O titule RiME sme sa po prvý krát dozvedeli v roku 2013 na Gamescome. Vtedy ešte šlo o exkluzivitu pre PlayStation, ktorá svojim vizuálom nemalému počtu hráčov pripomínala hry ako ICO, Journey, či The Legend of Zelda: The Wind Waker. Pozitívne reakcie na oznamovací trailer na seba nenechali dlho čakať, čo však nemožno povedať o samotnej hre. Jej vývoj bol komplikovaný, niekoľko krát došlo k odkladom, čo nakoniec viedlo k tomu, že sa Sony tejto značky vzdala a predala ju autorom titulu zo španielskeho štúdia Tequila Works. Tí našťastie dokázali vývoj doviezť k zdarnému koncu, a tak štyri roky po oznámení RiME konečne vyšiel. Stálo však niekoľkoročné čakanie za to?

Čarovne pôsobiaci RiME je adventúra s puzzle prvkami, takže ak máte podobné dobrodružstvá v obľube, určite venujte nasledovným riadkom pozornosť. Napriek tomu, že hra bola neustále odkladaná a jej vývoj sprevádzali problémy, Tequilla Works dokázali tieto problémy ustáť a prinášajú dobrodružstvo, ktoré stojí za to.

Bol raz jeden chlapec…

Príbeh hry je pomerne jednoduchý, no zároveň pekný a plný čarovných momentov. Nečakajte, že sa pred vami budú odohrávať kvantá dialógov, postavy vám budú vysvetľovať, čo sa vlastne deje, pretože RiME na to ide inak. Ak ste hrali už spomínanú hru ICO, niečo podobné vás čaká aj tu. K samotnému rozuzleniu hra dospeje až v samotnom závere. Po ceste k záveru pomaly zisťujete, o čo vlastne ide, a prečo sa chlapec ocitol na ostrove, kde vás hra vo svojom úvode vyplaví. Viem, že takýto opis príbehu je veľmi stručný, no zároveň aj plne dostačujúci. Podrobnosti si nechávam pre seba, pretože práve na nich RiME stojí.

Hlavným hrdinom je chlapec, ktorý sa ocitol na neznámom ostrove. Nestretnete sa tu s domorodými obyvateľmi, iba občas stretnete zvieratá, magickú líšku, ktorá vás sprevádza a postavu zahalenú do červeného plášťa, ktorý nápadne pripomína pláštik, ktorý nosí práve hlavná postava. Je to niekto, kto vám chce ublížiť? Alebo je to ďalší človek, ktorý na ostrove stroskotal? Má s vami niečo spoločné? Čaká chlapca na ostrove ešte niekto ďalší? Dopadne to všetko dobre a vráti sa chlapec domov? Čo za miesto je tá veža týčiaca sa nad povrchom ostrova? To sú otázky, ktoré sa vám budú preháňať hlavou. RiME je dobrodružstvo, ktoré vydrží zhruba sedem – osem hodín, no všetko záleží od vašej šikovnosti a tempa, ktoré zvolíte. Potom na uvedené otázky nájdete odpovede. Zvedavosť vás bude ťahať vpred a budete chcieť vedieť, ako to celé dopadne. Bolo to tak aj v mojom prípade, prečo by nemalo byť aj vo vašom?

Na ostrove vás čakajú aj vedľajšie úlohy, kedy bude zbierať rozličné predmety, odhaľovať si viac z príbehu a odomykať si rôzne kostýmy pre chlapca. Ja osobne som šiel normálnym tempom, nikam som sa nenáhlil, snažil som sa hľadať aj rôzne ukryté cestičky a podarilo sa mi počas prvého priechodu hrou nájsť približne nadpolovičnú časť z týchto vecí. Pokiaľ zatúžite po nájdení všetkého, herná doba sa samozrejme natiahne. Po dohraní hry si môžete v hlavnom menu zvoliť kapitolu, pričom vidíte, koľko vecí ste našli a koľko ešte zostáva neobjavených. Nepatrím medzi hráčov, čo musia mať vyzbierané všetky predmety a odomknuté trofeje, no do RiME sa určite vrátim a zvyšné veci sa pokúsim nájsť. Je to menší dôkaz toho, že aj na prvý pohľad „prázdnejšia“ hra môže upútať natoľko, aby ste sa k nej vrátili iba kvôli zbieraniu rôznych predmetov.

Čarovný svet, ktorý dokáže ohromiť…

Kúzlo hry spočíva okrem pekného príbehu aj v samotnom hernom svete, ktorý sa počas jednotlivých kapitol mení a ponúka nové a jedinečné prostredia. Neraz sa pred vami objaví naozaj nádherná scenéria, ktorá bude stáť za vytvorenie screenshotu a vychutnanie si jej čara. Ostatne, atmosféra je veľmi dôležitou súčasťou hry a plní svoju funkciu výborne. Či už pôjde o slnečnými lúčmi zaliatu krajinu, alebo nočnú oblohu plnú hviezd, autorov treba v tomto smere pochváliť.

