Princess Maker je známa séria od japonského vydavateľa Gainax, ktorý sa zaoberá najmä televíznou produkciou. Princess Maker sa prvýkrát objavil na scéne už v roku 1991 a všetkých päť dielov vyšlo na plejáde rôznych platforiem, avšak iba v Japonsku. To sa však v poslednom čase mení. Aj keď s výrazným omeškaním, tieto hry sa konečne dostávajú i na západ a to vďaka platforme Steam. Vďačiť za to môžeme vývojárom z CFK, Co., Ltd. Má však Princess Maker 3, hra z roku 1997, čo ponúknuť aj 20 rokov neskôr?

Recenzovaná verzia: PC

Princess Maker 3: Fairy Tales Come True, ako znie celý názov tejto hry, je simulátorom výchovy mladého dievčaťa na ceste k dospelosti. Nie však obyčajného dievčaťa. Pod svoje krídla dostanete vílu, ktorá netúži po ničom inom, než stať sa ľudskou princeznou. Vy, ako otec tejto 10 ročnej dievčiny máte za cieľ jej tento sen splniť, kým sa z nej nestane dospelá žena. Aká náročná môže byť táto úloha?

V úvode si môžete zvoliť základné údaje o sebe a vašej novej dcére. Tieto do určitej miery udávajú tempo a smerovanie hry, keďže jednak ovplyvňujú počiatočné štatistiky vášho dievčatka, dostupné peniaze, ako aj vzájomné interakcie.

Výchova prebieha prostredníctvom 6 možností na hlavnej obrazovke. Z nich najdôležitejšou je plánovanie trávenia času. Tu môžete vašej dcére naplánovať, čo bude robiť v nasledujúcim polmesiacoch. Tieto akcie sa potom postupne vykonávajú. Rozdelené sú do troch kategórii. Odpočinok, ktorý poskytuje miesto na uvoľnenie sa od stresu. Brigáda, kde je možné získať peniaze na vykonávanie štúdia – tretej kategórie.

Každá z týchto kategórii ponúka hneď niekoľko možností, ktoré sa líšia cenou (alebo zárobkom), ako aj tým, aký efekt majú na štatistiky dcéry a aké náhodné udalosti môžu behom nich nastať. Vykonávanie rôznych typov činností môže navyše odomknúť nové možnosti a udalosti. Napríklad po tom, čo dcéra chodí často na lekcie varenia a ide si odpočinúť do mesta na nákup, môže stretnúť svoju učiteľku, ktorá jej poradí ako jesť zdravo, čo zvýši jej vitalitu.

Vitalita je jednou z 12 charakteristík, ktoré určujú zdatnosť dcéry. Balancovanie a ovplyvňovanie týchto štatistík je hlavnou náplňou Princess Maker a ovplyvňuje prakticky všetky akcie a interakcie, ktoré prebiehajú. Predsa nie je možné byť čašníčkou bez dobrého postoja voči iným ľuďom a je treba držať stres na minime, aby bolo možné sa na prácu sústrediť a neochorieť. Treba tak pravidelne plánovať odpočinok. Najlepším, no zároveň aj drahším spôsobom odpočinku, je dovolenka – tá vás mimo zníženia stresu dievčatka odmení aj fotkou do fotoalbumu, ktorý je prístupný z hlavného menu a pridáva podcieľ zbierania týchto fotiek.

Okrem vypĺňania rozvrhu existuje možnosť navštíviť trh a kúpiť nejaký menší darček, či oblečenie, ktoré upravuje aj výzor dcéry. Našťastie, šaty netreba kupovať každý rok a z nejakého dôvodu rastú spolu s jej vlastníčkou. Posledným významnejším prvkom interakcie je rozhovor s dcérou, kde ju môžete pozdraviť, pochváliť alebo pokarhať. Každá z nich má niekoľko náhodných dôsledkov, ktoré môžu nastať. Preč je teda JRPG element z predchádzajúcich hier a interakcia tak prebieha najmä cez plánovanie, rozhovory, nákup darčekov a rôzne náhodné interakcie ovplyvnené plejádou štatistík.

