Zaregistrovať sa

Heslo vám bude zaslané na vás.

Informačné technológie už dávno nie sú doménou okuliarnatých šprtov v pivnici pred monitormi, ktorí nikdy nevychádzajú na slnko. Rovnako tak hry už nie sú len zábavou pre podivínov, ale stali sa masovo populárnymi a to nielen medzi mladou generáciou. Môžu však skutočne preniknúť do športu? To si povieme v našom špeciáli Progaming – minulosť, prítomnosť a budúcnosť.

Všetko raz začínalo v malom merítku. Či už ide o film, hudobné žánre, umelecké smery, alebo šport. Na začiatku boli len nadšení jednotlivci, ktorí si vypĺňali voľný čas svojimi obľúbenými aktivitami. Napríklad hraním hier. Spočiatku šlo o prekonávanie najvyššieho skóre, ktoré niekto pred vami dosiahol na hernom automate v herni. Jednalo sa o jednoduché arkádové tituly ako Tetris alebo Space Invaders.  Postupne však rozvoj technológií dovolil vytvárať komplexnejšie hry ako ich poznáme dnes.

K spopularizovaniu hier vo veľkej miere prispel ID software, ktorý priniesol v 90. rokoch Wolfenstein 3D. V roku 1993 vyšiel kráľ FPS žánru, Doom. Ten predstavil širokému publiku možnosť hrania viacerých hráčov proti sebe cez lokálnu sieť. O prvenstvo sa súperilo v móde, ktorý dnes poznáme pod pojmom deathmatch. Dôkazom popularity multiplayerovej časti hry sú aj dobové historky z Microsoftu a ID Software, ktoré hovoria o prepúšťaní zamestnancov neschopných venovať sa vývoju popri „fragovaní“ ich kolegov.

Kamaráti, kolegovia, spolužiaci sa takto začali organizovať a prvé „undergroundové“ turnaje známe aj ako LAN párty na seba nenechali dlho čakať. Najprv sa začinalo doma, napríklad v garáži.

Živo si spomínam na zopár momentov z obdobia 20 rokov dozadu, keď sme u kamaráta v hale v piatok poobede rozložili svoje CRT monitory a PC skrinky. Koaxiálnymi káblami sme sa snažili zosieťovať zopár strojov, čo bežne zabralo niekoľko hodín a poviem vám, sprevádzkovanie bolo peklo. Internet bol ešte hudbou budúcnosti a nájsť nový ovládač na sieťovú kartu bol vážny problém. Množstvo káblov, vydýchaný vzduch, litre energetického nápoja a prebdené noci pred svietiacim monitorom boli hlavnými znakmi takéhoto stretnutia. Končilo sa až v nedeľu večer s poriadnym spánkovým deficitom.

Spočiatku sa hralo o ego, česť a dobrý pocit. To časom prestalo stačiť a ďalšou motiváciou bola basa piva, či kartón energetických nápojov. Písal sa rok 1998 a prišla doba internetových kaviarni, kde zážitky so sieťovaním opadli. Zaviedlo sa 20-100 korunové zápisné a odmenou za výhru bola nová hra, neobmedzený konzum v kaviarni, či predplatený čas na hranie. To už bola doba Doomu dávno mŕtva. Nasledujúcim rokom kraľoval Half-Life a jeho modifikácia Counter-Strike. Ten nabral raketovú popularitu a poznal ho v tej dobe úplne každý, kto čo i len trocha sledoval svet PC.

Takéto kaviarne mali svoj okruh pravidelných zákazníkov a tí časom začali organizovať súťaže nielen jednotlivcov, ale aj tímov. Turnaje v hlavnom meste Slovenska v kaviarni Storm boli atraktívne natoľko, že ľudia cestovali aj cez celú republiku aby si tam zmerali sily s najlepšími Slovákmi. To dalo za vznik väčším akciám, na ktoré už nestačili priestory kaviarne a bolo nutné expandovať.

Dnes podobné podujatia vyzerajú ako menšie víkendové festivaly. K turnajom vo viacerých hrách sa pripájajú aj predstavenia nových produktov svetových výrobcov, cosplaye, či iné reklamné akcie. Na takýto väčší turnaj už nie je také ľahké sa dostať a často je vyžadovaná nejaká forma online kvalifikácie. Hrá sa aj o pomerne vysoké peňažné, či vecné odmeny. S tým ide ruka v ruke viac investovaného času do hrania, trénovania a v prípade tímových hier aj zohrávania sa.

