Vývojári Logic Artists prinášajú druhý diel ich série Expeditions. Tentokrát sa zameriavajú na ich rodné Dánsko. Prenesieme sa na záver 8. storočia – do dôb legiend a mýtov, hrdinov a nájazdníkov – do čias, kedy si drsný ľud severu začal budovať svoju povesť, ktorá sa nesie naprieč históriou. Ocitneme sa v koži Vikingov.

V Expeditions: Viking sa dostávame do kože mladého náčelníka menšieho dánskeho klanu v momente pohrebnej hostiny jeho otca – predchodcu. Ten sa ukázal byť viac bojovníkom než vládcom a zanechal klan v pomerne úbohom stave. Vašou úlohou je skonsolidovať klan voči vnútorným aj vonkajším hrozbám, ktoré ho ohrozujú a vybudovať silnú komunitu.

Vytvorte si vlastného vikinga

Hra začína tvorbou postavy. Tá nie je veľmi komplikovaná a ani nemá byť prečo, keďže na postavu sa celý čas budete pozerať len z diaľky. Základné nastavenia ako pohlavie, účes a farba oblečenia sú teda postačujúce. Čo je zaujímavejšie, je výber atribútov a schopností postavy. Tu sa hra veľmi nemazná a ponúka na výber takmer 70 rôznych možností, kam rozdeliť pridelené bodíky. Našťastie nečaká od začiatočníkov, aby si začali čítať podrobný popis každej jednej schopnosti a popri manuálnom rozdelení je možnosť vybrať si jednu z predvolených 9 tried s rôznym zameraním.

Expeditions: Northumbria

Na svet sa budete prakticky celý čas pozerať z vtáčej perspektívy – či už pri prechádzaní vo svete, alebo v bitkách. Mimo súbojov je možné sa posúvať po mape ľubovoľne, zatiaľ čo zvyšok sveta si žije svojim životom. Akonáhle však dôjde na sekery a nože, bojisko sa vyplní šesťuholníkovými políčkami a ťahová iniciatíva sa strieda medzi oboma stranami konfliktu.

Našťastie, súperom nemusíte čeliť osamote. Jednou z dôležitých súčastí Expeditions: Viking je tvorba skupinky bojovníkov, ktorí vám podajú v boji pomocnú ruku. Maximálne je možné mať pri sebe 5 členov výpravy a v zálohe môžete mať ďalších päť. Vzniká tak dosť priestoru pre taktizovanie a výber ideálnej kombinácie, s ktorou chcete čeliť svetu.

Samozrejme, s postupom v hre sa vy a vaša partia zlepšujete – získavate bodíky, ktoré sa potom dajú využiť na zlepšenie schopnosti postáv a učiniť ich tak v boji ešte nebezpečnejšími než boli. Zatiaľ čo niektoré vylepšenia sú len pasívne bonusy, iné ponúkajú aktívne schopnosti využiteľné priamo v súboji. Ich výber je dostatočne široký na to, aby sa postavy dali špecializovať pre svoje špecifické role – veď len typov zbraní je hneď deväť.

Nie len plienenie

Mimo štatistík a súbojov je dôležitou súčasťou správneho RPG aj svet, postavy a interakcia s nimi. Autori si dali záležať na tom, aby ich hra bola pomerne verným znázornením života v dobe temna. Namiesto toho aby vykreslili severanov ako neľútostných nájazdníkov bažiacich po krvi a sláve je ich podanie viac reálne a do hry vstupuje aj veľká miera politiky a obchodu.

Čas na oddych v rozloženom tábore

Hlavným cieľom v Expeditions: Viking je zaistiť prežitie a prosperitu rodnej dediny. Toho je možné docieliť viacerými možnosťami, či už tvorbou politických aliancií alebo získaním bohatstva z obchodných ciest, plienením, či ich rôznou kombináciou. V priebehu hry s rastúcim bohatstvom vznikajú možnosti na rozrastenie dediny a zlepšenie jej štatútu oproti rivalom. Vylepšenia sa stavajú priebežne po jednom a je tak potrebné dobre sa rozhodnúť, čo bude ďalším krokom – zlepšiť kováčsku dielňu a získať tak prístup k lepším zbraniam alebo postaviť kamenné cesty pre zlepšenie obchodných možností?

