Taliani z Milestone nám každoročne naservírujú niekoľko hier. Ich prvým tohtoročným počinom je MXGP3 – The Official Motocross Videogame. Predošlý diel bol celkom príjemnou záležitosťou (dokazuje to aj naša recenzia), a preto som bol zvedavý, čo si štúdio sídliace v Miláne pripravilo pre fanúšikov motokrosu tentokrát.

Hoci ma MXGP2 bavilo a v recenzii som hre udelil slušnú známku, nebola to hra, ku ktorej by som sa neskôr opakovane vracal. Ostatne, môžem to povedať o všetkých hrách od tohto štúdia. Na ich novinku som však nezanevrel, nakoľko autori už popredu sľubovali zmeny. Tou najvýraznejšou je zmena z vlastného enginu na čoraz populárnejší Unreal Engine 4.

Pripraviť sa na štart…

Hoci som v úvode hovoril o zmenách, nie všetky sú k lepšiemu. Nakoľko Milestone venovali čas novému enginu, pravdepodobne nestihli pripraviť všetok obsah, ktorý sa nachádzal v predchádzajúcej časti. To najdôležitejšie však nechýba, a tak na hráčov čaká kariéra, šampionát MXGP a MX2, Monster Energy FIM MXoN (alias motokros národných tímov), časovka, či multiplayer. Chýbajú však podarené napríklad výzvy a exhibičné preteky, ktoré sa v predošlej hre nachádzali. Keďže ide o hru s oficiálnou licenciou, nechýbajú súpisky odpovedajúce sezóne 2016. Ak máte obľúbených jazdcov, prípadne tímy, tie tu nájdete.

Zo škaredého káčatka na krásnu labuť?

Po obsahovej stránke si MXGP3 oproti predchodcovi pohoršila, no po stránke grafickej si na druhej strane zase polepšila. Najlepšie je na tom PC verzia, kde je posun najvýraznejší, aspoň podľa videí, ktoré som mohol vidieť. Konzolová verzia pre PlayStation 4 síce nevyzerá zle, no jasať nad grafikou nebudete. Trate a jazdci sú v poriadku, aj svetelné efekty doznali zlepšenia, no horšie je to napríklad s okolím. Diváci vyzerajú a hýbu sa ako z konca generácie PlayStation 2, čo je na rok 2017 zlá vizitka.

Predošlý diel som recenzoval na PC a už vtedy som musel skonštatovať, že optimalizácia nebola dobrá. Bohužiaľ, platí to aj tentokrát. Na štandardnej PlayStation 4 je problém so snímkovaním, takže často padá framerate, s čím síce dokáže pomôcť Boost mód na PS4 Pro, no to ako „obhajoba“ nestačí. Hra rozhodne nevyzerá tak dobre, aby nemohla bežať plynulo, obzvlášť pri kombinácii 1080p a 30fps. To, že sa vývojári ani nepokúsili o 60fps je škoda spomínať, pretože by s tým podľa mňa nebol veľký problém. DiRT 4 to dokáže a nevyzerá o nič horšie, i keď áno, tam nie je na trati niekoľko pretekárov súčasne.

Možno to znie zvláštne, no i napriek tomu, že MXGP3 vyzerá lepšie, ako MXGP2, tak nemôžem byť spokojný. Podľa dostupných informácii je problém aj s optimalizáciou na PC, osobne môžem potvrdiť zlú situáciu v prípade verzie pre PlayStation 4 a neverím tomu, že je na tom Xbox One verzia lepšie.

Pár slov ešte musím napísať k spracovaniu dažďa. Za veľmi dlhú dobu ide asi o najhorší pokus, s ktorým som sa stretol. Kvapky vyzerajú veľmi zvláštne, pripomínajú skôr roztrasené čiarky nakreslené dvojročným dieťaťom, ktoré sa navyše strácajú niekde tesne nad povrchom. Pár krát som si všimol, že mali dokonca zelenkastý nádych, čo pôsobilo bizarne.