Hra má jeden zvyk, o ktorom som sa doteraz nezmienil, no má zásadný vplyv na všetko, čo robíte. Aspoň teda od začiatku. Prakticky pri žiadnom rozhodnutí v hre nedostanete tooltipy, či nápovedy, keď tak len vágne rady z dialógov s postavami. Veľká časť hernej skúsenosti je zisťovanie, ktorá akcia má aký efekt a kedy. Pokus-omyl sa stáva štandardnou metodológiou aspoň prvých pár hier. Princess Maker s tým však počíta. Nie je to hra na jedno prejdenie, o čom svedčí aj počet koncov, ktoré sa dajú odomnúť. Tých je 60. Každý s inými požiadavkami na splnenie (ktoré sú, samozrejme, taktiež skryté).

Z toho teda vyplýva, že šanca na splnenie hlavného cieľa, ktorým je, samozrejme, stať sa ľudskou princeznou je na prvý pokus malá. Ak aj však splníte tento cieľ, stále zostáva priestor na skúmanie ostatných možností. Otázkou len je, či je táto motivácia dostačujúca na pokračovanie hrania. Čím viackrát sa pustíte do hry, tým menej nového obsahu ponúka. Čo nie je nič prekvapivé, len mám pocit, že toho základného obsahu nie je v prvom rade až tak veľa. Princess Maker 3 sa tak potom stáva viac optimalizáciou čísel a skúšaním dostať sa k špecifickým cieľom. Vzťah otec-dcéra tak ustupuje viac do pozadia.

Kde Princess Maker 3 naozaj zaostáva je technická stránka. Vzhľadom na vek hry sa dá odpustiť pomer obrazu 4:3, troška krkolomnejšie vykonávanie niektorých akcií, alebo pomerne repetitívna hudba v krátkej slučke (ktorá je aspoň pre každú obrazovku unikátna). Problémy vyvstávajú najmä z lokalizácie. Preklepy, nepresné preklady z angličtiny alebo slabo čitateľný text vystupujúci z určeného priestoru. Nie je to nič, čo by sa nedalo neprežiť, ale z celkového dojmu to uberá, obzvlášť keď dialógy sú jednou z najpodstatnejších častí hry.

Celkovo je Princess Maker zaujímavou zábavkou z minulosti. No vek je na nej cítiť a nie len po technickej stránke. Chýba tu najmä väčšia hĺbka a miera interaktivity, viac nástrojov, ktoré môže hráč využiť na lepšie spoznanie a vytvorenie putá s týmto dievčaťom, čo sa ocitlo v jeho starostlivosti. Hranie sa so štatistikami a pokus o dosiahnutie špecifických cieľov dokáže byť zábava sama o sebe. Chýbajúca hĺbka však podľa môjho názoru limituje počet ľudí, ktorí si budú môcť túto hru užiť v jej plnom rozsahu alebo na dlhú dobu. Napriek tomu však dokáže ako oddychovka aspoň na pár hodín zabaviť. Predošlé diely však toho predsa len ponúkli trochu viac a stále sú o niečo lepšou voľbou.

Hru na recenziu poskytli spoločnosti

pm-logo

Princess Maker 3: Fairy Tales Come True – Vychovajte si svoju princeznú
Princess Maker 3: Fairy Tales Come True je vcelku zábavný simulátor výchovy mladého dievčaťa do dospelej ženy, v ktorom pomocou plánovania rozvrhu ovplyvňujete štatistiky a osobnosť vašej dcéry. Hra je síce skúpa na informácie, no dáva jej to určitý šarm, nakoľko sa ocitáte v úlohe neskúseného rodiča. Hĺbka sa však rýchlo stráca po zistení ako funguje väčšina prvkov a nepomáha ani nízka miera interakcie.
  • Príjemný umelecký štýl
  • Množstvo rôznych zakončení
  • Problémová lokalizácia