Kto má rád pretekárske hry, ten už určite musel vyskúšať nejeden titul od Codemasters. Toto britské štúdio nám v minulosti prinieslo niekoľko skvelých počinov a sérií, na ktoré fanúšikovia žánru nedajú ani dnes dopustiť. Nás dnes predovšetkým zaujíma značka Colin McRae Rally, pretože práve z tejto série vznikla značka DiRT. Tá sa nedávno rozrástla o nový diel, na ktorý sa dnes spoločne pozrieme.

V poslednej dobe sa v súvislosti s rally hrami spomína najmä DiRT Rally z roku 2015. Hoci išlo o skvelú hru, pre sviatočného hráča to bola skôr nočná mora. Codemasters totiž stavili na simuláciu, a tak vás hra trestala za všetky chybičky a omyly. Pokiaľ máte radi rally a už spomínaný titul bol pre vás príliš náročný, potom je DiRT 4 hrou pre vás.

Herné režimy nesklamú.

Azda najdôležitejším režimom je kariéra. V nej vás bude čakať niekoľko oddelených častí, ktoré pozostávajú z klasickej rally, rallycrosu, historickej rally a Land Rush. Režimy asi netreba bližšie predstavovať, no ak vám nič nehovorí posledný menovaný, tak vedzte, že ide o off-roadové preteky. Kto hral DiRT Rally, tak určite dobre vie o čo ide. Skvelou správou je, že rallycros má oficiálnu FIA licenciu. Štandardné rally z pochopiteľného dôvodu licenciu nemajú (oficiálnu WRC hru robí štúdio Kylotonn), no mne osobne to neprekážalo. Kariérny režim ponúka mnoho hodín kvalitnej zábavy, takže ak sa rozhodnete zvíťaziť v každom závode, budete mať čo robiť skutočne dlho. Vďaka rôznych druhom pretekov sa navyše nebudete nudiť, čo je skvelá správa.

Okrem pretekania si môžete vytvoriť svoj vlastný tím. Ten sa vám postará o opravy, riešenie sponzorských zmlúv a podobne. Je to príjemný bonus, no za seba môžem povedať, že som sa o svoj tím veľmi nestaral. Nie je to až tak veľmi dôležité, pretekať môžete bez problémov i keď máte najhorších technikov v ponuke.  Kariérny režim však nie je všetko čo DiRT 4 ponúka, je toho omnoho viac.

V hre nechýbajú rôzne režimy pre jedného hráča, ako napríklad rôzne výzvy, voľná jazda, DiRT Academy a Joyride. V každom režime sa dá „utopiť“ mnoho hodín, stalo sa tak aj v mojom prípade.

Opomenúť nemožno ani online multiplayer, v ktorom nájdete rovnaké preteky, ako v kariére. Za dobu testovania som s multiplayerom nemal žiaden problém, pripájanie prebiehalo úplne v poriadku, takže v tomto smere dobre odvedená práca. Trochu ma mrzí, že chýba klasický split-screen, no ten sa v poslednej dobe objavuje čoraz menej, takže to Codemasters nezazlievam. Iba mi skrátka chýba…

Amatér či profesionál?

Pokiaľ ste DiRT Rally považovali za skutočne hardcore hru, DiRT 4 je omnoho prístupnejší. Samozrejme, autori nezabudli ani na fanúšikov simulátorov, no séria DiRT, respektíve jej predchodca Colin McRae Rally nikdy nepatrila k simulátorom. I z toho dôvodu sú v hre prítomné dve nastavenia ovládania. Prvé nastavenie dostalo názov Gamer a je určené práve priaznivcom arkádovejšie poňatých pretekárskych hier. Hra vám čo-to odpustí, pomôže vám asistentmi, skrátka také príjemné jazdenie. Neberte to však tak, že v tomto nastavení budete jazdiť ako Fittipaldi a navyše aj s prstom v nose. Aj v arkádovom režime sa veľmi Ľahko dostanete mimo trať, prekotíte auto na strechu, či vpálite do zvodidiel.

Omnoho zaujímavejšie je však nastavenie nazvané Simulation. To je omnoho prísnejšie a neodpúšťa tak, ako režim Gamer. Napriek tomu však nečakajte náročnosť ako v DiRT Rally. Tento režim z tejto hry síce vychádza, no nezachádza tak ďaleko. I preto možno DiRT 4 nazvať rally hrou do koča, i do voza. Ponúka príjemné jazdenie, tak i výzvu, no fanúšikovia DiRT Rally asi zostanú pri svojej hre. Kto chce simulátor, tomu odporúčam ďalej preháňať virtuálnych tátošov v už spomínanom titule, prípadne siahnuť po hre Richard Burns Rally, ktorá je aj trinásť rokov po svojom vydaní stále číslom jeden.

