Vývojárov z Naughty Dog asi netreba predstavovať žiadnemu správnemu hráčovi, nakoľko tituly ako The Last of Us či Uncharted patria medzi úplnú konzolovú špičku. Vráťme sa však späť do deväťdesiatych rokov, keď vo svete prevládala mánia prvej PlayStation od japonského výrobcu Sony. Jej úspech by sa každopádne nedostavil bez kvalitných hier a bol to práve Naughty Dog, ktorý vytvoril v roku 1996 jednu z najväčších legiend spájaných s touto konzolou. Nie je ňou nik iný ako Crash Bandicoot.

Zrejme najznámejší vačkovec, ktorý oblieka červené tenisky a nosí modré kraťasy sa vracia na hernú scénu po niekoľkoročnej prestávke. Nejde pritom o úplne obyčajný návrat. Vďaka spoločnostiam Activision a Vicarious Visions, ktoré sa rozhodli vypočuť hlas ľudu, si môžeme po vyše dvadsiatich rokoch vychutnať plnohodnotný remaster pôvodných častí tejto legendy. Priania hráčov sa teda nakoniec naplnili a my si poďme rozobrať kolekciu nazvanú Crash Bandicoot N. Sane Trilogy trochu podrobnejšie.

Ako napovedá i samotný názov kolekcie, N. Sane Trilogy zahŕňa všetky 3 pôvodné tituly: Crash Bandicoot, Crash Bandicoot 2: Cortex Strikes Back a Crash Bandicoot 3: Warped. Nakoľko ide o remaster a nie remake,  zmien nie je až toľko a základ zostal zachovaný. To však nie je žiadna výčitka. Stále sa totiž môžete na množstvo herného obsahu v podobe atraktívnych levelov a zaujímavých bossov, pričom nechýbajú ani rôzne bonusové, či skryté úrovne. Ak by vám to nestačilo, na rad prichádza i možnosť zahrať si všetky levely odznova s cieľom dosiahnuť čo najlepší čas. Ten si potom môžete pokojne porovnať so štatistikami ostatných hráčov po celom svete. Je toho naozaj veľa a hraním môžete pokojne stráviť aj niekoľko týždňov.

Hneď na úvod sme si teda ujasnili, že obsahu je dostatok. Mimo neho sa Crash neprekvapivo obliekol aj do celkom nového grafického kabátika, ktorý obsahuje nové efekty, vynikajúco spracovanú vodu, či dážď. Všetko pôsobí o niečo farebnejšie a krajšie, čo je samo o sebe plus. Lenže všetko ma svoje plusy a mínusy a remaster rozhodne nie je bezchybný. Tých mínusov je hneď niekoľko, ale o tom postupne.

Začneme hneď pri prvej časti kolekcie Crash Bandicoot, ktorá vás zrejme s odstupom času zabaví najmenej. Zmodernizovaná verzia jednotky totiž najviac naráža na zastaralé mechanizmy. Ovládanie má ďaleko od ideálu a najväčší kameň úrazu sa podľa očakávania skrýva v samotnej kamere, ktorá vám dokáže často spôsobovať poriadne problémy. S týmto aspektom sa tvorcovia predsa len mohli rozhodne pohrať o niečo viac, tak ako aj s celkovo nevyváženou obtiažnosťou jednotlivých levelov. Nájdu sa medzi nimi také, čo vás dokážu zabaviť a priechod nimi si budete užívať, pri iných sa u vás naopak môže dostavovať menšia frustrácia a budete si priať dokončiť ich čo najskôr.  Prvý diel pôvodnej trilógie zostarol rozhodne najviac.