Najpopulárnejšími hrami dneška sú Counter-Strike: Global Offensive, Overwatch, Hearthstone: Heroes of Warcraft, StarCraft II: Wings of Liberty, Fifa, NHL, Dota 2, League of Legends alebo Heroes of the Storm. Hráči, ktorí tieto hry berú vážne do takej miery, že sú zdrojom ich príjmu, sa nazývajú progameri (profesionálni hráči). Ak sa však s niekým pustíte do debaty o tom či ide o skutočných športovcov, môže nastať pomerne ostrá výmena názorov. Mnoho ľudí si športovcov stále spája s nejakým druhom pohybovej aktivity.

Pokiaľ ale ide o klasifikáciu športovca ako takého, často sú sem zaraďovaní aj šachisti. Definovať šport len cez pohybovú aktivitu teda nebude správna cesta. Ak si vezmeme šport a dosiahnutie úspechu v ňom, zistíme že na to aby bol niekto úspešný musí venovať takejto aktivite čas a úsilie. Dôležitý je talent, no v prevažnej miere ide o veľkú dávku sebazaprenia, obety a odriekania. To spĺňajú obe skupiny.

Ak si porovnáme kolektívne športy s kolektívnymi hrami, rovnako tak je potrebná zohranosť, stratégia, taktika a rozdelenie úloh jednotlivých členov tímu. Byť profesionálnym hráčom nie je žiadna prechádzka sadom. Profesionáli trénujú 8 a viac hodín denne. Mnoho hráčov opúšťa školy pre časovú a psychickú vyťaženosť. Dôchodok začína už niekde okolo 35 roku. Kedysi táto hranica bola nižšie, no postupne sa zvyšuje.

Progameri sa združujú do profesionálnych tímov, ktoré fungujú na vysoko organizovanej úrovni. Každý má za sebou sponzorov svetových značiek doplnkov a komponentov pre PC. Tímy majú kapitána, manažéra, ľudí ktorí zabezpečujú všetko čo hráči potrebujú od prepravy až po jedlo. Tieto organizácie fungujú ako multigaming. Pod svojimi krídlami združujú viacero herných divízií. Nebolo tomu vždy tak. Väčšina vznikla pôvodom z CounterStrike klanov. K nim sa postupne pripájali hráči titulov ako Warcraft3, TrackMania, Quake alebo Unreal Turnament. Samozrejmosťou boli aj ženské divízie týchto hier.

Za priekopníkov progaming tímov možno považovať Švédov, ktorých klany ako Ninjas in Pijamas alebo fnatic sú dnes známe celosvetovo. Nezaostávajú ani nemecké Schroet Kommando alebo Mousesports. Esportu kráľujú aj hráči Veľkej Británie, Francúzka, Ruska, Ukrajiny, USA, Brazílie atď.

Na Slovensku boli pravdepodobne najlepšie klany CS 1.6 FU.SK, za ktorý hrali  Ivan“Dev1„Lazarov, Gregor“Gr3g1„Mede, Oliver“cHEEs„Sokol, Rado“uNreaL„Bratinka a Andrej“euro„Novosad. Za ich najväčšieho konkurenta boli považovaný  Defeaters pod záštitou menežéra Ladislava“Lao„Noskoviča, ktorý spravoval aj reprezentáciu SR v CSku. Zostavu tvorili Marián„h4“Obal, Marián„murco“Murček, Miro“Loner„Ištoňa ale napríklad aj FuNcT1oN, rox0r, bafo a mnoho iných. V česku boli pioniermi klan nEophyte a neskôr už na československej úrovni eSuba. Prvé dve menované na striedačku s prehľadom valcovali Slovensku CS scénu a prakticky nemali konkurenciu. Vo svete sa však na turnajoch typu ESWC nikdy veľmi nepresadili. Najzvučnejším menom je asi Ivan „Dev1“ Lazarov, ktorý bol superhviezda éry CS 1.6 minimálne v československých podmienkach. Svoj „skill“ bohužial nedokázal preniesť do Counter-Strike:Source, na ktorom vyrástlo iné veľké meno. Je ním nik iný ako Ladislav „GuardiaN“ Kováč, ktorý dnes patrí medzi svetovú špičku AWPčkarov v CS:GO. Naše farby reprezentuje v Ukrajinskom celku Natus Vincere. Ich asi najznámejším menom je hráč Doty2 Danil“Dendi„Ishutin. Ten má na konte viac fanúšikov ako ukrajinský národný futbalový tím.