Aspoň zvuky sú bezproblémové. Hoci stroje v motokrose neznejú úplne najkrajšie, tu autorov kritizovať nemožno. Rypnúť však musím do hudby, ktorá je oničom. Elektronická hudba mi nevadí, no zvolené skladby sú slabé ako niekoľko krát prevarený čaj.

Simulátor? Arkáda? Alebo oboje?

Titul ponúka oboje, no podľa môjho názoru je to skrátka arkáda. Môžete si povypínať asistentov, niečo ponastavovať, no ani v takom prípade nemožno MXGP3 považovať za veľkú výzvu. Stačí si dávať pozor na plyn, pri skokoch nakláňať motorku a máte to v suchu. Ku cti autorov slúži fakt, že i napriek slovám v predošlých riadkoch sa hra ovláda dobre. Občas mi prišlo zatáčanie trochu precitlivelé , no po chvíľke sa do toho človek dostane. Ja osobne som už pri druhom alebo treťom závode skončil na prvom mieste.

Jazdu by malo sťažovať dynamické počítanie povrchu, a teda jeho zmeny po prejazde pretekárov. Je pravdou, že sa na trati vytvárajú koľaje, no na samotnú jazdu to v konečnom dôsledku veľmi veľký vplyv nemá.

Online multiplayer konečne funkčný?

V MXGP2 bol multiplayer utrpením. Nielenže ste museli mať samostatný účet v RakNet, ani spojenie nestálo za nič. Tretí diel sa toho našťastie zbavil, a tak vám stačí nájsť v menu položku multiplayer, pripojiť sa do lobby a čakať na pretek. Spojenie počas testovanie fungovalo dobre, na žiadne problémy som v tomto smere nenatrafil. Horšie to už bolo nájsť spoluhráčov, ktorých je aktuálne málo. Situácia sa pravdepodobne zlepší, no servery určite nebudú praskať kvôli náporu hráčov.

Cieľová rovinka…

Ako ste mohli vytušiť z doterajšieho textu, hra MXGP3 – The Official Motocross Videogame ma až tak veľmi nepotešila. Trápia ju zbytočné chyby, ktoré Milestone opakujú stále dookola. Hoci bol vymenený engine, veľa osohu to neprinieslo. Napriek tomu všetkému nejde o žiadnu tragédiu, iba som po MXGP2 čakal viac. V tomto prípade mi najviac vadí prešľapovanie na mieste. Niečo sa vylepší (grafická stránka), niečo zase zhorší (počet režimov), a tak dookola. Keby sa autori zamerajú na jeden titul ročne, potom by to mohlo byť omnoho zaujímavejšie. Nakoľko však nemajú žiadnu konkurenciu, nič ich k tomu nenúti.

I keď mám k hre svoje výhrady, stráviť v nej niekoľko desiatok hodín vôbec nebola strata času. Titul sa príjemne ovláda, kariéra je dostatočne dlhá a celkovo je to fajn zábava. Keby autori odstránili technické problémy, bolo by to omnoho lepšie. Ak máte MXGP2, potom prechod na nový diel, aspoň za plnú cenu, nemá význam. Pokiaľ však túžite po virtuálnom motokrose a ste v tejto sérii nováčikom, MXGP3 – The Official Motocross Videogame nemusí byť zlou voľbou. Treba však počítať s nedotiahnutou technickou stránkou, ktorá hre podráža nohy.

MXGP3 - The Official Motocross Videogame - Znova a lepšie?
Ak porovnám MXGP3 s MXGP2, nedošlo k takmer žiadnemu posunu. Hoci sa zmenil engine, prinieslo to zo sebou nové problémy, ktoré hru trápia. Ak ste fanúšikmi motokrosu, pokojne si k hodnotenie pripočítajte niekoľko bodov. Pre ostatných nie je dôvod hru kupovať, aspoň nie za plnú cenu. Napriek výslednému hodnoteniu vôbec nejde o zlý počin, no chcelo by to dotiahnuť. A to sa Milestone zatiaľ nedarí...
  • Solídny kariérny režim
  • Hra sa príjemne ovláda
  • Oficiálna licencia