V Crash Bandicoot 2: Cortex Strikes Back sa zo slnečných ostrovov presuniete do Warp Rooms, ktoré tvoria hub na ceste za doktorom Neom Cortexom. Druhá časť ponúka o niečo rôznorodejšie levely, v ktorých sa vydáte do zasnežených území, zelených lesov alebo vesmírnych staníc. Spoločnosť vám bude robiť aj známa maska Aku Aku, no okrem nej sa v leveloch občas zjaví aj hologram so samotným doktorom, či Crashovou sestrou, Coco Bandicoot. Každé poschodie Warp Roomu inak obsahuje 5 levelov a po ich zdolaní bude Crash čeliť bossovi poschodia. Druhý diel je už na tom podstatne lepšie a ponúka omnoho vyváženejšiu zábavu aj s odstupom rokov.

Hovorí sa, že do tretice všetko najlepšie a aspoň z pohľadu Crash Bandicoot 3: Warped to jednoznačne platí. Nie nadarmo je trojka mnohými považovaná za najlepší diel série. Stačí len spomenúť názvy úrovní ako Toad Village, Orient Express, či Tomb Time, na ktoré pamätníci spomínajú dodnes. Levely a prostredia sú naozaj rôznorodé a zavedú vás pod vodu, do vzduchu, na asfalt, do stredoveku, či do budúcnosti. Ocitnete sa aj v Egypte či v Arábii. Crash navyše získa hneď niekoľko nových schopností, ako dvojskok, bazuka, či dlhšie trvajúca vývrtka, ktoré vedia príjemne uľahčiť i zbieranie bonusových predmetov. Určitým spestrením sú aj levely situované do dopravných prostriedkov. Menšiu výčitku by som smeroval k súbojom s bossmi, ktorí mi pripadali v pôvodnej verzii Crash Bandicoot 3: Warped o niečo náročnejší. Hre to síce nijak zásadne neubližuje, ale zjednodušenie je tam cítiť.

Crash Bandicoot N. Sane Trilogy ako celok ponúka klasickú hrateľnosť obohatenú o niekoľko zmien a modernejšie grafické spracovanie, avšak autori sa nedokázali úplne vyhnúť ani chybám. Medzi tie najväčšie patrí jednoznačne samotné ovládanie. Remasterovaný Crash Bandicoot inak využíva iný model postáv, s ktorým je spojených hneď niekoľko menších nedostatkov. Len dĺžka skoku je napríklad o niečo kratšia ako v minulosti a okrem toho sú prítomné aj občasné problémy so sklzmi z hrán, či zaseknutím sa na mieste. Mínusom je aj ovládanie dopravných prostriedkov v trojke. Na jednej strane je síce  fajn, že dostanete pod kontrolu motorku, lietadlo, či vodný skúter, ale tie vám dokážu zabrať viac ako je zdravé.

Predošlý odstavec možno vyznieva trochu negatívne, ale záverečné hodnotenie zmŕtvychvstania obľúbeného hrdinu bude z mojej strany jednoznačne pozitívne. Zub času sa už trochu podpísal na celej trilógii, ale tá si i napriek tomu stále drží vysokú úroveň.  Je pravdou, že čo-to sa ešte dalo vylepšiť, ale autori remasteru údajne nechceli priveľmi zasahovať do pôvodnej vízie a preto sú niektoré prvky riešené tak ako sú. Tak, či tak, pre pamätníkov ide viac-menej o povinnosť, ale spokojní by mali byť aj noví hráči, pre ktorých ide o jedinečnú príležitosť vyskúšať si hneď trio vynikajúcich skákačiek zo starej školy. Crash Bandicoot totiž stále nestratil veľkú časť svojho kúzla a to je len dobre. Vitaj späť starý priateľ!

Crash Bandicoot N. Sane Trilogy - Legenda je späť!
Crash Bandicoot: N. Sane Trilogy je vydareným návratom do starých čias, ktorý poteší pamätníkov prvej konzoly PlayStation a súčasnej generácii zase ukáže, že dobrodružstvá sympatického vačkovca majú čo ponúknuť aj po rokoch.
  • Hrateľnosť, ktorá funguje aj po mnohých rokoch
  • Nový grafický kabát doplnený skvelou hudbou
  • Tri skvelé hry za cenu jednej