Your Stage.

V hre je prítomný aj editor tratí nazvaný Your Stage, i keď je toto pomenovanie nepresné. Skôr by som ho nazval generátor tratí, nakoľko zadávate iba niekoľko informácií, na základe ktorých vám hra navrhne trať. Pokiaľ ste mali tú česť s V-Rally 2 a často ste tam niekoľko hodín trávili vytváraním nových tratí, v DiRT 4 podobnú komplexnosť nenájdete. Nemôžete ovplyvniť, kde presne bude zákruta, ani ako prudká bude, prípadne kde umiestnite skok, to všetko robí algoritmus v hre. Síce zamrzí, že titul z roku 1999 to dokázal a novinka z roku 2017 nie, i ten generátor, ktorý autori do hry implementovali poteší.

Aby som bol ale podrobnejší v tom, čo môžete ovplyvniť, tak ide o dĺžku trate, jej komplexnosť a prostredie. Na výber je Austrália, Spojené štáty Americké, Španielsko, Švédsko a Wales. Každé prostredie sa vyznačuje iným povrchom, ktorý ovplyvňuje samotný pretek. Režim Your Stage tak môže výrazne predĺžiť trvanlivosť hry. Mám k nemu menšiu, už spomínanú výhradu, no napriek tomu jeho prítomnosť vítam všetkými desiatimi.

EGO engine 4.0 v akcii

DiRT 4 poháňa vlastný engine Codemasters s názvom EGO engine. DiRT Rally poháňala staršia verzia s označením 2.5, pričom novinka beží na verzii 4.0. Okrem tejto hry je EGO 4.0 využívaný aj v F1 od sezóny 2015. Hoci nejde o úplnú špičku, hra vyzerá dobre, svižne sa hýbe (60fps) a nechýbajú ani pekné detaily. Tie sa týkajú najmä exteriérov vozidiel, nakoľko interiéry sú už zreteľne slabšie. Efekty počasia sa autorom podarili, najmä hmla vyzerá veľmi dobre.  Za vydarený možno považovať aj model poškodenia. Plechy sa ohýbajú, sklá praskajú, tak to má byť.

Hoci teda nejde o grafický etalón, hra rozhodne v tomto smere nesklame. Do budúcna by to však chcelo trochu zapracovať na evolúcii používaného enginu, aby autorom predsa len nešiel vlak. Menšie zmeny je vidieť, ale sú to skôr detské krôčiky, než poriadne skoky.

Vozový park postačuje.

Pokiaľ ste sa tešili, že hra ponúkne niekoľko stovák vozidiel, musím vás sklamať. Rally hry nikdy neboli o tom, že v nich nájdete 800 vozidiel. Dnes sa síce autori rôznych pretekárskych hier predháňajú v tom, kto do hry natlačí čo najväčší počet vozidiel, no podľa mňa je to zbytočné. Načo mi bude 700 áut, keď budem jazdiť maximálne na 50. Ale áno, na papieri to vyzerá dobre. Tu ich nájdete 54, respektíve 55 v prípade, ak ste si DiRT 4 predobjednali.

Za mňa je to dostatočný počet. Skôr by som ocenil lepšie možnosti prispôsobovania. Autori do hry dali niekoľko polepov, no s nimi sa veľmi nevyhráte. Je to trochu škoda, no na druhej strane, toto nie je Need for Speed Underground.

Najlepšia rally hra?

Možno ide o odvážne tvrdenie, no DiRT 4 je v súčasnosti tou najlepšou rally hrou. Ponúka bohatú kariéru, generátor tratí, podarený jazdný model, slušný grafický kabátik a skvelú hrateľnosť. Hoci sa niekoľko chybičiek nájde a fanúšikovia hardcore simulátorov radšej siahnu po DiRT Rally, pre ostatných je zbytočné váhať, nič lepšie aktuálne nezoženiete.

DiRT 4 - Rally pre každého
DiRT 4 je trefou do čierneho. Codemasters opäť dokázali, že sú v pretekárskych hrách ako doma a hráčom naservírovali skvelý titul. Ak hľadáte rally hru, tak už nemusíte, DiRT 4 je tou správnou voľbou.
  • Kariérny režim, zábavné režimy pre jedného hráča
  • Dva režimy ovládania, slušná grafika, výborné ozvučenie
  • Generátor tratí