Progaming už dávno nie je len doménou sfanatizovaných tínejdžerov. Najväčšie turnaje dosahujú špičkovú úroveň organizácie a produkcie. Hráči predvádzajú svoje výkony v plne vypredaných halách. Diváci miestami v atmosfére súťažia s futbalovými skalnými. Mávajú národnými vlajkami, skandujú, povzbudzujú svoj tím, držia transparenty a emócie tečú prúdom. Samozrejmosťou je aj live štúdio s profesionálnymi komentátormi.

Väčšina divákov je však tvorená internetovým publikom. Platformy Twitch a YouTube ponúkajú pri najväčších akciách živé prenosy a počty divákov dosahujú závratne výšky. Medzi najväčšie akcie patria DreamHack, Gamescom, BlizzCon, Tokyo Game Show, PAX, E3 a mnoho iných.

Turnajovú atmosféru vystihuje dokumentárny film z dielne Valve Free to Play: The Movie, ktorý sa venuje Dote2.

Tak ako aj pri iných športoch, aj tu je občas motivácia a chuť vyhrať omnoho väčšia ako skutočné schopnosti jednotlivca. Hráči si neraz pomáhajú zakázaným softwarom (viac v našom článku Cheaty a hranie hier) ale aj drogami. To, že profesionálne hranie hier ľudia berú naozaj vážne dokazuje aj fakt, že energetické nápoje sú už dávno pasé – užíva sa napríklad podporná látka Aderall. Ten zvyšuje reflexy, znižuje únavu a zlepšuje pozornosť. Organizácia Electronic Sports League už pripravuje zoznam zakázaných látok a taktiež ich testovanie. Tento fenomén predstavuje skutočný problém nie len pre fair play ale hlavne pre zdravie hráčov.

Podobný prehrešok vás môže stáť dobré meno, ktoré je pre vás ako hráča mimoriadne dôležité. Možnosť pokračovať v kariére progamera s pošramotenou povesťou už bude ťažké a žiadny veľký tím vám miesto na súpiske len tak nedá. Eventuálne vás to môže dostať aj za mreže. Zopár hráčov už na tento fakt doplatilo – používanie nelegálneho softvéru dostalo ľudí do väzby v Číne a Japonsku, no ani manipulácia výsledkov zápasu nebola niektorým cudzia. Tá zas otriasla kompetitívnou scénou v Južnej Kórei.

Progaming však dokáže dvere aj otvárať. Ak sa napríklad chcete dostať do USA, hry vám môžu zabezpečiť pracovné víza.

Kam siaha až sila progamingu? Nuž, jeho popularita bude zrejme naďalej stúpať. Technológie sú dostupnejšie než kedykoľvek predtým. Kvalitné internetové pripojenie je už prakticky všade. Mladšia generácia má dostatok času rozvíjať svoje schopnosti a, samozrejme, herné celebrity neustále rozširujú svoje rady fanúšikov a obdivovateľov. Peňažné odmeny o ktoré sa hrá neustále narastajú, čo len bude lákať nových a nových dobrodruhov aby sa o ich zisk pokúsili. Veď výhra za veľké premiérové turnaje sa už teraz pohybuje v rozmedzí 100,000$ až po 9,000,000$.

Jednoznačne odpovedať na otázku či je progaming skutočným športom je veľmi ťažké. Aj keď má mnoho prvkov spoločných so športom, všeobecné povedomie ešte nieje pripravené tento fakt prijať. Zrejme pretečie ešte veľa vody, kým na olympiáde uvidíme bojovať o medaily hráčov titulov ako Counter-Strike, Dota2, Hearthstone. Snaha o uskotočnenie tohto faktu tu už v minulosti bola, no stretla sa s nepochopením v organizačných štruktúrach olympiády. Možné to však je a jedného dňa sa možno dočkáme, kedy aj večerné športové správy budú bežne informovať o týchto podujatiach.

 

Komentuj!

komentárov