Štylizácia na jednotku…

Keď už sme pri tej atmosfére, tú dopomáha vytvárať aj vizuálna stránka. V prvom rade je tu štylizácia, ktorá je skrátka skvelá a výborne pasuje k celkovému vyzneniu titulu. Hoci je RiME kreslený, napriek tomu je hra plná pekných detailov a efektov. Použitý bol Unreal Engine 4, ktorý odvádza svoju prácu na jednotku. Všetko je pekne farebné a je radosť na celé to “divadlo” pozerať. Je tu bohužiaľ aj jedno zásadné ale…

Hoci hra vyzerá veľmi pekne, nejde o žiaden grafický benchmark. To určite nie je problém, avšak občasný problém s plynulosťou hry rozhodne áno. O to zvláštnejšie je, že nedochádza k spomaľovaniu snímkovania, ale občas obraz jednoducho viditeľne sekne. Je to nepríjemne a kazí to inak výborný dojem, ktorý RiME po vizuálnej stránke zanecháva. Na PlayStation 4 Pro hra beží pri 1080p rozlíšení v približne 50-55 snímkoch za sekundu (na klasickej PS4 hra beží približne 40-45 snímkov za sekundu), čo je veľmi zvláštne. Skôr ako nedostačujúci výkon je problém v optimalizácii, ktorá vraj nie je dobrá ani v prípade ďalších verzií, čo je veľká škoda, obzvlášť ak zoberiem do úvahy, ako dlho trval vývoj. Tu by autori mali ešte zapracovať a priniesť čo najskôr patch.

Aby som túto časť nekončil v negatívnom duchu, prejdem k soundtracku, ktorý ponúka niekoľko naozaj veľmi pekných motívov. Trochu ma mrzelo, že výraznejšie motívy zazneli iba v dôležitých momentoch, no napriek tomu si David Garcia Diaz zaslúži pochvalu, atmosféru hry vystihol výborne.

Hádanky, ktoré nepotrápia…

Na RiME ma azda najviac zamrzeli hádanky. Nie, že by neboli fajn a premyslené, no nepotrápia. A to je pri puzzle adventúre problém. Nevravím, že je potrebné sa na hodiny zaseknúť na jednom mieste a potom pobehovať po okolí, aby ste následne zistili, že riešenie vám ležalo pod nosom, no za celú dobu som sa ani raz nad hádankou nemusel pozastaviť. Všetko mi bolo akoby naservírované pod nos. Možno bolo zámerom nenarúšať postup vpred, no potom mohlo ísť oba o dobrodružnú adventúru a bolo by vymaľované.

Napriek výhradám, ktoré k hádankám mám som rád, že ich autori do hry zakomponovali. Možno som mal iba šťastie a prešiel cez ne bez problémov, no vy to môžete mať inak. Ostatne, podľa niektorých ohlasov zo zahraničia sú hádanky frustrujúce, takže určitá náročnosť im asi nechýba. Iba ja som ju bohužiaľ neobjavil…

Hrateľnosť je štandardná…

V niektorých oblastiach RiME vyčnieva, no v oblasti hrateľnosti tomu tak nie je. Všetko, čo tu nájdete ste už pravdepodobne niekde videli. Hlavný hrdina dokáže zbierať rôzne veci, skákať, rúčkovať po rímsach, plávať, robiť kotrmelce, po vzore ICO či The Last Guardian zakričať, skrátka klasické úkony. Našťastie všetko funguje ako má a nie sú žiadne problémy. Napomáha tomu aj ovládanie, ktoré ma za celú dobu ani raz nezradilo, čo o už spomínanom The Last Guardian povedať nemôžem. I keď mi Tequilla Works nenaservírovali nič nové, bol som v tomto smere spokojný.

Stálo čakanie za to?

Na RiME som podobne ako mnoho ďalších hráčov čakal štyri roky. Od úvodných minút až po samotný záver som si toto dobrodružstvo užil a som rád, že napriek problémom, ktoré vývoj sprevádzali sa autorom podarilo naplniť nemalé očakávania. Hoci hra neprináša nič nové a hádanky by mohli byť náročnejšie, napriek tomu sa oplatí stráviť tých niekoľko hodín v prítomnosti malého chlapca s červeným pláštikom. Budete svedkami čarovnej cesty, počas ktorej sa pred vami rozohrá veľmi pekný príbeh. Nechýba mu atmosféra, pekná hudba, podmanivý vizuál a poslušné ovládanie. RiME ponúka všetky prvky, ktoré by malo obsahovať každé správne dobrodružstvo. Preto neváhajte a vypravte sa na cestu…

RiME - Čarovné dobrodružstvo
Hoci mnohokrát odkladané hry väčšinou nedopadnú najlepšie, našťastie to nie je prípad RiME. Tequilla Works problémy ustáli a servírujú dobrodružstvo, pri ktorom by ste nemali chýbať.
  • Atmosféra, rozličné prostredia plné tajomstiev