Skúmanie sveta je zábavné a určite k tomu dopomáhajú aj nádherné ručne kreslené mapy Dánska a Britských ostrovov – lokácii, kam nás hra zavedie. Svet len pár storočí po páde Rímskej ríše je určite zaujímavé a nie veľmi obohrané prostredie, obzvlášť nie v tomto, realistickejšom poňatí. Napriek tomu má v sebe istú mágiu – navštíviť ruiny starej vyspelej, no už dávno mŕtvej ríše; prejsť sa k prastarému opevneniu na severe strážiacom hranice civilizácie; vidieť záhadné kamene položené po svete tak dávno, že si už nikto nepamätá ich účel. Skoro to znie ako fantasy – o to fascinujúcejšie je uvedomenie, že sa jedná o veľmi reálnu históriu a lokácie.

Rozložte tábor!

Popri cestovaní svetom je treba myslieť aj na spánok a zásoby. Predsa len hladným a unaveným sa nebojuje tak dobre ako sýtym a odpočinutým. V Expeditions je treba po dlhšom cestovaní rozložiť tábor a priradiť členom výpravy povinnosti – lov, oprava vybavenia, spánok, liečenie. To všetko prebieha v táboroch, tie sú tak kľúčovou časťou hry. Ponúkajú aj možnosť na bližšie spoznanie členov výpravy prostredníctvom náhodných eventov, ktoré môžu nastať.

Jedinou výtkou proti tomuto systému je len to, že pre liečenie je vyslovene nutné ísť do tábora. Keď teda dlhšie zostávate v jednej lokácii a mali ste tam niekoľko náročných súbojov, tak musíte odcestovať preč, založiť tábor a potom sa vrátiť, pokiaľ chcete pokračovať so zdravou výpravou. Je to možno preto, že mimo tábora beží čas, ktorý je dôležitý pre určité rozhodnutia, no aj tak to dokáže byť otravné.

Nádherné ručne kreslené mapy

Nemalé technické problémy

Azda najväčšou slabinou Expeditions: Viking je jej technická stránka. Hra úprimne miestami pôsobí ako beta, možno dokonca alfa verzia, než ako dokončený produkt. Neexistencia exkluzívneho fullscreen módu, či tu a tam blikajúce textúry sú len drobnými otravnosťami. Horšie to je, keď sa jeden z vašich spoločníkov zasekne na druhej strane mapy a musíte čakať, kým dobehne na bojisko, aby sa mohol boj začať. Problémy sú aj v niektorých questoch, narazil som na jeden, ktorý som nemohol dokončiť, iný mi zas dával nekonečnú odmenu za jeho splnenie tým, že som začínal konverzáciu so zadávateľom znova a znova.

Výkon a stabilita tiež nie sú niečo, čo by sa dalo chváliť. Grafika hry pôsobí zastaralo, no napriek tomu dochádza k veľkému vyťaženiu hardvéru obzvlášť vo veľkých mestách. Samotnej hrateľnosti to neprekáža, keďže boje prebiehajú ťahovo, ale znížené fps rozhodne neprospieva celkovému zážitku. Dvakrát sa dokonca stalo, že hra padla. Situáciu našťastie zachraňujú aspoň časté automatické uloženia.

Celkovo je Expeditions: Viking veľmi zaujímavým titulom najmä vďaka svojej téme a jej historickému spracovaniu. Je zábavné interagovať so svetom, ktorí pre nás dánski autori pripravili. Zážitok zhadzujú najmä technické problémy. Pokiaľ však bolo vašim snom vlastniť vlastný vikingský klan hra má čo ponúknuť svojim RPG systémom, kvalitne napísanými dialógmi a ťahovými taktickými súbojmi.

evolve-logo

Expeditions: Viking – Výlet do 8. storočia
Zábavný výlet do 8. storočia z pohľadu dánskych nájazdníkov v historicky priateľskom spracovaní. Expeditions: Viking kombinuje ťahový taktický súboj s budovaním klanu a skúmaním zaujímavého sveta. Zanedbaná technická stránka sa ho však snaží stiahnuť ku dnu a je zdrojom frustrácii.
  • Téma a jej spracovanie
  • Dialógy
  • Budovanie klanu