je stanica menom Halcyon 6. Jedná sa o miesto, ktoré v sebe skrýva tajomstvá starších rás a zároveň ide aj o poslednú nádej na prežitie ľudstva. Výskum tejto lode mal na starosti admirál Bremachandra, ktorý zahynul pri boji s obrovským mimozemským telesom. Na bežných kadetov stanice teraz padla ťažká úloha. Musia dokončiť admirálov výskum a zachrániť tak ľudské pokolenie.

Samozrejme nie ste jediný, kto má záujem o získanie ničivej sily vesmírnej stanice. Usiluje o ňu taktiež mimozemské rasa známa ako Chruul, ktorá putuje hlbokým vesmírom a ničí všetko, čo sa jej postaví do cesty. Od tohto momentu bude príbeh závisieť najmä na vašich rozhodnutiach. Vo vesmíre sa totižto nachádza niekoľko frakcií, ku ktorým sa buď pridáte alebo sa ich rozhodnete zničiť. Týmto spôsobom si získavate spojencov ale aj nepriateľov. Jedná sa o príjemný doplnok, ktorý navodzuje pocit skutočného kapitána vesmírnej lode. O to viac však zamrzí zistenie, že hra neponúka viacero koncov a vždy vás dotlačí do rovnakého finále.

Príbeh sa posúva vpred len prostredníctvom textových dialógov takže žiadne nahovorenie nečakajte. Nie je to však veľký problém, nakoľko sa v hre nachádzajú rôzne mimozemské rasy a kvôli menšiemu rozpočtu by možno ich dabing jemne trpel. Príbehové pozadie dokáže zaujať, hoci sa nejedná o nič prevratné alebo originálne. Pripomína science-fiction seriály z osemdesiatych rokov, čím vytvára príjemnú retro atmosféru a pre starších hráčov dokonca pocit nostalgie.

Halcyon 6 môže zo začiatku pôsobiť zložito, no dá sa do neho rýchlo dostať. K dispozícií máte veľkú mapu s mnohými kolonizačnými planétami. Na tie z času na čas útočia rôzne frakcie. Vy sa vždy môžete rozhodnúť či danú planétu zachránite, alebo nie. Samozrejme, ak zachránite planétu jednej frakcie pred útokom tej druhej, tak musíte rátať s negatívnou odozvou u útočníkov.

Za záchranu planéty vždy získate užitočné suroviny, ktoré využijete na vylepšenie vašej Halcyon 6. Niektoré planéty vám po ich záchrane dokonca začnú posielať pravidelné dodávky surovín. Jedná sa o zábavný prvok, ktorý ozvláštňuje hrateľnosť a získané vylepšenia sú dostatočnou motiváciou pre zber surovín. Nejedná sa o žiadny zbytočný prvok, ktorý by mal iba predĺžiť hernú dobu.

Halcyon 6 ponúka bohaté možnosti upravovania a vylepšovania vašich lodí a samotnej stanice. Na otvorenie takéhoto vylepšenia však musíte odkrývať jej zatarasené časti. Na odkrytom území môžete potom postaviť konštrukciu, ktorá vašej lodi umožní vykonávať nové funkcie. Jedná sa napríklad o hangár pre novšie typy plavidiel alebo obývacie izby pre vašich kadetov. Popritom sa zvyšuje morálka vašej posádky. Samozrejme čím vyššiu máte morálku, tým efektívnejšie pracujú vaši podriadení. To sa odzrkadľuje najmä na rýchlosti s akou dokážu stavať.

Čo by to však bolo za vesmírnu záležitosť bez poriadneho bojového systému? Samotné boje sa delia na dva druhy, pričom každý prebieha v ťahovom formáte. Tým prvým sú klasické vesmírne súboje. Pri nich využívate lode, ktoré ste priradili vašim kapitánom. Na každej strane bojujú tri, pričom k dispozícii máte aj niekoľko druhov útokov a podporných schopností. Samozrejme, sú tu klasické útoky, ktoré môžete bez akýchkoľvek problémov používať každý jeden ťah. Špeciálne útoky sa musia nabiť pred tým, ako ich použijete. Potom sú tu ešte útoky, ktoré môžete použiť len raz za súboj. Pochopiteľne, tie majú najničivejší účinok. Oproti pôvodnej hre dokonca autori pridali niekoľko nových útokov.

Druhým typom súbojov sú boje prebiehajúce na povrchu planét. Tie sa vyskytujú len občas, no fungujú na rovnakom princípe. Namiesto lodí sa však logicky ocitnete v koží samotných ľudí. Tu však musím vyjadriť menšie sklamanie, nakoľko pozemné súboje majú veľký potenciál, no v hre si ich naozaj mnoho neužijete. Sú síce príjemným spestrením, tvorcovia však ich potenciál mohli využiť omnoho lepšie. Inak však nemám čo súbojovému systému vytknúť. Aj napriek tomu, že ide o súboje na ťahy, tak prebiehajú pomerne rýchlo, dynamicky a vôbec nenudia.

Jedna z tých väčších zmien, ktorú autori priniesli, je celkové urýchlenie hrateľnosti. Tempo bolo najväčším problémom pôvodnej hry. To isté platí aj o získavaní surovín, ktoré brzdilo hrateľnosť a spôsobovalo menší stereotyp. V novej verzii je však všetko ďaleko lepšie optimalizované a výrazne plynulejšie. Nemusíte teda dlhé hodiny ničiť nepriateľské lode len za účelom získania surovín. Tým sa zlepšila i zábavnosť hry samotnej a výsledkom je dynamická vesmírna stratégia bez zbytočného zdržiavania.

Grafické spracovanie je, ako ste mohli postrehnúť aj z okolitých obrázkov, ladené do retro štýlu. Nejde síce o nič dychberúce, no plne to dostačuje a na hru sa pozerá príjemne. Jednoduchý vizuál plný svetlých farieb, minimalistický hudobný sprievod – no Halcyon 6 skutočne nepotrebuje viac na to, aby vás dokázal naplno vtiahnuť do diania.

Z môjho pohľadu tento návrat do retro vesmíru naozaj stojí za to. Halcyon 6: Lightspeed Edition adekvátne vylepšuje už beztak kvalitnú pôvodnú hru, ktorú zbavuje o zbytočné chyby a pridáva i niečo naviac. Ak ste ju mali možnosť hrať a chceli by ste sa vrátiť do jej sveta, teraz je na to ten správny čas. Na svoje by si však mali prijsť aj ostatní milovníci vesmírnych stratégií.

Halcyon 6: Lightspeed Edition - Unikátna cesta retro vesmírom
Ak vás bavila pôvodná hra, prípadne ste fanúšikmi vesmírnych stratégií, tak Halcyon 6: Lightspeed Edition by mal byť pre vás jasnou voľbou. Až toľko kvalitných hier v tomto žánri skutočne nenájdete.
  • Zábavná hrateľnosť a uľahčenia oproti pôvodnej verzii
  • Výborný bojový systém
  • Veľké možnosti vylepšovania lodí a kapitánov
  • Hre by prospelo viacej pozemných súbojov
0%

Veľký fanúšik hier, ktorý si dokáže rovnako užiť temnú adventúru ako aj futuristické FPS. Hry hrávam v podstate od malička a asi aj preto som si k nim vybudoval veľký vzťah a stali sa aj mojou najväčšou vášňou. Okrem hier samozrejme obľubujem filmy a miestami si prečítam dobrú knihu. No hry budú mať v mojom srdci vždy najväčšie miesto.